چه غذاهایی موجب میگرن می شوند؟ تاثیر رژیم غذایی بر آن

alikarimi55
عوامل بسیاری وجود دارد که بر میگرن تاثیر می گذارند از جمله چیزهایی که می خوریم و می نوشیم. طبق موسسه تحقیقاتی میگرن، تصور می شود محرک های غذایی با دیگر عوامل ایجاد کننده میگرن ترکیب می شوند و بر میگرن تاثیر می گذارد. اما این ترکیبات و تاثیرات آن ها در افراد مختلف بسیار […]

عوامل بسیاری وجود دارد که بر میگرن تاثیر می گذارند از جمله چیزهایی که می خوریم و می نوشیم. طبق موسسه تحقیقاتی میگرن، تصور می شود محرک های غذایی با دیگر عوامل ایجاد کننده میگرن ترکیب می شوند و بر میگرن تاثیر می گذارد. اما این ترکیبات و تاثیرات آن ها در افراد مختلف بسیار متفاوت است در نتیجه تحقیق در این باره را مشکل می کند.

یک عامل کلی برای ایجاد میگرن، وجود ندارد اما عوامل بسیاری هستند که می توانند به صورت مشترک در افراد متفاوتی میگرن، ایجاد می کنند.

کافئین و میگرن

مصرف زیاد کافئین می تواند موجب ایجاد میگرن شود. اما طبق موسسه میگرن امریکا، کافئین می تواند به غلبه بر میگرن، کمک کند و با مصرف هر از گاهی می تواند به از بین بردن سردرد کمک کند.

غذاهای حاوی کافئین:

  • قهوه
  • چای
  • شکلات

شیرین کننده های صنعتی

غذاهای فرآوری شده بسیاری وجود دارند که در آن ها از شیرین کننده های تجاری یا صنعتی استفاده می شود. از این شیرین کننده ها به عنوان جایگزین شکر برای افراد دیابتی استفاده می کنند. اما این شیرین کننده ها می توانند موجب میگرن، شوند.

الکل و میگرن

الکل یکی از محصولات بسیار متداولی است که موجب میگرن، می گردد. شراب قرمز و آبجو دو موردی هستند که در25 درصد از افرادی که به طور متناوب از آن ها استفاده می کنند ایجاد میگرن می کنند. الکل موجب کم آب شدن بد می شود که این مسئله خود یکی از عوامل ایجاد کننده سردرد می باشد.

شکلات

طبق نظرات موسسه میگرن امریکا، تصور می شود که شکلات دومین عامل ایجاد کننده میگرن، بعد از الکل می باشد. شکلات بر 22 درصد از افرادی که میگرن را تجربه می کنند تاثیر می گذارد. شکلات حاوی کافئین و همچنین بتا-فنیل اتیل آمین است که ممکن است در برخی از افراد ایجاد سردرد می کند.

غذاهایی که حاوی MSG می باشند:

مونو سدیم گلوتامین ( MSG) نوعی گلوتامیک است که معمولا در بدن ما وجود دارد. این ترکیب در غذاهای خاصی وجود دارد و در برخی از غذاها به عنوان افزودنی وجود دارد. خوردن آن بی ضرر است اما در برخی از افراد موجب میگرن می گردد.

در برخی از افراد که میگرن های شدیدی را تجربه می کنند، 10 تا 15 درصد از آن ها با مصرف این ماده دچار میگرن می شوند. دیگر نگهدارنده ها ممکن است که به صورت مشابه ایجاد میگرن کنند.

گوشت های فرآوری شده:

گوشت های فرآوری شده از جمله همبرگر، هات داگ، سوسیس همگی دارایمواد نگهدارنده به نام نیترات هستند که به گوشت رنگ و طعم می دهد. این نوع گوشت ها می توانند نیتریک اکسید را وارد خون کنند که تصور می شوند باعث انقباض رگ های خونی در مغز می گردند  و در نتیجه میگرن اتفاق می افتد.

پنیر های مانده:

پنیر های مانده حاوی موادی هستند که تیرامین نامیده می شوند. این ماده زمانی تولید می شود که پروتئین ها تخریب می گردند. هر چه پنیر مانده تر باشند میزان بیشتری تیرآمین در آن وجود دارد. تیرامین یک عامل ایجاد کننده میگرن است. پنیرهایی که حاوی مقدار زیادی تیرامین می باشند عبارتند از:

  • فتا
  • پنیر آبی
  • پارمزان

ترشی ها و غذاهای تخمیری:

همانند پنیر های مانده، غذاهای تخمیری حاوی مقدار زیادی تیرامین می باشند. این غذاها عبارتند از:

  • کیم چی
  • ترشی
  • ترشی بامیه

غذاهای یخ زده:

خوردن غذاهای یخ زده  و نوشیدنی ها مانند بستی یخی می توانند موجب درد های شدیدی در ناحیه سر شوند. اکثر افراد بلافاصله بعد از خوردن یک غذای سرد یا بعد از ورزش گردن یا گرم شدن میگرن را تجربه کرده اند.

غذاهای شور:

غذاهای شور به ویژه غذاهای فرآوری شده ی شور که حاوی مواد نگهدارنده مضر می باشند ممکن است که موجب میگرن، در برخی از افراد شوند. مصرف مقدار زیادی سدیم موجب افزایش فشار خون و در نتیجه سردرد یا میگرن، می شود.

درمان میگرن

برای درمان میگرن می توان از داروهای مسکن استفاده کرد. اگر به ندرت دچار سردرد می شوید می توانید از مسکن ها برای از بین بردن درد استفاده کنید. پزشک ممکن است که داروهای تریپتان تجویز کند.

اما اگر به صورت منظم دچار میگرن می شوید پزشک ممکن است که داروهای پیشگیری تجویز کند. از جمله این داروها مسدود کننده های بتا می باشد که فشار خون و میگرن را کاهش می دهند.

داروهای ضد افسردگی گاهی می توانند موجب کاهش میگرن، شوند حتی در افرادی که مبتلا به افسردگی نیستند.

برخی از روش های درمانی میگرن

  • ماساژ درمانی که موجب طولانی شدن زمان بین دو میگرن، می گردد.
  • در نظر گرفتن تغییرات بدنی که به شما کمک می کند استرس و واکنش های فیزیکی بدن تان را بشناسید از جمله ایجاد تنش در ماهیچه ها.
  • ویتامین B2 ( ریبو فلاوین) از ایجاد میگرن، جلوگیری می کند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ