علل مختلف تپش قلب و راهکارهای درمان آن

alikarimi55
همه افرادی که در این جهان زندگی می کنند با تپش قلب آشنایی دارند و می دانند که در اثر چه چیزی رخ می دهد. احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر دست تان را بر روی نبض خود گذاشته اید تا تپش قلب خود را حس کنید. عده ای فکر می کنند که […]

همه افرادی که در این جهان زندگی می کنند با تپش قلب آشنایی دارند و می دانند که در اثر چه چیزی رخ می دهد. احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر دست تان را بر روی نبض خود گذاشته اید تا تپش قلب خود را حس کنید. عده ای فکر می کنند که تپش قلب های عجیب نشان دهنده بیماری های خاصی است در صورتی که این تفکر اشتباه است. عموما این اختلال نمی تواند به تنهایی بیان گر بیماری باشد و پزشک بر اساس آن چیزی را تشخیص نمی دهد. همیشه عوامل دیگری هم در کنار این اختلال وجود دارند که می توانند بیماری های قلبی شخص را مطرح کنند.

تعریف تپش قلب در مغز

تپش قلب به اندازه کافی می تواند برای شخص استرس زا باشد. این استرس به دلیل تفکراتی شکل می گیرد که در مغز انسان وجود دارد. مثلا شخصی که دچار بیماری قلبی خاصی است یا احساس می کند که ممکن است به آن دچار شود، با به وجود آمدن این اختلال در بدن او ممکن است که استرس زیادی پیدا کند و دچار وحشت زدگی شود. این تفکر بیشتر در مغز اشخاصی وجود دارد که دچار بیماری خاصی هستند و همین باعث می شود که استرس در بدن به وجود بیاید.

زمانی که استرس زیادی در بدن شخص تولید شود، این اختلال هم به مرور افزایش پیدا می کند و به طور ریتمیک تپش های مختلفی را از خود تولید می کند. همچنین اتونوم بدن فعالیت زیادی از خود نشان می دهد که تمامی این ها به طور خودجوش بر روی تپش قلب شخص تاثیر دارند و می توانند این اختلال را برای شخص خطرناک کنند.

البته میزان حساسیتی که هر شخص از خود نشان می دهد کاملا متفاوت است. گاهی برخی از افراد دچار بیماری های قلبی خاصی هستند اما نمی توانند متوجه وجود تپش قلب در بدن خود شوند و اصلا آن را حس نمی کنند. حال در کنار آنها افراد دیگری هم هستند که با وجود کوچک ترین تپش قلبی در بدن شان آگاهی پیدا می کنند و دچار استرس زیادی می شوند. فعالیت قلب در روز و شب هم متفاوت است.

آگاهی از وجود تپش قلب

معمولا در روز انسان مشغول کار های مختلفی است و همین باعث می شود که کمتر متوجه وجود تپش قلب در خود شود اما در شب این نا آگاهی از بین می رود و شخص آگاه تر می شود. به طوری که اگر تپش قلب در بدن او شروع به کار کند فورا متوجه می شود و فرایند استرس در بدن او آغاز خواهد شد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، افرادی که دارای بدن سالمی هستند و نگرانی از بابت مشکلات قلبی خود ندارند، حتی با به وجود آمدن تپش قلب هم استرس کمتری از خود نشان می دهند و فکر می کنند که این یک فرایند طبیعی در بدن است.

احساس تپش قلب در بدن افراد سالم

به طور کل در افرادی که دارای یک حالت عادی و سلامتی مناسب خود هستند، تپش قلب کمتر رخ می دهد. معمولا تپش قلب زمانی در بدن این افراد رخ می دهد که دچار بیماری های کم خطری مانند تب یا سرماخوردگی شده باشند. در حالت های دیگر تپش قلب به وجود نخواهد آمد مگر اینکه مشغول کارهایی همچون ورزش سنگین باشند.

البته نمی توان به طور قطع گفت که تپش قلب در افراد سالم وجود ندارد. عوامل مختلفی مانند ژنتیک یا خود قلب می تواند باعث ایجاد تپش قلب در بدن این افراد شود در صورتی که هیچ بیماری یا مشکل خاصی برای خود ندارند. به همین دلیل نگرانی کمتری در چنین افرادی وجود دارد و حتی خود افراد هم ممکن است تپش قلب را احساس نکنند زیرا کمتر به چنین مسئله ای فکر کرده اند.

دلایل رخ دادن تپش قلب در بدن

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن تپش قلب در بدن وجود دارد. بیشتر این دلیل ها حالت نرمالی دارند و جای نگرانی خاصی از بابت آنها نیست. در واقع خود تپش نشان دهنده یک وضعیت خطرناک در بدن نیست و تنها این تفکر به اشتباه در مردم رواج یافته است. در بخش زیر می توانید با مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن تپش قلب در بدن می شوند آشنا شوید.

وحشت زدگی

وحشت زدگی در حقیقت معنای ساده ای دارد. همیشه یک حس زنده ماندن در هر انسانی وجود دارد که در مواقع خطرناک یا احساس خطر آن حس در بدن فعال می شود. چنین حسی باعث می شود که انسان راهی برای زنده ماندن خود پیدا کند و تلاش کند که از آن موقعیت خارج شود. همین حس باعث شده است که عملا انسان زنده بماند و وحشت زدگی درون چنین حسی رخ می دهد.

وحشت زدگی به همراه خود استرس و ترس بسیار زیادی را به همراه دارد که تمام این ها می توانند دلیلی برای شروع تپش در بدن شخص باشند. به همین دلیل شما در هنگام دیدن فیلم های ترسناک یا وجود داشتن در موقع های خطرناک دچار ترس و تپش می شوید که طبیعی است و جای نگرانی بابت این قضیه وجود ندارد.

کم شدن میزان آب درون بدن

آب بخش مهمی از حیات انسان و بدن است. در واقع هیج بدنی نمی تواند بدون مصرف آب به زندگی خود ادامه دهد. به همین دلیل است که بدن انسان روزانه به میزان مشخصی آب نیاز دارد که باید دریافت کند. برخی از انسان ها معمولا درگیر زندگی روزمره خود و کارهای زیاد هستند و همین باعث می شود که به طور کل مصرف آب را فراموش کنند. همین باعث  می شود که بدن آنها به مرور زمان دچار کمبود آب شود و یکی از علائم کمبود آب در سطح بدن نیز تپش قلب است.

همچنین کمبود آب تنها باعث تپش قلب نمی شود. کاهش فشار خون یکی از علائم کم شدن آب بدن است که در شخص به وجود می آید. در حقیقت تپش تنها نشان دهنده این مشکل است و مانند یک زنگ خطر در چنین حالتی برای شما عمل می کند. به همین علت بهتر است که حواس تان به مصرف روزانه آب بدن تان باشد و به هیچ عنوان بی دقتی نکنید.

وجود استرس فراوان

زندگی انسان دائما در حال فراز و نشیب است. هیچ انسانی وجود ندارد که زندگی کاملا آرامی را طی کند و هر انسانی ممکن است در روز دچار چالش های زیادی باشد. همین چالش ها و سختی ها باعث می شوند که آدرنالین زیادی در بدن تولید شود. زمانی که آدرنالین وارد خون انسان می شود، پمپاژ آن توسط قلب سخت تر شده و فعالیت قلب بالاتر می رود. این فعالیت سخت قلب شروع به تولید تپش می کند و استرس زیادی در بدن وارد می شود.

در واقع تمامی این چالش ها در روز می توانند استرسی را به بدن وارد کنند که شروع کننده تپش در قلب است. به همین دلیل باید سعی کنید همیشه در برابر چالش های سخت زندگی تان کنترل داشته باشید. اگر احساس کردید بعد از رسیدن به آرامش هم این اختلال شما برطرف نشده است، به یک پزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی بخش مهمی از تغذیه هر انسانی است. بیشتر انسان ها در زندگی خود سعی کرده اند که از رژیم های غذایی مختلفی پیروی کنند. دلایل مختلفی برای پیروی از این رژیم ها وجود داشته و عمدتا به دلیل سلامتی و بدن مناسب بوده است. رژیم غذایی متنوع برای هر انسانی مفید است و علاوه بر بدنی سالم می تواند غذاهای زیادی را تجربه کند. یکی از مشکلات رژیم غذایی این است که گاهی برای انسان تپش را به وجود می آورد.

عمده دلیلی که باعث به وجود آمدن تپش قلب در بدن می شود، وجود آلرژی است. با مصرف غذاهای مختلف به این نتیجه خواهید رسید که به برخی از غذاها آلرژی دارید. همین باعث می شود که تپش قلب در بدن شما به وجود بیاید. به همین علت بهتر است که لیستی از این غذاها یادداشت کنید و آنها را به میزان کمتری مصرف کنید.

مواد دارویی

هر انسانی در بخشی از زندگی خود داروهای مختلفی را امتحان می کند. دارو ها می توانند بدن انسان را سالم نگه دارند و بخش مهمی از سلامتی هر انسانی هستند. حال برخی از این دارو ها عوارض های جانبی خاصی را به همراه دارند که تپش را هم می توان بخشی از همین عوارض دانست. اگر شما شخصی هستید که داروهای خاصی را برای بیماری تان مصرف می کنید و بعد از آن دچار تپش قلب شده، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا تغییری در داروهای شما ایجاد کند.

درمان های تپش قلب

برخلاف تصوراتی که در مورد درمان تپش قلب وجود دارد، این فرایند کاملا ساده است و گاهی نیاز به هیچگونه مصرف دارو یا آزمایشی نخواهد بود. مراحلی که برای درمان وجود دارد نیز در بخش زیر بیان شده اند که می توانید با آنها آشنا شوید. در بسیار از موارد ممکن است که بدانید دلیل به وجود آمدن تپش تان چه چیزی است. مثلا مهم ترین دلیل وجود تپش تان ممکن است ورزش یا کار سنگین باشد.

حال اگر شما به چنین چیزی آگاهی دارید باید آن فرایند را کمتر انجام بدهید تا تپش قلب کمتری در بدن شما به وجود بیاید. همین درمان ساده باعث می شود که تپش به طور کل در بدن شما از بین برود. حال شرایطی وجود دارد که شما از دلیل رخ دادن تپش در بدن خودتان آگاهی ندارید و نمی داند که به چه علتی این مشکل در بدن تان رخ داده است. در این حالت باید نزد پزشک خود بروید و همه چیز را برای او توضیح دهید.

راه حل های ساده درمان

پزشک به راحتی می تواند علت تپش شما را متوجه شود و آن را برای شما توضیح می دهد. زمانی که شما از علت تپش خود آگاهی پیدا می کنید، استرس کمتری در بدن تان تولید می شود و همین باعث خواهد شد که تپش قلب کمتری در بدن تان رخ بدهد. برخی از بیماران تپش شان شدید تر است و معمولا ریتمیک سینوسی را به همراه خود دارد.

این بیماران را نمی توان با صحبت و راه حل های ساده درمان کرد و پزشک در این حالت یک دارو را برای شخص تجویز می کند. معمولا دارویی که شخص باید مصرف کند، پروپرانولول نام دارد که کافی است چهل میلی گرم در روز مصرف شود تا تپش قلب کاهش پیدا کند. البته میزان این دارو به نسبت میزان تپش شخص متفاوت خواهد بود و ممکن است بیشتر هم شود.

پیشگیری از به وجود آمدن تپش قلب در بدن

بهترین راه برای سلامتی بدن و به وجود نیامدن تپش، پیشگیری از آن است. راه های ساده ای وجود دارد که با رعایت آنها می توان از به وجود آمدن این اختلال جلوگیری کرد. محرک های زیادی در ادویه جات و غذاها وجود دارد که می تواند این اختلال را در انسان به وجود بیاورد. مثلا فلفل قرمز یکی از همین محرک ها است. شما باید این لیست را به خوبی بشناسید و از آنها کمتر برای خود مصرف کنید تا تپش قلب در بدن تان ایجاد نشود.

حال ممکن است که برخی از شما به طور ذات افراد استرسی باشند و همواره در بدن شان استرس وجود داشته باشد. این افراد باید راه های کنترل نفس را دنبال کنند. یوگا، نفس های عمیق روزانه و … راه هایی هستند که می توانند استرس را در بدن فرد کمتر کنند. سیگار هم یکی از محرک های به وجود آمدن تپش قلب است.

به همین دلیل گاهی در افراد سیگاری تپش قلب به وجود می آید. بهترین راه برای افراد سیگاری این است که میزان مصرف خود را کمتر کرده یا از عوامل جایگزین برای آن استفاده کنند تا در آینده دچار تپش قلب نشوند. همین راه های ساده و کوتاه می تواند به انسان در به وجود نیامدن تپش قلب کمک کند.

در کل تپش قلب چیزی نیست که خطری را به همراه داشته باشد و در بسیاری از مواقع کاملا طبیعی است و شخص نباید دچار استرس و ناراحتی شود. در کمتر مواردی وجود داشته است که تپش قلب بیانگر یک بیماری خاص در بدن شخص بوده باشد. به همین علت تپش به تنهایی ملاک وجود بیماری نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ