توضیحات دکتر مهران بهادری درباره سرطان خون

مهرناز زاوه
از مهمترین عوامل در بهبود بیماری برخوردار بودن بیمار از روحیه بالا جهت مقابله با این بیماری است .

سرطان خون یک اصطلاح کلی برای سرطان‌هایی است که خون، مغز استخوان و سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. متاسفانه طیف وسیعی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند. در انگلستان هر ۲۰ دقیقه یک‌بار به یک نفر می‌گویند که مبتلا به سرطان خون است، که برابر ۷۰ نفر در طول روز و ۲۵ هزار نفر در طول یک سال است و رقم بسیار بزرگی است.
دکتر مهران بهادری، متخصص خون و آنکلوژی، درباره انواع این بیماری گفت: «سرطان خون به سه نوع لوسمی، لنفوم و میلوم تقسیم می شود. لوسمی نوعی از سرطان است که در خون و مغز استخوان رخ می‌دهد و به شکل رشد فزاینده سلول‌های سفید خود را نشان می‌دهد. سرطان خون لنفوم بر سیستم لنفاوی بدن اثر می گذارد و سرطان میلوم  بر سلول‌های پلاسما».
او اضافه کرد: «به طور کلی علایم سرطان خون شامل خونریزی و کبودی شدید، عدم توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها، کم‌خونی شدید، ورم غدد لنفاوی، ورم و ناراحتی در شکم، کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاصی، احساس درد در استخوان‌ها و مفاصل، تب، سرماخوردگی و تعریق در طول شب است. همچنین خستگی و ضعف، ورم یا خونریزی لثه و بزرگ شدن طحال و کبد هم به عنوان دیگر علائم ابتلا به سرطان خون شناخته می‌شوند».
افزایش سن، چاقی، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض انواع اشعه‌ها، داشتن هوای آلوده، رژیم غذایی گوشتی و پرچرب، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سابقه ژنتیکی از فاکتورهایی است که احتمال ابتلا به این نوع سرطان را بیشتر می‌کند.
دکتر بهادری به استفاده از رژیم غذایی مناسب، شامل سبزیجات و میوه توصیه می‌کند که تا حد بسیار زیادی از ابتلا به سرطان جلوگیری کرده، تشخیص به موقع و درمان آن را آسان‌تر می‌کند و اثربخشی آن را هم بیشتر می‌کند.
درمان این بیماری به یکی از این روش‌ها صورت می‌گیرد:
شیمی درمانی، پرتو درمانی، پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌های بنیادی که در این روش مغز استخوان فرد بیمار با مغز استخوان سالم جایگزین می‌شود تا بیمار بتواند مقادیر بالای داروهای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی را دریافت کند.
در سالهای اخیر، با به کارگیری داروهای ضد سرطان موثرتر، طول عمر بیماران مبتلا به لوکمی افزایش پیدا کرده است. این داروها موجب فروکش کردن نشانه‌های بیماری می‌گردند به طوری‌که نشانه‌ها در جریان درمان بیماری بدتر نمی‌شود و حتی بیماران تا اندازه‌ای درمان می‌شوند. درمان لوسمی بستگی به نوع لوسمی، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به نوع درمان دارد که گاهی منجر به سلامت کامل این بیماران می‌شود. از مهمترین عوامل در بهبود بیماری برخوردار بودن بیمار از روحیه بالا جهت مقابله با این بیماری است .

مطالب مرتبط:
تزریق انسولین با ابتلا به سرطان خون ارتباط دارد؟
امکان پیش‌بینی خطر سرطان خون پیش از ابتلا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ