نحوه ی بالا بردن تمرکز فکر و مثبت فکر کردن

alikarimi55
اگر در سال ها یا قرن ها پیش قرار داشتید، احتمالا به راحتی می توانستید نسبت به جوامع و هر چیز دیگری تمرکز داشته باشید و به آن فکر کنید. فکر و تمرکز واژه ای است که امروزه معنای خود را از دست داده و با انسان غریبه شده است. دلیل آن تمام محرک ها […]

اگر در سال ها یا قرن ها پیش قرار داشتید، احتمالا به راحتی می توانستید نسبت به جوامع و هر چیز دیگری تمرکز داشته باشید و به آن فکر کنید. فکر و تمرکز واژه ای است که امروزه معنای خود را از دست داده و با انسان غریبه شده است. دلیل آن تمام محرک ها و سختی هایی است که در جهان امروزه وجود دارد. فناوری، کار و سیستم های موجود در قرن امروزه باعث شده است که انسان توجه کمتری به اندیشه و تمرکز نسبت به اطراف خود داشته باشد. به همین میزان او کار های سخت را انجام می دهد تا بتواند بقای خود را در زندگی حفظ کند.

چرا باید تمرکز فکر داشته باشیم

حال به همین میزان که زندگی سخت تر شده است، تمرکز فکر هم به میزان کمی رسیده است. البته این را نمی توان بهانه ای برای نداشتن تمرکز بر روی فکر و کار ها دانست و باید گفت که هنوز هم روش هایی وجود دارد که می توان به وسیله آنها تمرکز نسبی برای خود به دست آورد.

همچنین باید به وجود افکار بد هم در فکر اشاره کرد. افکار منفی، مهم ترین عاملی هستند که تمام فکر و تمرکز انسان را به خود می گیرند و باعث می شوند که دیگر انسان امروزی نتواند به مسائل دیگری توجه کند. به همین دلیل باید به راهکار هایی هم اشاره کرد که از طریق آن بتوان افکار منفی را از فکر دور کرد یا میزان ان را کمتر کرد. در بخش های زیر شما با روش ها و راهکار هایی آشنا خواهید شد که به تمرکز فکر شما و دوری از افکار منفی کمک خواهند کرد.

دلیل اهمیت تمرکز فکر

تصور کنید که شما شغل مهمی را در شرکتی به عهده دارید. برای اینکه بتوانید آن شرکت و شغل تان را اداره کنید قطعا نیاز به ایده ها و راهکار های زیادی خواهید داشت. این راهکار ها و ایده ها تنها با فکر کردن به دست می آیند و عامل اصلی تفکر هم تمرکز داشتن بر روی آن موضوع است.

حال اگر شما آن تمرکز کافی را نداشته باشید به مرور زمان کیفیت کارتان پایین تر می آید و اهمیت شما در آن شرکت کم رنگ تر می شود و ممکن است به جایی برسد که دیگر شما در آن شرکت کاری نداشته باشید. در این مثال اهمیت تمرکز فکر به سادگی دیده می شود و می توان به راحتی نتیجه گرفت که چقدر وجود تمرکز فکر در هر کاری نیاز است. حال که شما با اهمیت چنین موضوعی آشنا شدید، بهتر است که راهکاری هایی برای به دست آوردن آن بیان شود.

راهکار هایی برای به دست آوردن تمرکز

برخلاف آنچه که فکر می کنید، به دست آوردن تمرکز فکر کار سختی نیست. تنها چیزی که در این میان شما نیاز دارید تمرین است. با تمرین کردن راهکار های زیر به راحتی می توانید در تمام کارهای خود تمرکز فکر داشته باشید.

زمانی که فکر شما بر روی یک کار تمرکز داشته باشد، کیفیت و حاصل شما از آن کار طبیعتا بهتر خواهد بود و باعث ارتقای سطح کیفی زندگی تان می شود. به همین دلیل است که تمرکز فکر در زندگی شما نقشی اساسی دارد.

 داشتن زمان هایی برای تنهایی به منظور تمرکز فکر

اهمیت تنهایی را زمانی می توان متوجه شد که آن را تجربه کرد. تنهایی و تنها بودن صرفا این نیست که شما مدتی را در خانه تنها زندگی کنید یا در گوشه ای از اتاق تنها بنشینید و فکر کنید بلکه با روزی نیم ساعت تنها قدم زدن هم می توان به همان خواسته ای که می خواهید برسید.

تنهایی در زندگی روزمره انسان می تواند قدرت فکر بسیار بالایی را بدهد و انسان در آن زمانی که تنها قرار دارد به راحتی می تواند تمامی مسائل زندگی خود را ارزیابی کند. به همین دلیل است که تنهایی می تواند تمرکز بالاتری به انسان بدهد و کنترل انسان بر روی مسائل ذهنی خود بیشتر می شود. سعی کنید دقایقی در روز را در تنهایی خود سپری کنید تا بتوانید به موضوعات مختلفی در ذهن تان فکر کنید.

 به وجود آوردن تصویر های ذهنی

تصویر های ذهنی، تعریف ساده ای از مواردی هستند که در آینده با آنها سر و کار دارید. مثلا اگر قرار است که یک ماه بعد مسافرتی را داشته باشید، می توانید از الان یک تصویر ذهنی از آن مسافرت را برای خودتان به وجود بیاورید و ارزیابی کنید. در این صورت می توانید بفهمید که چه چیزهایی را برای سفرتان نیاز دارید و چه کارهایی باید انجام بدهید.

به همین دلیل است که تصویر ذهنی می تواند تمرکز زیادی بر روی کارهای آینده شما بدهد. سعی کنید تمام کارهای مهم آینده تان را یادداشت کنید و یک تصویر ذهنی برای انها به وجود بیاورید تا تسلط و تمرکز تان بر روی انجام آن کار بیشتر شود.

 دقت کردن به حرف ها برای تمرکز فکر

دقت به حرف های دیگران می تواند تسلط بسیار زیادی را در انسان به وجود بیاورد. گاهی وقت ها تمرکز فکر از طریق شنیدن به دست می آید. مثلا شما نیاز دارید که بر روی پروژه ای کار کنید و هم تیمی های خاصی برای خود دارید.

شنیدن به صحبت های هم تیمی های شما باعث می شود که شما دقت و تمرکز بیشتری بر روی آن پروژه داشته باشید و ایده های زیادی به ذهن تان می آید. به همین دلیل گاهی نیاز است که کاری انجام ندهید و تنها به حرف دیگران توجه کنید تا آن تمرکز فکری که نیاز دارید به دست بیاید.

 مطالعه زیاد

مطالعه عاملی است که می تواند ذهن انسان را به طور کامل تغییر بدهد. اگر در انجام کاری مطالعه ای در مورد ان کار نداشته باشید قطعا انجامش بسیار سخت خواهد بود. مطالعه حاصل خواندن تجربیات شخصی است که قبل از شما آن کار را انجام داده است و به شما اجازه تفکر و تمرکز فکر بر روی آن کار می دهد.

به همین دلیل بهتر است که شما برای هر کاری مطالعه داشته باشید و کتاب های مربوط به آن را بخوانید تا سوال های ذهنی شما کمتر شود و همچنین بتوانید یک خروجی مناسب از انجام کار خود و نتیجه آن دریافت کنید.

ارتباط میان تمرکز فکر و دوری از افکار منفی

در بسیاری از افراد افکار منفی زیادی وجود دارد. آنها در مورد تمام موارد زندگی شان افکار منفی ایجاد می کنند و احساس می کنند که نمی توانند کاری را به خوبی انجام بدهند. این افکار منفی خود باعث می شود که شخص تمرکزی بر روی کاری که می خواهد انجام بدهد نداشته باشد زیرا احساس می کند که در انجام آن کار قرار است ناموفق شود و به خوبی انجام ندهد.

دلیل چنین تصوری، وجود افکار منفی و بدبینی درون ذهن است که باعث می شود شما در هیچ کاری موفق نشوید. به همین دلیل افکار منفی ارتباط زیادی با تمرکز فکر دارند و می توانند آن را به طور کل از بین ببرند. برای رفع چنین مشکلی در ابتدا باید افکار منفی را از ذهن دور کرد تا بتوان تمرکز فکر را به دست اورد.

راهکارهایی برای دوری از افکار منفی

راه و روش های زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها افکار منفی را از خود دور کنید. دور کردن افکار منفی تنها در تمرکز فکر شما تاثیر ندارد. از بین رفتن افکار منفی می تواند شادی و نشاط را وارد زندگی شما کند و باعث می شود که شما خوش بینی خوبی نسبت به آینده تان داشته باشید که علاوه بر تمرکز فکر، اعتماد به نفس شما را هم افزایش می دهد.

به همین دلیل دوری از افکار منفی مزیت های بسیار زیادی دارد. حال در بخش زیر بهترین روش ها برای دوری از افکار منفی بیان شده است که می توانید از آنها برای خود استفاده کنید.

پذیرفتن گذشته برا تمرکز فکر

در ابتدا باید آنچه که هستید و آنچه که بر شما گذشته است را قبول کنید. این حقیقت وجود دارد که زندگی برای همه مناسب و خوب نبوده است اما نباید آن روند تلخی را ادامه داد و خودتان باید زندگی تان را تبدیل به یک زندگی مناسب و شاداب کنید. بسیاری از کسانی که افکار منفی دارند، منشا شان گذشته های تلخی است که برای شان رخ داده و مدام به گذشته خود فکر می کنند.

قرار گیری در گذشته باعث می شود که ناراحتی شما بیشتر شود و افکار منفی بیشتری وارد بدن شما شود. شما باید هر آنچه که در گذشته رخ داده است را قبول کنید و سپس فراموش کنید. سعی کنید یک آینده روشن برای خودتان مجسم کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. فراموشی گذشته اولین راهی است که باعث دوری از افکار منفی خواهد شد.

صحبت از افکار درونی

صحبت کردن راهی برای سبک شدن و خالی کردن افکار است. ممکن است در شما افکار منفی زیادی وجود داشته باشد که باعث سنگینی روح شما شود. مثلا ممکن است شما گناهی کرده باشید و نتوانید خود را ببخشید. در چنین حالتی سعی کنید با شخصی که نسبت به او اطمینان دارید صحبت کنید.

صحبت کردن باعث آرامش خاطر و دور شدن از افکار منفی می شود. همچنین ممکن است آن شخص حرف هایی را به شما بزند که مفید واقع خواهد شد و به شما کمک خواهد کرد که روند زندگی خود را به روش بهتری ادامه بدهید. پس سعی کنید از رویداد های منفی زندگی تان صحبت کنید.

نوشتن افکار منفی برای بهبود تمرکز فکر

بسیاری از نویسنده ها راوی وقایع تلخ زندگی شان بوده اند. آنها به خوبی دانسته اند که نوشتن از این چیزهای تلخ می تواند بار گناهی که بر روی دوش شان وجود دارد را کمتر کند. به همین تلاش کرده اند که از ذهن خود هر چه خارج می شود را بنویسند. شما هم باید چنین کاری را برای خودتان انجام بدهید.

نوشتن به شما کمک می کند که افکار منفی از شما خارج شود و به طور راحت تری بتوانید با آنها کنار بیایید. اگر خاطره یا گذشته تلخی برای خود دارید سعی کنید در مورد آن بنویسید و هر چه که هست را بازگو کنید.

انجام ورزش های مختلف

ورزش عاملی برای سبک شدن و سلامتی انسان است. همگی می دانند که ورزش می تواند کمک های زیادی به انسان کند و باعث سلامتی جسم و روح بدن می شود. سعی کنید در زندگی تان ورزش داشته باشید. نیازی نیست حتما برای ورزش به باشگاه بروید یا در رشته ای تخصصی فعالیت کنید.

با یک ساعت راه رفتن در روز هم می توانید ورزش مناسب خود را داشته باشید. ورزش به شما کمک می کند که در برابر مشکلات تان قوی تر شوید و همین باعث می شود که افکار های منفی کمتری درون ذهن شما به وجود بیاید. به همین دلیل ورزش را یک مهره جدی در زندگی خود بدانید.

سفر برای تمرکز فکر

از قدیم بیان شده است که سفر روح انسان را شاداب می کند. سفر می تواند شادی زیادی را وارد زندگی شما کند. با وارد شدن تجربیات جدید و شادی، افکار منفی شما به مرور زمان کمتر می شود و دیگر کمتر بابت آنها ابراز ناراحتی خواهید کرد. ممکن است در سفر با انسان های جدیدی آشنا شوید که شوق زیادی را به زندگی شما می دهند.

به همین دلیل سعی کنید که همیشه پولی را برای سفر کردن جدا کنید و در یک تعطیلی مناسب به یک مسافرت بروید. لازم نیست که حتما با شخصی به مسافرت بروید. مسافرت تنها هم می تواند حال و هوای تازه ای برای شما داشته باشد و باعث می شود که شما به چیز های جدیدی فکر کنید و فرصت فکر کردن را به شما می دهد. اغلب افراد موفق در زندگی خود مسافرت های یک نفره زیادی داشته اند که باعث شده است بتوانند فکر کنند و تصمیم های مهمی بگیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ