دیابت قندی چیست؟ + علت، علائم و درمان های خانگی آن

alikarimi55
بیماری های شناخته شده زیادی در جهان وجود دارند که تقریبا همه انسان ها با آن آشنا هستند. یکی از همین بیماری ها دیابت نام دارد. دیابت قندی بخشی از همین دیابت است که مشکلات زیادی را در به وجود آمدن انسولین بدن ایجاد می کند. در حقیقت دیابت قندی باعث می شود که انسولین […]

بیماری های شناخته شده زیادی در جهان وجود دارند که تقریبا همه انسان ها با آن آشنا هستند. یکی از همین بیماری ها دیابت نام دارد. دیابت قندی بخشی از همین دیابت است که مشکلات زیادی را در به وجود آمدن انسولین بدن ایجاد می کند. در حقیقت دیابت قندی باعث می شود که انسولین در بدن تولید نشود و همین مشکلاتی را در قند خون بدن ایجاد می کند زیرا انسولین باعث پایین آمدن قند خون می شود. حال زمانی که بدن نتواند انسولین کافی را در بدن ایجاد کند، شخص دچار مشکلات دیابتی و قند خون نیز خواهد شد.

آشنایی با دیابت قندی

دیابت قندی در دو نوع تعریف می شود. نوع اول آن به طور مستقیم به انسولین و سلول های پانکراس آسیب وارد می کند و همین باعث می شود که انسولین به مقدار کافی تولید نشود و در دیابت قندی نوع دو بدن سعی می کند در برابر انسولین مقاومت نشان دهد که در نهایت همین هم باعث نابودی سلول های پانکراس خواهد شد. معمولا ژنتیک باعث به وجود آمدن دیابت قندی نوع دوم است و گاهی هم چاقی را می توان دلیل رشد آن در بدن دانست. همچنین دیابت قندی مانع دریافت انرژی کافی از غذا ها می شود.

دلایل رخ دادن دیابت قندی

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن دیابت قندی در بدن وجود دارد. یکی از این دلایل فعالیت عجیب لوزالمعده است. همانطور که می دانید لوزالمعده پشت معده شما قرار دارد و معمولا نقش کوچکی در تولید انسولین بدن دارد. گاهی سلول های بتایی که درون لوزالمعده قرار دارند، انسولین تولید می کنند اما مشکلاتی درون انسولین وجود دارد.

یعنی انسولین نمی تواند حالت عادی خود را داشته باشد و بدن در مقابل آن مقاومت می کند. این اولین دلیلی است که دیابت قندی در بدن به وجود می آید و لوزالمعده نقش مهمی در آن دارد. موردی که باید بدانید نحوه تاثیر انرژی بر روی قند خون شما است.

تمام موادی که شما مصرف می کنید در بدن به گلوکز تبدیل می شوند. گلوکز همان قندی است که انرژی کافی را به سلول ها می رساند و می تواند به آنها در سلامت و رشد بدن کمک کند. حال این قند ها نیاز دارند که از طریق مسیر هایی به سلول ها برسند. مشکلی که در این میان وجود دارد این است که سلول ها نمی توانند مستقیما قند را از بدن دریافت کنند و به انسولین برای دریافت آن نیاز دارند.

به همین دلیل در لوزالمعده انسولین تولید می شود تا سلول بتواند به کمک این انسولین، قند خود را دریافت کند. همین روش باعث می شود که قند خون شخص پایین بماند. حال زمانی که انسولین به میزان کافی تولید نشود، سلول نمی تواند قند خود را دریافت کند و قند خون بدن به میزان زیادی بالا می رود. همین روند باعث شکل گیری دیابت قندی در بدن خواهد شد.

میزان رخ دادن این دیابت در افراد

چیزی که باعث شده است سازمان های بهداشت و سلامت نگران دیابت قندی در افراد باشند، میزان رشدی است که این بیماری در پیش گرفته است. رشد دیابت قندی در سال های اخیر بسیار زیاد بوده است. به طوری که این بیماری در سی سال قبل تنها چهار درصد از جمعیت را دچار خود کرده بود اما امروزه به نه درصد رسیده است که چیزی در حدود چهارصد میلیون انسان در سطح جهان است. به همین دلیل سازمان های بهداشت جهانی نگران این موضوع شده اند و دائما به دنبال راه های درمانی می گردند.

همچنین بخش بدتر این بیماری پیش بینی هایی است که برای آن شکل گرفته است. طبق تحقیقاتی که سازمان های بهداشت جهانی داشته اند، این بیماری در سال های آینده می تواند رشد زیادی کند که شاخص رشد آن در انگلیس رخ می دهد. یعنی حدود سه میلیون بیمار دیابتی در انگلیس وجود خواهد داشت. همچنین باید بدانید که بیشترین بیماری دیابت قندی مربوط به نوع دوم است. به طوری که حدود نود درصد از افراد، نوع دوم این بیماری را تجربه می کنند.

مدل های مختلف دیابت قندی

مدل های مختلفی از دیابت قندی در جهان وجود دارد. به طور کل سه مدل دیابت قندی در جهان وجود دارد که به پیش دیابت، دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم معروف هستند. پیش دیابت بیشتر در مورد قند خون بدن است. زمانی که قند خون شخص بالا برود به آن پیش دیابت می گویند.

در چنین حالتی شخص دچار دیابت نمی شود زیرا قند خون بالا است اما به آن میزانی که بتوان مشکل را دیابت نام برد بالا نیست. پیش دیابت از طریق آزمایش هایی بر روی قند خون شما شناخته می شود و می تواند نشان دهنده وجود دیابت یا مشکلات قلبی در آینده باشد. تنها چیزی که می تواند پیش دیابت را درمان کند، کاهش وزن و ورزش است.

زمانی که ورزش می کنید بدن شما وزن زیادی را از دست می دهد و همین باعث می شود که دیگر خطر دیابت قندی در شما وجود نداشته باشد. به همین دلیل پزشک زمان تشخیص پیش دیابت، تنها ورزش و رژیم غذایی را به شما پیشنهاد می کند.

نوع بعدی دیابت قندی همان دیابت نوع اول است که در مورد آن حرف های زیادی زده شده است. این بیماری بیشتر در کودکان رشد می کند و در جوانی وجود دارد. به همین دلیل است که افراد بسیار کمی دچار آن می شوند و خطر کمتری را به به همراه دارد. زمانی که بدن شخص به دستگاه های درونی خود حمله می کند، خود ایمنی در بدن به وجود می آید.

دیابت دیابت قندی نوع اول هم به خود ایمنی معروف است زیرا بدن به لوزالعمده خود حمله می کند و باعث می شود که لوزالمعده آسیب ببیند. با آسیب دیدن این بخش دیگر انسولینی توسط لوزالمعده درون بدن ترشح نخواهد شد. دیابت نوع اول می تواند به دلیل مشکلات ژنتیکی شما باشد و توسط آنها رشد کند.

دیابت نوع اول بیماری های دیگری در بدن شما ایجاد می کند و آسیب زیادی به کلیه شما می زند. حال اگر همین دیابت رشد کند، بیماری های قلبی و عروقی نیز پیدا خواهید کرد. افرادی که دچار دیابت نوع اول هستند، باید همیشه انسولین را به بدن خود از طریق سرنگ یا روش های دیگر تزریق کنند تا بتوانند سطح قند خون خود را کنترل کنند.

این افراد باید به برنامه پزشکی خود اهمیت زیادی بدهند زیرا این مشکل در طولانی مدت می تواند آسیب های زیادی را به بدن وارد کند. به همین دلیل نیاز به کنترل زیادی دارد. معروف ترین دیابت قندی، نوع دوم آن است که در نود درصد افراد ایجاد می شود.

یعنی از صد درصد افرادی که دچار دیابت می شوند، نود درصد شان مربوط به دیابت نوع دوم است که بزرگسالان زیادی را درگیر خود کرده است. در ابتدا پزشکان فکر می کردند که این بیماری مربوط به بزرگسالان است اما بعد ها مشخص شد که می تواند در نوجونان و جوانان هم به دلیل چاقی و فعالیت کم به وجود بیاید.

دیابت نوع دوم خطرات نسبتا کمتری نسبت به نوع اول دارد و درمان آن بسیار ساده تر است. البته نمی توان گفت که این دیابت آسیبی به بدن وارد نمی کند زیرا هنوز هم برای خود خطرناک است. دیابت قندی نوع دوم می تواند در طولانی مدت مشکلات قلبی و عروقی زیادی را ایجاد کند و باعث فشار بر روی رگ های خونی بدن می شود.

البته باید بدانید که در دیابت نوع دوم هنوز لوز المعده می تواند کمی انسولین در بدن تولید کند اما مشکلاتی در برابر این انسولین وجود دارد. اولین مشکل این است که میزان انسولین برای بدن کافی نیست و سلول ها به مقدار بیشتری نیاز دارند. مشکل بعدی مقاومت سلول ها در برابر دریافت انسولین است.

یعنی انسولین تولید می شود اما سلول نمی تواند آن را دریافت کند و قند خون بالاتر می رود. این مشکلات در افراد چاق به وجود می آید. کسانی که نسبت به وزن عادی خود حدود بیست درصد بیشتر اضافه وزن دارند، دچار چنین مشکلاتی می شوند و باید بدن خود را کنترل کنند وگرنه آسیب های زیادی به بدن شان وارد خواهد شد.

یکی از بدی های دیابت نوع دوم این است که این بیماری تمایل به رشد دارد. یعنی می خواهد دائما در بدن رشد کند و مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد. به همین دلیل شخص باید داروهای زیادی را برای کنترل آن مصرف کند و رژیم غذایی و ورزش را دنبال کند تا قند خون بالا نرود. همچنین هنوز درمان شاخصی برای دیابت قندی نوع دوم کشف نشده است.

درمان های خانگی برای این نوع دیابت

درمان های خانگی بسیار متنوعی برای درمان هر دو نوع دیابت وجود دارد. البته همانطور که می دانید این درمان ها بیشتر حکم پیشگیری و نمایان نشدن عوارض دیابت را دارند و به طور کل نمی توانند شما را در برابر دیابت نجات دهند. همچنین بهتر است که درمان های خانگی را تحت نظر پزشک خود انجام بدهید. در بخش زیر برخی از این روش های خانگی برای درمان بیان شده اند:

استفاده از دارچین

یکی از موثر ترین گیاه ها برای کنترل و درمان دیابت نوع دوم، دارچین می باشد. دارچین درون خود ماده ای را به همراه دارد که باعث می شود انسولین کمتری در بدن رشد کند و فعالیت انسولین را کند تر می کند. البته باید بدانید که مصرف بیش از حد دارچین باعث می شود که دچار مشکلاتی در تنفس خود شوید به همین دلیل باید آن را کنترل شده مصرف کنید.

دارچین روش های مصرفی زیادی دارد که محبوب ترین آن استفاده در چای است. هر بار که می خواهید یک لیوان چای میل کنید کافی است به مقدار نصف قاشق غذا خوری دارچین با چای تان ترکیب کنید تا در بدن تان تاثیر داشته باشد.

راه دوم این است که دارچین را پودر کنید و به عنوان ادویه در غذاهای تان استفاده کنید.

استفاده از برگ انبه

بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها می توان از میوه ی انبه استفاده کرد. این تصور اشتباهی است که در برابر بسیاری از برگ های درختان وجود دارد. باید بدانید که از برگ ها می توان در موارد بسیار زیادی استفاده کرد. برای مثال برگ انبه دارای معادن زیادی از ویتامین های آ و سی می باشد که می توانند در درمان دیابت کمک های زیادی کنند.

به همین دلیل برگ انبه را می توان مکمل مناسبی برای از بین بردن دیابت دانست. به طور کل دو روش برای استفاده از برگ انبه وجود دارد. راه اول این است که یک لیوان آب برای خود آماده کنید. سپس ده عدد برگ انبه را درون آن قرار داده و به مدت 12 ساعت صبر کنید تا برگ به خوبی تاثیرات خود را بر روی آب گذاشته باشد. سپس آن آب را از صافی خارج کنید و هرصبح که معده تان خالی است میل کنید.

راه دوم این است که مقداری آب را به همراه چند عدد برگ انبه بجوشانید و همان فرایند صافی را بر روی آنها انجام دهید.

استفاده از آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا در درمان بسیاری از بیماری های درونی و پوستی نقش داشته است و تقریبا نام آن در بسیاری از درمان های خانگی وجود دارد. گیاه آلوئه ورا در درمان دیابت هم نقش مفیدی دارد زیرا ژل این گیاه باعث می شود که قند خون بدن به مقدار مناسب خود برسد.

روش های استفاده زیادی از آلوئه ورا وجود دارد که بهترین روش آن، استفاده از ژل گیاه به عنوان وعده غذایی است. البته شما می توانید از این ژل اسانس ها و شربت های مختلفی تهیه کنید که چنین کاری بستگی به علاقه و میزان زمانی که در طول روز دارید، خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ