اگر با آرایش بخوابید چه مشکلاتی برای پوست‌تان به وجود می‌آید؟

alikarimi55
بزرگترین اشتباه، خوابیدن با آرایش است. باقی گذاشتن آرایش روی پوست در شب سبب آسیب به پوست شده و صبح روز بعد منجر به پشیمانی شما می‌شود. حتما شما هم شنیده‌اید که خوابیدن با آرایش برای پوست بسیار مضر است. در ادامه بخوانید که پاک نکردن آرایش قبل از خواب چه مشکلاتی برای پوست به‌وجود […]
بزرگترین اشتباه، خوابیدن با آرایش است. باقی گذاشتن آرایش روی پوست در شب سبب آسیب به پوست شده و صبح روز بعد منجر به پشیمانی شما می‌شود. حتما شما هم شنیده‌اید که خوابیدن با آرایش برای پوست بسیار مضر است. در ادامه بخوانید که پاک نکردن آرایش قبل از خواب چه مشکلاتی برای پوست به‌وجود می‌آورد. مطالب زیر نتیجه بررسی‌های تیم لافارر است.

جوش و آکنه

زمانی که با آرایش می‌خوابید، مواد آرایشی با آلودگی‌ها،‌ کثیفی و چربی که در طول روز روی سطح پوست شما جمع شده ترکیب می‌شود؛ که این امر منجر به بسته‌شدن منافذ و جوش زدن صورت می‌شود.

تیره و کدر شدن پوست

اگر با آرایش بخوابید، مواد آرایشی و خط چشم یک روز مانده روی پوستتان، جذب خطوط و چروک‌های ظریف پوستتان شده و منجر به تیره و کدر ‌شدن آن می‌شود. این امر سبب می‌شود پوستتان پیرتر از  سن واقعی‌تان به نظر آید، که این بر خلاف هدف آرایش، یعنی جوان کردن و درخشان کردن پوست است.

بدترشدن جوش و آکنه

پاک کردن و شستشوی پوست یک قدم مهم در روتین مراقبت از پوست است. اهمیت این امر برای کسانی که پوست حساس و تحریک‌پذیری دارند بیشتر است. خوابیدن با آرایش نه تنها موجب بسته‌شدن منافذ پوست و بروز جوش می شود، بلکه برای کسانی که پوست چرب دارند، نظیر افراد مبتلا به جوش و آکنه، سبب بدتر شدن وضعیت پوستی‌شان خواهد شد.

بثورات پوستی

مواد آرایشی معمولا حاوی محرک‌هایی نظیر رنگ، عطر، اسانس و خوشبو کننده هستند و زمانی که برای مدت طولانی روی پوست بمانند، می‌توانند منجر به بروز التهاب شوند. افرادی که مبتلا به روزاسه هستند یا پوست حساسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بثورات پوستی قرار دارند.

اختلال در فرایند ترمیم پوست

بدن  ما هنگامی که خواب هستیم، بازیابی و احیا می‌شود. پوست ما هم هنگامی که خواب هستیم خود را ترمیم می‌کند؛ بنابراین پاک کردن آرایش قبل از خواب اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این امر به منافذتان اجازه می‌دهد سبوم (چربی طبیعی پوست) آزاد کند و همین موضوع منجر به آبرسانی مجدد به پوست و محافظت از آن در برابر رادیکال‌های آزاد در هوا می‌شود. اگر با آرایش بخوابید، فرایندهای ضروری مربوط به پوست، دچار اختلال می‌شود.

پیرتر شدن پوست و بروز چین و چروک بیشتر

آلودگی و مواد آرایشی دشمن پوست هستند و منجر به آسیب  اکسیداتیو ناشی از محیط می‌شوند. این امر منجر به آسیب به سد دفاعی پوست و پیری زودرس پوست می‌شود. در سال ۲۰۱۳ دیلی میل، آزمایشی جهت بررسی اثرات ماندن طولانی مدت مواد آرایشی روی پوست انجام داد. در این آزمایش، یک خانم به مدت یک ماه صورت خود را نشُست و هر روز صبح، روی پوست نشُسته‌‌ آرایش‌ خود را تمدید کرد. نتایج این آزمایش حاکی از آن است که پوست این خانم به اندازه‌ی ۱۰ سال پیرتر شد. این امر فقط به دلیل نشستن و عدم پاکسازی پوست به مدت ۳۰ روز بود.

عفونت

خوابیدن با آرایش منجر به بروز عفونت نمی‌شود؛ با این‌حال اگر پوست تان از قبل دچار آسیب‌دیدگی یا خراش ترمیم نشده باشد، به طور مثال آکنه التهابی داشته‌باشد، احتمال بروز عفونت ببیشتر می شود؛ چرا که در این وضعیت، سد دفاعی پوست تان در معرض خطر قرار گرفته است. فراموش نکنید که پوست، اولین خط دفاعی در برابر عفونت‌هاست.

خشکی پوست

باقی گذاشتن آرایش روی پوست طی شب، حتی اگر در صبح صورتتان را بشویید، منجر به پوست پوست شدن، نایکنواختی و ناصافی و خشکی پوست می‌شود. اگر پوست خود را در شب به درستی پاکسازی کنید و آن را با محصولاتی که حاوی  مواد موثره ای نظیر آلوئه ورا یا نارون کوهی (فندق افسونگر) هستند مرطوب کنید، پوست شما برای ترمیم و بازسازی در شب فرصت پیدا می‌کند. پاک نکردن آرایش، فرصت بازسازی و ترمیم را از پوست شما می‌گیرد و منجر به خشکی آن می‌شود. در نتیجه هر بار در خواب پیشانی خود را چروک کنید یا اخم کنید، اثرات منفی این امر برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند.

التهاب و سوزش چشم‌ها

سوزش، تحریک پذیری و پف‌کردگی چشم، نشانه‌ی خوابیدن با آرایش است. آرایش چشم، مانند سایه، خط چشم و ریمل را باید هر شب قبل از خواب بشویید؛ و گرنه ناحیه‌ی اطراف چشمتان قرمز و پف‌کرده می‌شود. مژه‌‌ی ما از تخم چشم ما در برابر خاک، گرده و آلایند‌ه‌های محیطی محافظت می‌کند. بنابراین زمانی که چشممان را در شب به طور کامل نشوییم، باقیمانده‌ی آلودگی‌ها با مواد آرایشی ترکیب شده و در واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌های احتمالی اختلال ایجاد می‌شود. در نتیجه، چشمان شما ملتهب،  قرمز و خسته شده و دچار سوزش می‌شود. چشمانتان زمانی زیباتر به نظر می رسند که مژه های بلند، فر خورده و پرپشت‌تان با چشمان پرانرژی، غیرخسته و شاداب همراه باشند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ