آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد (CPP)

alikarimi55
در مورد آرتریت کریستالی چه می دانید؟ آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد (CPP) شرایطی است که می تواند موجب درد و ورم مفاصل شود. این بیماری به عنوان یک بیماری کریستالی کلسیم شناخته می شود زیرا این درد ناشی از کریستال های کلسیم معدنی و سایش آن بر روی بافت نرم است. این بیماری […]

در مورد آرتریت کریستالی چه می دانید؟ آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد (CPP) شرایطی است که می تواند موجب درد و ورم مفاصل شود. این بیماری به عنوان یک بیماری کریستالی کلسیم شناخته می شود زیرا این درد ناشی از کریستال های کلسیم معدنی و سایش آن بر روی بافت نرم است. این بیماری معمولا بر روی زانوها اثر می گذارد ، اما می تواند بر روی سایر مفاصل نیز تاثیر گذار باشد. در این مقاله از بخش عمومی الو دکتر به بررسی این بیماری می پردازیم.

آرتریت کریستالی

کریستال ‌های کلسیم معمولا در استخوان ها و دندان‌ ها یافت می شوند تا به استحکام آنها کمک کنند. با این حال، افراد می‌توانند خیلی از این کریستال ها را در نواحی نا مناسبی از بدن نیز داشته  باشند که می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

در آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد، این کریستال ها می توانند در غضروف انتهای استخوان تشکیل شوند. بسیاری از افراد می‌توانند به مدت چند سال کریستال‌ های کلسیم را در غضروف خود داشته باشند بدون اینکه هیچ مشکلی ایجاد شود.

با این حال، این کریستال ها می‌توانند از جایگاه محافظت ‌شده خود در داخل غضروف، به فضای بین استخوان ‌ها در یک مفصل حرکت کنند . این ناحیه گودال مفصل نامیده می‌شود که می‌تواند باعث درد و ورم شود زیرا کریستال‌ های تیز و سفت، بر روی بافت نرم سائیده می شوند.

فرآیند کریستال‌ های ناپایدار و خارج از غضروف را ریختن کریستال می نامند. نام این بیماری از ماده‌ای است که کریستال را شکل می دهد. این ماده،کلسیم پیرو فسفات نام دارد.

نام قدیمی آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد، شبه نقرس یا نقرس کاذب است ، زیرا این علائم مشابه وضعیتی به نام بیماری نقرس است. با این حال، نقرس از کریستال های ضایعات اوره ناشی می شود و نه از کریستال های کلسیم. این بیماری به ندرت بر روی افراد زیر 60 سال تاثیر می گذارد.

زنان و مردان به تعداد برابر به این بیماری مبتلا می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز ، به ویژه آرتروز زانو ، این کریستال های کلسیم را در غضروف مفصل خود دارند. به این وضعیت استئوآرتریت با رسوب کریستال پیرو فسفات کلسیم گفته می شود. این کریستال‌ها علائم آرتروز را بدتر می‌کنند.


بیشتر بدانید: این مواد غذایی باعث ایجاد آرتریت می شود


علائم آرتریت کریستالی

علائم آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد عبارتند از:

  • درد شدید و سفتی در مفصل که در زانو بیشتر رایج است.
  • درد و سفتی به سرعت افزایش می یابد و تنها در عرض مدت 12 تا 24 ساعت به بدترین حالت خود می رسد.
  • تورم و حساسیت مفصل
  • قرمزی پوست روی مفصل
  • گاهی اوقات تب و افزایش درجه حرارت بدن که باعث تعریق می شود و فرد احساس ناخوش بودن دارد.

زانو یکی از مفاصلی است که به طور معمول تحت ‌تاثیر این بیماری قرار می‌گیرد ، اما افراد می‌توانند آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد را در مچ دست، شانه، مچ پا و گاهی مفاصل دیگر نیز داشته باشند. معمولا هر بار فقط یک مفصل تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرد .

این علائم از چند روز تا دو هفته طول می‌کشند. آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد معمولا بدون نیاز به درمان، به خودی خود حل می‌شود .

ممکن است متوجه شوید که ورم در عرض یک هفته کاهش می یابد، با این حال ممکن است مفاصل شما برای چند روز اول بسیار دردناک باشند.ممکن است مفاصل آسیب ‌دیده دو تا سه هفته طول بکشد تا به حالت عادی خود برگردند.

علل آرتریت کریستالی

تغییرات شیمیایی درون بدن که می‌تواند به عنوان بخشی از فرآیند پیری رخ دهد، احتمال تشکیل کریستال ‌های کلسیم را بیشتر می‌کند . شرایطی وجود دارد که می‌تواند مقدار کلسیم را در بدن یک فرد افزایش دهد.

یکی از این شرایط هیپر پاراتیروئیدیسم نامیده می‌شود که شامل غدد پاراتیروئید در گلو است که بیش فعال می شوند. این غده ‌ها سطح کلسیم را در بدن کنترل می‌کنند.

یک حالتی که منجر به ذخیره بیش از حد آهن در بدن می‌شود و هموکروماتوز نام دارد، می‌تواند منجر به آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد شود . یک علت نادر این بیماری، هیپومگنیسمی است.

این وضعیتی است که در آن افراد به اندازه کافی، دارای منیزیم معدنی نیستند. تحقیقات نشان داده ‌اند که افراد می‌توانند ژن معیوبی را به ارث ببرند که به ندرت منجر به تولید بیش از حد پیروفسفات می‌شود.

همچنین می‌تواند باعث تکرار حملات مکرر ورم مفاصل کریستال حاد در سنین پایین،حتی در دهه ‌های ۲۰ یا ۳۰ شود. در غضروف فردی که به آرتروز مبتلا شده است، غلظت پیروفسفات افزایش می‌یابد و باعث تشکیل این کریستال ‌ها می شوند.


بیشتر بدانید: گیاهان دارویی موثر در درمان بیماری آرتریت


چه چیزی باعث ایجاد درد در آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد می شود؟

درد و تورم آرتریت کریستالی پیرو فسفات کلسیم حاد وقتی اتفاق می افتد که کریستال ‌ها از غضروف به داخل یک مفصل می‌ریزند . اغلب مشخص نیست که چرا کریستال ‌ها دچار ریزش می شوند.

گاهی اوقات روشن است که دلیل سست شدن و ریختن کریستال ها چه چیزی است. برای مثال، آسیب به زانو ممکن است کریستال ‌ها را شل کرده و یک یا دو روز بعد،باعث درد و تورم شود.

یکی دیگر از محرک ‌های رایج در ریختن کریستال، بروز یک بیماری است که باعث تب می شود ، مانند بیماری آنفولانزا و یا عفونت سینه. وارد شدن یک استرس یا فشار زیاد بر روی بدن شما مانند داشتن یک عمل جراحی و یا حمله قلبی، می‌تواند باعث ریختن کریستال ها شوند.

تشخیص

آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد می‌تواند هم به بیماری نقرس بسیار شبیه باشد و هم به عفونت در مفاصل شباهت داشته باشد.

با مشاهده اولین علائم درد، تورم و قرمزی بر روی یک مفصل، به پزشک مراجعه کنید زیرا پزشک برای رد کردن شرایط دیگر، نیاز به انجام آزمایشاتی دارد.

چه نوع آزمایشاتی برای آرتریت کریستالی باید انجام گیرد؟

چندین آزمایش برای تشخیص آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد وجود دارد، از جمله:

  • آزمایش مایعات درون مفصلی برای کریستال ها و عفونت
  • اشعه ایکس و اسکن سونوگرافی برای نشان دادن اینکه آیا کریستال های کلسیم در غضروف و یا مایع اضافی در مفصل وجود دارند یا خیر.
  • آزمایش خون برای تشخیص :
  • التهاب
  • سطح کلسیم
  • وجود یک عفونت یا چندین عفونت
  • مشکلات احتمالی در کلیه ها

درمان

علائم آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد معمولا به خودی خود و بدون هیچگونه درمانی بر طرف می شوند . با این حال، چون می تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد، درمان با هدف کاهش درد و التهاب ممکن است انجام گیرد.

آسپیراسیون و تزریق مفصلی آرتریت کریستالی

پزشک ممکن است از سوزن و سرنگ برای خارج کردن مایعات از درون مفصل استفاده کند. این عمل، آسپیراسیون نامیده می‌شود و می‌تواند به سرعت، فشار بالای مفصل را که موجب درد می‌شود را کاهش دهد.پزشک، در ابتدا ناحیه را با تزریق بی‌حس خواهد کرد تا دردی وجود نداشته باشد.

این روش نسبتا ساده و سریع است و معمولا  باعث تسکین سریع درد می‌شود. معمولا  وقتی که مایع اضافی درون مفصل بیرون کشیده می‌شود، پزشک مقدار کمی ( ۱ تا ۲ میلی‌لیتر ) از استروئیدی که می تواند اثر طولانی مدتی داشته باشد را از طریق همان سوزن به داخل مفصل تزریق می کند. این کار به کاهش تورم در مفصل و جلوگیری از تجمع مایعات بیشتر کمک می‌کند.


بیشتر بدانید: آرتریت روماتوئید جه علایمی دارد؟


استفاده از یخ

استفاده از یخ در اطراف ناحیه ای که درد می کند، یک روش سریع و ایمن برای غلبه بر درد است . می‌توانید بسته ‌های یخ بخرید و یا می‌توانید از یک بسته نخود یخ زده یا تکه های یخ که در یک حوله مرطوب پیچیده شده است، استفاده کنید تا از این طریق از پوست خود محافظت کرده باشید. می‌توانید از کمپرس یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه استفاده کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، ممکن است باعث کاهش التهاب و درد شوند. همانند هر نوع داروی دیگر، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) نیز می‌توانند دارای اثرات جانبی باشند. در صورت هرگونه نگرانی، با پزشک خود مشورت کنید.

قرص کلشی سین( Colchicine)

کلشی سین قادر به کاهش درد و تورم آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد می باشد. عملکرد این قرص، کاهش تعامل بین کریستال ها و سیستم ایمنی بدن شما است.

برای اینکه کلشی سین تاثیر بیشتری داشته باشد باید در ظرف مدت 24 ساعت پس از شروع حمله، مصرف شود. مقدار دوز معمول کلشی سین 5/0 میلی گرم و دو تا چهار بار در روز است.

پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که کلشی سین را در صورت موارد زیر، تجویز نکند:

  • کاهش عملکرد کلیه
  • استفاده از برخی داروهای خاص مانند استاتین های کلسترول یا آنتی بیوتیک های خاص که مصرف همزمان کلشی سین با آنها می تواند فعل و انفعالاتی را به وجود بیاورد و باعث بروز اثرات جانبی شود.

زندگی با آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد

انجام تمرینات ورزشی

پس از بروز یک حمله التهابی، مهم است که مفاصل و ماهیچه ‌های آسیب ‌دیده هر چه زودتر حرکت کنند. انجام دادن کمی تمرینات ورزشی به طور منظم ، از هر گونه ضعیف شدن یا از بین رفتن ماهیچه های اطراف مفصی جلوگیری می‌کند و به بافت ‌های ملتهب برای بازگشت به حالت عادی کمک می‌کند.

یک فیزیوتراپیست می‌تواند با توصیه های تخصصی، به شما کمک کند. اگر به آرتروز و  بیماری رسوب پیروفسفات کلسیم مبتلا هستید، باید تمرینات تقویتی و استحکامی منظم و تمرینات ورزشی ایروبیک را انجام دهید. ورزش ایروبیک باعث افزایش ضربان قلب شما شده و حداقل باعث می‌شود که شما کمی نفس بکشید.

رژیم غذایی و تغذیه

بیماری ‌های کریستال کلسیم معمولا  از چیزی که می‌خورید ایجاد نمی‌شوند. رژیم غذایی و مکمل‌ های غذایی خاص تنها برای افراد بسیار کمی مورد نیاز است که بیماری آنها ناشی از کمبود منیزیم یا مشکلات کلیوی است .

برای داشتن سلامت عمومی باید یک رژیم غذایی متعادل بخورید و از اضافه ‌وزن پیشگیری کنید. این کار به خصوص اگر به آرتروز زانو یا باسن مبتلا هستید مهم است.

بیماری ‌های کریستال کلسیم با خوردن بیش از حد کلسیم ایجاد نمی شوند. داشتن مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی مهم است ، به عنوان مثال محصولات لبنی. در غیر این صورت ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان باشید که باعث ضعیف شدن و شکستگی استخوان ها می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ