آشنایی با انواع افسردگی و علائم آن‌ ها

alikarimi55
افسردگی یکی از شایع ‌ترین بیماری ‌های روانی در ایالات ‌متحده آمریکا است. انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد. افراد مبتلا به افسردگی، مراحل متفاوتی را تجربه می‌کنند که حداقل به مدت ۲ هفته طول می کشد، از قبیل ناراحتی و غم ، سطح انرژی کم و از دست دادن علاقه به چیزهایی که زمانی […]

افسردگی یکی از شایع ‌ترین بیماری ‌های روانی در ایالات ‌متحده آمریکا است. انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد.

افراد مبتلا به افسردگی، مراحل متفاوتی را تجربه می‌کنند که حداقل به مدت ۲ هفته طول می کشد، از قبیل ناراحتی و غم ، سطح انرژی کم و از دست دادن علاقه به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می‌بردند. افراد گاهی اوقات به این دوره‌ ها به عنوان اپیزودهای افسردگی اشاره می‌کنند .

تجربه افسردگی می‌تواند در بین افراد، بسیار متفاوت باشد . برای مثال ممکن است باعث شود که برخی از افراد بیش از حد معمول و برخی دیگر خیلی کم بخوابند. هر نوع افسردگی می‌تواند علائم و عوارض متمایزی داشته باشد.

پیشگیری از خودکشی در انواع افسردگی

اگر فکر می کنید فردی در معرض خطر فوری آسیب زدن به خود ، خودکشی و یا آسیب زدن به فرد دیگری است، موارد زیر را انجام دهید:

  • با شماره 115 و یا با شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید.
  • تا زمانی که یک تیم کمکی حرفه ‌ای به محل مورد نظر برسند ، در کنار آن فرد بمانید .
  • هر گونه اسلحه ، دارو و یا چیزهای بالقوه دیگری را از دسترس فرد دور کنید.
  • به حرف های فرد افسرده بدون هیچگونه داوری و قضاوتی، گوش دهید .
  • اگر فکر می کنید که فردی در حال اقدام به خودکشی می باشد، از فوریت های کمکی، بگیرید.

 آشنایی با انواع افسردگی

هفت نوع افسردگی شایع عبارتند از:

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی، نوع کلاسیک افسردگی است . افراد مبتلا به افسردگی اساسی ممکن است علائم زیر را تجربه کنند که شامل موارد زیرهستند:

  • غمگین بودن
  • احساس گناه ، بی ارزش بودن و ناامیدی
  • به زحمت خوابیدن
  • تغییر در اشتها
  • خستگی
  • زود رنجی و تحریک پذیری
  • احساس پوچی
  • افکار خودکشی

افسردگی می‌تواند همچنین موجب بروز علائم فیزیکی مانند درد و رنج شود و می‌تواند افکار و تمرکز را تحت ‌تاثیر قرار دهد و منجر به بروز مشکلاتی در تصمیم‌گیری و به یاد آوردن کارهایی می شود .

طبق گزارش موسسه ملی سلامت روانی ( NIMH ) ، حدود ۱۷.۳ میلیون فرد بزرگسال در آمریکا،حداقل یک قسمت از افسردگی اساسی را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرده‌اند . این عدد معادل ۷.۱ درصد از تمام بزرگسالان آمریکا است .

به نظر می‌رسد که اختلال افسردگی اساسی، در بین زنان و در سنین بین ۱۸ تا ۲۵ سال شایع تر است.

اختلال افسردگی مداوم

افرادی که مبتلا به اختلال افسردگی مداوم هستند، علائم افسردگی را به مدت ۲ سال یا بیشتر دارند. دیگر عناوین این وضعیت عبارت است از اختلال افسردگی دیس تایمی.

شدت و میزان پائین بودن خلق و خو، به شدت و سختی افسردگی و یا انواع دیگر افسردگی نیست ، اما بیشتر طول می‌کشد.

با اینکه افراد مبتلا به اختلال افسردگی مداوم می‌توانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند، اما ممکن است این احساس به آنها دست دهد که به ندرت می توانند احساس شادی و خوشی داشته باشند.

اختلال افسردگی مداوم می‌تواند همانند افسردگی اساسی بر روی میزان خواب ، اشتها ، سطح انرژی و عزت ‌نفس تاثیر بگذارد .

موسسه ملی سلامت روانی(NIMH)، تخمین می‌زند که 3/1 درصد از بزرگسالان آمریکا، در برخی از مراحل زندگی خود، دچار اختلال افسردگی مداوم هستند . همچنین به نظر می‌رسد که این اختلال، تقریبا به میزان دو برابر در زنان نسبت به مردان،، شایع تر است.

افسردگی پس از زایمان و افسردگی پریناتال یکی از انواع افسردگی رایج

افسردگی پس از زایمان به نوعی افسردگی اشاره دارد که در طول اولین سال پس زایمان رخ می دهد و با افسردگی کودک( baby blues) تفاوت دارد و این نوع افسردگی، عارضه ای است که تا 80٪ از مادران را پس از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد.

افراد مبتلا به افسردگی کودک، می توانند به طور نسبی، اضطراب ، خستگی و غم و ناراحتی خفیفی را تجربه کنند که معمولا چند روزی ادامه دارد و سپس بدون هیچ گونه درمانی و خود به خود درمان می شود. از سوی دیگر ، افسردگی پس از زایمان موجب بروز علائم افسردگی شدید تری می شود.

همچنین افراد می‌توانند افسردگی را در طول دوران بارداری نیز تجربه کنند . پزشکان از واژه بازبینی ‌شده افسردگی پری ناتال، هم برای توصیف افسردگی دوران بارداری و هم افسردگی پس از زایمان، استفاده می‌کنند.

افسردگی پس از زایمان تقریبا 15٪ از زایمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد که علائم آن معمولا در طی مدت 1 هفته تا 1 ماه پس از زایمان ظاهر می شود. درمان معمولا برای افرادی که به افسردگی پس از زایمان مبتلا هستند، ضروری و لازم است.

اختلال افسردگی اساسی با ویژگی های روان پریشی( سایکوتیک)

افسردگی روانی زمانی رخ می دهد که فرد در کنار روان پریشی، دچار افسردگی شدید نیز می شود.طبق نسخه جدید دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-5)، نام این وضعیت به اختلال افسردگی اساسی با مشخصات روان پریشی تغییر یافته است.

افراد مبتلا به روان پریشی، ممکن است دارای باورهای نادرست (هذیان) باشند یا چیزهایی را بشنوند و یا ببینند که اتفاق نمی افتند( توهم ).

علائم افسردگی روانی معمولا دارای یک موضوع و زمینه هستند ، مانند توهمات گناه ، بیماری و یا فقر.

یافته ‌های مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که شیوع مدت افسردگی روانی، بین ۰.۳۵ تا ۱ درصد متغیر است و در افراد بزرگسال مسن‌تر ، این مقدار، بالاتر است.

اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی

اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی که قبل از این با عنوان اختلال عاطفی فصلی ( SAD ) شناخته می‌شد، نوعی اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی است که در ماه ‌های فصل زمستان اتفاق می افتد و بیشتر در مناطقی که دورتر از خط استوا قرار دارند، رایج تر است.

اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی، موجب بروز علائمی شبیه به انواع دیگری از افسردگی می شود، از جمله اضطراب ، خستگی و افزایش وزن

انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش می دهد كه این اختلال افسردگی( SAD )، تقریبا 5٪ از افراد آمریكا را تحت تاثیر قرار می دهد.

متخصصان معتقدند که این اختلال روانی(SAD) به خاطر فقدان نور طبیعی در برخی از افراد رخ می‌دهد . با این حال، آنها نمی‌دانند که چرا این بیماری بر روی تمام افراد تاثیری ندارد و فقط بر روی برخی از افراد تاثیر گذار می باشد. علائم این بیماری معمولا  از اوایل زمستان تا بهار طول می‌کشد .

یک نوع از این اختلال روانی( SAD ) که کمتر شایع است و با عنوان اختلال عاطفی فصلی تابستان شناخته می شود، در ماه های فصول بهار و تابستان اتفاق می افتد.

افسردگی موقعیتی

افسردگی موقعیتی یا اختلال سازگاری، در برخی از افرادی که تجربه یک رویداد آسیب زا و یا تغییر زندگی را دارند، رخ می دهد. پزشکان این بیماری را اغلب در کودکان و نوجوانان تشخیص می‌دهند.

نمونه‌ هایی از این چنین رویداد هایی عبارتند از:

  • طلاق
  • قربانی بودن یک جنایت بزرگ
  • از دست دادن شغل
  • محرومیت
  • بیماری مزمن

در کودکان ، رویدادهای استرس زا ممکن است شامل نقل و انتقال خانواده ، تولد خواهر و برادر و یا جدایی والدین نیز باشد .

برای تشخیص افسردگی موقعیتی، فرد باید علائم افسردگی را نشان دهد که یک متخصص سلامت روان ، شرایط بد یا افراطی را در نظر می‌گیرد .

در حالی که ممکن است علائم، خود به خود برطرف شوند، اما در بعضی مواقع، درمان لازم است تا از بدتر شدن افسردگی و یا مزمن شدن آن، پیشگیری شود.

اختلال افسردگی اساسی با ویژگی‌های آتیپیک

افسردگی آتیپیک نوعی افسردگی است که علائم آن، با علائم معمولی افسردگی تفاوت دارد.

پزشکان این نوع افسردگی را نمی شناسند و مانند انواع دیگر افسردگی با آن رفتار می کنند..آنها ممکن است آن را اختلال افسردگی اساسی با ویژگی‌های آتیپیک تشخیص دهند.

یکی از ویژگی‌های اصلی افسردگی آتیپیک این است که حالت و خلق و خوی فرد در زمانی که اتفاق خوب و مثبتی می‌افتد، به طور موقت بالا می رود. پزشکان این حالت را  واکنش‌پذیری خلقی می‌نامند.

پژوهشگران بیان می‌کنند که فرد باید دو یا چند علائم زیر را به علاوه واکنش ‌پذیری خلقی داشته باشد تا بتوان گفت که فرد دچار افسردگی آتیپیک است. این علائم عبارتند از:

  • افزایش چشمگیر وزن
  • افزایش اشتها
  • خوابیدن بیش از حد
  • احساس سنگینی در دست و پا یا بدن مانند فلجی
  • حساسیت به طرد شدن از طرف دیگران که منجر به بروز مشکلات اجتماعی قابل توجه و یا مسائل مربوط به محل کار می شود

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته است، نشان می دهد که میزان شیوع افسردگی آتیپیک، بالا است و زمانی آغاز می شود که فرد، جوان است و بیشتر از سایر انواع افسردگی، طول می کشد.این نوع افسردگی، در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی و دارای اختلالات اضطرابی، شایع تر است.

 روش های مختلف تشخیص انواع افسردگی

برای تشخیص هر گونه افسردگی ، پزشک احتمالا یک و یا چند مورد از موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • انجام یک معاینه فیزیکی
  • انجام آزمایش خون برای بررسی شرایط فیزیکی که ممکن است باعث بروز علائم افسردگی شود
  • انجام یک ارزیابی روانپزشکی که شامل بررسی علائم فرد در برابر DSM5 است.

 روش های درمان انواع افسردگی

تجویز دارو ، درمان و یا ترکیبی از این دو ، رایج ‌ترین درمان برای اغلب انواع افسردگی هستند .

با این حال، برخی از انواع افسردگی ممکن است به انواع دیگر درمان ها نیز واکنش خوبی نشان دهند . برای مثال، نور درمانی می‌تواند برای افرادی که مبتلا به اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی(SAD) هستند،موثر باشد.

دارو درمانی

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی در دسترس هستند . افراد در واکنش به داروهای مختلف، متفاوت هستند و پیش از اینکه دارو و یا ترکیبی از داروها را استفاده کنند، اغلب یک دوره آزمایش و خطا را پشت سر می گذارند.

انواع داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

  • مهار کننده های انتخابی جذب سروتونین (SSRIs)
  • مهارکننده های برگشت مجدد سروتونین _ نوراپی نفرین (SNRIs)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • داروهای ضد افسردگی آتیپیک

داروهای ضد افسردگی دیگری که می توانند مفید باشند عبارتند از داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد روان پریشی و داروهای متعادل کننده خلق و خو.

افراد باید درباره فواید و خطرات بالقوه ی استفاده از داروهای ضد افسردگی با پزشک خود مشورت کنند.

 تاثیر روان درمانی در انواع افسردگی

روان درمانی یا گفتار درمانی می تواند یک درمان مفید و موثر برای افسردگی باشد. یک نوع از انواع روان درمانی که ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد ، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. انواع دیگر نیز ممکن است مفید و موثر باشند.

درمان، اغلب زمانی موثر واقع می شود که افراد بتوانند مناسب‌ ترین سبک درمان و درمانگر درستی را برای آنها پیدا کنند.

روان درمانی می تواند به افراد کمک کند تا با شرایط زندگی، خود را وفق دهند، افکار منفی را به چالش بکشند و روش های درست و مناسبی را برای مقابله با استرس فرا بگیرند.

همچنین می تواند به افراد این شناخت و آگاهی را بدهد تا مسائلی را که منجر به افسردگی آنها می شود شناسایی کنند و فضایی را برای اهداف زندگی خود ایجاد کنند.

سایر درمان ها برای انواع افسردگی

در مواردی که افسردگی، شدید می باشد، یک پزشک می‌تواند نوعی از درمان تحریک مغزی مانند شوک الکتریکی به مغز یا تحریک مغناطیسی را توصیه کند.

نور درمانی می تواند به افراد مبتلا به افسردگی اساسی با الگوی فصلی(SAD) کمک کند.

یک پزشک می‌تواند ایجاد تغییراتی در سبک زندگی را به منظور حمایت از درمان افسردگی، توصیه کند که می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • انجام تمرینات منظم ورزشی
  • ایجاد تکنیک ‌های مدیریت استرس

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید

در صورت احساس افسردگی، افراد باید به پزشک مراجعه کنند، به خصوص اگر یک حالت افسردگی کم، به مدت ۲ هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند و یا اگر به طور منظم اتفاق بیفتد .

در صورت داشتن افکار خودکشی یا خود آزاری، افراد  باید به دنبال کمک های فوری باشند.

هر کسی که فکر می‌کند دچار افسردگی پس از زایمان شده است، باید فورا به یک پزشک مراجعه کند، به خصوص اگر علائم افسردگی آنها، مراقبت از کودک را سخت و دشوار کرده و یا اگر به فکر آسیب زدن به خود و یا کودک هستند.

یک پزشک می‌تواند به منظور مراقبت از کودک و خود فرد بیمار، فرد را تحت حمایت قرار دهد.

چکیده مطالب

افسردگی یک وضعیت سلامت روانی بسیار شایع است. چندین نوع افسردگی وجود دارد که هر کدام علائم متفاوتی دارند .

افسردگی با تجویز داروها و روان ‌درمانی، قابل‌ درمان می باشد. درمان ‌های دیگر نیز ممکن است برای برخی از افراد مفید باشند .

هر کسی که نگران این موضوع است که خودش یا کسی را که دوست دارد، ممکن است دچار افسردگی شود ، باید به پزشک مراجعه کند. هر چه فرد زودتر درمان شود، زودتر هم بهبود پیدا می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ