اکسید منیزیم چیست؟ راهنمایی نحوه استفاده آن

alikarimi55
اگرچه رژیم های غذایی حاوی مواد غنی از منیزیم و مواد معدنی مورد نیاز بدن است اما گاهی اوقات ممکن است بدن منیزیم را سریعتر از اینکه بتواند جذب کند، از دست بدهد. برای بعضی افراد که به دلیل شرایط خاص پزشکی نمی توانند مواد مغذی را جذب کنند می توانند برای کمبود منیزیم از […]

اگرچه رژیم های غذایی حاوی مواد غنی از منیزیم و مواد معدنی مورد نیاز بدن است اما گاهی اوقات ممکن است بدن منیزیم را سریعتر از اینکه بتواند جذب کند، از دست بدهد. برای بعضی افراد که به دلیل شرایط خاص پزشکی نمی توانند مواد مغذی را جذب کنند می توانند برای کمبود منیزیم از مکمل های آن مانند اکسید منیزیم استفاده کنند.

مزایای اکسید منیزیم

یک نوع مکمل منیزیم است که برای جلوگیری از کمبود آن و برای از بین بردن یبوست، میگرن، اضطراب و گرفتگی عضلانی از آن استفاده می شود. اثرات ضد عفونی کننده نیز دارد. اما عوارضی نیز در پی دارد. سیترات منیزیم گزینه ی بهتری برای مکمل منیزیم است.

اکسید منیزیم چیست؟

اکسید منیزیم یک مکمل معدنی برای افزایش منیزیم خون است. یک جامد سفید رنگ است که معمولا به صورت پودر یافت می شود. اکسید منیزیم با سوختن منیزیم با اکسیژن خالص ساخته می شود. در برخی از مکمل های منیزیم، اکسیژن در معرض نمک های منیزیم از رسوبات زیر زمینی قرار می گیرد که روشی گرانتر از اکسید منیزیم است اما کیعیت آن بستگی به نوع نمک منیزیم دارد. حجم مولر اکسید منیزیم ۴۰.۳گرم در هر مول است، فرمول آن Mgo  و حاوی ۶۰ درصد منیزیم است. Mgo همچنین با هیدروکلریک اسید واکنش می دهد و آب و نمک و کلرید منیزیم ایجاد می کند. منیزیم به تنهایی نمی تواند مصرف شود و باید به صورت مکمل مصرف شود بنابراین به اکسیژن متصل می شود البته مکمل های دیگری نیز مانند کلات منیزیم وجود دارد که به اسید آمینه متصل می شود. نمک های اکسید منیزیم دارای فعالیت های آرامبخش است اگر چه جذب مکمل منیزیم ضعیف است بنابراین مقدار منیزیم موجود در هر قرص زیاد است.

۸ کاربرد اکسید منیزیم

جلوگیری از کمبود منیزیم

برای افرادی که کمبود منیزیم دارند استفاده از مکمل منیزیم می تواند این کمبود را جبران کند. کمبود منیزیم می تواند باعث بی خوابی، اضطراب، دردهای عضلانی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، میگرن و گرفتگی عضلات پا شود. تحقیقات منتشر شده نشان می دهد که برخی از افراد دارای بیماری های خاص باید از منیزیوم دی اکسید استفاده کنند تا بیماری آنها تشدید نشود.

از بین بردن یبوست

منیزیم ملین آور است و با حالت اسمزی باعث حفظ آب بدن می شود به همین خاطر است که به یبوست کمک می کند. همچنین ماهیچه های دستگاه گوارش را تقویت می کند که بنابراین به ترشح اسید معده و هضم راحت تر کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان داده که اکسید منیزیم برای هماهنگ کردن کار دستگاه گوارشی در سالمندان بسیار موثر است.

کمک به بهبود افسردگی و اضطراب

منیزیم به دلیل کنترل ماده ی سروتونین اضطراب را کاهش می دهد و باعث آرامش و خوش خلقی می شود. کسانی که منیزیم را به حالت عادی از مواد غذایی دریافت نمی کنند استفاده از مکمل های آن می تواند آنها را در حفظ کردن آرامش کمک کند. بر اساس تحقیقات زمانی که بزرگسالان احساس افسردگی می کنند می توانند با مصرف شش هفته ای مکمل های منیزیم بدون هیچ ممانعتی از این بیماری رهایی یابند.

میگرن را کاهش می دهد.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شد، محققان ترکیبی از منیزیم، ریبوفلاوین و Q10 را به افرادی که دارای میگرن های شدید بودند دادند، آنها متوجه شدند که علائم میگرن به طور قابل توجهی کاهش یافت. استفاده از مکمل های منیزیم یک گزینه ساده، راحت و مطمئن برای درمان میگرن است.

خواب را منظم می کند

محققان ثابت کردند که منیزیم باعث افزایش سطح ملاتونین و احساس خواب آلودگی و کاهش کورتیزول که عامل استرس است، می شود. استفاده از مکمل های منیزیم باعث کاهش علائم بی خوابی، و تقویت ریتم طبیعی روزانه می شود.

دردهای عضلانی را کاهش می دهد

اکسید منیزیم نقش مهمی در انقباض عضلات دارد و به کاهش اسپاسم هایی که در ارتباط با گرفتگی عضلات است کمک می کند. یون های منیزیم به عنوان آنتاگونیست های کلسیم در عضلات عمل می کند. در واقع منیزیم به کاهش و تنظیم سطح کلسیم در بدن کمک می کند که زیادی آن باعث گرفتگی عضلانی نشوند. تحقیقات نشان می دهند که منیزیم نمی تواند جایگزین داروها برای کاهش دردهای عضلانی پا شود اما در طی دوران بارداری برای گرفتگی های پا موثر است.

فشار خون بالا را بهبود می بخشد

منیزیم و کلسیم برای تنظیم سطح فشار خون و جلوگیری از فشار خون بالا به کار می رود. استفاده از اکسید منیزیم، سطح منیزیم را بالا برده و مانع از خطرات جدی مانند بیماری های قلبی عروقی می شود. بر اساس تحقیقات در کشورهای صنعتی غربی به دلیل کمبود استفاده از منیزیم بیماری های قلبی عروقی زیاد است.

کاهش اسید معده

وقتی نمک های منیزیم با آب واکنش می دهند هیدروکسید منیزیم ایجاد می شود که اسید معده را خنثی می کند. منیزیم به عنوان یک آنتی اسید عمل می کند و مسائل مربوط به دستگاه گوارش را مدیریت می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که بیمارانی که مبتلا به سوء هاضمه هستند اگر ترکیبی از اکسید منیزیم، زغال چوب فعال، سمی تیکون دریافت کنند باعث آزاد شدن حباب های گاز درون معده می شود. و به این ترتیب دردی در ناحیه شکم و معده احساس نمی کنند.

عوارض جانبی اکسید منیزیم و تعاملات دارویی آن

استفاده از اکسید منیزیم در دوز بالا ممکن عوارضی مانند اسهال، گرفتگی شکمی و تهوع داشته باشد. این عوارض جانبی زمانی اتفاق می افتد که بیشتر از ۶۰۰میلی گرم مصرف شود. مصرف بیش از حد منیزیم فعالیت اسمزی در روده ایجاد می شود که باعث تحریک آن می شود. مصرف دوز بالای اکسید منیزیم باعث فشار خون پایین، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس و گیجی می شود. در موارد بسیار جدی ممکن است باعث کما و حتی مرگ شود. افرادی که به اکسید منیزیم حساسیت دارند ممکن است دچار خارش، تورم و سرگیجه شوند. در صورت بروز این علائم باید مصرف اکسید منیزیم قطع شود.

اکسید منیزیم با بعضی از داروها واکنش نشان می دهد بنابراین در صورت استفاده از داروهای دیگر، برای مصرف آن باید با پزشک مشورت کنید که برخی از این داروها شامل داروهای تیروئید( مانند لووتیروکسین) آنتی بیوتیک های نوع کینولون، داروهای تتراسایکلین( برای عفونت های باکتریایی) و بیسفسفونات( برای استخوان ها). بعضی از داروها مانع جذب اکسید منیزیم می شوند مانند کلسیم که با منیزیم در جذب رقابت دارند پس این دو نباید باهم مصرف شوند و بین آنها حداقل ۳ ساعت فاصله باشد و با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

راهنمای استفاده از اکسید منیزیم

این ماده معدنی به صورت پودر، قرص و مایع استفاده می شود. میزان توصیه شده اکسید منیزیم برای افراد بالغ برای آقایان بالای ۳۰ سال ۴۲۰ میلی گرم و برای زنان۳۲۰ میلی گرم در روز است. اگر به عنوان جلوگیری از کمبود منیزیم استفاده شود ۲ قرص در روز و اگر به عنوان آنتی اسید استفاده شود ۱ قرص در روز کافی است. برای تعیین دوز استفاده از اکسید منیزیم باید با پزشک مشورت شود، قرص های دوز ۴۰۰ میلی گرم و ۵۰۰ میلی گرم در داروخانه ها در دسترس قرار دارد. اگرچه مکمل ها در دسترس هستند ولی باید با تجویز پزشک مصرف شود. راهنمای استفاده از قرص ها باید حتما خوانده شود و طبق آن عمل شود. در واقع فن آوری تولید آن به عنوان یک فن آوری سازگار با محیط شناخته شده است.


بیشتر بدانید؛10 غذای سرشار از منیزیم و چرا ما به آنها نیاز داریم؟


آیا اکسید منیزیم کاربرد دارد و جایگزین طبیعی دارد؟

اگر چه مزایای اکسید منیزیم بسیار است اما محققان نگران تاثیر آن بر افسردگی است.تفاوت قابل توجهی که بین سیترات منیزیم و اکسید منیزیم وجود دارد این است که در منیزیم سیترات، منیزیم به سیتریک اسید متصل می شود که میزان جذب بالا می رود چرا که سیترات یک مولکولی است که طولانی تر از اکسیژن می ماند. در واقع اکسید منیزیم از فقیرترین مکمل هاست ولی می تواند دوز منیزیم را در بدن بالا ببرد. نمک اپسوم جایگزین دیگری برای منیزیم است که می تواند جذب آن را از طریق پوست بالا ببرد. این نمک را می توان در حمام و یا حتی به صورت اسکراب استفاده کرد. میزان جذب منیزیم به این صورت بیشتر از دستگاه گوارش است. منابع غذایی حاوی منیزیم مانند آووکادو، دانه کدو تنبل، لوبیا سیاه، بادام، شکلات تیره بهترین جایگزین های طبیعی برای جذب منیزیم هستند.

احتیاط

حتما قبل از استفاده از مکمل اکسید منیزیم با پزشک مشورت به خصوص اگر دارویی مصرف می کنید و یا بیماری کلیوی دارید. خانم های شیر ده حتما باید با پزشک خود در این رابطه مشورت کنند.

بخش نهایی

اکسید منیزیم چیست؟ یک مکمل برای کاهش کمبود منیزیم بدن. مزایای آن عبارت است از کاهش یبوست، گرفتگی عضلانی، اضطراب، فشار خون بالا و سوء هاضمه. محققان منیزیم سیترات را بهتر از اکسید منیزیم می دانند زیرا جذب منیزیم در مکمل منیزیم سیترات بالاتر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ