چشم صورتی چیست؟ + انواع آنتی‌ بیوتیک ها برای درمان آن

alikarimi55
چشم صورتی یک عارضه شایع در چشم است که باعث خارش، التهاب، سرخی و ریزش اشک می‌شود. چشم صورتی انواع مختلفی دارد که درمان کدام با دیگری متفاوت است. یک راه درمان استفاده از آنتی بیوتیک هاست. با اینحال آنتی بیوتیکها، التهاب هایی که منشا ویروسی دارند را درمان نمی‌کنند. بدون توجه به منشا این […]

چشم صورتی یک عارضه شایع در چشم است که باعث خارش، التهاب، سرخی و ریزش اشک می‌شود. چشم صورتی انواع مختلفی دارد که درمان کدام با دیگری متفاوت است. یک راه درمان استفاده از آنتی بیوتیک هاست. با اینحال آنتی بیوتیکها، التهاب هایی که منشا ویروسی دارند را درمان نمی‌کنند. بدون توجه به منشا این بیماری که می‌تواند ویروسی، باکتریایی یا آلرژیک باشد، این عارضه خود به خود در حدود دو هفته برطرف می‌شود.

چه کسانی برای درمان چشم صورتی به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند؟

به گفته مرکز چشم پزشکی آمریکا، عمده ترین علامت چشم صورتی باکتریایی ترشحات سبز رنگی است که تمام روز باقی می‌ماند.
اگر التهاب و خارش چشم به همراه اینگونه ترشحات سبز رنگ دارید به چشم صورتی باکتریایی مبتلا شده‌اید. نوع باکتریایی این عارضه از نوع ویروسی آن کمتر اتفاق می‌افتد. نوع باکتریایی این عارضه این به خودی خود بعد از چند روز برطرف می‌شود به همین علت پزشکان در همان وهله اول آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کنند. پزشک در شرایط آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که:

  • اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید.
  • علائم شما بسیار شدید باشد.
  •  علائم شما برای یک هفته یا بیشتر ادامه داشته است.

بعضی مدارس قانونی دارند که دانش آموزان یا کارکنانی که چشم صورتی دارند قبل از اینکه بتوانند برگردند باید با آنتی‌بیوتیک ها درمان شوند.

انواع آنتی‌بیوتیک های چشم صورتی

این آنتی‌بیوتیک ها معمولا به شکل قطره چشم عرضه می‌شوند و فقط در صورت تجویز پزشک باید مصرف شوند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که انواع مختلف آنتی‌بیوتیک نتایجی مشابه داشتند. بعضی از انواع آنتی‌بیوتیک ها عبارتند از:

سیپروفلوکساسین

این آنتی‌بیوتیک به شکل محلول های موضعی تجویز می‌شود و هر دو ساعت یک بار باید استفاده شود تا جایی که عفونت شروع به پاک شدن کند. دستورالعمل های دقیق تا بر عهده دکتر است. سیپروفلوکساسین در دسته آنتی بیوتیک های فلوروکینولون قرار می‌گیرد که طیف گسترده ای را شامل می‌شود. این بدان معنی است که می‌تواند هر دو عفونت باکتریایی گرام مثبت و گرام منفی را درمان کند.

توبرامایسین

دستورالعمل استفاده از این قطره چشم به اینگونه است که از ۵ تا ۷ روز، هر چهار ساعت یک بار باید استفاده شود. توبرامایسین تحت دسته آنتی‌بیوتیک های آمینوگلیکوزید قرار می‌گیرد یعنی عفونت‌های باکتریایی گرام منفی را درمان می‌کند.

اریترومایسین

اریترومایسین یک پماد آنتی بیوتیکی بدون نیاز به نسخه است که روی یک نوار نازک، روی پلک قرار داده می‌شود. ممکن است باعث شود که برای چند دقیقه اول بعد از قرار گذاری تاری دید ایجاد کند.

افلوکساسین

این قطره چشم می‌تواند چهار بار یا بیشتر در روز در استفاده شود. این ماده در دسته آنتی بیوتیک های فلوروکینولون قرار می‌گیرد.

عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک های چشم صورتی

عوارض جانبی این آنتی‌بیوتیک ها شامل:

  • خارش
  • سوزش
  • قرمزی

این عوارض دقیقا مشابه علائم چشم صورتی است، پس تشخیص این که روند درمان در حال جواب دادن است بسیار سخت است. اگر علائم بیماری بلافاصله بعد از استفاده آنتی‌بیوتیک بدتر شوند نشانه همین عوارض جانبی است. استفاده از آنتی‌بیوتیک ها را تا دو روز ادامه دهید.

درمان اولیه برای چشم صورتی

در بسیاری از موارد می‌توان چشم صورتی را با درمان های خانگی برطرف کرد. هنگامی که برای اولین بار علائم چشم صورتی را مشاهده کردید، می‌توانید خارش و خشکی چشم را با اشک مصنوعی که بدون نسخه نیز در دسترس است درمان کرد.

چشم صورتی بسیار مسری است پس باید بسیار مراقب بوده و از اشتراک وسائلی که به چشم ها و صورتتان زده اید خودداری کنید همچون:

• حوله
• لوازم آرایش
• بالش
• عینک
• روتختی

دست هایتان را مرتب بشویید و به چشم هایتان دست نزنید. این کار از انتقال باکتری به افراد دیگر یا از چشمی به چشم دیگر جلوگیری می‌کند.

بیماری آب سیاه چشم

درمان چشم صورتی ویروسی

برای نوع ویروسی این عارضه، انواع درمان بسیار محدود است و بیماری باید دوره خود را طی کند. علائم بعد از یک هفته شروع به ناپدید شدن می‌کنند. در این مدت می‌توانید با اشک مصنوعی و قطره های ضدالتهاب علائم را کنترل کنید. برای درد نیز می‌توانید از ایبوپروفن استفاده کنید اما اگر دردتان زیاد شد باید به دکتر مراجعه کنید.

درمان چشم صورتی آلرژیک

قرارگرفتن در معرض تحریک کننده هایی همچون موارد زیر نیز قرمزی چشم ایجاد می‌کند:

• موی حیوان خانگی
• لنز
• لوازم آرایشی
• عطرها
• آلاینده های محیط زیست

اگر داروهای خانگی جواب ندادند می‌توانید از آنتی هیستامین های خوراکی یا موضعی برای رفع خارش یا التهاب استفاده کنید. در صورت تداوم علائم پزشک می‌تواند قطره های چشم آنتی هیستامین قوی تر یا قطره های ضد التهاب تجویز کند.

سخن آخر درباره چشم صورتی

آنتی‌بیوتیک ها فقط برای عوارض باکتریایی مناسب هستند. اگرچشم صورتی ویروسی یا آلرژیک دارید، آنتی بیوتیک ها می‌توانند مدت علائم شما را طولانی تر کنند. اگر چشم صورتی دارید ابتدا درمان را با استفاده از داروهای خانگی شروع کنید تا علائم خود را تسکین دهید.

به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد چشم صورتی در طی چند روز به خودی خود پاک می‌شود. اگر علائم شما برطرف نشدند یا باید به کار و مدرسه می‌رفتید با پزشک خود برای استفاده از آنتی‌بیوتیک ها مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ