مروری بر سرطان دهانه رحم و نکات کلیدی آن

alikarimi55
ژانویه، ماه آگاهی از سرطان دهانه رحم است. در مورد این نوع سرطان چقدر اطلاعات دارید؟ آیا غربالگری های سالانه لازم را انجام می دهید؟ آیا می دانید اگر به موقع این بیماری تشخیص داده شود، راحت تر و سریع تر میتوان آن را درمان کرد؟ مقاله حاضر را بخوانید تا از اهمیت کسب آگاهی […]

ژانویه، ماه آگاهی از سرطان دهانه رحم است. در مورد این نوع سرطان چقدر اطلاعات دارید؟ آیا غربالگری های سالانه لازم را انجام می دهید؟ آیا می دانید اگر به موقع این بیماری تشخیص داده شود، راحت تر و سریع تر میتوان آن را درمان کرد؟ مقاله حاضر را بخوانید تا از اهمیت کسب آگاهی پیرامون این نوع سرطان (نه تنها در ماه ژانویه) بیشتر بدانید.

سرطان، بیماری است که در آن تقسیم سلول های بدنی از کنترل خارج می شود. در سرطان سرویکس، سرطان در سلول های دهانه رحم رخ می دهد. سرویکس، همان دهانه رحم است که رحم را به مهبل وصل می کند. این سرطان در بین زنان بالای 30 سال شایع است. یكی از مهم ترین دلایل سرطان دهانه رحم، عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

تشخیص زودهنگام این نوع سرطان، این بیماری را قابل درمان کرده است که در این صورت میزان بقای فرد نیز افزایش می یابد.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، تخمین های سال 2019 برای سرطان دهانه رحم در ایالات متحده، به شرح زیر است:

  • تقریباً 13170 مورد، تشخیص این سرطان (تهاجمی) انجام خواهد گرفت.
  • این سرطان تقریباً جان 4,250 زن را خواهد گرفت.

تشخیص سلول های پیش سرطانی دهانه رحم به مراتب بیشتر از سرطان تهاجمی است. پیش از این، این سرطان از شایع ترین سرطان های کشنده در بین زنان آمریکایی بود. اما با افزایش استفاده از تست های پاپ، میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان به طرز چشم گیری کاهش یافت. آزمایشات پاپ می توانند تغییرات سلول های دهانه رحم را قبل از بروز سرطان تشخیص دهند. همچنین ممکن است به تشخیص زودهنگام سرطان رحم کمک کنند. از 15 سال گذشته، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم کمابیش به همین اندازه باقی مانده است.

ماه آگاهی از سرطان دهانه رحم

ماه آگاهی از سرطان دهانه رحم فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد راه هایی است که زنان می توانند از خود در برابر HPV و این سرطان محافظت کنند. اچ پی وی یک عفونت شایع است که از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود. این مهم، تقریبا علت همه موارد سرطان های دهانه رحمی است.

در حال حاضر تقریباً 79 میلیون نفر در ایالات متحده به این عفونت مبتلا هستند و هر ساله حدود 14 میلیون نفر به این آمار افزوده می شود. اما یک خبر خوب:

  • می توان با دریافت واکسن HPV از ابتلا به این عفونت جلوگیری کرد.
  • اغلب می توان با انجام منظم آزمایشات غربالگری و مراقبت های لازم از طریق پیگیری، از سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

شما می توانید از ماه آگاهی از سلامت دهانه رحم برای به اشتراک گذاری اطلاعات، درمورد اقداماتی که زنان برای حفظ سلامتی خود باید انجام دهند، استفاده کنید. ماه آگاهی از این نوع سرطان، زمان بسیار خوبی برای تشویق زنان به مراقبت از سلامت دهانه رحم و تأکید مجدد بر اهمیت انجام مرتب معاینات غربالگری است.

چرا بحث بیشتر در مورد این سرطان مهم است؟

عفونت HPV تقریباً منجر به همه موارد این نوع سرطان می شود. دریافت واکسن HPV می تواند از بروز عفونت HPV جلوگیری کند. علاوه بر این، شما می توانید با انجام آزمایشات غربالگری از بروز این سرطان  جلوگیری کرده یا زودتر آن را تشخیص دهید. دو آزمایش غربالگری وجود دارد:

  • پاپ اسمیر آزمایشی است که تغییرات سلول های دهانه رحم را تشخیص می دهد، این سلول های تغییر شکل یافته در صورت عدم درمان به موقع و صحیح ممکن است سرطانی شوند.
  • آزمایش HPV وجود یا عدم وجود اچ پی وی را تشخیص می دهد.

واکسن HPV برای هر شخص 11 تا 12 سال توصیه می شود (نه فقط دختران). توصیه ها بیانگر این است که زنان باید از سن 21 سالگی شروع به انجام منظم آزمایش پاپ کنند.

از آنجا که این سرطان قابل درمان است- البته در مراحل اولیه تشخیص آن- و همچنین قابل پیشگیری است، صحبت بیشتر در مورد آن و گسترش آگاهی پیرامون آن بسیار مهم است.

اقداماتی که می توان برای جلب توجه زنان پیرامون مشکل سرطان دهانه رحم انجام داد:

روش های مختلفی پیرامون این موضوع وجود دارد:

برقراری ارتباط!

یكی از بهترین راه های افزایش آگاهی در مورد این سرطان، برقراری ارتباط است. با زنان صحبت کنید و آن ها را تشویق کنید که همین امسال تست های سلامتی خود را انجام دهند. به آن ها اطلاع دهید که بیشتر تست های غربالگری سرطان دهانه رحم و معاینات سلامتی تحت پوشش بیمه اند و برخی از آن ها براساس بیمه شان، ممکن است بدون هیچ هزینه ای بتوانند این تست ها را دریافت کنند.

با والدین کودکان صحبت کنید و از اهمیت واکسن HPV در جلوگیری از شیوع عفونت و این نوع سرطان برای آن ها بگویید.

همچنین می توانید در مورد اهمیت ماه آگاهی از این سرطان به آن ها خبر دهید.

روبان ببندید!

برخی از مردم در ماه ژانویه برای افزایش آگاهی‌ افراد درباره سرطان رحم و احترام به بازماندگان سرطان رحم از روبان های سفید استفاده می‌کنند.

خودآموزی کنید!

خود را در مورد آنچه می توانید برای حفظ سلامت دهانه رحم انجام دهید، آموزش دهید. شما می توانید در مورد واکسن HPV و آزمایش های غربالگری این نوع سرطان با پزشک خود صحبت کنید یا در مورد آن ها از اینترنت اطلاعات بدست آورید. وب سایت های بسیاری وجود دارند که توسط دولت اداره می شوند و آگاهی از پیش گیری از این سرطان و تشخیص زودهنگام آن را ترویج می دهند.

در مرکز انجمن محلی خود مراسمی برگزار کنید!

در طی ماه آگاهی از سرطان رحم، می توانید در انجمن خود مراسمی برگزار کنید تا آگاهی خود را پیرامون حفظ سلامت دهانه رحم خود گسترش دهید.

این سرطان نوعی سرطان در زنان است که در مراحل اولیه آن قابل درمان و پیش گیری است. ژانویه ماه آگاهی از این نوع سرطان است و شما می توانید از این فرصت برای آگاهی در مورد چگونگی مراقبت از سلامت دهانه رحم بهره گیرید. این کار را می توان با برقراری ارتباط، بستن روبان سرطان دهانه رحم یا خودآموزی عملی کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ