دلایل انجام جراحی قوزک پا چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

alikarimi55
در مورد جراحی قوزک پا چه می دانید؟ پاهای ما از ۲۳ استخوان تشکیل شده است و بیش از ۳۳ مفصل در قوس ها و ردیف ها وجود دارند که از نظر سختی و انعطاف پذیری متفاوت هستند. بسیاری از مشکلات در این ساختار پیچیده به وجود می آید. پا معمولا به سه قسمت مختلف […]

در مورد جراحی قوزک پا چه می دانید؟ پاهای ما از ۲۳ استخوان تشکیل شده است و بیش از ۳۳ مفصل در قوس ها و ردیف ها وجود دارند که از نظر سختی و انعطاف پذیری متفاوت هستند. بسیاری از مشکلات در این ساختار پیچیده به وجود می آید. پا معمولا به سه قسمت مختلف تقسیم می شود.

قسمت های مختلف پا

قسمت پشتی پا (انتهای کف پا) از استخوان پاشنه (کالکانئوس) و قوزک پا (تالوس) تشکیل شده است. آنها توسط مفصل فرعی به یکدیگر متصل می شوند که به پا اجازه ی حرکت به این سمت و آن سمت را می دهد.

استخوان های مچ در مفصل به استخوان های ساق پا (استخوان های درشت نی و فیبولا) متصل می شود که مانند لولا عمل می کند و اجازه می دهد که پا به سمت بالا و پایین خم شود.

وسط پای شما (پای میانی) از پنج استخوان تارسال تشکیل شده است که قوس کف پا را تشکیل می دهند. استخوان های تارسال به وسیله ی عضلات و رباط قوس (بند کف پا) به قسمت جلویی و پشت پا متصل می شوند. آنها هنگام راه رفتن و یا دویدن مانند کمک فنر عمل می کنند.

قسمت های جلوی پا از استخوان های انگشتان پا ( فالانژ) ساخته شده است. که به وسیله ی مفاصل به پنج استخوان بلند (متاتارس) وصل می شود. مفاصل انگشتان پا زیاد حرکت نمی کنند. قسمت های جلوی پا نیمی از وزن بدن را تحمل می کند.

بیشتر بدانید: خار پاشنه پا و درمان آن

عضلات ساق پا توسط تاندون ها به استخوان های موجود در پا متصل می شوند و آنها را کنترل می کنند که به ما امکان ایستادن، راه رفتن، راه رفتن بر روی تپه ها و پرش را می دهد‌. این ماهیچه ها انگشتان کف پا را حرکت می دهند و موقعیت کف پا را هنگام برخورد با زمین کنترل می کند و باعث انعطاف پذیری آن می شوند و ضربه را کنترل می کنند. آنها همچنین قوس های پا را سفت تر می کنند‌ تا هنگام حرکت بدن را به سمت جلو سوق دهند.

استخوان پاشنه ی شما در قسمت پایینی پایتان توسط تاندون آرشیل که مهم ترین تاندون برای تکامل هست به ماهیچه های ساق پایتان وصل می شود. تاندون تیبیالیس خلفی که زیرپایتان را به قسمت پایینی وصل می کند به نگهداری قوس کف پایتان کمک می کند و به شما این امکان را میدهد که آن را به سمت داخل بچرخانید.

رشته ی عصبی اصلی پای شما ماهیچه های کف پا را کنترل می کند و به انگشتان و این قسمت از پا  امکان احساس کردن می دهد. دیگر رشته های عصبی به قسمت بالایی و بیرونی پای شما امکان احساس کردن می دهد.

آیا من به جراحی قوزک پا نیاز دارم؟

اکثر افراد با مشکلاتی در پا و قورکشان نیاز به جراحی ندارند. تصمیم به عمل جراحی بستگی به چند فاکتور دارد:

  • علائم شما تا چه میزان بد هستند؟ (درد و اثری که بر زندگی شما دارد)
  • احتیاجات شما
  • پاسخ شما به درمان ها مانند داروها، اورتوس ها و کفش ها

در رابطه با این موضوع با متخصصان مراقبت بهداشتی خود که می توانند به شما در این مورد که جراحی گزینه ی مناسبی است یا نه مشورت دهند، صحبت کنید.

تصمیم بر جراحی پا و قوزک معمولا براساس انتخاب های سبک زندگی و اطلاعاتی است که جراحان می دهند بجای آنکه به خاطر مرگ و زندگی نیاز به آن مشخص شود. اما اگر پوست شما تحت تآثیر قرار گرفته یا پای شما سریعا تغییر شکل داده است، ضروری است که یک ارزیابی برای جراحی فوری برای جلوگیری از عفونت انجام دهید و به متخصص خود  درمورد شکستگی تحت فشار اطلاع دهید. همیشه تصمیم نهایی اینکه جراحی داشته باشید یا نه، به عهده ی خودتان است.

ممکن است اگر به شما بگویند که نیاز به جراحی دارید احساس نگرانی، استرس و ترس بکنید. فهمیدن هر چه بیشتر راجع به عمل جراحی و فهمیدن فرآیند آن به شما کمک خواهد کردکه آرامتر باشید و خودتان را کنترل کنید.

انواع متداول مشکلات قوزک پا

شرایطی که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد شامل بونیون های پا و انگشتان، آرتروز مچ پا، نابهنجاری تاندون آرشیل و فاشیلیت پلانتار است.

بونیون ها

بونیون ها توده های استخوانی هستند که در پهلوی پا و در مرکز انگشت بزرگ پای تان به وجود می آیند. آنها نتیجه ی شرایطی بنام هالوکس ولگوس هستند که باعث می شود انگشت بزرگ شما به سمت دیگر انگشتان خم شود و تغییر شکل بدهد. اگر علائم تا مدت طولانی باقی بمانند انگشت پای شما ممکن است برای اصلاح شدن نیاز به جراح ییدا کند.

این مسئله شامل صاف کردن انگشت بزرگ و متاتارس، فرآیندی که پوکی استخوان نامیده می شود، است. اگرچه ممکن است پیوند شما را محکم تر و سفت تر کند اما برای کاهش درد شما مفید است. اکثر جراحی ها می توانند در یک روز انجام شوند و تا یک ساعت طول بکشند. پای شما بانداژ خواهد شد و نیاز هست تا یک کفش جراحی ولکرو را از چهار تا شش هفته پس از عمل بپوشید.

اگر بونیون شما به وسیله ی آرتریت روماتوئید ایجاد شده است ممکن است ندول های روماتوئید هم به وجود بیاید. این توده های محکم استخوانی اندازه ی نخود می توانند در نقاط فشار مانند پیوند انگشت بزرگ پای شما، پشت پاشنه ی شما در انگشتان ایجاد شوند اما آنها می توانند از طریق جراحی حذف شوند.

بیشتر بدانید: راه‌های مراقبت از پا و کفش‌های مناسب مردان

گاهی اوقات ورم یا بورسای در پیوند های پا نیز می توانند بونیون نامیده شوند اما این ها همان بونیون هایی که باعث هالوکس ولگاس می شوند نیستند و نیاز به جراحی ندارند.

هالوکس ولگاس با هالوکس ریجیدوس که آرتروز پیوند انگشت پا است، متفاوت است. هالوکس ریجیدوس باعث سفتی در انگشت بزرگ پا می شود و شما نمی توانید آن را خیلی تکان دهید. اگر زود درمان شود، جراحی می تواند پوکی استخوان (رشد زیاد استخوان جدید) دردناک را که می تواند حرکت بیشتر پیوند را در چرخش بهبود بخشد، از بین ببرد.

در موارد پیشرفته تر، جراحی فیوژن ( پیوند استخوان ها به یکدیگر برای ایجاد یک) باعث تسکین درد بسیار زیادی می شود. اگرچه به این معنی ست که مفصل دیگر هنگامی که راه می روید خم نمی شود بنابراین شما نمی تونید کفش های پاشنه بلند بپوشید.

مزایای اصلی جراحی قوزک پا

  • تسکین طولانی مدت درد
  • عملکرد و تحرک بهتر
  • انتخاب بهتر پاپوش، ظاهر پای شما را بهبود می بخشد.

معایب جراحی قوزک پا

مانند هر عمل جراحی، نتایج می توانند از شخصی تا شخص دیگر متفاوت باشند و ممکن است کاهی اوقات عارضه ایجاد شود.

چند عارضه ممکن در جراحی پا و قوزک:

  • مفصل های جایگزین به اندازه ی مفاصل طبیعی ماندگار و سخت پوش نیستند.
  • بعضی جراحی ها حرکات مفاصل را محدود می کنند (اگرچه به این معنی نیست که تحرک شما را کم می کند)
  • شما ممکن است قادر نباشید برای مدتی بعد از عمل جراحی به درستی از پایتان استفاده کنید. (برای مثال، ممکن است نیاز باشد تا وزن خود را از روی پاهایتان برای سه ماه بعد از عمل فیوژن بردارید) اگر شما احتمالا دارای مشکلاتی در مورد استفاده از عصا هستید، این می تواند یک مسئله ی خاص باشد.
  • گاهی اوقات رشته های عصبی کوچک در اطراف برش در پوست شما ( شکاف) میتوانند آسیب ببینند، که منجر به بی حسی می شود.
  • در بعضی موارد که استخوان ها به یکدیگر پیوند زده می شوند (فیوژ می شوند) ممکن است بیشتر از زمانی که انتظار می رود به یکدیگر جوش بخورند و شما نمی تونید از پایتان به درستی در طول این مدت استفاده کنید. گاهی اوقات نیز عدم پیوند اتفاق می افتد – هنگامی که فیوژ به درستی عمل نمی کند- و شما ممکن است نیاز به جراحی بیشتری داشته باشید.

موارد جایگزین

موارد جایگزین عمل پا و قوزک شامل ورزش، مراقبت از پا، درمان دارویی و به ویژه کفش طبی است.

اکثر افراد با مشکلات پا و قوزک، درمان های دیگری از پزشک، روماتولوژیست یا متخصص قلب و عروق شان قبل از اینکه آنها یک جراح را برای عمل ملاقات کنند، دریافت خواهند کرد. این درمان ها شامل:

  • ورزش
  • مراقبت از پا
  • درمان دارویی، معمولا ضد درد ها و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDS)
  • اگر شما آرتریت روماتوئید دارید، داروهای ضد ویروس اصلاح بیماری (DMARDs)
  • تزریق استروئید
  • مشاوره در مورد سبک کفش
  • کفی ها/ آرتزها و به ویژه کفش های اصلاح شده

اگر این درمان ها درد را تسکین ندهند سپس پزشک تان به شما پیشنهاد می دهد که جراحی کنید.

عوارض جراحی قوزک پا

عوارض جراحی قوزک پا می تواند شامل عفونت، ورم ، سفتی و هماتوم زخم (خون ریزی) باشد.

اگر شما به طور کلی سالم هستید خطر عوارض جدی عمل بسیار کوچک است. هر مراقبت ممکنی انجام می شود تا از عوارض جلوگیری شود. اما در موارد کمی عوارض ایجاد می شود. برای مثال، بعضی افراد می توانند موجب پیشرفت عفونت شوند، بنابراین مهم است تا با پزشک خود فورا برای درمان آنتی بیوتیکی صحبت کنند. اگر متوجه هر نشانه ای شامل موارد زیر شدید:

  • افزایش درد
  • قرمزی
  • در منطقه ی آسیب دیده بیشتر از حد معمول احساس گرما می کنید
  • بوی نامطبوع

بعضی افراد ممکن است ورم و سفتی داشته باشند اما. فیزیوتراپیست ها و کاردرمان ها می توانند با ورزش و دیگر توصیه ها به شما کمک کنند.

هماتوم زخم و خون ریزی

یک هماتوم زخم هنگامی ست که خون در زخم جمع می شود. داشتن مقدار کوچکی خون ریزی از زخم پس از جراحی طبیعی است و معمولا در عرض دو روز بند می آید. اما گاهی اوقات خون در زیر پوست به علت ورم جمع می شود. هماتوم می تواند باعث خون ریزی موقتی بیشتر معمولا یک هفته یا بیشتر بعد از جراحی شود یا ممکن است به عمل جراحی دوم نیاز داشته باشد تا جمع شدن خون را برطرف کند. داروهایی مانند آسپرین و آنتی بیوتک می توانند خطر هماتوم بعد از جراحی را افزایش دهند.

آماده شدن برای جراحی قوزک پا

قبل از جراحی، پزشک یا پرستارتان سلامت عمومی شما را چک خواهد کرد و به شما اطلاعاتی را راجع به آمادگی برای عمل جراحی می دهد. راجع به هر تغییر ممکنی در داروهایتان و هر پرسشی که برایتان پیش آمده سوال کنید.

قبل از عمل، پزشک شما راجع به این موضوع که چه مدت شما نیاز به بستری شدن دارید و چه کارهایی قبل از عمل روی شما انجام خواهد شد صحبت خواهد کرد. آماده سازی ممکن است شامل نخوردن و نیاشامیدن برای چند ساعت قبل از عمل باشد.

از شما درخواست خواهد شد تا فرم رضایت را که به جراح شما اجازه ی انجام درمان را می دهد امضا کنید. ضروری ست تا هر سوالی که هنوز دارید بپرسید. اگر کمی احساس نگرانی می کنید از پزشک، پرستار یا درمانگر خود بخواهید تا هر چیزی که متوجه نشدید را برایتان شرح دهد، این به شما کمک خواهد کرد.

همچنین شما باید با جراح خود، هوشبر یا پرستار راجع به اینکه آیا باید مصرف داروهای خود را متوقف کنید یا تغییراتی در دز یا زمان داروها قبل از جراحی ایجاد کنید صحبت کنید. واحدهای مختلف توصیه های متفاوتی دارند. یک پزشک یا پرستار سلامت عمومی شما را برای اطمینان از نبود هرگونه مشکلی با یک بی حس کننده عمومی( اگر این مورد استفاده شود) چک خواهد کرد.

شما باید قبل از جراحی تان یک چک آپ دندانی داشته باشید و مشکلات آن را برطرف کنید زیرا خطر عفونت اگر باکتری از مشکلات دندانی وارد جریان خون شود، وجود دارد.

بهبودی پس از جراحی قوزک پا

دوران بهبود بسته به نوع عمل و سلامت عمومی شما متفاوت خواهد بود بنابراین از جراح خود بپرسید که چه چیزی در انتظارتان است. اگر از قبل از عمل برنامه ریزی کنید هنگامی که به خانه رفتید  مسائل برایتان آسانتر خواهد بود.

جراحان مختلف ایده های متفاوتی راجع به درمانی که بعد از عمل نیاز خواهید داشت دارند. این موضوع متأثر از نوع جراحی و سلامت شما است. شما باید با جراح خود صبحت کنید که چه چیزی پس از عمل در انتظارتان است. پرستار شما یا فیزیوتراپ تان می تواند پشتیبانی را انجام دهد.

پس از اینکه شما از بیمارستان مرخص شدید. یک وقت ملاقات برای شما ترتیب داده خواهد شد تا به عنوان مریض سرپایی پیشرفت شما چک شود. گاهی اوقات پزشک عمومی شما با این مراقبت های دوره نقاهت به شما کمک خواهد کرد. ممکن است از یک پرستار منطقه درخواست شود تا بخیه های شما را خارج کند و زخم بندی تان را تعویض کند.

اگر شما استفاده از داروهای منظم تان را متوقف کنید یا مجبور شوید در آنها را قبل از عمل تغییر دهید، بسیار ضروری است تا با روماتولوزیست خود راجع به اینکه چه هنگام باید داروهای خود را مجددا شروع کنید صحبت کنید.

ایده ی خوبی ست که قبل از عمل جراحی آماده سازی کنید. چیزهای کوچک مانند انتخاب لباسی که راحت پوشیده می شود، پر کردن یخچال و وجود شخصی که به شما در کارها کمک کند.چون مرتب نیاز به مراجعه به پزشک دارید باید حمل و نقل آسانی داشته باشید.

اگر شما هرگونه نگرانی راجع به مقابله های پس از عمل دارید یک کار درمان می تواند به شما قبل از عمل جراحی مشاوره دهد. اگر شرایط شما قسمت بالای بدن تان را تحت تأثیر قرار می دهد و فکر می کنید که ممکن است در رفت و آمد با عصا مشکل داشته باشید این مشاوره می تواند است به طور ویژه ای مهم باشد.

تحقیقات و پیشرفت های جدید

در حال حاضر ما از نتایج تحقیق تعویض مچ پا (OARS) در دانشگاه آنگلیای شرقی حمایت می کنیم. این تحقیق مدارکی  را که چگونه نتایج تعویض مچ پا موارد زیر را تحت تاثیر قرا می گیرد نشان خواهد داد:

  • مشخصه های بیماران تحت جراحی
  • ماهیت بیماری مچ پای شان
  • نوع کاشت
  • روشی که بیمار قبل و بعد از جراحی مدیریت می شود.

این مطالعه نیز هزینه های نسبی و فواید جراحی را بررسی می کند. برای جمع آوری این اطلاعات، محققان از یک پرسش نامه تازه توسعه یافته که میزان پیامد بیمار گزارش شده یاPROM نامیده می شود بر روی 600 نفری که تحت جراحی تعویض قوزک پا قرار گرفته اند، استفاده می کنند .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ