اگر مبتلا به اسهال یا استفراغ هستید، رژیم غذایی BRAT را دنبال کنید

alikarimi55
رژیم غذایی BRAT مخفف رژیم موز، برنج، غذاهای تهیه شده از سیب مانند سس سیب و نان تست است. این مواد غذایی اغلب برای بیماران معده توصیه می شود، اما این غذاها چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ همه این غذاها ملایم و ظاهراً برای هضم در معده آسان هستند. مصرف این غذاها پس از حالت […]

رژیم غذایی BRAT مخفف رژیم موز، برنج، غذاهای تهیه شده از سیب مانند سس سیب و نان تست است. این مواد غذایی اغلب برای بیماران معده توصیه می شود، اما این غذاها چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ همه این غذاها ملایم و ظاهراً برای هضم در معده آسان هستند. مصرف این غذاها پس از حالت تهوع، استفراغ و اسهال، برای هضم راحت هستند و به شما کمک می کنند که سریع تر احساس سیری کنید.

در رژیم غذایی BRAT مصرف چه غذاهایی مجاز است؟

شما می توانید از موز و غذاهای تهیه شده از سیب مانند سس سیب، برنج و نان تست در این رژیم غذایی استفاده کنید. نکته اصلی این نوع رژیم، مصرف غذاهای نسبتا مغذی که برای معده ملایم هستند، می باشد. این غذاها همچنین به عنوان مواد غذایی الزام آور در نظر گرفته می شوند. این به این دلیل است که چون میزان فیبر آنها پایین می ‌باشد، باعث سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می شود. سایر غذاهای ملایم عبارتند از:

  • غلات پخته شده مانند جو دوسر یا خامه گندم
  • چای کم رنگ
  • آب سیب
  • آبگوشت
  • سیب زمینی آب پز

همچنین در دنبال کردن این رژیم غذایی باید از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کنید. این غذاها شامل موارد زیر هستند:

  • شیر و لبنیات
  • غذاهای سرخ شده چرب و یا تند
  • پروتئین ها مانند استیک، گوشت خوک، ماهی قزل آلا و ساردین
  • سبزیجات خام از جمله سبزیجات سالاد، هویج، کلم بروکلی و گل کلم
  • میوه هایی مانند آناناس، پرتقال، گریپ فروت و گوجه فرنگی
  • نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد
  • الکل
  • قهوه یا نوشیدنی های دیگری که حاوی کافئین هستند

نحوه پیروی از رژیم غذایی BRAT

در 6 ساعت اول بیماری، ممکن است بخواهید مصرف غذا ها را به طور کامل متوقف کنید. بهتر است صبر کنید تا استفراغ و اسهال شما متوقف شوند، سپس به معده خود کمی استراحت دهید. قبل از پیروی از رژیم غذایی BRAT ممکن است لازم باشد، ابتدا از نوشیدنی‌های توصیه شده استفاده کنید. این نوشیدنی ها در جایگزینی آب و الکترولیت هایی که در اثر بیماری از دست رفته اند، به شما کمک  می‌ کنند.

سعی کنید در 24 ساعت اول بعد از بیماری، مایعات روشن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای این کار مقدار کمی از مایعات را به صورت کم و هر 10 دقیقه یک بار بنوشید. شما می توانید مایعاتی مانند آب، آب سیب، آب مرغ یا سبزیجات را امتحان کنید. در صورت بازگشت علائم، مصرف این مایعات را متوقف کرده و قبل از امتحان دوباره ی آنها، چند ساعت صبر کنید.

بعد از گذشت اولین روز از بیماری، رژیم غذایی BRAT را شروع کنید. این رژیم غذایی بسیار محدود است و مواد مغذی فراوانی ندارد. بنابراین لازم نیست مدت بسیاری آن را دنبال کنید. تا روز سوم پس از بیماری، می توانید کم کم غذا های طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از غذاهایی مانند تخم مرغ آب پز، میوه و سبزیجات پخته شده، گوشت سفید مانند مرغ یا بوقلمون، شروع کنید. توجه داشته باشید که اعتدال را رعایت کنید. زیرا در صورت پرخوری و مصرف انواع زیادی از غذاها، ممکن است علائم شما بازگردند.

تاثیر رژیم غذایی BRAT

پزشکان سالهاست که رژیم غذایی BRAT را برای بیماری های گوارشی توصیه می کنند. اما این رژیم غذایی ممکن است همیشه بهترین گزینه موجود نباشد. در واقع پزشکان و متخصصین اطفال این رژیم را برای کودکان و نوزادان توصیه نمی کنند. زیرا این غذاها بسیار محدود هستند و نمی توانند پروتئین، ریزمغذی ها و مواد مغذی بدن را برای بهبودی بدن را مهیا کنند. مطالعات زیادی در مورد غذاهای BRAT و چگونگی تاثیر آن بر اسهال انجام شده است. به عنوان مثال، موز دارای نشاسته ی خاصی به نام پکتین است که برای دستگاه گوارش مفید است.

پکتین همچنین به جذب آب و الکترولیت ها کمک می کند. برنج و موز به مایعات وریدی کمتری برای هیدراتاسیون نیاز دارند و استفراغ را کمتر می کنند. در حالت کلی برای بزرگسالان و نوجوانان، رژیم غذایی BRAT بهتر از مصرف نکردن هیچ نوع ماده غذایی است. اما باید به عنوان یک راه حل کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید

درصورت ابتلا به اسهال های مکرر یا شدید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشانه ای از گاستروانتریت ویروسی باشد. همچنین شرایط دیگری وجود دارد که باعث ایجاد علائم مشابه می شوند و حتما نیاز به مراجعه به پزشک دارند. این علائم ممکن است ناشی از موارد زیر باشند:

  • باکتری ها
  • انگل ها
  • داروهای خاص
  • عدم تحمل مواد غذایی

اگر اسهال ناشی از مشکل معده که بیش از 2 روز طول کشیده، دارید و یا اگر احساس کمبود آب بدن دارید، نیاز به پزشک دارید. علائم کمبود آب در بدن عبارتند از:

همچنین اگر درد شدید شکمی یا رکتوم، مدفوع خونی یا سیاه و یا تب بالای 38.8 درجه سانتیگراد دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ