مینی ایمپلنت های دندانی و ایمپلنت های سنتی؛ تفاوت ها، هزینه ها و روند انجام

alikarimi55
صرف اینکه چیزی کوچک باشد به معنی نداشتن کارآیی نیست، واقعیتی که با مینی ایمپلنت های دندانی به حقیقت مبدل می شود. اگر به دنبال جایگرینی برای ایمپلنت های سنتی هستید، مینی ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه است. اغلب برای مواردی که ایمپلنت مورد نیاز جهت قرار گیری در فضایی بسیار باریک، باید کوچکتر از […]

صرف اینکه چیزی کوچک باشد به معنی نداشتن کارآیی نیست، واقعیتی که با مینی ایمپلنت های دندانی به حقیقت مبدل می شود. اگر به دنبال جایگرینی برای ایمپلنت های سنتی هستید، مینی ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه است. اغلب برای مواردی که ایمپلنت مورد نیاز جهت قرار گیری در فضایی بسیار باریک، باید کوچکتر از ایمپلنت متوسط باشد از آن استفاده می شود. گاهی اوقات مینی ایمپلنت ها برای دندان های پیشین و افراد دارای دندان های کوچکتر کاربرد دارد.

چه زمانی از مینی ایمپلنت ها استفاده می شود؟

این ایمپلنت ها در موارد ویژه ای کاربرد دارند. لزومی به استفاده حتمی از آن ها به خاطر داشتن دندان های کوچکتر، وجود ندارد.

در اغلب موارد، دندانپزشک در موقعیت های زیر از مینی ایمپلنت ها استفاده می کند:

  • جایگزینی دندان های پیشین و پره مولار( آسیاب کوچک ) در افراد دارای دندان های کوچک
  • داندان هایی که در فضایی باریک قرار گرفته اند

دلیل اینکه این ایمپلنت های دندانی در مقایسه با نوع چسبان آن به عنوان پروتز استفاده می شود، ایمنی بسیار زیاد آن است. ایمنی زیاد به معنای راحتی و کاربری طبیعی شبه دندان آن است. این ایمپلنت های دندانی بهترین انتخاب برای دندان های پیشین و پره مولار (آسیاب کوچک) و افراد دارای دندان کوچک می باشد.

اندازه مینی ایمپلنت ها

مینی ایمپلنت ها بسیار کوچک هستند. در حقیقت این ایمپلنت ها اندازه مشابهی با ایمپلنت های سنتی، تقریباً قطر یک خلال دندان را دارند. حتی اگر شما مقدار زیادی استخوان از دست داده اید، این ایمپلنت ها گزینه انتخابی و بهتری نسبت به ایمپلنت های سنتی است.

مینی ایمپلنت های دندانی و ایمپلنت های سنتی

دانستن تفاوت های بین مینی ایمپلنت ها و ایمپلنت های سنتی بسیار پر اهمیت است. با کمال تعجب بسیاری این دو مورد را باهم اشتباه می گیرند. به همین خاطر تفاوت های این دو در زیر توضیح داده می شود.

ایمپلنت دندانی سنتی

به طور معمول، ایمپلنت سنتی از دو قطعه و یک پیچ خارجی با قطری بزرگتر از 3 میلی متر که داخل استخوان وارد می شود، ساخته شده است. داخل ایمپلنت شیاری وجود دارد که با انواع مختلف پروتز های دندانی قابلیت اتصال و سازگاری دارد. این ویژگی چندکاره بودن یکی از مزایای این ایمپلنت ها می باشد.

مینی ایمپلنت های دندانی

برخلاف ایمپلنت دندانی سنتی، این ایمپلنت ها فقط از یک قطعه فلزی با قطر کمتر از 3 میلی متر تشکیل شده اند که داخل استخوان پیچانده می شود. در قسمت فوقانی آن برآمدگی توپ مانندی وجود دارد که از پروتز پشتیبانی می کند. پروتز دارای لاستیک حلقه ای شکل می باشد که روی این قسمت توپ مانند می لغزد.

مینی ایمپلنت های دندانی تا چه زمانی ماندگارند؟

مدت ماندگاری این ایمپلنت ها به چندین عامل بستگی دارد :

اما مهمترین نکته تفاوت های دهان ها می باشد. در دو فردی که که مینی ایمپلنت آنها در یک روز مشابه انجام شده است، ممکن است ماندگاری ایمپلنت های آنها متفاوت باشد.

تفاوت های اصلی بین مینی ایمپلنت و ایمپلنت های سنتی

همانطور که در بالا اشاره شد، قطر این ایمپلنت ها نصف قطر ایمپلنت های سنتی است یعنی دو عدد مینی ایمپلنت، حمایتی برابر با یک ایمپلنت سنتی فراهم می کند که نامناسب به نظر می رسد ولی همیشه آن گونه نیست. گاهی اوقات شما به ایمپلنت های کوچکتری جهت جایگذاری در فضاهای کوچک نیاز دارید.

دوام و ماندگاری ایمپلنت های سنتی معمولا بیش از مینی ایمپلنت ها است چون بهتر می توانند وزن حاصل از پروتز را توضیع کنند اما گاها آنچنان فضای کوچکی وجود دارد که به مینی ایمپلنت ها نیاز می باشد، فضایی که ایمپلنت های سنتی برای آن بسیار اندازه بزرگی دارد. ایمپلنت های سنتی از دو قطعه و مینی ایمپلنت ها فقط از یک قطعه تشکیل شده است. مینی ایمپلنت ها در صورتی که به طور مناسب مراقبت گردند، می توانند ماندگار باشند.

هزینه انجام

هزینه لازم برای انجام مینی ایمپلنت دندانی چقدر است ؟ هزینه لازم کمتر از ایمپلنت های سنتی هست. میانگین قیمت این ایمپلنت دندانی بین 500 تا 1500 دلار است که بسیار پایین تر از هزینه ایمپلنت سنتی است که بین 4000 تا 5000 دلار هزینه دارد. اگر اندازه این ایمپلنت ها نصف اندازه ایمپلنت های سنتی است پس چرا بیش از دو برابر ارزان تر از ایمپلنت های سنتی است؟

دلایل زیر را بخوانید تا علت را بدانید:

پیچ های ایمپلنتی مقرون به صرفه

پیچ های کوچکتر به کار رفته در این ایمپلنت ها ارزان تر از پیچ های بزرگتر موجود در ایمپلنت سنتی است.

راحتی روند کار

روند وارد کردن مینی ایمپلنت کم تهاجمی تر است و چون از جراحی استفاده نمی شود، زمان کمتری صرف انجام آن می شود. پس صرف تلاش و زمان کمتر، هزینه کمتری به دنبال دارد.

عدم نیاز به گرافت استخوانی

اغلب اوقات دندانپزشک نیازی به پیوند استخوانی برای افراد با حجم کمتر استخوان در فک تحتانی، احساس نمی کند. وجود یک مرحله کمتر در روند انجام کار به معنی صرف هزینه کمتری می باشد. بنابراین، اگر چه مینی ایمپلنت ها نسبت به ایمپلنت های سنتی دندان بسیار ارزان تر هستند ولی به معنی کیفیت پایین انجام کار یا جایگذاری ایمپلنت نیست. چرا که روند انجام هر دو نوع متفاوت از هم است. قبل از تصمیم به دریافت مینی ایمپلنت حداقل 1500 دلار باید بودجه داشته باشید.

بعد از انجام روند مینی ایمپلنت ها

بعد از اینکه دندانپزشک ایمپلنت های دندانی شما را قرار داد، روز اول شما کمی احساس ناراحتی خواهی کرد اما عادی است و در ضمن دندانپزشک برای کاهش درد داروهای ضد دردی را تجویز می کند. باید از خوردن غذاهای سخت و چسبان اجتناب کنید. در روزهای اول از شما خواسته خواهد شد که هر روز پروتز دندانی را خارج کرده و اطراف و کل ناحیه ایمپلنت و لاستیک حلقه ای شکل را با استفاده از سواب پنبه ای و خمیر دندان توصیه شده تمیز کنید.

سپس دهان خود را شستشو دهید سپس با استفاده از مسواک پروتز، به آرامی اطراف فضای خالی را تمیز کنید. به محض اینکه شما نسبت به ایمپلنت خود عادت کردید نسبت به پاکسازی روزانه آن متمایل خواهی بود . بهتر است روند پاکسازی بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب انجام شود. جای نگرانی نیست چرا که خیلی زود برای شما عادی خواهد شد. بعد از انجام کار باید از مصرف غذاهای سخت و چسبان اجتناب کنید، هر روز ایمپلنت را تمیز کنید و دستورالعمل های مراقبتی دندانپزشک را به کار بگیرید.

بررسی اجمالی

خوشبختانه تمام اطلاعات ارائه شده به شما کمک کننده است اما اگر افکار واقعی بیماران را درباره مینی ایمپلنت های دندانی را بدانید، متعجب خواهی شد.

تعدادی از نظرات افرادی که روند مینی ایمپلنت روی آنها انجام شده است را در ادامه بیان می کنیم:

– ” این روند خیلی سریع بود و کاملا متعجب شدم که در کمتر از یک ساعت، دندان جدیدی داشتم”.

– “قابل باور نبود، بعد از انجام روند هیچ دردی را احساس نمی کردم ولی بعد از چند ساعت کمی حس ناراحتی داشتم ولی همچنان می توانستم غذای زیادی بخورم”.

– “ظاهر دندان هایم را دوست دارم، مشتری خوشحالی هستم و مینی ایمپلنت های دندانی بسیار مقرون به صرفه است.”

فرد دیگری که از دریافت مینی ایمپلنت دندانی خود بسیار راضی بود، می گوید: ” اکنون 3 هفته از زمان دریافت ایمپلنت من می گذرد و فقط کمی حساس است. همه ایمپلنت ها به نظر در حال بهبودی است و در صورت نیاز به هر گونه تغییری، حتما انجام خواهم داد ولی انتظار هیچ مسئله ای را ندارم”. این تنها چند مثال از نظرات هزاران فردی است که مینی ایمپلنت های دندانی را به شکلی مثبت و موفقیت آمیز تجربه کرده اند.

تولید کنندگان مینی ایمپلنت های دندانی

برای اطلاع شما چندین تولید کننده درجه اول پروتز ها و این ایمپلنت های دندانی را بیان می کنیم .

ممکن است حین صحبت با دندانپزشک خود، اسامی این تولیدکنندگان ذکر شود:

  • Straumann
  • (Nobel Biocare (Danaher
  • Dentsply Sirona – یا همان Astra Tech سابق
  • Zimmer Biomet
  • BioHorizons

بنابراین اگر دندانپزشک شما بگوید که ایمپلنت شما توسط یکی از این شرکت ها ساخته شده است، مطمئن باشید که فرد مطمئنی روند کار شما را انجام خواهد داد.

نتیجه گیری

اگر دندان های شما کوچک است، نیازی به خجالت کشیدن نیست. ایمپلنت های دندانی مینی برای افرادی مثل شما ساخته شده است و حتی اگر شما به جایگذاری دندان پیشین یا پره مولار (آسیاب کوچک) نیاز دارید، این نوع ایمپلنت ها بهترین انتخاب برایتان است. خبر خوب این است که این ایمپلنت ها معمولا نسبت به نوع سنتی پروتزها بسیار ارزان تر هستند و راحت تر جایگذاری می شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ