راه های درمان پری آرتریت کلسیم و علائم آن

alikarimi55
پری آرتریت کلسیم ( prry-arth-ritus) نوعی بیماری است که تورمی دردناک اطراف مفاصل ایجاد می کند. این مشکل به عنوان بیماری ایجاد کننده کریستال های کلسیم شناخته می شود. زیرا درد ایجاد شده به دلیل تولید کریستال های معدنی کلسیم می باشد. این کریستال ها به بافت های نرم بدن فشار وارد می کنند در […]

پری آرتریت کلسیم ( prry-arth-ritus) نوعی بیماری است که تورمی دردناک اطراف مفاصل ایجاد می کند. این مشکل به عنوان بیماری ایجاد کننده کریستال های کلسیم شناخته می شود. زیرا درد ایجاد شده به دلیل تولید کریستال های معدنی کلسیم می باشد. این کریستال ها به بافت های نرم بدن فشار وارد می کنند در نتیجه درد ایجاد می شود.

تورم ایجاد شده توسط این بیماری اطراف مفاصل می باشد نه درون آن ها. ما به ماده معدنی کلسیم نیاز داریم زیرا کلسیم به استخوان سازی و ساخت دندان های قوی و محکم کمک می کند. با این وجود، اگر در بدن فردی مقدار زیادی کریستال کلسیم ایجاد شده و این کریستال در جای اشتباهی تولید شده باشد، مشکلی جدی ایجاد خواهد کرد.

در بیماری پری آرتریت کلسیم کریستال های سخت و تیز به بافت نرم اطراف مفاصل فشار وارد می کنند و موجب ایجاد تورم و درد می گردند. درد ناشی از این بیماری معمولا بیش از 4 هفته طول نخواهد کشید و افراد معمولا در زندگی خود یک دوره این بیماری را تجربه می کنند اما همین یک دوره نیز ناخوشایند است.

این بیماری معمولا شانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اما می تواند مفاصل ران ها، دست ها و هر نقطه ی دیگری از بدن را مورد حمله قرار دهد. پری آرتریت کلسیم مشکلی با نام کلسیفیک تاندونیس ایجاد می کند. این بیماری زمانی ایجاد می شود که کریستال های کلسیم در تاندون ها تولید می شوند.

تاندون ها بافت های محکمی هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. برخی از افراد دارای کریستال کلسیم در تاندون های خود می باشند و از این مسئله بی اطلاع هستند. ممکن است که این کریستال ها هنوز برای آن ها ایجاد درد نکرده است.

وقتی که کریستال از تاندون خارج می شود و به بافت نرم اطراف مفصل فشار وارد کند ایجاد درد و تورم در آن ناحیه می کند. این وضعیت با نام پری آرتریت کلسیم شناخته می شود.

در بیماری پری آرتریت کلسیم یک کریستال شروع به فشار وارد کردن به بافت اطراف مفصل می کند و در حین این کار ایجاد درد و تورم خواهد کرد. این فرآیند تا جایی ادامه خواهد داشت که تمام کریستال ها وارد تاندون یا بافت شوند. معمولا کریستال های هر ناحیه مخصوص به خود است و ربطی به نقاط دیگر ندارد.

با این حال، افرادی که از این بیماری در ناحیه یک شانه رنج می برند مستعد این می باشند در نقاط دیگر بدن نیز دچار این مشکل گردند. پری آرتریت کلسیم معمولا تاندون هایی که به حرکت شانه ها کمک می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری بر تاندون های ناحیه مفاصل ران، دست ها و دیگر نقاط بدن نیز تاثیر می گذارد.

علائم پری آرتریت کلسیم

پری آرتریت کلسیم موجب ایجاد درد و تورم اطراف مفاصل می شود. این علائم به سرعت خود را نشان می دهند و می توانند بسیار شدید باشند.

تاثیر آن بر مفاصل به گونه ای است که نمی توان مفصل را لمس کرد.

علائم آن در 24 تا 36 ساعت اولیه بسیار شدید هستند. این نشانه ها معمولا بعد از دو تا 4 هفته به وضعیت نرمال می رسند.

اگر کریستال در تاندون ایجاد شود موجب درد زیادی نخواهد شد. در بیشتر موارد، درد و تورم تنها زمانی ایجاد می  شوند که کریستال قصد بیرون رفتن از تاندون و به سمت بافت نرم اطراف مفاصل حرکت می کند.

با این وجود، اگر کریستالی در تاندون اطراف شانه شما وجود داشته باشد، حتی اگر به بافت نرم فشاری وارد نکند ایجاد مشکل خواهد کرد. کریستال ها می توانند درد ایجاد کنند و حرکت شانه را با درد همراه کنند. بویژه اگر اندازه کریستال ها بسیار بزرگ باشد. کریستال های اطراف شانه می تواند موجب درد و تورم اطراف مفاصل آن شوند.

علت پری آرتریت کلسیم

چرا کریستال کلسیم در بدن ما ایجاد می شود؟

همچنان که شما مسن تر می شوید، تغییر مواد شیمایی طبیعی درون بدن موجب تولید کریستال های کلسیم در خون، ادرار و یا بافت های نرم می شوند.

دنبال کردن شرایط زیر موجب ایجاد مقدار زیادی کریستال کلسیم در بدن شما خواهند شد:

هایپرپاراتریویدیسم ( hyperparathrioidism): وضعیتی است که در آن بدن مقدار زیادی هورمون تولید می کند که به آن پاراتریود می گویند. این اتفاق رخ می دهد زیرا یک یا تعداد بیشتری از غدد کوچک موجود در گلو، که پاراتریود گلند می گویند، بسیار فعال می باشد. کلیه های که به خوبی کار نمی کنند.

دیابت: شرایطی است که تولید مقدار زیادی گلوکز، نوعی قند، در بدن می کند.

چه چیزی موجب ایجاد درد در پری آرتریت کلسیم می کند؟

درد و تورم در بیماری پری آرتریت کلسیم زمانی ایجاد می شود که کریستال های کلسیم از تاندون خارج شوند و به بافت نرم اطراف مفاصل فشار وارد کنند.

گاهی، علت ایجاد فشار و سایش ناشی از کریستال مشخص نمی باشد.

گاهی علت ایجاد درد مشخص است و عامل ایجاد کننده سایش توسط کریستال می تواند موارد زیر باشد:

  • جراحت: ایجاد کننده درد و تورم یک یا دو روز بعد از آن
  • بیماری که موجب تب می شود: از جمله آنفولانزا یا عفونت قفسه سینه
  • استرس زیاد بدن: مانند جراحی داشتن یا حمله قلبی.

چگونه پری ارتریت کلسیم ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

حملات پری آرتریت کلسیم به تدریج رخ می دهد و تخریبی در تاندون ها  بافت های اطراف آن ایجاد نمی کند.

ممکن است بعد از یک هفته متوجه شوید که تورم از بین رفته است اگرچه در روزهای اول بسیار دردناک بوده است. تاثیر گذاری بر روی نواحی بدن معمولا بین 4 تا 6 هفته به زمان نیاز دارد تا کاملا درمان شود.

اگر کریستال  بزرگی در تاندون دارید که موجب ناراحتی و عدم تحرک شانه شما می شود، شاید نیاز باشد از جراح بخواهید آن را برای شما خارج کند. یا از روشی به نام شک درمانی استفاده کنید.

تشخیص پری آرتریت کلسیم

تست های بسیاری وجود دارند که می توانند به شما در تشخیص این بیماری کمک کنند. اشعه ایکس یا اسکن اولترا سوند می تواند تشکیل هر کریستال کلسیم در تاندون را نشان دهد.

تست خون می تواند موارد زیر را چک کند:

  • التهاب در بدن
  • سطح کلسیم
  • نشان دادن دیگر علائم از جمله عفونت
  • مشکلات کلیوی که در موارد نادر توسط بیماری پری آرتریت کلسیم ایجاد می شوند.

درمان ها

پری آرتریت کلسیم معمولا به خودی خود درمان می شود و نیازی به درمان خاصی ندارد. با این حال، می تواند بسیار دردناک باشد. درمان هایی برای از بین بردن درد  التهاب ممکن است پیشنهاد شود.

تزریق در مفاصل:

دکتر شما ممکن است از سوزن و سرنگ برای از بین بردن مایع اضافی ایجاد شده در ناحیه متورم استفاده کند. در مفاصل کیسه هایی وجود دارند که با مایع پر شده اند و از اصطکاک بین استخوان های مفصل جلوگیری می کند.

پزشک ابتدا ناحیه مورد نظر را به کمک تزریق بی حس می کند بنابراین دردناک نمی باشد. این کار اسپیریشن مفصل نامیده می شود و به سرعت درد را از بین می برد.

معمولا بعد از خارج کردن مایع اضافی پزشک مقدار کمی ( 1-2 میلی لیتر) استروئید به مفصل تزریق می کند. این کار موجب کاهش تورم در مفصل می شود و از ایجاد دوباره مایع جلوگیری می کند.

یخ درمانی پری آرتریت کلسیم

استفاده از بسته های یخ در اطراف نواحی دردناک یک راه سریع و ایمن برای از بین بردن درد می باشد. می توانید بسته های یخ را خریداری کنید با از بسته های فریز شده در فریزر و قرار دادن آن ها بین حوله برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

داروها:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است که به کاهش تورم و درد کمک کنند. استفاده از داروها دارای عوارض جانبی می باشد. از پزشک خود در مورد خطرات آن ها چگونگی کاهش این خطرات بپرسید.

آیا راهی برای از خارج کردن این کریستال ها وجود دارد؟

در صورت نیاز اقدام به خارج کردن کریستال ها می کنند بخصوص اگر اندازه آن ها بزرگ باشد.

جراحی پری آرتریت کلسیم

اندوسکوپی، نقش کلیدی در این زمینه بازی می کند و روشی است که جراح برای خارج کردن کریستال های بزرگ که حرکت را غیر ممکن کرده اند و موجب ناراحتی شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

این یک جراحی کوچک است که در آن با ایجاد برش های کوچک به جراح اجازه داده می شود که کریستال ها را خارج کند. تمام جراحی ها با خطراتی نیز همراه هستند از جمله عفونت. اگر به جراحی فکر می کنید بهتر است که با جراح خود در مورد خطرات آن صحبت کنید.

استفاده از شک

در برخی از مکان ها از این درمان برای خارج کردن کریستال های بزرگ موجود در تاندون استفاده می کنند. امواجی با فرکانس بالا به ناحیه مورد نظر می تابانند. تئوری پشت این درمان این است که لرزش ایجاد شده موجب شکستن کریستال ها می شود و به قطعات کوچک اجازه خارج شدن می دهد.

برای افرادی که تحت این درمان قرار می گیرند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز می کنند تا تروم و بی حسی ناحیه مورد جراحی را کاهش دهد. در حین درمان ممکن است که کمی ناراحتی احساس کنید.

چون استفاده از شک تنها 5 دقیقه زمان می برد، بیماران توانایی تحمل درد را خواهند داشت. امکان کاهش شدت درمان نیز وجود دارد بنابراین اگر قادر به تحمل نمی باشید به متخصص بگویید که درمان را متوقف کند.

این روش ممکن است که تغییراتی در کریستال های کلسیمی ایجاد کند اما ضروری است و با درد و تورم همراه خواهد بود. بنابراین بعد از آن ممکن است کمی کبودی و حساسیت مشاهده کنید.

روش شک درمانی دارای عوارضی نیز می باشد از جمله ریسک تخریب تاندون ها. بنابراین اگر تمایل به استفاده از این روش دارید قبل از آن با پزشک خود صحبت کنید.

زندگی با کریستال های کلسیمی

ورزش کردن:

بسیار مهم است که عضلات و مفاصل تحت تاثیر درمان قرار گرفته را هر چه سریع تر حرکت دهید. با ورزش کردن به این امر کمک می کنید و از خشک شدن مفاصل جلوگیری خواهید کرد. از ورزش های ساده و منظم برای باز گرداندن ماهیچه ها و عضلات به حالت عادی خود بهره ببرید. یک فیزیوتراپ می تواند به شما کمک کند.

رژیم غذایی و مواد مغذی:

تولید کریستال کلسیمی معمولا تحت تاثیر رژیم غذایی شما نمی باشد. با این حال، برای سلامت کلی و سالم بودن شما باید از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید و از اضافه وزن خود جلوگیری کنید.

با دریافت مقدار زیاد کلسیم در تاندون های شما کریستال های کلسیمی ایجاد نخواهد شد. مصرف کلسیم بسیار مهم است از جمله مصرف لبنیات. زیرا این محصولات با کاهش پوکی استخوان کمک می کنند. پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که تراکم استخوان ها کم شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ