پانیکولکتومی چیست؟ + مزایا، معایب و تکنیک های جراحی

alikarimi55
پانیکولکتومی چیست؟ در مورد آن چه می دانید؟ بالا رفتن خطرات ناشی از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی و اضافه وزن یا تغییرات بدن در دوران بارداری، سبب شده است که مردان و زنان برای برخورداری از یک سبک زندگی سالم، هزینه های فراوانی بپردازند. کاهش وزن علاوه بر اینکه تاثیرات مثبتی بر سلامتی فرد […]

پانیکولکتومی چیست؟ در مورد آن چه می دانید؟ بالا رفتن خطرات ناشی از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی و اضافه وزن یا تغییرات بدن در دوران بارداری، سبب شده است که مردان و زنان برای برخورداری از یک سبک زندگی سالم، هزینه های فراوانی بپردازند. کاهش وزن علاوه بر اینکه تاثیرات مثبتی بر سلامتی فرد دارد، اما می‌تواند باعث شل شدن پوست و چربی های شکمی شود.

ذخایر پیشبند مانند پوست اضافی و چربی موجود در شکم، به عنوان یک مشکل زیبایی شناختی به شمار می رود که در پی کاهش وزن شدید ایجاد می شود.  این نه تنها باعث ایجاد اختلال و محدودیت در فعالیت‌های عادی شما می شود، بلکه زندگی روزمره را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. عفونت های پوستی و بثورات، به دلیل تحریک و تعریق، معمولاً رایج ترین مشکلاتی هستند که توسط بیماران مبتلا به پانیکولوس گزارش شده است. برای رفع این مشکل، بسیاری از بیماران تصمیم به انجام یک عمل جراحی موسوم به پانیکولکتومی می گیرند.

پانیکولکتومی چیست؟

پانیکولکتومی نوعی از آبدومینوپلاستی است که به منظور از بین بردن ذخایر اضافی پوست و چربی موجود در شکم، پس از کاهش وزن شدید انجام می شود. تفاوت پانیکولکتومی با روش آبدومینوپلاستی در این است که در پانیکولکتومی علاوه بر از بین بردن پوست و چربی اضافی، عضلات شکمی نیز محکم می شوند.

پانیکولوس چیست؟

از نظر پزشکی، پانیکولوس به لایه ای اضافی از پوست و چربی در شکم گفته می شود که ممکن است شبیه به یک پیشبند به نظر برسد. پانیکولوس توسط لایه هایی از توده های چربی و پوست اضافی شکل می‌گیرد که در نتیجه کاهش وزن شدید و بیش از حد و یا حاملگی ایجاد می شوند.

بر اساس میزان شدت آن، پانیکولوس به پنج درجه تقسیم بندی می شود:

درجه اول

پانیکولوس خط موی جلو شکم را پوشش می دهد.

درجه دوم

پانیکولوس به طور کامل دستگاه تناسلی را تا شکاف ران می پوشاند.

درجه سوم

در این مرحله پانیکولوس تا قسمت فوقانی ران ها امتداد می یابد.

درجه چهارم

پانیکولوس به قسمت میانی ران ها می رسد.

درجه پنجم

در این حالت پانیکولوس زانوها را پوشانده و ممکن است به پایین تر از آن برسد.

مزایای انجام پانیکولکتومی

بسیاری از بیماران برای خلاص شدن از شر پوست و چربی اضافی پیشبند مانند در زیر خط کمر و پایین شکم خود، تصمیم به انجام عمل جراحی پانیکولکتومی می گیرند. عمل جراحی پانیکولکتومی باعث می شود که شما شکم صاف و یک تکه ای داشته باشید. این می تواند اعتماد بنفس و عزت نفس شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

علاوه بر مشکلات زیبایی شناسی در ناحیه شکم، پانیکولکتومی به کاهش شرایط زیر کمک می کند:

  • کمر درد
  • از بین بردن ناراحتی و مشکلات بر اثر چسبیدن پوست شل جلوی شکم به یکدیگر
  • از بین بردن سوزش پوستی و سایر مشکلات پوست مانند تورم، بثورات و زخم های پوستی که می توانند منجر به عفونت شوند
  • رفع مشکلات بهداشتی
  • بهبود مسائل مربوط به تحرک
  • بهبود مشکلات مربوط به فعالیت های جنسی
  • قبل از انجام عمل پانیکولکتومی

در طول یک مشاوره اولیه، شما می توانید در مورد جراحی خود، بحث و برنامه ریزی کنید. پزشک ابتدا با بررسی تاریخچه پزشکی و انجام معاینه جسمی، تشخیص خواهد داد که آیا انجام جراحی پانیکولکتومی برای شما مناسب است یا خیر. در این صورت شما لازم است در مورد تاریخچه پزشکی و وضعیت فعلی سلامتی خود به سوالات پزشک پاسخ دهید. همچنین لازم است در مورد داروهایی که به طور مرتب مصرف می کنید، به وی اطلاع دهید. از این طریق پزشک به شما در انتخاب این گزینه درمانی کمک خواهد کرد. در طول جلسه مشاوره پزشک یا جراح موارد زیر را ذکر خواهد کرد:

توضیح روش پانیکولکتونی همراه با جزئیات آن

  • انتخاب بهترین گزینه های درمانی مانند تکنیک های جراحی مناسب و نتایج مورد نظر در روش پانیکولکتونی
  • خطرات و عوارض جانبی احتمالی مربوط به این روش و همچنین راه حل هایی برای به حداقل رساندن این احتمالات
  • آماده سازی های لازم قبل از عمل و دستورالعمل های بعد از آن
  • پاسخ دادن به هر گونه سوال و یا نگرانی های شما برای انجام جراحی پانیکولکتومی
  • آماده شدن برای انجام جراحی پانیکولکتومی

معمولاً دستورالعمل های خاص در مورد چگونگی آماده شدن برای این جراحی در طول جلسه مشاوره به شما ارائه خواهد شد. در بیشتر موارد، پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند حداقل یک ماه قبل از عمل، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را متوقف کنند. زیرا این سبب می شود که خطر عوارض بعد از جراحی کاهش یابد. علاوه بر این، پزشکان توصیه می‌کنند حداقل دو هفته قبل از انجام جراحی، از مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و مکمل های سلامتی و بهداشتی خودداری کنید.

زیرا این موارد ممکن است باعث خونریزی شوند و در بهبودی شما تاثیر منفی بگذارند. همچنین جراحان پلاستیک به بیماران توصیه می کنند که تا دو روز پس از انجام عمل جراحی پانیکولکتومی از اصلاح برخی از قسمت های نزدیک به آن مانند نزدیکی کشاله ران و دستگاه تناسلی، جلوگیری کنید.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که شب قبل از جراحی و صبح روز بعد از آن، این مناطق را با صابون ضد باکتریایی شستشو دهید. شما ممکن است قبل از جراحی و به منظور تایید بیشتر صلاحیت برای آن، نیاز به انجام آزمایشاتی از جمله الکتروکاردیوگرام و اشعه ایکس سینه داشته باشید.

جراحی پانیکولکتومی بسته به شرایط شما ممکن است به یکی از روش‌های زیر انجام شود:

بی حسی موضعی

در این روش شما می توانید حتی تا روز عمل هم مواد غذایی مصرف کنید.

آرام بخش داخل وریدی و بیهوشی عمومی

در این روش شما باید از شب قبل از عمل مصرف مواد غذایی را متوقف کنید. اما می‌توانید تا 3 ساعت قبل از عمل مایعات شفاف بنوشید.

چه اتفاقی در طول عمل جراحی پانیکولکتومی رخ می دهد؟

به طور متوسط جراحی پانیکولکتومی 3 تا 5 ساعت به طول می انجامد. بسته به محل و میزان پوست و بافت نرمی که نیاز به خارج شدن دارند، پیچیدگی های مختلفی در این روش جراحی وجود دارد. معمولاً از بیهوشی عمومی برای از بین بردن پوست و چربی اضافی استفاده می شود. اما در برخی از شرایط خاص، گزینه های استفاده از بی حسی موضعی و یا آرام بخش داخل وریدی  نیز در نظر گرفته و به کار می روند.

تکنیک های انجام جراحی پانیکولکتونی

پانیکولکتومی استاندارد

در این روش یک برش عرضی کم از لگن تا لگن و در امتداد ناحیه میانی بدن به شکل بیضی برای از بین بردن پوست و بافت نرم اضافی، ایجاد می شود. سپس پوست باقی مانده از دو طرف کشیده شده و به هم بخیه می شوند.

پانیکولکتومی Fleur-de-lis

در این روش علاوه بر ایجاد برش پانیکولکتومی استاندارد، یک برش میانی عمودی از استخوان سینه تا استخوان بدن ایجاد می شود، تا پوست اضافی از قسمت بالای شکم خارج شود. سپس پوست باقی مانده کشیده شده و بخیه می شود.

بهبودی پس از جراحی پانیکولکتومی

پانیکولکتومی به خودی خود یک عمل جراحی تهاجمی و گسترده است. زمانی که این روش با سایر روش های کانتورینگ بدن ترکیب شود، می تواند بسیار سخت باشد. این عمل به حداقل یک شب بستری شدن در بیمارستان احتیاج دارد. اما احتمالاً بسته به میزان عمل و وضعیت کلی سلامتی شما، ممکن است تا یک هفته نیز در بیمارستان بمانید.

خطرات و عوارض جانبی جراحی پانیکولکتومی

در حالی که پانیکولکتومی از نظر جراحان یک روش بی خطر است، اما مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است خطرات و عوارض بالقوه ای را با خود به همراه داشته باشد.

این شامل موارد زیر می باشد:

  • واکنش های جانبی به ماده بیهوشی و یا داروهای آرامبخش
  • عفونت
  • خونریزی
  • ایجاد زخم بزرگ
  • تاخیر در بهبود زخم
  • تجمع مایعات و خون که ممکن است نیاز به تخلیه از طریق جراحی داشته باشند

علاوه بر این، در صورت مشاهده شرایط زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش دمای بدن به بالاتر از 38 درجه سانتی گراد یا 5 درجه فارنهایت
  • خونریزی بیش از حد یا تخلیه مایعات از محل زخم
  • قرمزی غیرمعمول در اطراف نواحی برش داده شده
  • ایجاد درد که توسط داروهای ضد درد رفع نمی شود
  • تهوع و استفراغ
  • نتایج جراحی پانیکولکتومی

نتایج پس از جراحی سریعا قابل مشاهده هستند. در دلیل حالت وسط شکم شما پوست و بافت آویزان خود را از دست داده و صاف و نرم تر به نظر می رسد. اگر شما جراحی پانیکولکتومی را با روش های دیگری مانند آبدومینوپلاستی یا لیپوساکشن ترکیب کنید، نتیجه عمل بهتر و برجسته تر خواهد بود.

به طور کلی پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که برای پایدار و ثابت بودن نتیجه جراحی پانیکولکتومی، وزن پایدار و شیوه زندگی سالم خود را حفظ کنند. زخم های ناشی از پانیکولکتومی شما با گذشت زمان بهبود می یابند. برای اطمینان از بهبودی آنها، لازم است دستورالعمل های بعد از عمل را به خوبی دنبال کنید. زیرا زخم ها با مراقبت های مناسب تا 12 ماه پس از عمل به طور کامل بهبود می یابند.

آیا شما یک گزینه مناسب برای انجام پانیکولکتومی هستید؟

اگر شما یک یا چند مورد از موارد زیر را دارید، یک گزینه مناسب برای انجام جراحی پانیکولکتومی هستید:

  • تجربه کاهش وزن شدید
  • انجام جراحی باریاتریک به منظور معالجه چاقی و اضافه وزن
  • زایمان کرده اید و می خواهید پوست اضافی زیر شکم خود را رفع کنید
  • پوستی اضافی مانند پیش بند در جلوی شکم خود دارید و این سبب موارد زیر شده است:
  • تحریکات پوستی در ناحیه میانی بدن
  • کمر درد
  • مشکلات بهداشتی
  • مسائل مربوط به تحرک
  • قصد باردار شدن در آینده نزدیک را ندارید
  • حفظ وزن سالم در طی شش ماه یا یک سال گذشته
  • سلامت جسمی و روحی
  • عدم استعمال دخانیات و یا نوشیدن الکل
  • دنبال کردن سبک زندگی سالم

توجه داشته باشید که اگر تحت عمل جراحی باریاتریک قرار گرفته اید، باید عمل جراحی پانیکولکتومی را حداقل یک سال پس از آن انجام دهید. این امر باعث می‌شود که وزن شما تثبیت شده و هر گونه مشکل بهداشتی ناشی از چاقی، مانند دیابت، فشار خون بالا و شرایط قلبی در شما تحت کنترل باشد.

سوالات متداول درباره پانیکولکتومی

آیا می توان پانیکولکتومی را با سایر روش‌های کانتورینگ بدن ترکیب کرد؟

بله. عمل جراحی پانیکولکتونی می تواند یک روش مستقل باشد. اما اگر به دنبال نتیجه بهتر و برجسته تر از نظر زیبایی شناختی هستید، می توانید آن را با سایر روش ها مانند لیپوساکشن و آبدومینوپلاستی ترکیب کنید.

تفاوت پانیکولکتومی با آبدومینوپلاستی در چیست؟

در حالی که هر دو روش مشکلات مربوط به ناحیه شکم را برطرف می کنند، عمل جراحی پانیکولکتومی تفاوت های عمده ای با آبدومینوپلاستی دارد. پانیکولکتومی روشی است که برای از بین بردن پانیکولوس در جلوی شکم به کار می رود. پانیکولوس مانند پیش بندی از پوست، بافت نرم و چربی در قسمت شکم شما است.

عمل جراحی آبدومینوپلاستی پوست اضافی و شل را در شکم شما مورد هدف قرار می دهد. علاوه بر این، جراحی آبدومینوپلاستی عضلات شکمی را در بیماری دیاستاز راست روده که غالباً بر اثر حاملگی یا فتق شکمی ایجاد می شود، از یکدیگر جدا می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ