درمان کولیت زخمی با سرکه

مهرناز زاوه
اگرچه علل کولیت زخمی روده هنوز به طور کامل شناخته شده نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد باکتری روده نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا دچار کولیت زخمی یا کولیت اولسروز (IBD) هستند که در آن واکنش ایمنی مزمن یا عودکننده و التهاب روده‌ی کوچک یا روده‌ی بزرگ رخ می‌دهد.
این بیماری، که منجر به زخم، دردهای شکمی، اسهال و سایر علائم می‌شود، شبیه IBD دیگری به نام بیماری کروئن است. اگرچه علل کولیت زخمی روده هنوز به طور کامل شناخته شده نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد باکتری روده نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.
اخیرا طی تحقیقی مشخص شد که سرکه چگونه می‌تواند به سرکوب پروتئین‌های التهابی بیانجامد در شرایطی که باعث افزایش باکتری‌های مفید و سالم در روده موش‌ها شده است. در همین زمینه، محققان به موش‌هایی که به لحاظ شیمیایی تحریک شده بودند تا علائم کولیت زخمی روده در آنها رخ دهد، سرکه و ماده‌ی اصلی ترکیب آن یعنی استیک اسید دادند. آنها سعی کردند با گنجاندن مقادیر کمی از سرکه در آب نوشیدنی موش‌ها، این بررسی را انجام دهند.
محققان دریافتند که سرکه باعث کاهش التهاب در روده شده و توانست مانع از انتشار پروتئین و فرآیندهای ملکولی شود که منجر به تحریک التهاب می‌شد. از طرفی، با آزمایش مدفوع این حیوان، محققان دریافتند موش‌هایی که به مدت یک ماه با سرکه و پیش از تحریک شیمیایی کولیت تحت درمان بودند، میزان انتشار باکتری‌های مفید و سالم در روده‌ی آنها بیشتر دیده شد. از طرفی آنها به این نتیجه رسیدند که سرکه می‌تواند باعث کاهش نوع خاصی از مرگ سلولی شود که بیماری‌های توأم با استرس مسبب بروز آن است. 
منبع: medicinenet

احتمال ارتباط این باکتری با سرطان روده بزرگ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ