خار پاشنه چیست؟ علائم، تشخیص و درمان آن

alikarimi55
در مورد درمان خار پاشنه چه می دانید؟ درد پا را حداقل هر کسی یک بار تجربه کرده است. درد هایی همچون گرفتگی، تیر کشیدن، درد استخوان یا غیره. تجربه درد مکرر در پا در طولانی مدت می تواند نشانه خار پاشنه باشد. خار در پاشنه، رشد غیرطبیعی استخوان است. در اینجا و این مقاله […]

در مورد درمان خار پاشنه چه می دانید؟ درد پا را حداقل هر کسی یک بار تجربه کرده است. درد هایی همچون گرفتگی، تیر کشیدن، درد استخوان یا غیره. تجربه درد مکرر در پا در طولانی مدت می تواند نشانه خار پاشنه باشد. خار در پاشنه، رشد غیرطبیعی استخوان است. در اینجا و این مقاله پیرامون علائم و علل و درمان آن می خوانیم.

خار پاشنه چیست؟

خار های پاشنه در زیر استخوان پاشنه یا قسمت عقب آن رخ می دهد. مانند خار های استخوانی در سایر قسمتهای بدن، خار های پاشنه نیز به طور معمول در پاسخ به آسیب مفاصل یا رباط ها شکل می گیرند. خار های پاشنه می توانند در قسمت زیرین یا قسمت پشت پاشنه ظاهر شوند. چرخش های پاشنه خلفی -آنهایی که در قسمت عقب یا پاشنه پا ظاهر می شوند- معمولاً با آسیب های ناشی از تاندون آشیل همراه هستند. این تاندون تا انتهای ساق پا ادامه دارد و در انتهای پایینی آن به استخوان پاشنه متصل است. خارهای خلفی اغلب باعث درد نمی شوند و تعداد کمی از افراد برای مواجهه با آنها نیازمند مداخله پزشکی می شوند.

خار در پاشنه داخلی داستانی متفاوت است. این خار ها مربوط به فاسیا پلانتارند که رباط ضخیمی در امتداد کف پا است. بدن در پاسخ به آسیب فاسیا پلانتار ها در طولانی مدت ممکن است خار های پاشنه داخلی را تشکیل دهد. این مشکل به آرامی شکل می گیرد زیرا مقادیر کم کلسیم اضافی به طور مکرر روی صورت استخوان پاشنه قرار می گیرد و جسمی زائد و اضافه را شکل می دهند. خارهای پاشنه می توانند با ایجاد درد یا بدون ایجاد درد رشد کنند. طول خار داخلی ممکن است تا نیم اینچ برسد اما خار خلفی آنقدر بزرگ می شود تا قابل لمس یا حتی قابل مشاهده باشد.

ایجاد این مشکل در پا هیچ تهدید قابل توجهی برای سلامتی شما ایجاد نمی کند. اما می توانند باعث آسیب به بافتهای نرم اطرافشان شوند و درد ناشی از این می تواند مزمن و ناتوان کننده باشد. در مواردی مانند اینها، طیف وسیعی از روشهای مختلف درمانی برای رفع مشکل مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم و نشانه های خار های پاشنه

علائم اصلی وجود آن درد در پاشنه پا است. خار ها تنها شرایطی نیستند که می توانند در این منطقه درد ایجاد کنند و همه خارها باعث درد نمی شوند. با این وجود، وجود آن با درد پاشنه پا ارتباط دارد که در شرایط خاصی ظاهر می شود. تیر کشیدن و درد ناگهانی در یک یا هر دو پاشنه به محض بیدار شدن از خواب و شروع به راه رفتن کردن از علائم کلاسیک آن است. برای برخی از افراد، ادامه راه رفتن باعث تسکین درد خواهد شد و دیگر مشکلاتی ایجاد نمی کند.اما سایر افرادی که دارای این مشکل در پاشنه پا هستند ممکن است با ادامه راه رفتن درد بیشتری احساس کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، خار های پاشنه خلفی ممکن است به راحتی در پوست مشاهده و احساس شوند. این اتفاق به ندرت در مورد خار های پاشنه داخلی اتفاق می افتد. زیرا به طور کامل توسط بافت های نرم پا پوشیده شده اند و فقط می توان حضور آن ها را از طریق دردری که ایجاد می کنند حس کرد. از آنجا که خار در پاشنه پا دائمی است، دردی که ایجاد می کند نیز ماندگار است. درد هایی در پاشنه پا که به طور مکرر در شرایط مشابه به مدت شش ماه یا بیشتر برمی گردند، معمولاً نشانگری قوی از وجود این مشکل پاشنه پا است. برخی از بیماران همان زمان درد آن را در هر دو پا تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر تنها در یک پا آن را تجربه می کنند. بسته به نیاز بیمار، درمان های ذکر شده در زیر می توانند روی یک یا هر دو پا اعمال شوند.

چه چیزی باعث ایجاد خار در پاشنه می شود ؟

با وجود این واقعیت که این مشکل یک بیماری بسیار شایع است که برای قرن هاست که شناخته شده است، هنوز علل قطعی ایجاد این مشکل پاشنه پا مشخص نیست. بهترین نظریه های مطرح شده تا به امروز نشان می دهد که خار در پاشنه یک واکنش طبیعی بدن در مقابل آسیب به تاندون آشیل یا فاسیای پلانتار است. این بافت های نرم برای حرکت مناسب و کامل پاها بسیار حیاتی هستند. اتصال آنها به استخوان پاشنه پشتوانه لازم برای انجام وظیفه اشان را به آنها می دهد. بدن انسان ممکن است با ایجاد اسکلتی اضافی به آسیب وارده بر بافت و رباط های متصل به پاشنه واکنش نشان دهد. بیشتر خار های پاشنه پا در طی مدت زمانی طولانی ایجاد می شوند زیرا کلسیم اضافی در مقیاسی دقیقه ای روی سطح پاشنه می نشیند. این بدان معنی است که صدمات مكرر یا مزمن به بافت نرم پا باعث رشد خار در پاشنه می شود.

خار در پاشنه پا می تواند ناشی از صدمات مکرر ناشی از وارد آمدن فشار باشد. نمونه هایی از شرایطی که باعث تقویت احتمال تشکیل خار در پاشنه پا می شوند شامل چاقی (اضافه کردن وزن وارد بر پاشنه پا)، کار یا عادات زندگی که شامل دوره های طولانی ایستادن، راه رفتن یا دویدن است و کفش های ضعیف و غیر استاندارد که پاشنه پا را بیش از حد قرار تحت فشار قرار می دهند. گاهی خار ها به اندازه ای بزرگ می شوند که می توانند به بافت هایی ک اصلا برای حفاظت و حمایت از آنها شکل گرفته بودند آسیب بیشتری بزنند یا آنها را تحت الشعاع خود قرار دهند و باعث ایجاد درد شوند. چنین وضعیتی می تواند به تاندون آشیل و به خصوص فاسیای پلانتار آسیب برساند.

چگونه خار های پاشنه و فاسیت پلانتار به هم مرتبط می شوند؟

گاهی خار در پاشنه و فاسیت پلانتر همان زمان در یک فرد بروز می کنند. این یکی دیگر از جاهایی است که علوم پزشکی نتوانسته است رابطه بین دو شرط را که به طور کلی بر یکدیگر تأثیر می گذارند، کاملاً مشخص کند. هنوز با قطعیت مشخص نشده است كه آیا فاسیت مزمن باعث ایجاد خارهای پاشنه می شود یا خارهای پاشنه ای باعث ابتلا به فاسیت مزمن می شوند.

خبر خوب این است که درمان های هر دو بیماری تا حد زیادی یکسان است بنابراین اکثر بیماران می توانند بطور همزمان هر دو مشکل را درمان کنند. تا زمانی که اقدامات انجام شده در تسکین درد شما مؤثر باشد، نیازی به نگرانی بیش از حد درباره علت اصلی آنها ندارید. در مواردی که شدت بیماری آن را نیازمند جراحی میکند، به پزشک خود اجازه دهید طیف وسیعی از درمان های مورد نیاز را بررسی کند. برای از بین بردن خار در پاشنه و درمان فاسیت کف پا معمولا یک جراحی انجام می شود و اقدامات خاص جراحی به اطلاعاتی که پزشک در مورد وضعیت شما قبل از عمل جمع آوری می کند بستگی دارد.

تشخیص

براساس اطلاعات فوق درد مزمن پاشنه پا که بیش از شش ماه یا بیشتر از آن طول بکشد، نشانه ای قوی از وجود خار در پاشنه است. اگر درد دراز مدتی در پاشنه پای خود تجربه می کنید بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک از شما می خواهد به پاره ای سؤالات در مورد سبک زندگی و فعالیتهای روزانه خود پاسخ دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد درد و وضعیت پاشنه پای شما داشته باشد. همچنین عوامل خطر زای شایع مانند موارد ذکر شده در بالا (چاقی، مدت طولانی ایستادن و غیره) ارزیابی می شوند. این همه بخشی از روند تشخیص وضعیت وجود خار در پاشنه است.

در حالی که ممکن است یک پزشک باتجربه یا یک متخصص بتواند به راحتی با جمع آوری اطلاعات و معاینه پاها خار در پاشنه را تشخیص دهد اما یک پرتونگاری پا لازم است تا به طور مشخص از وجود پاشنه پا مطمئن شد. اکثریت انواع خار های پاشنه ایجاد کننده درد با پرتونگاری پا به راحتی نمایان می شوند. پرتونگاری همیشه برای تشخیص درد مزمن پاشنه پا قبل از برنامه ریزی برای هرگونه درمان پیشرفته ای (مانند جراحی) توصیه می شود. این امر اطمینان می دهد که علت اصلی مشکل -خواه یک خار در پاشنه پا یا چیز دیگر- مورد بررسی کامل قرار می گیرد.

درمان خار در پاشنه

خار در پاشنه از آن شرایط پزشکی ای است که تشخیص نیاز بین درمان آن یا جراحی آن مهم است. برای بسیاری از بیماران، هنگامی که بیماری تشخیص داده شده و روند درمان های پیشرفته ای مانند جراحی نسبتاً زود انجام می شود، تکنیک های غیر پیشرفته و اولیه هنوز در تسکین درد پاشنه پا و جلوگیری از بازگشت آن کاملاً مؤثر است و نیازی به جراحی نیست. هنگامی که خارهای پاشنه درمان نشوند اقدامات اصلاحی لازم برای رفع مشکل و رهایی از درد می تواند گران، پیچیده و حتی خطرناک شود.

درمان های جزئی برای خار در پاشنه شامل استراحت دادن پا و گذاشتن یخ زدن روی موضع آسیب دیده بخشی از درمان های فیزیکی و جزئی این بیماری است. از مسکن ها نیز می توان برای درمان درد ناشی از خار در پاشنه استفاده کرد. این روش ها به طور معمول درمان هایی هستند که برای موارد جزئی و غیر مزمن مناسب هستند. راه حل های طولانی مدت بیشتر شامل استفاده از ارتوستیک -پروتز های پای طراحی شده به صورت سفارشی- برای اصلاح مشکلات در راه رفتن که منجر به درد پاشنه پا می شوند است. همچنین تغییر عادات کاری و ورزشی برای کاهش میزان فشار در موضع درد می تواند به شما کمک کند. پوشیدن کفش های طبی نیز مفید است.

در شدیدترین موارد، برای از بین بردن خار در پاشنه عمل جراحی انجام می شود. فقط تعداد معدودی از بیماران برای تسکین درد پاشنه پا و از بین بردن خار در پاشنه به این مرحله می رسند و اکثریت قریب به اتفاق مردم می توانند علائم خود را بدون استفاده از عمل جراحی با موفقیت درمان کنند. در صورت انجام جراحی خار در پاشنه اغلب هم زمان با جراحی فاسیت پلانتار همراه است. جراحی خار در پاشنه می تواند به صورت سنتی یا آندوسکوپیک و با استفاده از ابزارهای کوچک انجام شود که از طریق برشهای بسیار کوچک وارد گوشت می شوند. جراحی آندوسکوپی روند بهبودی کوتاه تری دارد اما ممکن است برای همه موارد مناسب نباشد.


بیشتر بدانید؛ چرا خارپاشنه در کمین زنان است ؟


جراحی خار در پاشنه چه زمانی ضروری تلقی می شود؟

جراحی شدیدترین درمان برای خار در پاشنه محسوب می شود و معمولاً فقط در حدود پنج درصد افرادی که دارای خار هستند نیازمند جراحی می شوند. پزشک شما فقط هنگامی انجام جراحی را پیشنهاد می کند که سایر گزینه های درمانی قبلی ناموفق بوده باشند. پزشکان عموما از انتخاب گزینه ی جراحی اجتناب می کنند زیرا بسیاری از عوارض جانبی احتمالی در این امر می توانند به همان اندازه برای پاشنه پا آسیب زا باشند. بیمارانی که کاندیدای خوبی برای عمل جراحی پاشنه پا هستند کسانی هستند که بیش از شش ماه از درد مکرر پاشنه پا رنج برده اند و کار کردن یا زندگی کردن آنها بخاطر دردهای خار در پاشنه دشوار شده باشد. در شرایط بسیار نادر، عمل جراحی پاشنه پا ممکن است نیاز مبرم تری به خود بگیرد. این امر معمولاً فقط در مورد ورزشكارانی صدق می کند كه به دلیل وجود خار در پاشنه تمرین ها و ورزششان مختل می شود.

مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی پاشنه پا

زمان بهبودی بعد ازعمل جراحی پاشنه پا بستگی روش جراحی و جراح شما دارد. در آندوسکوپی که فقط از برش های محدود استفاده می کند زخم ها به سرعت بهبود می یابند. بیمارانی که از این نوع جراحی استفاده می کنند فقط در چند روز می توانند کفش معمولی بپوشند و به طور عادی راه بروند. بهبودی کامل نیز طی یک ماه بدست می آید. در جراحی سنتی “باز” ​​معمولاً نیاز است که وزن را تا مدت زیادی از روی پاشنه برداشت. این کار با قرار دادن پای روی نگه دارنده ها و بالا نگه داشتن آنها به طور مرتب انجام می شود و این روند برای دو تا سه هفته باید ادامه داشته باشد.

برای ریکاوری کامل نیز به دو تا سه هفته زمان اضافی احتیاج دارید. پزشک بعد از عمل جراحی پاشنه پا دستورالعمل های لازم را به شما می دهد. این موارد باید دقیقاً دنبال شوند تا بهبودی کامل حاصل شود و از عوارض جانبی خطرناکی مانند عفونت یا آسیب عصبی جلوگیری شود. اثرات جانبی و ناخواسته جراحی می تواند به همان اندازه خار در پاشنه مشکل آفرین باشد.

جلوگیری از این عارضه

برخی از روش های درمانی ذیل می تواند در کند کردن رشد خارهای پاشنه و جلوگیری از ایجاد درد در آینده مفید باشد. این امر به ویژه در مورد پوشیدن ارتوستیک ها و کفش های طبی صادق است. طیف وسیعی از فعالیت های مختلف وجود دارد که به شکل گیری خار در پاشنه پا مرتبط است. با اجتناب از این فعالیتها یا به حداقل رساندن مدت زمانی که برای انجام آنها صرف می کنید می توانید سرعت آن را کند کرده و یا حتی از تشکیل خار در پاشنه جلوگیری کنید. در بیشتر موارد این فعالیت ها ترکیبی از پاشنه های کفش های نامناسب و حرکاتی که فشاری مضاعف بر پاشنه وارد می آورند است.

به همین دلیل باید از پوشیدن کفش هایی کفی نامناسبی دارند اجتناب و در انتخاب کفش مناسب دقت بیشتری کنید. همچنین کفش های خود را به طور مرتب تعویض کنید زیرا آنها فرسوده می شوند و بر پاشنه فشار زیادی وارد می کنند. قدم زدن در مسافت های طولانی یکی از عادات کسانی بوده که مبتلا به خار در پاشنه می شوند برای همین است که این وضعیت در گلف بازان زیاد مشاهده می شود. دویدن روی سطح های سخت نیز در شکل گیری خار در پاشنه موثر است. اگر به این نوع فعالیت های ورزشی مشغول هستید استفاده از کفش های مناسب بسیار مهم است.

کاهش وزن می تواند با به حداقل رساندن میزان فشار وزن بر تاندون ها و رباط ها در جلوگیری از ایجاد خار در پاشنه پا کمک کند. اگر شغل شما ملزم به ایستادن برای مدت طولانی است، باید عادات کاری خود را نیز تغییر دهید استراحت کنید تا فشار از روی پاشنه برداشته شود. اگرچه که خار در پاشنه می تواند بسیار دردناک باشد، اما تهدیدی جدی برای سلامتی نیست. هر چه زودتر به دنبال درمانی برای آنها باشید برطرف کردن دردی که ایجاد می کنند آسان تر خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ