آیا هویج برای سلامت چشم مفید است؟

alikarimi55
هویج به عنوان یک ریشه مغذی و محبوب در سرتاسر دنیا محسوب می شود.آن ها به سلامت چشم کمک می کنند. با این وجود ممکن است از این که این ایده توسط علم تایید می شود تعجب کنید. این مقاله در مورد فواید هویج برای سلامت چشم اطلاعات لازم را به شما می دهد و […]

هویج به عنوان یک ریشه مغذی و محبوب در سرتاسر دنیا محسوب می شود.آن ها به سلامت چشم کمک می کنند. با این وجود ممکن است از این که این ایده توسط علم تایید می شود تعجب کنید. این مقاله در مورد فواید هویج برای سلامت چشم اطلاعات لازم را به شما می دهد و همچنین راهنمایی هایی در مورد مراقبت از قدرت بینایی ارائه خواهد داد.

هویج و سلامت چشم

این یک باور قدیمی است که هویج سلامت چشم ها را بهبود می بخشد و قدرت بینایی را بخصوص در شب تقویت خواهد کرد. اگرچه این گفته صحیح است اما ارتباط بین هویج و قدرت بینایی از یک افسانه ایجاد شده است.

در طول جنگ جهانی دوم،  خلبان رویال ایر بریتیش از رادار برای تعیین هدف و شلیک کردن به دشمن استفاده می کرد. تلاش برای مخفی نگه داشتن این تکنولوژی بخصوص در شب برای خلبان حیاتی بود به همین دلیل این کار خلبان را به خوردن هویج نسبت دادند.

این کار موجب ایجاد تبلیغاتی شد که نشان می داد هویج برای بهتر شدن و بهبود قدرت بینایی مفید است.این پیوند بین خوردن هویج و بهبود قدرت بینایی هنوز هم وجود دارد.با این وجود، اگرچه آن ها دارای چشمانی جادویی در طول جنگ جهانی دوم نبودند اما هویج حاوی ترکیباتی مفید می باشد که برای سلامت چشم بسیار مفید و موثر هستند.

آنتی اکسیدان موجود در هویج که فواید بسیاری برای سلامت چشم ها دارد. هویج یک منبع غنی از بتا کاروتن و لوتئین می باشد که از تخریب چشم توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که منجر به تخریب سلول ها، پیری و بیماری های مزمن از جمله بیماری های مربوط به چشم می شوند و این اتفاق زمانی رخ می دهد که تعداد رادیکال های آزاد افزایش یابد.

بتا کاروتن موجب ایجاد رنگ های قرمز، نارنجی و زرد در گیاهان می شود. مخصوصا هویج های نارنجی دارای بتا کاروتن بیشتری می باشند که تبدیل به ویتامین A خواهند شد. کمبود ویتامین A منجر به شب کوری خواهد شد که معمولا با مصرف مکمل ها قابل حل شدن می باشد.

برای ایجاد رودوپسین به ویتامین A نیاز است. رودوپسین یک رنگ دانه قرمز بنفش و حساس به نور می باشد که به سلول های چشم کمک می کند که در شب ببینند.

وقتی که هویج پخته مصرف می کنید بدن مقدار بیشتری بتا کاروتن جذب و به طور موثرتری از آن استفاده می کند. به علاوه ویتامین A قابلیت حل شدن در چربی را دارد پس خوردن چربی با منبع چربی به جذب بیشتر آن کمک می کند. هویج های زرد حاوی مقدار بیشتری لوتئین می باشند که از ایجاد کوری و از دست دادن بینایی جلوگیری می کنند. غذاهای غنی از لوتئین به طور ویژه از ایجاد این بیماری ها جلوگیری می کنند.

دیگر فواید هویج برای سلامتی

هویج از سلامت چشم حمایت می کند اما دلایل دیگری برای خوردن هویج وجود دارد. بیشتر تحقیقات بر روی ترکیبات موجود در آن از جمله کارتینوئید ها تمرکز کرده اند کارتینوئید ها عبارتند از لوتئین، لیکوپن و بتا کاروتن.

دیگر فواید هویج عبارت است از:

حفاظت از سلامت سیستم گوارش

هویج دارای فیبر زیادی می باشد که به رفع یبوست کمک می کند. یک هویج حاوی تقریبا 2 گرم فیبر یا 8 درصد از نیاز روزانه می باشد.

خوردن هویج ممکن است به بهبود باکتری های روده ای کمک می کند.

ریسک ابتلا به سرطان را ممکن است که کاهش دهد

غذاهای غنی از هویج ممکن است با بهبود سلامت گوارش به مقابله با سرطان های روده ای بپردازد. افزون بر این آنتی اکسیدان های ویژه ای که در هویج وجود دارند خاصیت ضد سرطانی از خود نشان داده اند.

پایدار کردن قند خون

هویج دارای این ویژگی است که بعد از خوردن آن به طور ناگهانی تمام قند خود را وارد جریان خون نمی کند در نتیجه سطح قند خون بعد از خوردن آن افزایش نمی یابد. فیبر موجود در آن موجب پایدار ماندن سطح قند خون می گردد.

مفید برای قلب

هویج های قرمز و نارنجی حاوی مقدار زیادی لیکوپن می باشند که نوعی آنتی اکسیدان برای محافظت از قلب می باشد. هویج می تواند عوامل ایجاد بیماری های قلبی را کاهش دهد از جمله کاهش فشار خون و سطح کلسترول.

محافظت از پوست

اگرچه به موثری ضد آفتاب نمی باشد اما آنتی اکسیدان های بتا کاروتن و لیکوپن موجود در آن به مراقبت از پوست در برابر نور خورشید می پردازند.

حمایت از کاهش وزن

هویج دارای کالری کم و فیبر زیاد می باشد. مصرف آن ها  موجب افزایش حس سیری می گردد. در نتیجه کمتر احساس گرسنگی می کنید و از افزایش وزن جلوگیری می شود.

منبع الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ