ویروس کرونا و افراد معلول

alikarimi55
شیوع ویروس کرونا (کووید-19) می تواند در هر فردی باعث ترس و وحشت شود اما خوشبختانه قدم هایی برای کنترل شیوع این بیماری برداشته شده است و آمادگی لازم برای روبرو شدن با هر مشکلی که ناشی از این بیماری می باشد انجام گرفته است. اما گروهی از افراد هستند که با خطرات و عواقب […]

شیوع ویروس کرونا (کووید-19) می تواند در هر فردی باعث ترس و وحشت شود اما خوشبختانه قدم هایی برای کنترل شیوع این بیماری برداشته شده است و آمادگی لازم برای روبرو شدن با هر مشکلی که ناشی از این بیماری می باشد انجام گرفته است. اما گروهی از افراد هستند که با خطرات و عواقب دیگری از جمله اضطراب ناشی از این بیماری روبرو هستند: افراد معلول و یا افرادی که مبتلا به بیماری‌ های مزمن می باشند.

در اینجا پنج نکته مبنی بر اینکه شیوع این بیماری چگونه می تواند بر روی افراد معلول تاثیر بگذارد، وجود دارد:

1. افرادی که بیشتر در معرض خطرات جدی قرار دارند و یا به تعبیر افرادی که دارای نوعی معلولیت هستند، در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند

در حالی که داشتن یک نوع معلولیت به خودی خود فردی را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار نمی دهد، اما بسیاری از افراد معلول با ناتوانی های خاص و یا شرایط مزمن هستند که این بیماری برای آنها با خطرات بیشتری همراه است.

متاسفانه، با شنیدن اخبار و بیانیه های رسمی که زیاد به این موضوع پر و بال می دهند که فقط افراد مسن و افرادی که دارای بیماری های مزمن هستند به طور جدی در معرض خطر جدی قرار دارند، می توانند هر گونه نگرانی طبیعی افراد معلول در رابطه با شیوع بیماری کووید-19 را بدتر کنند.اینکه افراد به یکدیگر قوت قلب می‌دهند که کرونا ویروس آنقدرها هم ترسناک نیست، باعث می شود که مردم بیشتر آسیب ببینند و جان خود را از دست بدهند.

در ضمن، ارتباط در بین افرادی که قبلا به شرایط پزشکی مبتلا بوده اند و افراد دچار معلولیت، ممکن است تیره و تار شود و افراد معلول و افراد مبتلا به بیماری های مزمن به طور ناعادلانه بدنام شوند. افرادی با نژاد آسیایی، هم اکنون به دلیل بروز تعصبات و تجمعات مبهم مردم در زمان شیوع ویروس کووید-19 در کشور چین، این رفتار ناعادلانه را تجربه کرده‌ اند. هر فردی باید در برابر هرگونه جریان مبتنی بر پایه ترس از منظر عمومی احتیاط کند و یا تماس خود را با افرادی که برای مثال دچار سرفه مزمن هستند و یا افرادی که مشکلات تنفسی برای آنها عادی و طبیعی است، محدود کنند.

به دلیل همه این عوامل و عوامل دیگر، چه عواملی که فعال هستند و چه عواملی که قابل انتظار و پیش‌ بینی هستند ، افراد دارای معلولیت ممکن است سطح بالاتری از اضطراب را در مورد ویروس کرونا تجربه کنند و اضطراب می تواند خطراتی را با خود به همراه داشته باشد.

ویروس کرونا

2. برای افراد معلول سخت است که اقدامات محتاطانه ای را برای محافظت از خود در برابر شیوع بیماری کرونا ویروس انجام دهند

توصیه های کارشناسی در زمینه آماده ‌سازی برای شیوع این بیماری، عقلانی است و تا جایی که ممکن است باید از این توصیه ها پیروی کرد. اما بسیاری از تجربیات گذشته افراد معلول و افراد مبتلا به بیماری ‌های مزمن که در رابطه با سیستم اداری پزشکی داشته اند و کمک ‌های مثبتی که دریافت کرده اند، باعث می شوند که در رابطه با دنبال کردن همه توصیه ‌ها به راحتی متقاعد نشویم و یا با شک و تردید آنها را دنبال کنیم.

در مورد یک چیز، برخی افراد معلول نمی‌توانند خود را به طور کامل ایزوله کنند زیرا برای انجام کارهای روزمره خود به کمک دیگران نیاز دارند. همچنین خرید مواد غذایی از فروشگاه برای برخی از افراد معلول، مشکل است و برای جابجایی مواد خریداری شده، به کمک دیگران متکی هستند . برای برخی از ما حتی تمیز کردن خانه‌ و شستشوی دست ‌ها اغلب به دلیل داشتن اختلالات جسمی ، موانع محیطی و یا قطع شدن خدمات، بسیار مشکل است.

برخی افراد با شرایط سلامتی مزمن حتی نگران این موضوع هستند که شاید قادر به تهیه و دریافت نیازهای دارویی اضافی که به عموم مردم توصیه می‌شود، نباشند. بسته به نوع داروها و نوع بیمه درمانی که یک فرد معلول دارد، تعویض مجدد و منظم و به موقع داروها، می‌تواند به یک چالش تبدیل شود ،حتی اگر یک بحران سلامت و بهداشت عمومی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: مراقب بیماری کرونا ویروس باشید! راه های پیشگیری از ویروس کرونا

3. کرونا ویروس (کووید-19) نه تنها سلامتی افراد معلول را تهدید می‌کند،بلکه استقلال و آزادی آنها را نیز تهدید می‌کند

برخی از افراد معلول به دریافت کمک و حمایت منظم دیگران به منظور حفظ استقلال خود وابسته هستند، یعنی قابلیت زندگی کردن در خانه خودشان و نه زندگی در خانه های‌ سالمندان، خانه ‌های دسته جمعی و دیگر محیط ‌های سازمانی. شیوع بیماری ‌های واگیردار می‌تواند این خدمات را با اختلال مواجه کند. دستیاران و مراقبان بهداشتی ممکن است خودشان به این بیماری مبتلا شوند و یا به خاطر خطر ابتلا یا گسترش بیماری، ممکن است که نیاز باشد در خانه بمانند که در این صورت، خدمات ارائه شده به افراد معلول قطع می شود.

همچنین این نکته را به ویژه در طول شیوع بیماری کرونا باید در نظر داشت که جمع شدن به منظور مراقبت از افراد مسن و ناتوان، لزوما بدون خطر نیست و باعث می شود که منزوی شوند.

ویروس کرونا

امکانات و تسهیلات اجتماعی ممکن است برای درمان و کنترل بیماری، به منابع پزشکی بیشتری دسترسی داشته باشند. اما یک فرد معلول تنها در خانه، با حداکثر یکی دو نفر دستیار دقیق و آماده، ممکن است از مزایای ایزوله شدن برخوردار شوند. از نظر پزشکی نمی‌توانیم بگوییم که چه وضعیتی مناسب هر فرد معلول است. یعنی این که ما باید ذهن خود را باز نگه داریم و تعصبات از پیش تعیین شده ای که ممکن است در مورد سلامتی و ایمنی افراد دارای انواع معلولیت داشته باشیم را به کناری بگذاریم.

مهم‌ ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که خطرات کووید-۱۹ برای افراد معلول تنها در یک جهت اجرا و یا فقط به یک شکل اجرا نشود و خطرات بزرگ ‌تر ممکن است به سبب بیماری واقعی نباشد بلکه می تواند ناشی از بروز اختلالات در خدمات و کارهای روزمره باشد.

بیشتر بخوانید: چه گروه هایی در جامعه باید بیشتر از کرونا بترسند ؟

4. شیوع این بیماری، دارای این پتانسیل است که دیدگاه‌ ها و موارد ضروری جدیدی را به تعدادی از مشکلات ازکارافتادگی بلند مدت اضافه کند

تهیه لوازم راحت و انعطاف پذیر در محل کار

افرادی که دچار معلولیت هستند و یا به بیماری ‌های مزمن مبتلا هستند، به طور منظم برای ایجاد یک کار کوچک از جمله داشتن امکانات مناسب و دورکاری، به سختی تلاش می‌کنند. در حال حاضر این چنین اقداماتی توسط بسیاری از کارفرمایان در واکنش به یک مشکل موثر بر تمام کارگران و نه فقط بر روی افراد معلول و افرادی که دارای شرایط سلامتی در حال پیشرفت هستند، مورد بررسی قرار می گیرد.

مراقبت متمرکز در موسسات سازمانی در مقابل خدمات غیر متمرکز در خانه و در جامعه

همانطور که در بالا اشاره شد، ایده های از پیش تصور شده در مورد خطرات مربوط به سلامت نسبی مراقبت متمرکز و مراقبت غیر متمرکز در خانه، امروزه به روش های جدیدی قابل مشاهده هستند. سال های زیادی است که بسیاری از فعالان در حوزه معلولیت ادعا می کنند که به ایمنی موجود در خانه های سالمندان و خانه های دسته جمعی برای افراد مسن و افراد معلول، بیش از حد اهمیت داده می شود. بیماری کووید-19 این حقیقت را نشان می دهد که علی رغم مزایای ظاهری محیط هایی که بیشتر تحت کنترل هستند ، در محیط هایی که از نظر پزشکی نیز تحت نظر هستند نیز خطرات سلامتی در ابطه با این بیماری وجود دارد مانند بیمارستان ها و سایر موسسات نگهداری از افرادی که در معرض خطرات سلامتی و بهداشتی قرار دارند.

سازمان بهداشت و درمان و توان مالی

امروزه مراقبت های بهداشتی به یکی از مهم ترین مسائل عقیدتی در حوزه سیاست تبدیل شده است. در حالی که اینطور به نظر می‌رسد که همگی نظرات و عقاید محکمی در مورد نحوه سازماندهی و هزینه مراقبت ‌های بهداشتی دارند، اما پیامدها و نتایج سلامت عمومی در سیستم در هم آمیخته آمریکا در این مورد به روشنی بیان نشده ‌است. کنترل بیماری های مسری نیازمند دسترسی فوری به مراقبت و حداقل مقررات دست و پاگیر و حداقل موانع مقرون به صرفه دارد. هنگامی که افراد در زیر صورت حساب های سنگین حاصل از اقدامات پیشگیرانه محتاطانه، له می شوند، بهداشت و سلامت عمومی برای هر فردی، متحمل رنج و ناراحتی می شود.

ویروس کرونا

5. شما می توانید در رابطه با خطرات و مشکلات خاص افراد معلول در زمینه شیوع بیماری های واگیر دار مانند کووید-19 ، آگاهی داده و ایجاد حساسیت کنید

ایجاد ترس و وحشت، نه توجیهی دارد و نه مفید و کمک کننده است، اما خطرات را دست کم نگیرید و یا سعی کنید با افراد معلول درباره نگرانی هایشان صحبت کنید. برای تمام عواملی که گفته شد و با در نظر گرفتن بسیاری از تجربیات گذشته افراد معلول، منطقی نیست که نگرانی داشته باشیم.ما فقط در مورد بیمار شدن نگران نیستیم، بلکه نگرانی ما در این مورد است که آیا سیستم ‌های پشتیبانی کننده ای که بر آنها تکیه کرده ایم، از ما حمایت خواهند کرد و پشت ما هستند یا خیر.

کارفرمایان، معلمان، ارائه دهندگان مراقبت ‌های بهداشتی، خانواده ‌ها و دوستان می‌توانند این امکان را برای افراد معلول فراهم کنند تا با ارائه راه حل های عملی و عاطفی و یا آنچه که خودشان لازم دارند، بتوانند با این بیماری مقابله کنند. حالا وقت آن نیست که آنها را سفت و سخت تحت کنترل بگیرید و یا سعی کنید آنچه را که تصور می‌کنید برای افراد معلول بهتر و مناسب است، به آنها تحمیل کنید.

اگر با یک فرد معلول زندگی می کنید و یا کار می کنید و یا اگر با افراد معلول و افرادی که دارای شرایط بهداشتی مزمن هستند، همکاری می کنید یا از آنها مراقبت می کنید و یا خدماتی را به آنها ارائه می دهید، خطرات را جدی بگیرید و با رعایت بیشتر اقدامات محتاطانه، مراقب خود باشید تا سالم بمانید و بتوانید به دیگران کمک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ