5 غذا که موجب افسردگی و اضطراب و حملات دردناک می شوند

alikarimi55
آیا از افسردگی و اضطراب یا حملات دردناک رنج می برید؟ آیا تا کنون از روش ها یا داروهایی برای کاهش اضطراب استفاده کرده اید؟ در حقیقت، اضطراب و استرس یک مشکل متداول روانشناسی است که افراد این روزها با آن درست به گریبان هستند.  با این وجود، افراد زیادی هنوز نمی دانند که چگونه […]

آیا از افسردگی و اضطراب یا حملات دردناک رنج می برید؟ آیا تا کنون از روش ها یا داروهایی برای کاهش اضطراب استفاده کرده اید؟ در حقیقت، اضطراب و استرس یک مشکل متداول روانشناسی است که افراد این روزها با آن درست به گریبان هستند.  با این وجود، افراد زیادی هنوز نمی دانند که چگونه به درمان آن بپردازند. برای درمان اضطراب به طور کامل، باید به رژیم غذایی خود قبل از استفاده از هر دارویی توجه کنید. تحقیقات نشان داده اند که برخی از غذاها به عنوان روش های درمانی طبیعی برای اضطراب عمل می کنند درحالی که برخی دیگر شرایط را بدتر خواهند کرد. به عبارت دیگر، انتخاب غذا می تواند بین حال خوب و حال بد تفاوت ایجاد کند.

در واقع، غذاهای اصلی در رژیم غذایی می تواند بر سیستم عصبی شما با ایجاد استرس تاثیر بگذارند. این مقاله به شما 5 غذا که موجب ایجاد افسردگی و اضطراب و حملات دردناک می شوند را معرفی خواهیم کرد. بعد از مطالعه این مقاله، خواهید فهمید که از کدام غذاها باید پرهیز کرد و کدام برای سلامتی شما مفید خواهد بود.

5 غذا که موجب ایجاد افسردگی و اضطراب و حملات دردناک می شوند

شکر تصفیه شده

غذاهایی که شما مصرف می کنید ممکن است نقش مهمی در تداوم و مدت اضطراب و افسردگی بازی کند. شکر تصفیه شده یکی از بدترین غذاهاست که موجب ایجاد اضطراب می شود. ارتباط شدیدی بین شکر و افسردگی وجود دارد. در تحقیقی که سال 2015 انجام شد نشان دادند زنانی که اغلب از شکر در رژیم غذایی خود استفاده می کنند ریسک ابتلا به افسردگی در آن ها بیشتر است.

رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد شکر تصفیه شده با کاهش سطح انرژی همراه است. وقتی افراد مقدار زیادی شکر تصفیه شده در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، انسولین زیادی ترشح می شود.

در نتیجه، موجب کاهش سطح گلوکز خون می گردد و حالتی را ایجاد می کند که به آن افت قند خون می گویند. افزون بر این، رژیم غذایی حاوی قن بالا می تواند موجب تولید لاکتیک اسید در خون شود.


بیشتر بدانید: مصرف شکر و این مشکلات زیاد!


به عبارت دیگر، مصرف منظم شکر تصفیه شده موجب می شود که مغز در سطح پایین تری کار کند. از این رو هر چه قند بیشتری مصرف می کنید، ریسک ایجاد اضطراب، خستگی، دیابت و زوال عقل در شما بیشتر خواهد شد.

آب میوه

جالب است که آب میوه را کمتر کسی مسبب اضطراب می داند. فیبر موجود در میوه ها به سرعت فرد را پر می کند. بدون آن، فرد تنها آب شکر مغذی می نوشد که ممکن است شما را به سرعت پایین بیاورد. حقیقت این است که، آب میوه پر از شکر است. انواع مختلفی از  قند وجود دارد از جمله فروکتوز، گلوکز، سوکروز.

میوه ها و سبزیجات منابع طبیعی از سوکروز و فروکتوز هستند. این قندها طبیعی می باشند که منبع تولید انرژی برای بدن انسان محسوب نمی شوند. بنابراین، نوشیدن منظم آب میوه بدن را در معرض خطر مصرف بیش از اندازه قند قرار می دهد. برخی از افراد متوجه می شوند که علائم اضطراب در آن ها تنها چند دقیقه بعد از مصرف محصولات لبنی آشکار می شود.


بیشتر بدانید: جلوگیری از پوکی استخوان با نوشیدن این آب میوه


تخمین زده می شود که تقریبا 10 درصد از بزرگسالان با لاکتوز سازگاری ندارند. مصرف محصولات لبنی، حاوی مقدار زیادی لاکتوز می باشند که ممکن است علائم ناسازگاری با لاکتوز را بدتر کنند. بنابراین، بیشتر مردم سعی می کنند که مصرف محصولات لبنی خود را کنترل کنند تا بتوانند اضطراب و استرس را به طور طبیعی مدیریت کنند.

به عبارت دیگر، لبنیات ایجاد التهاب می کنند که این اتفاق موجب تاثیر منفی بر سیستم گوارش و هضم بدن خواهد داشت. به عنوان نتیجه، شما ممکن است که اسهال، یبوست، نفخ به همراهدیگر علائم بعد از مصرف محصولات لبنی احساس کنید.

اگر هنوز می خواهید که از خوردن محصولات خامه ای لذت ببرید، بهتر است که به خوراکی های بدون فرآوری روی بیاورید. خامه و شیر بهتر است محصولاتی غیر لبنی خامه ای هستند. اگر مصرف محصولات لبنی را قطع کردید باید از شیر سویا یا شیر بادام به عنوان جایگزین استفاده کنید.

غذاهای حاوی سدیم بالا

غذاهایی که غنی از نمک می باشند می توانند موجب تاثیر منفی بر احوال و روحیه فرد بگذارند زیرا این خوراکی ها حاوی مقدار زیادی سدیم می باشد که در سیستم عصبی بدن اختلال ایجاد می کنند.

علاوه بر این، مصرف زیاد غذاهای حاوی سدیم ریسک ابتلا به نفخ، تجمع مایعات، اضطراب و علائم افسردگی، تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن را افزایش خواهد داد. به علاوه، نمک ممکن است موجب افزایش وزن می گردد که خود موجب دید بد فرد از ظاهر و ایجاد اضطراب و افسردگی خواهد شد.

کافئین یکی از عوامل افسردگی و اضطراب

کافئین موجود در غذاها موجب افسردگی و اضطراب و حملات دردناک خواهد شد. اگر از قهوه استفاده نمی کردید، کافئین موجود در آن می تواند موجب اضطراب شود و خواب شبانه شما را دچار اختلال کند. کافئین مدت ها است که به عنوان یک داروی محرک برای انسان محسوب می گردد.

کافئین موجب احساس تهوع، اضطراب می گردد. افزون بر این، کافئین موجب می شود که فرد احساس بدی داشته باشد. بنابراین، اگر مضطرب هستید اما هنوز می خواهید از آرامش لذت ببرید، نوشیدن چای سبز یا چای های گیاهی را به جای قهوه امتحان کنید.

به طور خلاصه، بیشتر راه های مفدی و قدرتمند برای درمان و دوری از اضطراب این است که به رژیم غذایی خود دقت کنید. در مواقعی که دچار اضطراب می شوید غذاها و حالت خود را یادداشت کنید تا متوجه شوید چه شرایطی بر روی شما تاثیر گذار است. به یاد داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است بلافاصله علائم اضطراب را در شما آشکار نکنند و بعد از چند ساعت کم کم در شما آشکار شود. با داشتن یک برنامه غذایی سالم، می توانید به طور قابل توجهی اضطراب و عوامل ایجاد کننده آن را کاهش دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ