بیماری دیابت چیست؟ علایم،نشانه ها، علل و روش های درمان بیماری دیابت

alikarimi55
دیابت یک بیماری شناخته شده است که بسیاری از مردم باید با آن روبرو می شوند. این بیماری مزمن می تواند قند خون شما را بیش از حد بالا ببرد. با توجه به سلامتی خود، درمان این بیماری آسان  است و می توانید احتمال ابتلا به بیماری های دیگر را به حداقل برسانید. دیابت چیست؟ […]

دیابت یک بیماری شناخته شده است که بسیاری از مردم باید با آن روبرو می شوند. این بیماری مزمن می تواند قند خون شما را بیش از حد بالا ببرد. با توجه به سلامتی خود، درمان این بیماری آسان  است و می توانید احتمال ابتلا به بیماری های دیگر را به حداقل برسانید.

دیابت چیست؟

این بیماری گروهی از بیماری هایی است که بر نحوه استفاده بدن شما از گلوکز خون تاثیر می گذارد. گلوکز برای حفظ سلامتی شما حیاتی است زیرا منبع انرژی اصلی بیشتر سلول هایی است که بافت ها و ماهیچه ها را تشکیل می دهند. آن هم چنین منبع سوخت اصلی مغز شما نیز هست. این بیماری بدون توجه به نوع خود منجر به تولید گلوکز زیادی در خون می شود که می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود. اگر این بیماری به درستی درمان و مدیریت نشود، می تواند منجر به ایجاد بیماری های دیگر می شود.

انواع دیابت

انواع این بیماری ، این بیماری از نوع ۱ و نوع ۲ و دیابت بارداری هستند. شرایط دیابت قابل بازگشت نیز وجود دارد. زمانی است که قند خون شما بالاتر از حالت عادی است اما برای تشخیص این بیماری به اندازه کافی بالا نیست. این بیماری در بارداری شرایطی است که در دوران بارداری اتفاق می افتد و ممکن است بعد از زایمان نوزاد حل شود.

آیا این بیماری یک ناتوانی است؟

این بیماری یک بیماری جدی است که به طور قابل توجهی سیستم غدد درون ریز را محدود می کند. به همین دلیل، برخی از سازمان ها مانند انجمن دیابت آمریکا می گویند که این بیماری یک ناتوانی است حتی اگر خوب مدیریت شود. عبارت “ناتوانی” همچنین می تواند تعاریف قانونی و فرهنگی خاصی داشته باشد که متفاوت از این است که چگونه این اصطلاح در گفتار معمولی استفاده می شود.

علائم دیابت

علائم این بیماری متغیر است و به میزان قند خون شما بستگی دارد. برخی افراد مبتلا به این بیماری نشانه های اولیه بیماری را بروز نمی دهند، به خصوص آن هایی که دیابت نوع ۲ دارند و یا دیابت بارداری. علایم و نشانه های این بیماری نوع ۱ به سرعت ظاهر می شوند. علایم و نشانه های دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ عبارتند از:

  • افزایش تشنگی
  • گرسنگی شدید
  • ادرار مکرر
  • کاهش وزن بدن
  • خستگی
  • بینایی مبهم
  • تحریک پذیری
  • زخم های خفیف التیام نیافته
  • وجود کتون ها در ادرار شما (کتون ها تولید می شوند که چربی ها تجزیه می شود چون انسولین کافی در بدن وجود ندارد)
  • عفونت های مکرر از جمله پوست و عفونت های واژینال

این بیماری  از نوع ۱ می تواند در افراد هر سنی ایجاد شود، اما عموما در کودکان یا نوجوانان گسترش می یابد. دیابت نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است. همچنین می تواند در افراد هر سنی ایجاد شود اما اغلب بعد از سن ۴۰ سالگی دیده می شود. بسیاری از مشکلات طولانی مدت و جدی این بیماری ، مانند بیماری کلیوی و بیماری های قلبی ایجاد می شود. اگر میزان گلوکز خون شما کنترل نشود شانس شما برای افزایش این عوارض افزایش می یابد.

علل دیابت

علل دیابت نوع ۱

مشخص نیست که این بیماری از نوع ۱ دقیقا از چه عواملی ایجاد می شود. در افراد مبتلا به این بیماری ، سیستم ایمنی، سلول هایی که انسولین را در پانکراس تولید می کنند، از بین می برد. این باعث می شود که انسولین بسیار کمی باقی بماند. علاوه بر آن، گلوکز به جای انتقال به سلول ها، در جریان خون افزایش پیدا می کند. علت این بیماری از نوع ۱ ممکن است ترکیبی از عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی باشد، اگرچه ماهیت دقیق این عوامل هنوز مشخص نیست.

علائم پیش از دیابت نوع ۲

در هر دو شرایط، سلول های بدن، مقاومت در برابر انسولین را افزایش می دهند. دوباره، گلوگز در جریان خون افزایش می یابد. علت این بیماری از نوع ۲ نیز ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. اگر این بیماری به درستی با پیروی از تغییرات سبک زندگی مناسب درمان شود، می تواند بسیار قابل کنترل باشد.

مسمومیت ناشی از دیابت

زمانی که باردار هستید، جفت هورمون ها را آزاد می کند تا از بارداری محافظت کند. این هورمون ها می توانند سلول های شما را در برابر انسولین مقاوم کنند. به طور معمول، لوزالمعده قادر به تولید انسولین اضافی برای غلبه بر این مقاومت است. اما در برخی موارد، این اتفاق نمی افتد و گلوکز در خون جمع می شود و منجر به دیابت حاملگی می شود.

عوامل خطر دیابت نوع ۱

برخی از عواملی که ممکن است ریسک ابتلا به این بیماری نوع ۱ را افزایش دهند عبارتند از:

  • تاریخچه خانوادگی این بیماری.
  • شما گلوگز اضافی را در خون خود دارید.
  • شما در کشورهای خاص از جمله سوئد و فنلاند زندگی می کنید که میزان شیوع بالای این بیماری وجود دارند.

عوامل خطرساز پیش از دیابت نوع ۲

برخی از عواملی که ممکن است ریسک ابتلا به این بیماری از نوع ۲ و دیابت حاملگی را افزایش دهند عبارتند از:

  • شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید
  • غیر فعال هستید
  • تاریخچه خانوادگی این بیماری
  • مردم از گروه های نژادی / قومی از جمله اسپانیایی، آفریقایی – آمریکایی، آسیایی – آمریکایی و هندی آمریکایی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • این بیماری در بزرگسالی شایع تر است
  • مبتلا شدن به این بیماری در حاملگی در دوران بارداری، شما را بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری از نوع ۲ در آینده می کند.
  • سندرم تخمدان پلی استیک خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
  • داشتن سطوح پایین HDL و سطح بالایی از تری گلسیرید خون نیز ریسک شما را افزایش می دهد.

درمان دیابت

بسته به این که چطور با استفاده از دارو و تغییرات سبک زندگی، این بیماری را درمان کنید، می تواند یک وضعیت بسیار قابل مدیریت باشد. بسته به نوع این بیماری ، ممکن است از دارو، انسولین، و یا کنترل قند خون برای درمان این بیماری استفاده کنید.

درمان نوع ۱

هدف درمان این بیماری از نوع ۱ حفظ سطح گلوکز خون در محدوده نرمال برای جلوگیری یا تاخیر در ایجاد بیماری های دیگر است. درمان شامل درمان انسولین برای کنترل قند خون است. با این بیماری از نوع ۱، شما ممکن است نیاز به انسولین برای کل زندگی خود داشته باشید. انواع زیادی از انسولین از جمله انسولین بالا، و انسولین اثر گذار وجود دارد. شما ممکن است برای تنظیم انسولین قند خون به تزریق انسولین نیاز داشته باشید.

درمان نوع ۲

ورزش و رژیم غذایی بخش مهمی از درمان این بیماری از نوع ۲ را تشکیل می دهند اما ممکن است به تجویز دارو یا درمان انسولین نیز نیاز داشته باشید. ممکن است پزشک شما داروها را با دوزهای مختلف ترکیب کند تا به کنترل میزان گلوکز خون شما کمک کند. برخی از داروها که پزشک شما ممکن است برای درمان این بیماری از نوع ۲ تجویز کند عبارتند از metformin، sulfonylureas، meglitinides، thiazolidinediones، DPP – ۴ مهار کننده های گیرنده، GLP – ۱ و مهار کننده های SGLT۲.

تغییرات در سبک زندگی برای مدیریت دیابت

با انجام این تغییرات سبک زندگی می توانید به مدیریت این بیماری به خود کمک کنید. حفظ یک وزن سالم: از دست دادن وزن اضافی ممکن است به کاهش سطح گلوکز خون شما کمک کند. غذای سالم بخورید. رژیم غذایی شما باید دارای کالری کمتری، سبزیجات بیشتری، کربوهیدرات تصفیه شده (به ویژه شیرینی)، غذاهای کمتری که حاوی چربی های اشباع شده و چربی ترانس هستند (مانند فست فود)، و غذاهایی که حاوی فیبر (مانند دانه های کامل)هستند، باشد.

فعالیت فیزیکی را بخشی از برنامه روتین روزانه خود قرار دهید. حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت هوازی (شدت متوسط) در بیشتر روزهای هفته انجام دهید. شما می توانید رقص، یوگا، دوچرخه سواری و غیره را انجام دهید. میزان گلوکز خون خود را به طور مرتب بر حسب توصیه پزشک خود کنترل کنید.

بایدها و نبایدها درباره دیابت

بایدها:

از یک دستبند هشداردهنده میزان قند خون استفاده کنید تا به صورت لحظه ای از مقدار گلوکز قند خون خود آگاهی داشته باشید، به خصوص اگر انسولین یا دیگر داروهای کاهش قند خون را مصرف کنید. معاینه فیزیکی منظم (ترجیحا سالانه)و معاینه روزانه روتین را همراه با معاینه منظم انجام دهید. به طور منظم واکسن بزنید.

توجه ویژه ای به پاهای خود بکنید. هر روز آن ها را در رابطه با هر گونه زخم، تاول، ورم، قرمزی، یا بریدگی بررسی کنید و اگر به هر مشکلی برخورد کردید به پزشک خود گزارش دهید. میزان کلسترول خون و فشار خون را تحت کنترل داسته باشید. مواظب سلامتی دندان خود باشید.

هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما شما می توانید با پزشک خود در این باره مشورت کنید. بدانید که باید سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین های بیشتری بخورید. چربی های اشباع شده، شیرینی و کربوهیدرات تصفیه شده را کاهش دهید و یا از آن اجتناب کنید. تنها متخصص بهداشت و درمان می تواند توصیه درست را به شما بدهد.

کارهایی که با وجود داشتن این بیماری نباید انجام دهید

از سیگار یا هر نوع توتون دیگر استفاده نکنید. اگر این کار را بکنید، پزشک شما می تواند به شما کمک کند که آن را ترک کنید. الکل مصرف نکنید، یا به طور متوسط و با مواد غذایی بنوشید. حداکثر مقدار توصیه شده الکل برای زنان یک نوشیدنی در هر روز است. استرس خود را کنترل کنید زیرا استرس می تواند گلوکز خون شما را افزایش دهد. برخی از تکنیک های تمدد اعصاب را یاد بگیرید. به مقدار مناسب بخوابید و استراحت کنید. از وعده های غذایی صرف نظر نکنید چون غذا نخوردن می تواند منجر به هیپوگلیسمی شود.

اگر به طور منظم این بیماری را چک کنید، می تواند قابل کنترل باشد. این بیماری مزمن و طولانی مدت است که باعث می شود سطح گلوکز خون شما زیاد شود. انواع مختلفی از دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲، دیابت بارداری هستند. در این بیماری از نوع ۱، هیچ انسولین یا مقدارکمی انسولین در بدن شما وجود دارد. در این بیماری از  نوع ۲، سلول های بدن شما مقاومت در برابر انسولین را نشان می دهند. درمان این بیماری به نوع خود وابسته است و ممکن است شامل تجویز انسولین، تجویز دارو، و / یا تغییر سبک زندگی باشد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ