هفته هجدهم بارداری در یک نگاه

alikarimi55
در مورد تغذیه مناسب و مراقبت های هفته هجدهم بارداری بارداری چه اطلاعاتی دارید؟ جنین شما در این هفته چه تغییراتی خواهد کرد؟ اگر می خواهید با علائم بارداری در این هفته بیشتر آشنا شوید با این مقاله از بخش زنان الو دکتر همراه ما باشید. جنین در هفته هجدهم بارداری اثر انگشت های کوچک […]

در مورد تغذیه مناسب و مراقبت های هفته هجدهم بارداری بارداری چه اطلاعاتی دارید؟ جنین شما در این هفته چه تغییراتی خواهد کرد؟ اگر می خواهید با علائم بارداری در این هفته بیشتر آشنا شوید با این مقاله از بخش زنان الو دکتر همراه ما باشید.

جنین در هفته هجدهم بارداری

اثر انگشت های کوچک

اکنون کودک تنها یک اثر انگشت منحصر به فرد توسط سر انگشتان بسیار کوچکش برای خودش خواهد بود.

محافظت از عصب

میلین، که مانند یک عایق محافظ است، در حال شروع به شکل گیری در اطراف اعصاب کودک می باشد. تکمیل این پوشش تا روز اول تولد کودک ادامه می یابد.

مشخص شدن جنسیت کودک در هفته هجدهم بارداری

لوله های فالوپ و رحم اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارند. بنابراین دستگاه تناسلی پسر ممکن است در سونوگرافی قابل مشاهده باشد.

کودک در حال خمیازه کشیدن است

قد کودک 5 و نیم اینچ از تاج تا توده می باشد و وزن او 5 تا 6 و نیم اونس می باشد، تقریبا اندازه یک سینه مرغ که برای شام درست می کنید. ممکن است کودک شما از این زمان تا چند هفته آینده به اندازه کافی بزرگ شده باشد که پیچ خوردن ، چرخش ، لگد زدن و مشت زدن آن را به اطراف رحم خود حس کنید.

مهارت این هفته کودک

کودک به هنر خمیازه کشیدن همراه با سکسکه تسلط یافته است که ممکن است به زودی آن را احساس کنید! در حقیقت، شما ممکن است خمیازه کشیدن و تمام حرکات دیگر جنین را در سونوگرافی این هفته خود مشاهده کنید.

هفته هجدهم بارداری برابر با چند ماه است؟

اگر 18 هفته است که باردار هستید ، در ماه پنجم بارداری هستید. فقط 4 ماه مانده به فارغ شدن!

سیستم عصبی کودک به سرعت کامل می شود

چیزی که در سونوگرافی قابل مشاهده نیست اما خواهید فهمید که در حال شکل گیری است، سیستم عصبی کودک است، که هنگام 18 هفته بارداری به سرعت کامل می شود. شبکه ای از اعصاب، که اکنون با ماده ای به نام میلین پوشانده شده است که به سرعت ارسال پیام از یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر کمک می کند و در حال شکل گیری اتصالات پیچیده تر می باشد.

مواردی در مغز که مرتبط به احساس لمس، طعم، بو، بینایی و شنوایی هستند در حال رشد می باشند. در شنیدن صدا، کودک توانمندتر شده و همچنین کودک شما را از صداهایی که از درون بدن شما می آید آگاه تر می کند. این بدان معناست که شما می توانید هر دو صدا را گوش کنید.

بدن شما در هفته هجدهم بارداری

کودک دختر است یا پسر؟ در مقایسه با میوه و سبزی سایز کودک در این زمان چقدر است؟ در هفته هجدهم، کودک به طول یک خیار و رحم به اندازه یک سیب زمینی است. با لمس حدود یک اینچ در زیر ناحیه شکم می توان این را حس کرد.

وضعیت ظاهری شکم در هفته هجدهم بارداری

هنگامی که در هفته هجدهم بارداری هستید، ظاهر شکم مشخص خواهد کرد که باردار هستید ، زیرا کودک و رحم به سرعت در حال رشد هستند. اما به یاد داشته باشید که هر زن با زن دیگر متفاوت است ، بنابراین حتی در این مرحله، برخی هنوز برآمدگی کوچکی دارند در حالی که ممکن است دیگران برآمدگی بزرگ تری داشته باشند.

علائم بارداری در هفته هجدهم بارداری

سوزش سر دل

بعضی اوقات حتی تست یک تکه نان این روزها روده شما را آتش می زند. این مشکل به دلیل سوزش سر دل است که به عنوان یک علامت بسیار رایج می تواند در طول بارداری پابرجا بماند. از طریق مصرف کلسیم می توانید از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید. هنگام غذا خوردن، آهسته غذا خورده و آن را کاملا بجوید. سعی کنید ناهار را در حال طبخ نخورید یا شام را که در حالت ایستاده است میل نکنید.

وعده های غذایی و میان وعده های کمتر را جایگزین غذا خوردن زیاد و ناگهانی کنید. بعد از اتمام غذا خوردن، چند ساعت به صورت صاف بنشینید و تا هر زمانی که می توانید به رختخواب نروید و یا در حالتی بخوابید که سر بالا باشد که همین امر به جلوگیری از خروپف نیز کمک می کند.

حرکت جنین

اگر این روزها متوجه حرکات غیرمعمول در شکم خود شده اید ، این به دلیل حرکت کودک در رحم شما می باشد! اگر این حرکات به نظر شما غیر طبیعی نباشد نگران نباشید زیرا بزودی به این ضربه ها عادت خواهید کرد. کلیه برآمدگی های نوزاد در 18 هفته بارداری خوب و طبیعی است و ممکن است بسته به میزان وزن شما و کودک، قد شما و کودک و اینکه آیا این اولین بارداری شما است یا خیر، متفاوت باشد.

در این مرحله از بارداری نگران کوچک یا بزرگ بودن شکم خود نباشید اما اگر واقعاً نگران هستید می توانید با پزشک خود صحبت کنید ، اما اطمینان داشته باشید که اگر شما و کودکتان در قرارهای قبل از تولد مورد بررسی قرا گرفته اید و همه چیز طبیعی بوده ، احتمالاً همه چیز درست است.

کمر درد

اتفاق دیگری که در این مرحله ممکن است برای شما بیفتد کمردرد است. رحم در حال رشد، باعث تغییر مرکز ثقل در بدن می شود. این بدان معناست که همزملن با اینکه شکم به سمت جلو برآمده می شود مرکز ثقل نیز در بدن جابجا می شود. تغییرات هورمونی همچنین باعث شل شدن تمام رباط ها از جمله آنهایی که استخوان های لگن را به ستون فقرات شما وصل می کنند شده و مفاصل شل می شوند و این باعث می شود دچار کمردرد و دردهایی در ناحیه پشت شوید.

با استفاده از استراحت پا، درد را کاهش دهید همچین هنگام نشستن ، پاهای خود را کمی بالاتر قرار دهید. هنگام ایستادن ، در صورت امکان یک پا را روی یک سطح شیب دار کم قرار دهید تا فشار از قسمت تحتانی کمر برداشته شود. حمام گرم همچنین می تواند بسیار خوب باشد. و اگر درد کمر شما از بین نمی رود، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

نفخ در هفته هجدهم بارداری

در این دوران سعی کنید استراحت کنید زیرا تنش می تواند باعث بلع هوا شده ، که این تنها باعث بدتر شدن اوضاع می شود.

گرفتگی عضلات پا

اسپاسم و گرفتگی عضلات در این دوران طبیعی است تا جایی که حتی گاهی ممکن است بخاطر گرفتگی عضلات پا نصف شب از خواب بیدار شوید. دانشمندان هنوز از دلیل این اتفاق مطمین نیستند اما می توان با ماساژ دادن از این اتفاق جلوگیری کرد.

خونریزی لثه ها

هورمون های بارداری باعث تورم غشاهای مخاطی در بدن، از جمله در دهان می شوند، که این می تواند باعث التهاب، تحریک و خونریزی لثه ها شود. استفاده منظم از مسواک و نخ دندان باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های لثه می شود، اما سعی کنید در استفاده از آنها خیلی تهاجمیعمل نکنید زیرا این امر می تواند حساسیت لثه ها را بیشتر کند.

ادم (تورم در پا و مچ پا)

در دوران بارداری بافت های بدن برای حمایت از شما و نوزادتان مایعات اضافی را جمع می کند بنابرای ممکن است متوجه تورم در مچ پا و پا شوید. به دلیل قانون گرایش زمین مایعات در محیط پا و مچ پا تجمع می کنند. با جلوگیری از ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی ، احتباس آب را در پاهای خود کاهش دهید و سعی کنید در صورت امکان پاهای خود را بالا قرار دهید.

حالت اسپاسم

ممکن است حالاتی از اسپاسم یا کشیدگی را در بدن خود احساس کنید. شریک زندگی خود را مجبور کنید که لوسیون مرطوب کننده را روی شکمتان مالش دهد و حتی بطور کامل شما را ماساژ دهد.

نکاتی برای هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری سرگیجه طبیعی است

در دوران بارداری، پروژسترون در جریان خون افزایش پیدا کرده، در نتیجه فشار خون پایین می آید و جریان خون به مغز کاهش می یابد که این باعث ایجاد احساس سرگیجه در شما می شود. برای کمک به رفع سرگیجه، همیشه هنگام تغییر حالت از حالت دراز کشیدن یا نشستن به حالت آهسته حرکت کنید.

برای استراحت آماده شوید

در طول سه ماهه دوم، بدن شما ریلسین آزاد می کند ، هورمونی که رباط هایی را که استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند، شل می کند، در نتیجه لگن و باسن و بزرگتر می شوند. این وضعیت ممکن است برای شما خوشایند نباشد اما موقع زایمان وقتی سعی می کنید سر بزرگ کودک خود را بیرون بیاورید، می توانید از مزایای آن بهره ببرید. همانطور که از این نام هورمون گه آرامش است پیداست، این هورمون مفاصل و رباط های بدن را شل می کند. جای تعجب نیست که اثر آن بر روی عضلات لگن متمرکز شده و به آن ها اجازه می دهد در هنگام زایمان کشش داشته باشند.

ملاقات با متخصص کودکان

اکنون زمان بسیار خوبی برای مصاحبه با متخصص کودکان است. در مورد موضوعاتی مانند قرارهای ملاقات، واکسن و ختنه سؤالات زیادی بپرسید.

پمپ آهن

حتی خوراکی هایی  مانندگوشت قرمز نیز نمی توانند برای دریافت آهن به تنهایی کافی باشند. در این دوران باید تلاش های خود را برای دریافت آهن دو برابر کنید. در غذاهایی مانند لوبیا، محصولات سویا، سبوس جو دوسر، جو، دانه کدو تنبل، میوه خشک شده، اسفناج و… مقداری آهن وجود دارد، اما برای اطمینان باید از مکمل های آن نیز استفاده کنید. در واقع ، توصیه می شود همه خان مهای باردار پس از هفته بیستم یا زودتر از آن در صورت کمبود ذخیره آهن، از مکمل آهن استفاده کنند.

مراقب مکمل ها باشید

استفاده از مکمل ها و داروهای گیاهی در این دوران باید با احتیاط خاصی صورت گیرد. حتی گیاهانی که شنیده اید می توانند در دوران بارداری مفید باشند، می توانند در طی این 9 ماه خطرناک باشند و حتی گاهی منجر به زایمان زودرس شوند.

از انجام بعضی از تمرینات خودداری کنید

برخی از حرکات ممکن است حرکات مفیدی باشند اما در دوران بارداری چه در خانه چه در باشگاه اصلا آنها را امتحان نکنید. بخصوص حرکات شدید و عمین مانند: خم کردن های عمقی زانو، خم شدن به پشت، پریدن، یا رقص های شدید

شما می توانید دیگر مقالات مراقبت های دوران بارداری را نیز مطالعه کنید و بهترین نتیجه را از دوران بارداری خود بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ