کورتاژ

از روش کورتاژ برای تراشیدن و بیرون آوردن بخشی از بافت بدن استفاده می شود هر بخشی از بدن که برای خارج کردن بافت یا نمونه انتخاب می شود کورتاژ می شود. همچنین کورتاژ به معنای خارج کردن جنین یا بافت مرده از داخل رحم می باشد.

 

از کورتاژ هم برای درمان و هم برای تشخیص بیماری در رحم استفاده می شود فقط  یکی از کاربردهای آن بیرون آوردن جنین زنده و سقط جنین است. چون می توان از ساکشن یا کورِت استفاده کرد..

سقط جنین به هر دلیلی به وسیله ماما یا پزشک و در شرایط ویژه صورت میگیرد.هرگز نباید افراد ناشی و غیرمتخصص این کار را انجام دهند چون سلامت افراد در معرض خطر قرار خواهد گرفت .

سقط  جنین می تواند قانونی یا غیرقانونی باشد اکثر کورتاژهای غیرقانونی بوده و به صورت خودسرانه دروضعیت نامناسب صورت میگیرند که عوارض جبران ناپذیری برای بیماران دربرخواهند داشت.

کورتاژ بعد از سقط

 

کورتاژ تشخیصی به معنای بیرون آوردن بقایای بارداری ناموفق و حاملگی های پوچ استفاده می شود و به منظور بررسی هر نوع ضایعه خططرناک در رحم استفاده می شود.

متخصصین از روش کورتاژ برای بانوانی استفاده می کنند که در سه ماهه اول بارداری جنین خود را از دست داده اند. در کورتاژ تشخیصی دهانه رحم بازشده و باز کردن دهانه رحم و محتویات درون ان خارج می شوند.

در سققط های قبل از هفته ده بارداری محتویات رحم به راحتی دفع می شوند ولی در سقط های بعد از هفته دهم  محتویات جنین مرده خارج نشده و نیاز به کورتاژ پیدا می شود.

غالبا این افراد با لکه بینی یا سایر مشکلات ناشی از سقط مواجه می شوند.

 

مراقبت های پس از کورتاژ

برخی بانوان پس از این عمل فعالیت های روزمره خود میپردازند و برخی دیگر توانایی انجام کارهای شخصی خود را هم ندارند و با  درد ها ی کرامپی مواجه هستند. که غالبا  پس از گذشت یک روز این دردها خاتمه می یابند. دردهای کرامپی و خونریزی پس از کورتاژ تا 14 روز هم ممکن است ادامه داشته باشد بهتر است بانوان در طول این دوهفته رابطه جنسی نداشته باشند به طور معمول دو تا شش هفته پس از کورتاژ سیکل عادت ماهیانه شروع می شود. و ممکن است تخمک گذاری در این افراد به صورت نامنظم باشد. اگر قصد باردار شدن ندارید بهتراست پس از کورتاژ از روش های پیشگیری کننده از بارداری در اولین نزددیکی استفاده کنید.  

 

مجاز شدن کورتاژ

 

وقتی  پزشک تصمیم به خاتمه دادن به بارداری و نجات جان مادر میگیرد کورتاژ مجاز می شود. به عنوان مثال خانم های بارداری که رماتیسم قلبی دارند با حکم قانونی و تجویز پزشکی و همچنین رضایت والدین و همسرشان از سقط های درمانی استفاده می کنند:

کورتاژ چگونه صوت میگیرد؟

 کورتاژ با بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. در این روش با باز نگه داشتن دهانه رحم به وسیله دستگاه با ساکشن محتویات درون رحم را خارج میسازند و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه پاتولوژی میفرستند.

مشکلات کورتاژ برای بارداری

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ