استئومالاسی چیست؟ + علائم، تشخیص و درمان آن

alikarimi55
استخوان بافت مهمی از بدن است که همیشه باید از مراقبت ویژه ای برای خود برخوردار باشد. استخوان ساختار اولیه درون بدن را تشکیل می دهد و تقریبا تمامی اجزای بدن به آن متصل هستند. استخوان هم مانند دیگر دستگاه های درون بدن نیاز به دریافت ویتامین های زیادی دارد تا بتواند خود را پایدار […]

استخوان بافت مهمی از بدن است که همیشه باید از مراقبت ویژه ای برای خود برخوردار باشد. استخوان ساختار اولیه درون بدن را تشکیل می دهد و تقریبا تمامی اجزای بدن به آن متصل هستند. استخوان هم مانند دیگر دستگاه های درون بدن نیاز به دریافت ویتامین های زیادی دارد تا بتواند خود را پایدار نگه دارد. حال اگر این ویتامین ها به استخوان نرسد یا میزان کمی به استخوان برسد، این بخش از بدن دچار مشکل می شود. فرضا اگر ویتامین دی به استخوان شما نرسد، شما دچار بیماری استئومالاسی خواهید شد که یک نوع بیماری مربوط به استخوان است و به نرمی استخوان معروف است.

استئومالاسی در چه افرادی دیده می شود؟

استئومالاسی در کودکان با نام راشیتیسم شناخته می شود و با کمبود منابع معدنی درون استخوان ها رشد می کند. استئومالاسی اغلب در زنان رخ می دهد. زنان به دلیل اینکه اغلب خانه نشین هستند و کمتر در برابر نور خورشید قرار دارند، دچار استئومالاسی می شوند. نور خورشید اولین عاملی است که در آن ویتامین D های بسیاری در آن وجود دارد و می تواند برای استخوان ها بسیار مفید باشد.

یکی از سوال هایی که همیشه در مورد استئومالاسی پرسیده می شود مربوط به دیده شدن آن است. بسیاری می خواهند بدانند که استئومالاسی در چه افرادی رشد می کند و دیده می شود. کسانی که در طول روز از میزان شیر کمی مصرف می کنند، اولین کسانی هستند که ممکن است دچار استئومالاسی در آینده شوند.

افرادی که زندگی شان عموما درون خانه یا در فضاهای تاریک است. در حقیقت تمام افرادی که در طول روز از میزان کمی نور خورشید برخوردار هستند. برخی از بیماری ها باعث می شود که استئومالاسی درون بدن شخص رشد کند. مثلا شخصی که در فرایند جذب ویتامین ها اختلال داشته باشد، دچار استئومالاسی می شود.

مشکلاتی در معده و کلیه نیز می تواند استئومالاسی در بدن شخص به وجود بیاورد. دارو ها خود نیز می توانند به همان مقدار که مفید هستند، برای بدن مضر هم باشند. برخی داروهای ضد صرع در پوکی استخوان و استئومالاسی نقش مهمی دارند. عدم دریافت ویتامین خود عامل مهمی برای دریافت استئومالاسی است. پس کسانی که غذاهای شان ویتامین کمی دارد، استعداد دریافت استئومالاسی را دارند.

دلایل رخ دادن استئومالاسی

دلایل متعددی برای رخ دادن استئومالاسی در بدن یک شخص بالغ وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد اما باید بدانید که مهم ترین دلیل دریافت استئومالاسی همان عدم داشتن ویتامین D کافی درون استخوان ها است. افرادی که گیاهخوار هستند یا رژیم های سختی دارند معمولا دچار چنین مشکلی می شوند زیرا ویتامین دی کافی درون مواد مصرفی آنها وجود ندارد. در کنار آنها دلایل خاص دیگری هم وجود دارد که فرد می تواند بابت آنها دچار استئومالاسی شود که در بخش زیر بیان شده اند.

بعد از ویتامین دی، شیر و لبنیات مهم ترین عاملی هستند که مصرف کم آنها می تواند مشکل ایجاد کند. شخصی که میزان کمی لبنیات مصرف می کند استعداد استئومالاسی را به خوبی دارد. گاهی وقت ها بدن در برابر دریافت یک ویتامین از خود مقاومت نشان می دهد. حال اگر بدن چنین کاری را در برابر ویتامین دی انجام دهد، استئومالاسی به وجود می آید.

مشکلات و ضایعاتی که در کبد وجود دارند خود می توانند عاملی برای به وجود آمدن استئومالاسی در بدن باشند. در کنار ویتامین دی، کلسیم هم بخش مهمی از استخوان را تشکیل می دهد و اگر فرد نتواند به خوبی کلسیم را دریافت کند، دچار استئومالاسی می شود. البته تمامی این ها تنها بخشی از دلایلی بودند که باعث به وجود آمدن استئومالاسی می شوند. بسیاری از بیماری ها و جراحی های دیگر وجود دارند که استئومالاسی یکی از عوارض های شان است و شخص ممکن است به این نرمی استخوان دچار شود.

نشانه های استئومالاسی در بدن

استئومالاسی نشانه های متعدد و زیادی دارد که می توانید آنها را در بدن خود مشاهده کنید. بخش جالبی که در مورد استئومالاسی وجود دارد این است که نشانه های آن در کودکان کمی متفاوت تر در بزرگسالان است.  درد های درون بدن را می توان جزو اولین نشانه های وجود استئومالاسی در بدن دانست. همانطور که می دانید استئومالاسی نام دیگر نرمی استخوان می باشد. به همین دلیل زمانی که درد و ضعف های مختلفی درون استخوان بدن شخص ایجاد شود، می توان به وجود در بدن پی برد.

زمانی که شخص دچار استئومالاسی می شود، شکستگی های زیادی را در بدن خود تجربه می کند. در نتیجه هنگامی که شخص با هر ضربه و فشاری احساس شکستگی را درون خود داشته باشد، باید خطر استئومالاسی را احساس کند. برخی از نشانه هایی که در استئومالاسی وجود دارند، در همان اول پیدا نخواهند شد. مثلا استخوان های شما در هنگام دچار شدن به استئومالاسی تغییر فرم خواهند داد که این بیشتر در ران و ساق پا دیده می شود. چنین نشانه هایی زمانی حضور پیدا می کنند که شخص در مرحله پیشرفته این بیماری قرار داشته باشد.

نشانه های دیگر

نشانه های دیگری وجود دارد که به استخوان ارتباطی ندارند. مثلا کلسیمی که درون خون شخص وجود دارد به مرور زمان کمتر می شود و شخص ناچار است که کلسیم زیادی را از غذاهای خود دریافت کند. به همین دلیل کمبود کلسیم را می توان نشانه ای از وجود استئومالاسی دانست. برای کودکان نیز نشانه های متعددی وجود دارد که می توان به راحتی آنها را مشاهده کرد. اگر کودک استخوان های پاهایش به میزان زیادی رشد کنند و این رشد حاصل ضخیم شدن باشد، می توان گفت که دچار استئومالاسی شده است.

همچنین مشکلاتی درون استخوان های جمجمه کودک به وجود می آید که همگی خطرناک هستند. مثلا جمجمه کودک نرم تر خواهد شد و به مرور زمان تغیر شکل خواهد داد. شکستگی های استخوان نیز در کودکان هم وجود خواهد داشت و این مورد خطرناک تر است زیرا کودکان دائما در حال بازی کردن هستند و همین بازی ها می تواند آسیب های زیادی به استخوان وارد کند.

خطرات و عوارض استئومالاسی در بدن

استئومالاسی هم مانند بسیاری از بیماری های دیگر می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. البته باید بدانید که اگر درمان را برای استئومالاسی آغاز کنید، این عوارض کمتر مشاهده خواهد شد یا ممکن است به طور کل در بدن شخص به وجود نیاید اما با مرور زمان و تاخیر در درمان، عوارض ها خود را نشان می دهند.

زمانی که استئومالاسی در کودکان دیر درمان شود، کودک دچار مشکلاتی درون حرکت و رشد خود خواهد شد. مهارت های حرکتی کودک تغییر خواهند کرد و کودک نمی تواند مانند یک انسان عادی حرکت کند و روند رشد کاملی را داشته باشد. استئومالاسی می تواند عامل رشدی برای بسیاری از بیماری های دیگر باشد. در حقیقت استئومالاسی به همراه خود عفونت های زیادی را وارد بدن می کند. حال زمانی که این بیماری دیر درمان شود، عفونت ها در بدن رشد می کنند و می توانند مشکلات جدیدی را ایجاد کنند.

قد کودک به مرور زمان کوتاه می شود و نمی تواند قد عادی خود را تجربه کند. همچنین استعداد رشد استخوان های کودک کاهش پیدا می کند و روند رشد قدی کودک بسیار دیرتر از باقی کودکان خواهد بود. علاوه بر تمام مشکلاتی که درون استخوان ایجاد می شود، کودک مشکلات نامربوط دیگر به آن را هم تجربه می کند. از بدترین مشکلات و عوارض استئومالاسی می توان به تشنج و خرابی هایی که در دندان به وجود می آید، اشاره کرد.

شناخت و تشخیص استئومالاسی

زمانی که شما احساس می کنید درون خودتان یا فرزند تان مشکلاتی با استخوان های تان به وجود آمده است، باید به پزشک مراجعه کنید. این احساس شناخت زمانی به وجود خواهد آمد که شما با نشانه های استئومالاسی آشنایی داشته باشید و بدانید که مربوط به استخوان تان است. پزشک با بررسی فیزیکی بدن شما نظر خود را مطرح خواهد کرد و سپس آزمایش های لازمه را یادداشت می کند. همچنین پزشک به سابقه بیماری های خانوادگی تان نیاز دارد تا بتواند ارثی بودن این موضوع را بررسی کند. در نهایت با انجام آزمایش ها تشخیص وجود استئومالاسی کامل می شود و در صورت وجود این بیماری در بدن، مراحل درمان شروع خواهد شد.

روش های درمانی استئومالاسی

مهم ترین کاری که پزشک در درمان استئومالاسی انجام می دهد این است که ویتامین دی را وارد استخوان ها می کند و جایگزین مناسبی را برای آن پیدا خواهد کرد. بدن و استخوان نیاز زیادی به ویتامین دی و کلسیم دارند و پزشک با روش های درمانی خود این ماده ها را وارد بدن می کند تا بتواند در برابر عوارض های احتمالی این بیماری ایستادگی کند. اولین کاری که پزشک برای درمان شما انجام می دهد تهیه یک رژیم غذایی است که در آن غذاهایی با ویتامین های بسیار زیاد مانند آب پرتقال یا ماهی وجود دارند.

بعد از آن نیاز پیدا خواهید کرد که مدام در زیر نور آفتاب قرار داشته باشید. البته دقت کنید که قرار گیری مستقیم در زیر نور آفتاب کار درستی نیست زیرا باعث سوختن پوست شما و گرما زدگی خواهد شد. شما باید ساعاتی از صبح یا بعد از ظهر که گرمای کمتری وجود دارد در زیر نور آفتاب قدم بزنید و حتما باید حواس تان باشد که نور آفتاب به طور مستقیم به شما برخورد می کند و مانعی مانند پنجره در برابر آن وجود نخواهد داشت.

با پزشک خود مشورت کنید

همچنین باید بدانید که برخی از کودکان را به دلیل حساسیت های مختلف نمی توان در زیر نور آفتاب قرار داد. به همین دلیل بهتر است که قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. گاهی وقت ها استئومالاسی به میزان بالایی از خود می رسد و باعث می شود که استخوان های بدن شخص به طور کامل تغییر فرم دهند.

در این حالت دیگر نمی توان از مکمل ها و مواد غذایی برای درمان شخص استفاده کرد. به همین دلیل نیاز است که شخص از آتل های مخصوص پزشکی استفاده کند تا استخوان ها بتوانند مجددا در حالت قبلی خود قرار بگیرند و پایدار بمانند. در این مرحله علاوه بر آتل ممکن است که پزشک جراحی های کوچکی را بر روی شما انجام دهد تا دسترسی راحت تری به استخوان تان داشته باشد.

روش های پیشگیری

برخلاف تصور بسیاری از افراد، به راحتی می توان در برابر رخ آمدن استئومالاسی جلوگیری کرد و باعث شد که این بیماری در بدن رشد زیادی نکند. اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که یک رژیم غذایی مناسب که حاوی لبنیات زیادی است برای خود تهیه کنید. مصرف شیر باید یکی از کارهای روزانه شما باشد و همچنین در کنار ان باید مواد دیگری مانند ماست، دوغ و … را در کنار غذاهای خود میل کنید تا ویتامین دی و کلسیم بدن شما به خوبی کنترل شود.

بعد از آن اگر احساس می کنید که نمی توانید به مقدار کافی در زیر نور آفتاب قرار داشته باشید یا فشار زیادی بر روی استخوان های شما است، باید مکمل های غذایی تهیه کنید. مکمل های غذایی می توانند کمبود ویتامین دی یا کلسیم را در بدن شما جبران کنند و ویتامین زیادی را به استخوان های شما می رسانند.

مکمل های غذایی در بسیاری از داروخانه ها وجود دارد و بهتر است که طبق دستور مصرف پزشک از آنها پیروی کنید تا دچار عوارض خاصی نشوید. در کنار تمامی این ها باید همیشه سعی کنید که استخوان تان در شرایط نامناسبی قرار نداشته باشد. ارگونومی های نشستن و ایستادن را به خوبی بیاموزید و از آنها در زندگی خودتان استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ