برام هیدروسیس یا بوی بیش از حد بدن چیست؟ + علل و درمان

alikarimi55
با وجود نقش ‌های بیشماری که بوی بدن ممکن است بازی کند، یک چیز قطعی و مسلم است : اگر با وجود بهترین اقدامات بهداشتی ، بوی بدن بدی داشته باشید، زندگی می‌تواند برای شما ناراحت کننده و ناخوشایند باشد و می‌تواند مانع از شرکت کردن شما در فعالیت ‌های اجتماعی شود، باعث می شود […]

برام هیدروسیس

با وجود نقش ‌های بیشماری که بوی بدن ممکن است بازی کند، یک چیز قطعی و مسلم است : اگر با وجود بهترین اقدامات بهداشتی ، بوی بدن بدی داشته باشید، زندگی می‌تواند برای شما ناراحت کننده و ناخوشایند باشد و می‌تواند مانع از شرکت کردن شما در فعالیت ‌های اجتماعی شود، باعث می شود در شغل و حرفه خود پیشرفتی نکنید و یافتن شریک زندگی نیز تقریبا غیر ممکن می شود. اگر بوی بدنتان بر زندگی شما تاثیر می‌گذارد، ممکن است شانس ابتلا به برام هیدروسیس را داشته باشید .

بسیاری از مسائل بالقوه می‌توانند منجر به بوی بد بدن شوند، از بهداشت گرفته تا رژیم غذایی و بیماری اساسی و سابقه خانوادگی. همچنین بوی بد بدن می‌تواند ناشی از شرایطی به نام برام هیدروسیس باشد. براساس وب سایت پزشکی Medscape، مشخص نیست که چه تعداد آمریکایی از برام هیدروسیس رنج می‌برند.

در این مقاله هر چیزی که لازم است بدانید را پوشش خواهیم داد: برام هیدروسیس چیست، چه چیزی باعث بروز آن می شود، چه علائمی دارد و درمان ‌های برام هیدروسیس که شامل درمان ‌های خانگی و درمان های پزشکی می باشد.

برام هیدروسیس چیست؟

 برام هیدروسیس یک پدیده شایع است که در دوران بلوغ ظاهر می شود. برام هیدروسیس یک بیماری مزمن است که در آن بوی بیش از حد بدن که معمولا ناخوشایند نیز می باشد ، از پوست بیرون می آید.

اگرچه بسیاری از افراد بوی بدن را با عرق در ارتباط می دانند، ولی بدن شما دارای میلیون ها غده است که عرق و یا یک ماده غلیظ و چرب را ترشح می کنند. همین ماده چرب، باعث بوی بد بدن می شود.

انواع برام هیدروسیس

دو نوع برام هیدروسیس وجود دارد که با دو نوع غدد تولید کننده عرق مرتبط است.

برام هیدروسیس آپوکرین

برام هیدروسیس آپوکرین رایج ترین نوع برام هیدروسیس است. با برام هیدروسیس آپوکرین، بوی بدن از طریق تجزیه باکتری های موجود در ترشحات چربی ایجاد می شود. این باکتری ها آمونیاک و اسیدهای چرب کوتاه زنجیر را تولید می کنند که این مواد به نوبه خود بوی بد تولید می کنند. باکتری های زیر بغل نیز می توانند به عرق واکنش نشان دهند تا اسیدهای بیشتری تولید شده و منجر به بو شوند.

برام هیدروسیس اکرین

ترشح عرق اکرین معمولا بدون بو است. با این حال اگر شما دچار برام هیدروسیس اکرین یعنی نوع کمتر رایج برام هیدروسیس باشید، ترشح اکرین می تواند بوی بد تولید کند. برام هیدروسیس اکرین می تواند توسط مواد غذایی خاصی مثل سیر یا ادویه کاری همچنین الکل، داروها و سموم تولید شود. همچنین می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

علل برام هیدروسیس

علل برام هیدروسیس به نوع آن بستگی دارد. اگرچه معمولا عرق عامل بوی بد شناخته می شود ولی در واقع عرق ریشه و علت بوی بد نیست. بر طبق گفته های دکتر میریام هانسون درماتولوژیست دارای بورد تخصصی در Sanova Dermatology، باکتری ها و میکروب هایی که عرق را تجزیه می کنند، تولید کننده های بوی واقعا دردسر سازی هستند. با تجزیه شدن عرق، چه این عرق از غدد آپوکرین باشد چه از غدد اکرین، باکتری ها به تولید عرق ادامه می دهند.

برام هیدروسیس

بنابراین سوال این است که علل برام هیدروسیس چیست؟ در اینجا لیست تعدادی از چیزهایی که بیشترین بو را تولید می کنند آمده است:

  • بهداشت ناکافی
  • چاقی مفرط
  • مرض قند
  • عرق گز یا عرق سوز
  • بیماری قارچ موی زیر بغل
  • بیماری اریتراسما
  • تجمع باکتری ها
  • اثرات نامطلوب مو زدایی با لیزر
  • وجود اشیاء خارجی داخل بینی
  • رژیم غذایی حاوی سیر زیاد یا مواد پر ادویه
  • بعضی از داروها
  • هایپرهیدروزیس(تعریق بیش از حد)

بیشتر بخوانید: چیزهایی که بوی بدنتان در مورد شما می‌گوید

علائم برام هیدروسیس

همانطور که ممکن است حدس زده باشید علائم اولیه برام هیدروسیس بوی بسیار زننده بدن است. این علامت فیزیکی همچنین می تواند علائم ثانویه ای را ایجاد کند مثل ناراحتی های روانشناختی و طرد شدن اجتماعی.

درمان برام هیدروسیس

تمیزی و نظافت یکی از بهترین درمان ها برای برام هیدروسیس است‌. بر طبق گفته های دکتر ماملاک، تمیز نگه داشتن مناطقی که بیشترین بو را می دهند همیشه یک شروع خوب است. سایر نکات درمانی برام هیدروسیس برای کمک به از بین بردن بوی بد بدن عبارتند از:

استفاده از محصولات بی رنگ و بی بو

اگر دئودورانت ها و ضد عرق های به شدت معطر کارساز نبودند به جای آنها از محصولات بدون بو استفاده کنید. با اینکه این موضوع ممکن است متناقض به نظر برسد ولی گاهی عطرها می توانند با بوی بدن شما فعل و انفعال داشته باشند و آن را بدتر کنند.

استفاده صحیح از ضد عرق ها

این یک انتخاب واضح است اما اغلب، افراد متوجه نیستند که به جای ضد عرق، از دئودورانت استفاده می کنند. دئودورانت ها بو را مخفی می کنند در حالیکه ضد عرق ها با انسداد مجاری عرق، عرق کردن را متوقف می کنند.همچنین شما باید مطمئن شوید که از ضد عرق به درستی و طی مراحل زیر استفاده می کنید:

مرحله اول:

یک ضد عرق با محتوای بالای کلرید آلومینیوم انتخاب کنید که به مسدود کردن مجاری عرق کمک کند.
مرحله دوم:

از ضد عرق در شب استفاده کنید تا زمان کافی داشته باشد که هنگام خواب شما، در پوست جایگزین شود. وقتی در طول روز از آن استفاده می کنید قبل از اینکه ضد عرق، شانسی برای شروع اثر داشته باشد شما شروع به عرق کردن می کنید. عرق شما آن را می شوید و از بین می برد و هدف شما با شکست مواجه می شود.
مرحله سوم:

یک لایه نازک از ضد عرق را فقط بعد از مطمئن شدن از اینکه قسمت های فرو رفتگی دار و گود بدن تان خشک است روی پوست خود بمالید. این کار را بیرون حمام انجام دهید زیرا رطوبت موجود در این فضا زیر بغل شما را مرطوب نگه دارد.

مرحله چهارم:
ضد عرق خود را بر اساس نوع استفاده ای که از آن می کنید به کار ببرید. به عنوان مثال:

آئروسل ها

آن را خوب تکان دهید وگرنه ممکن است در هنگام اسپری آن چیزی جز هوا به شما نرسد. باید آن را حدود ۶ اینچ از زیر بغل خود دور نگه داشته و کوتاه و پرقدرت اسپری کنید. این کار را یک یا دو بار زیر هر بغل خود انجام دهید.

استیک ها

آن را زیر هر بغل خود دو یا سه بار به نرمی بمالید.

رولی ها

رولی ها هم احتیاج به این دارند که آنها را خوب تکان دهید و سپس یک یا دو بار زیر هر بغل خود به نرمی بمالید. همچنین باید قبل از لباس پوشیدن صبر کنید که کاملا خشک شوند.
مرحله پنجم:
همچنین می توانید وقتی صبح ها از خواب بر می خیزید اولین کاری که می کنید این باشد که یک لایه اضافی ضد عرق زیر بغل های خود بمالید تا قبل از اینکه لباس بپوشید فرصت داشته باشد تا در پوست شما جایگزین شود.

برام هیدروسیس

سلول های مرده پوست را از بین ببرید

برای از بین بردن بوی زیر بغل، آنها را دو بار در روز به طور کامل بشویید. از آب و صابون و یک لایه بردار برای زدودن سلول های مرده پوست استفاده کنید. بنا به گفته دکتر هانسون، یک کلینزر لایه بردار که هر دو روز یک بار استفاده شود پوست را تازه نگه می دارد. از یک کلینسر حاوی اسید گلیکولیک برای از بین بردن سلول های مرده پوست و عرق استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل ایجاد بوی بد بدن

موهای زائد را بزدائید

زدودن موها به چندین دلیل ایده خوبی است. اول اینکه، این کار باعث می شود که یک سطح تمیز برای ضد عرق فراهم شود. دوم اینکه این کار به شما کمک می کند که از بیماری های پوستی مثل فولیکولیت و هیدرآدنیت چرکی در امان بمانید و همچنین می تواند به شما در کاهش عرق و کم کردن بوی آن کمک کند. به این

دلیل که بعضی از قارچ ها و ارگانیسم ها (موجودات زنده) می توانند روی موهای بدن رشد کنند‌ با زدودن این موها مثلا با تراشیدن موهای زیر بغل می توانید به کاهش تعریق و بو کمک کنید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

آیا می دانستید که مواد غذایی خاصی باعث می شوند که شما عرق کنید؟ اگر شما شخصی هستید که در زندگی تان عاشق ادویه اید یا کسی هستید که در مصرف نوشیدنی ها زیاده روی می کنید ممکن است بتوانید بوی بدن خود را با محدود کردن مصرف این چیزها کاهش دهید.

عرق شما ممکن است بوی غذاهای پرادویه و تند را بدهد در حالیکه الکل می تواند باعث شود که بوی بدن بدتر شود.

در اینجا چندین نکته برای تغییر رژیم غذایی و انجام انتخاب های سالم تر غذایی برای کاهش بوی بدن آمده است:

  • مصرف گوشت گاو و خوک را کاهش دهید. زیرا این گوشت ها حاوی یک نوع آمینو اسید هستند که می تواند به بوی بد بدن دامن بزند
  • مصرف فیبر را افزایش دهید. و غذاهای فرآوری شده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید تا کمک کند فرآیند سم زدایی بدن به طور موثرتری انجام شود
  • از میوه های خانواده مرکبات بیشتر بخورید. زیرا این میوه ها می توانند به بیرون راندن ترکیباتی که باعث بدتر شدن بوی بدن می شوند کمک کنند
  • از گیاهان معطر مناسب به عنوان چاشنی و ادویه استفاده کنید. با جایگزین کردن سیر و پیاز بدبو با جعفری، گشنیز و نعنا
  • مواد غذایی بخورید که موجب بهبود سلامت روده ها می شوند. مثل ماست، کلم ترش، کیمچی و خیارشور

درمان های پزشکی برای برام هیدروسیس

برای برام هیدروسیس درمان هایی وجود دارد که در صورتی که این روش های بهداشتی اضافی موثر نبودند می توانید در مورد آنها با پزشک صحبت کنید. درمان های پزشکی می توانند موارد زیر را شامل شوند:

  • جراحی
    شامل برداشتن غده عرق آپوکرین با لیزر، لیپوساکشن سطحی(سوپرفیشیال) و برداشتن غده آپوکرین با تراشیدن غضروف می باشد.
  • عوامل(داروهای) آنتی باکتریال
    شامل کلیندامایسین، اریترومایسین بنزوئیل پروکساید و صابون های ضد عفونی کننده. همه اینها می توانند مانع از رشد باکتری ها شوند.
  • درمان OnabotulinumtoxinA
    که درمان موثری برای هایپرهیدروسیس بوده است. همچنین این روش می تواند به کاهش بو از جمله بوی ناحیه تناسلی کمک کند.
  • کلرید آلومینیوم
    کلرید آلومینیوم یک ماده تشکیل دهنده فعال در ضد عرق ها می باشد. پزشک می تواند یک ضد عرق قوی تجویز کند که قسمت زیادی از مشکل را حل می کند.
  • سم بوتولینوم
    سم بوتولینوم که به عنوان بوتاکس نیز شناخته می شود. این ماده می تواند تولید عرق را کاهش دهد. تزریق بوتاکس می تواند عصب های غدد عرق را از کار بیندازد و ثابت شده که این روش، درمان موثری برای هایپرهیدروزیس است.

کمد لباس های خود را در راستای رفع مشکل خود تغییر دهید

علاوه بر تلاش برای درمان برام هیدروسیس، می توانید برای مبارزه با بوی بدن، تغییرات کوچکی نیز در کمد لباس های خود بدهید. مخصوصا پوشاکی مثل زیرپوش ها، شلوارک های ورزشی و جوراب ها را از مواد ضد بو انتخاب کنید.

اگر درگیر برام هیدروسیس هستید اکنون درک بهتری از عوامل ایجاد کننده برام هیدروسیس و درمانی که برای رفع برام هیدروسیس می توانید در منزل داشته باشید دارید یا اینکه در مورد این موضوع با پزشک صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ