بالا بردن اعتماد به نفس با دوری کردن از این افراد

alikarimi55
ممکن است به نظر برسد که تنها باید از افرادی که دیدگاه و عملکرد منفی ای دارند دوری کنیم چون اعتماد به نفس مان را زیر سوال می برند؛ اما همیشه هم این گونه نیست. ممکن است که همه ما دوستی داشته باشیم که همیشه بهترین آرزوها را برای ما می کرد اما وقتی به […]

ممکن است به نظر برسد که تنها باید از افرادی که دیدگاه و عملکرد منفی ای دارند دوری کنیم چون اعتماد به نفس مان را زیر سوال می برند؛ اما همیشه هم این گونه نیست. ممکن است که همه ما دوستی داشته باشیم که همیشه بهترین آرزوها را برای ما می کرد اما وقتی به دستاوردی رسیدیم ناگهان ناراحت و آشفته شد. یا ممکن است با افرادی روبرو شده باشید که جوری رفتار می کنند که انگار همه چیز را می دانند.

بهتر است که به سرعت افرادی که زندگی تان را مسموم می کنند را شناسایی کنید. ما در دنیایی زندگی می کنیم که اطرافمان را افرادی با شخصیت های مختلف احاطه کرده اند و گاهی سخت است که به کسی بگویید که رفتارش اشتباه بوده. اما اگر احساس می کنید که ارتباط برقرار کردن با این افراد تنها به شما آسیب می زند، بهتر است ببینید که جزو این دسته افراد هستند یا نه.

۱۱ نوع فردی که اعتماد به نفس مان را از بین می برند

۱-افراد خود رای و کاهش اعتماد به نفس

درست است که دفاع از ایده های خود چیز خوبی است اما بعضی از افراد به نحوی رفتار می کنند که گویی نظرات آن ها تنها چیزی است که اهمیت دارد. افراد خود رای به راحتی پای خود را از گلیم شان درازتر می کنند و توصیه های نسنجیده ای ارائه می دهند. این افراد به ندرت نظرات دیگران را در نظر می گیرند و به این که با حرف هایشان به دیگران آسیب می زنند توجهی نمی کنند.

ممکن است که این افراد رفتار خود را این گونه توجیه کنند که دارند شما را با حقایق تلخ روبرو می کنند و این به نفع شماست؛ اما این درست نیست. این افراد معمولا سعی می کنند که با استفاده از شما اعتماد به نفس خودشان را بالا ببرند. اگر نمی توانید حد و مرز این افراد را برای آن ها مشخص کنید بهتر است که از آن ها دور بمانید.

۲-افرادی که غیبت می کنند

به نظر می رسد که بعضی از افراد نمی توانند بقیه را به حال خودشان رها کنند. این افراد حتی جزئیات زندگی دیگران را هم می دانند و نمی توانند صبر کنند تا این اطلاعات را در اختیار بقیه قرار بدهند. اما این که دائما به شایعات و اخبار دروغین گوش بدهید باعث منفی گرایی می شود و روی دیدگاه تان نسبت به زندگی تاثیر می گذارد.

به علاوه این را به خاطر بسپارید که کسی که پیش شما درباره دیگران غیبت می کند، احتمال دارد که درباره شما هم پیش دیگران غیبت کند. این افراد این احساس را به شما می دهند که شما هدف بعدی آن ها هستید و گویی فقط برای کسب اطلاعات از شما با شما صحبت می کنند.

۳-افراد خودپسند و کاهش اعتماد به نفس

برخی از افراد این توانایی را دارند که هر مکالمه ای را به سمتی تغییر جهت دهند که درباره خودشان باشد. افرادی که این گونه هستند تنها درباره خود صحبت می کنند و دوست دارند که در مرکز توجه باشند. اما واقعا این گونه به نظر نمی رسد که این افراد در مرکز توجه باشند!

اگر چه هر کسی به طور طبیعی دوست دارد تا درباره خودش صحبت کند اما بعد از صحبت با افراد خودپسند ممکن است احساس بدی به شما دست بدهد. این افراد به نحوی رفتار می کنند که گویی احساسات شما اصلا مهم نیستند، پس سعی می کنند درباره خودشان حرف بزنند و اعتماد به نفس شان را بالا ببرند.

۴-افراد منفی باف

گاهی بعضی از افراد تنها با یک مکالمه ساده خوشحالی و انرژی تان را از بین می برند. این افراد اغلب منفی گرا هستند و به راحتی می توانند احساسات منفی خود را به دیگران منتقل کنند. اما فرد قربانی این موضوع را تشخیص نمی دهد! متاسفانه تشخیص افراد منفی باف کمی چالش برانگیز است. اگر بعد از مکالمه تان با شخصی احساس کردید که مضطرب و افسرده اید، پس این می تواند نشان دهد که چیزی در این رابطه غلط است. به روابط تان نگاه دقیق تری بیندازید تا این افراد را شناسایی کنید.

۵-افراد نازک نارنجی و کاهش اعتماد به نفس

افراد نازک نارنجی در این که از کاه کوه بسازند مهارت دارند. این افراد انرژی شما را از بین می برند و باید با احتیاط با آن ها برخورد کنید تا مشکل ساز نشوید. افراد نازک نارنجی شما را هم وارد زندگی خود می کنند و باعث می شوند احساس کنید که این وظیفه شماست که به آن ها کمک کنید تا مشکلات شان را حل کنند. و اگر نتوانید انتظارات آن ها را برآورده کنید برچسب دوست بد را به شما می زنند.

۶-افراد دائما منتقد

بعضی از افراد می توانند خیلی خود رای باشند. این افراد ایرادات و نقطه ضعف هر چیزی را می بینند. نظر دادن در برخی موقعیت ها می تواند مفید باشد اما اگر آن شخصی که نظر می دهد خودش هم سر رشته ای از آن موضوع داشته باشد. افراد دائما منتقد درباره موضوعات مختلف نظر می دهند اما به نظر نمی رسد که در همه آن ها تجربه کافی داشته باشند.

این افراد با ارائه توصیه های نسنجیده می توانند اعتماد به نفس تان را زیر سوال ببرند و نظری را ارائه دهند که واقعا ارزش توجه کردن ندارد. اگر این شخص یکی از اعضای خانواده و دوستان نزدیک تان است، کنار آمدن با نظرات او می تواند واقعا سخت باشد.

۷-افراد کنترل کننده و کاهش اعتماد به نفس

کنار آمدن با افراد کنترل کننده می تواند واقعا سخت باشد. این افراد روی کوچک ترین مسائل وسواس به خرج می دهند و به دیگران می گویند که باید چگونه رفتار کنند. این افراد دائما فکر می کنند که بهتر از شما هر چیزی را می دانند و گاهی هیچ حق انتخابی به دیگران نمی دهند.

یا باید دستورهای آن ها را دنبال کنید یا با عواقب آن که انفجار احساسی است کنار بیایید! این افراد می توانند اعتماد به نفس تان را کم کنند و به شما بگویند که باید چگونه احساس کنید و رفتار کنید. این افراد به دیگران این حق را نمی دهند که نظرات خود را بیان کنند و بدون نیاز به تایید دیگران برای آن ها تصمیم می گیرند.

۸-افراد سوء استفاده گر

افراد سوء استفاده گر می دانند که چه چیزی می خواهند و برای رسیدن به آن علایق دیگران را زیر پا می گذارند. ممکن است که این افراد کاریزماتیک به نظر برسند و دیگران آن ها را دوست داشته باشند. اما اگر نگاه نزدیک تری بیندازید متوجه می شوید که به ندرت دوست صمیمی ای دارند و در داشتن روابط طولانی مدت مهارتی ندارند.

این افراد هر چیزی را به نفع خودشان برداشت می کنند. سعی کنید هنگام روبرو شدن با این افراد احساسات واقعی تان را بیان کنید تا در موقعیت هایی که دوست ندارید قرار نگیرید.

۹-افراد همه چیز دان

برخی افراد دوست دارند به دیگران ثابت کنند که باهوش ترین هستند و از هر موقعیتی برای اثبات این موضوع استفاده می کنند. آن ها دوست دارند از طریق اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک می گذارند به قدرت شان پی برده شود. این افراد در برابر ایده های جدید مقاومت می کنند.

افراد به نظر همه چیز دان به شما حسی را منتقل می کنند که گویی تمام دانش شما در مقایسه با دانش بی کران آن ها ناچیز است! ممکن است حس کنید که چیز جالبی برای حرف زدن درباره آن با این افراد پیدا نمی کنید. می توان این افراد را نادیده گرفت، اما اگر واقعا حس کردید که به شما آسیب می زنند وقت آن است که آن ها را کنار بگذارید.

۱۰-افراد بدبین

افراد بدبین انرژی منفی زیادی وارد زندگی تان می کنند. با این که در سال های اخیر، خیلی وقت ها این افراد را واقع بین دانسته اند و به عنوان افرادی که زندگی را واقعا درک کرده اند از آن ها یاد کرده اند؛ اما این افراد می توانند دیگران را دیوانه کنند!

آن ها نمی توانند پشتیبان خوبی باشند و شما را خوشحال کنند. افراد بدبین اعتماد به نفس دیگران را کم می کنند و به افراد این احساس را می دهند که دستاوردهایشان به هیچ معنایی نبوده اند و از شما انتظار دارند آن گونه که خودشان می خواهند رفتار کنید. این افراد به راحتی احساس طرد شدن و عدم امنیت می کنند اما نباید از نظر روحی به آن ها آسیب بزنید.

۱۱-افراد با حالت تدافعی

با این که ارتباط برقرار کردن کلید هر رابطه موفقی است، اما این افراد این گونه فکر نمی کنند. آن ها ارتباط غیر فعال را ترجیح می دهند و وقتی بحث بالا می رود سکوت می کنند. این افراد نمی توانند خشم خود را کنترل کنند و اگر در رابطه اذیت شدن را تجربه کنند، طرف مقابل را مجازات می کنند. این افراد از نظر احساسی سوء استفاده گر حساب می شوند و اگر دیگران بخواهد با روش های منطقی نزاع را از بین ببرند، این افراد آن ها را در موقعیتی قرار می دهند که نمی دانند چگونه با آن کنار بیایند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ