چرا هرگز نباید لنزهای چشمی را در آب بگذارید؟

مهرناز زاوه
به خانه‌ی دوستتان می‌روید و او اصرار می‌کند شب را آنجا بمانید. با اینکه خیلی دوست دارید بمانید اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن لنزهای چشمی یا تماسی شماست.

به خانه‌ی دوستتان می‌روید و او اصرار می‌کند شب را آنجا بمانید. با اینکه خیلی دوست دارید بمانید اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن لنزهای چشمی یا تماسی شماست. البته طبیعی است که جای لنزها و محلول آنها را هر روز و در همه جا با خود حمل نکنید. اما اگر گزینه‌ی دیگری در کار نباشد و یا به آنها دسترسی نداشته یا مایع تمیزکننده‌ی آنها تمام شود، باید چه کار کنید؟ شاید اولین چیزی که به فکرتان می‌رسد استفاده از آب باشد. اما استفاده از آب در این شرایط اشتباه بزرگی است.
یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: استفاده از آب برای شستن یا قرار دادن لنز تماسی در آن واقع مضر است. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد. نخست اینکه مهم نیست آب چقدر تمیز و تصفیه‌شده باشد، در هر حال حاوی نمک‌ و مواد معدنی مختلفی است و این مواد تأثیر بدی روی لنزتان می‌گذارند. از آنجایی که لنزهای تماسی بسیار نرم هستند٬ اگر آب ترکیبات زمختی داشته باشد می‌تواند به لنز آسیب وارد کند. 
بنابراین در شرایط اضطراری که محلول لنزتان تمام شده باید چه کار کنید؟ بهتر است برای نیم ساعت لنزتان را در آب بگذارید. بعد از آن، باز نیاز است که لنزهایتان را پیش از استفاده، استرلیزه کنید. اگر می‌خواهید نیمه شب آنها را در آب بگذارید، بهتر است آب جوش و تصفیه شده باشد. یا می‌توانید پیش از استفاده لنزها را به یک آزمایشگاه سترون‌سازی و پروتئین‌زدایی نشان دهید تا مانع از بروز آسیب به چشمتان شود. ورق‌های پروتئین‌زدایی در اکثر داروخانه برای تمیز کردن لنز موجود است. لنزهای تماسی عفونی می‌تواند منجر به خارش‌های شدید و احساس سوزش در چشم‌ها شود. از طرفی می‌تواند به عفونت‌های چشمی بیانجامد. بنابراین بهترین کار این است که همیشه یک قوطی کوچک از محلول لنزتان را با خود داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید.
منبع: medicaldaily

اول لنز بگذاریم یا آرایش کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ