ویتامین D چه نقشی در سلامتی بدن دارد و علائم کمبود آن چیست؟

alikarimi55
ویتامین D نسبت به سایر انواع ویتامین ها، کاملاً متفاوت تر است. در حقیقت ویتامین D یک هورمون استروئیدی است که وقتی پوست شما در معرض آفتاب قرار دارد، از کلسترول ساخته می شود. به همین دلیل اغلب ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می شود. با این حال، قرار گرفتن من در معرض […]

ویتامین D نسبت به سایر انواع ویتامین ها، کاملاً متفاوت تر است. در حقیقت ویتامین D یک هورمون استروئیدی است که وقتی پوست شما در معرض آفتاب قرار دارد، از کلسترول ساخته می شود. به همین دلیل اغلب ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می شود. با این حال، قرار گرفتن من در معرض آفتاب به ندرت ویتامین D کافی را تامین می کند. این سبب می شود که لازم باشد آن را از مکمل ها یا رژیم غذایی خود دریافت کنید. با این وجود تنها تعداد محدودی از غذاها حاوی مقادیر قابل توجهی از این ویتامین حیاتی هستند. در نتیجه کمبود ویتامین D  در بسیاری افراد متداول و رایج است. در این مطلب آنچه که باید در مورد ویتامین دی بدانید اشاره شده است.

ویتامین D چیست؟

ویتامین دی یک نوع ویتامین محلول در چربی است. این به این معنی است که در چربی ها و روغن ها حل می شود و می تواند به مدت طولانی در بدن شما ذخیره شود. دو شکل اصلی ویتامین دی عبارتند از:

  • ویتامین D3: ویتامین D3 در برخی غذاهای حیوانی مانند ماهی های چرب و زرده تخم مرغ یافت می شود.
  • ویتامین D2: ویتامین D2 در برخی از گیاهان، قارچ ها و مخمرها یافت می شود.

از بین این دو شکل ویتامین D ویتامین D3 تقریباً دو برابر بیشتر از ویتامین D2 در افزایش سطح ویتامین D خون نقش دارد.

نقش ویتامین D در بدن چیست؟

ویتامین D برای فعال شدن باید دو مرحله اصلی را طی کنند. ویتامین دی ابتدا در کبد شما به کلسییدول تبدیل می شود. این شکل ذخیره سازی ویتامین است. در مرحله دوم به کلسیتریول که بیشتر در کلیه های شما است تبدیل می شود. کلسیتریول با گیرنده ویتامین دی  که تقریباً در هر سلول بدن شما یافت می شود، تعامل دارد. هنگامی که شکل فعال ویتامین دی به این گیرنده متصل می شود، ژن ها را روشن یا خاموش می کند.

این منجر به تغییر در سلولهای شما می شود. این شبیه به نحوه عملکرد سایر هورمونهای استروئیدی است. ویتامین دی بر روی سلول های مختلف، مرتبط با سلامت استخوان تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، جذب کلسیم و فسفر از روده شما را تقویت می کند. همچنین دانشمندان به تازه گی دریافته اند که در سایر زمینه های سلامت مانند عملکرد سیستم ایمنی و محافظت در برابر سرطان ها نیز نقش دارد.

نور آفتاب یک روش موثر برای دریافت ویتامین دی است

ویتامین دی وقتی که شما در معرض اشعه ماوراء بنفش B آفتاب قرار دارید، می تواند از کلسترول موجود در پوست شما تولید شود. اگر در منطقه ای با نور فراوان آفتاب زندگی می کنید، مقدار زیادی از ویتامین دی مورد نیاز شما از نور آفتاب تامین کنید. توجه داشته باشید که برای تامین ویتامین دی از طریق نور افتاب، باید قسمت بزرگی از پوست شما در معرض آن قرار گیرد. در غیر این صورت، اگر فقط دست و صورت شما در معرض افتاب باشد، ویتامین دی بسیار کمی تولید خواهد شد. همچنین اگر در پشت پنجره قرار داشته باشید و یا از ضدآفتاب استفاده کنید، این ویتامین تولید نمی شود. اگر شما در منطقه ای با نور آفتاب کم زندگی می کنید، دریافت این ویتامین از طریق غذاها یا مصرف مکمل ها بسیار ضروری است.

علائم کمبود ویتامین دی بدن

کمبود ویتامین D یکی از شایعترین کمبود های مواد مغذی در افراد است. احتمال ابتلای برخی افراد به کمبود ویتامین دی نسبت به سایرین بیشتر است. افراد مسن در معرض خطر کمبود ویتامین دی قرار دارند. افرادی که بیماری های خاص دارند نیز احتمالاً به کمبود ویتامین دی دچار هستند. به عنوان مثال افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، سطح ویتامین دی در بدن آنها پایین بوده است. به طور کلی، کمبود ویتامین دی یک شرایط همه گیر خاموش است. این علائم معمولاً ظریف هستند و ممکن است شناسایی آن سال ها یا ده ها سال طول بکشد.

شناخته شده ترین علامت کمبود ویتامین D، نرمی استخوان است. نرمی استخوان یک بیماری استخوانی است که در کودکان در کشورهای در حال توسعه بسیار شایع می باشد. علاوه بر این، کمبود ویتامین دی همچنین با پوکی استخوان، کاهش تراکم مواد معدنی و افزایش خطر ریزش و شکستگی در افراد مسن مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، زوال عقل و بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد. در نهایت کمبود ویتامین D با کاهش امید به زندگی مرتبط است.

مزایای بالقوه سلامتی ویتامین D

مزایای سلامتی ویتامین D شامل موارد زیر است:

  • کاهش خطر پوکی استخوان، افتادن و شکستگی استخوان: دوزهای بالاتر ویتامین D می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان، ریزش و شکستگی در افراد مسن کمک کند.
  • قدرت بیشتر: ویتامین D می تواند باعث افزایش قدرت بدنی در اندام های فوقانی و تحتانی شود.
  • پیشگیری از سرطان: ویتامین D، ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند. مطالعات نشان می دهند که مصرف ویتامین D، خطر ابتلا به سرطان را تا 60 درصد کاهش می دهد.
  • مدیریت افسردگی: تحقیقات ثابت کرده اند که ویتامین D ممکن است علائم را در مبتلایان به افسردگی کاهش دهد.
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1: مصرف ویتامین D، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را تا 78 درصد کاهش می دهد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ