لووتیروکسین چیست؟ چطور می توانیم از مصرف آن خلاص شویم و کم کاری تیروئید نگیریم

alikarimi55
کم کاری یا پرکاری تیروئید، جزء بیماری های شایع هستند. عوارض آن ها بسته به شدت بیماری می تواند خفیف یا شدید باشد. قرص لووتیروکسین، یکی از روش های کنترل و درمان کم کاری تیروئید است. اگرچه این بیماری ها خطرناک به نظر نمی رسند اما اگر به موقع درمان نشوند، مشکلات حادی را ایجاد […]
کم کاری یا پرکاری تیروئید، جزء بیماری های شایع هستند. عوارض آن ها بسته به شدت بیماری می تواند خفیف یا شدید باشد. قرص لووتیروکسین، یکی از روش های کنترل و درمان کم کاری تیروئید است.
اگرچه این بیماری ها خطرناک به نظر نمی رسند اما اگر به موقع درمان نشوند، مشکلات حادی را ایجاد می کنند.
جالب است به شما بگوییم با روش های درمانی جدید بسیاری از بیماران می توانند از مصرف این دارو راحت شوند، اگر می خواهید بدانید چه کسانی و چگونه! تا آخراین مطلب، با ما همراه باشید و آن را با دقت مطالعه کنید.
در ابتدا کمی از لووتیروکسین بگوئیم.
لووتیروکسین چیست؟
لووتیروکسین یک داروی مکمل هورمونی است که برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود، کم کاری تیروئید ممکن است بنا به دلایل مختلف ایجاد شود
هاشیموتو، مشکلات مادرزادی، بارداری، درمانهای قبلی پرکاری تیروئید مثل جراحی یا یدرادیواکتیو مواردی هستند که می توانند کم کاری در این غده را به وجود بیاورند.
اگر می خواهید دلایلی که باعث کم کاری تیروئید می شود را بدانید می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://tiradsono.com/hypothyroidism/
لووتیروکسین برای جبران کمبود هورمون تیروئید تجویز می شود و بسیار مهم است که به موقع و به میزان درست مصرف شود، چرا؟ چون کم کاری عوارض خطرناک تری به دنبال دارد پس کسانی که با این مشکل مواجه هستند باید حتما آنرا مصرف کنند و صد البته تحت نظر پزشک غدد باشند.


لووتیروکسین را چگونه مصرف کنیم ؟
این دارو معمولا یک بار در روز و با معده خالی استفاده می شود، به طور معمول بهتر است قبل از صبحانه و اول صبح استفاده شود، نباید دوز دارویتان را فراموش کنید، ولی اگر لووتیروکسین فراموش شود، بلافاصله در زمانی که به یاد آوردید آن را مصرف کنید مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک شده باشید.
این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است در برخی افراد نیاز باشد تا آخر عمر دارو مصرف شود مخصوصا کسانی که تیروئیدکتومی کرده باشند، ولی در انتهای این مقاله به شما می گویم که چطور می توانید تیروئیدکتومی نکنید و از شر توده در گلویتان خلاص شوید.
چه کسانی به لووتیروکسین نیاز دارند؟
پزشکان فوق تخصص موسسه تیراد، افرادی که به توده یا ندول تیروئید مبتلا هستند را درمان می کنند.
با این حال، کسانی که به بیماری های زمینه ای و خود ایمنی مثل هاشیموتو مبتلا هستند، باید به متخصص غدد مراجعه نمایند. این افراد همچنان باید دارو لووتیروکسن مصرف کنند.
عوارض لووتیروکسین
مصرف لووتیروکسین در بعضی بیماران علاوه بر عوارض جسمی، عارضه های روحی نیز پدید می آورد، اکثر علائم موقتی هستند.
در ماههای اول مصرف ممکن است با ریزش مو رو به رو شوید ولی این موقتی است و به احتمال زیاد پس از مدتی رفع می شود، اگر ادامه پیدا کرد به پزشکتان اطلاع بدهید.
و نیز اگر با این موارد رو به رو شدید با پزشک صحبت کنید، گرگرفتگی، تعریق، افزایش ضربان قلب، مشکلات خواب، عصبی بودن، زود از کوره در رفتن یا تحریک پذیری زیاد، اسهال، درد استخوان، استخوانهای شکننده ، ضربان سریع و نامنظم قلب، احساس ضعف، نفس تنگی و درد قفسه سینه؛
ممکن است نیاز باشد تا دوز دارویتان را عوض کنید.
و اما چه کسانی می توانند از مصرف قرص لووتیروکسین در امان باشند؟
بهتر است کمی راجع به اینکه چرا این دارو تجویز می شود بیشتر بدانید تا سر اصل مطلب برویم، بیماران پرکاری تیروئید ممکن است به مصرف این دارو کشیده شوند چگونه؟
پرکاری تیروئید
تعداد زیادی از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، دچار بیماری خود ایمنی به نام گریوز شده اند، گریوز مربوط به مشکلات خود ایمنی هستند و درمان چنین بیماری با کمک دارو و درمان طبی توسط پزشک متخصص غدد امکان پذیر است.
ولی در مواردی بیماری پرکاری تیروئید با وجود ندول های گرم یا داغ ایجاد می شود، این توده ها یا ندول ها با تولید بیشتر هورمون یا بهتر است بگوییم تولید هورمون اضافی باعث پرکاری تیروئید می شوند.
در این بیماران پزشک توصیه می کند که توده ها درمان شوند و راه درمان این توده ها در گذشته یا جراحی بود و یا روش تهاجمی دیگری به نام یدرادیواکتیو
در این موارد بیمار، به این دلیل که درمان تهاجمی بود و به بافت تیروئید هم آسیب می زد پس از درمان به احتمال زیاد دچار کم کاری تیروئید می شد، و مجبور به مصرف لووتیروکسین تا آخر عمر می شدند.
ولی امروز خوشبختانه این بیماران (توده های خوش خیم و برخی از انواع توده های بدخیم) می توانند از روش های بدون جراحی یا کمتر تهاجمی استفاده کنند، این روش ها آر اف تیروئید ، درمان ماکروویو و همین طور تزریق الکل هستند.
کم کاری تیروئید
زمانی که غده تیروئید دچار افت عملکرد شود، بیماری کم کاری تیروئید بروز می کند. در این شرایط، میزان هرمون های T3، T4 و سایر هرمون هایی که به سوخت و ساز بدن کمک می کنند، کم می شود.
اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می توان بیمار را به راحتی درمان کرد. در غیر این صورت، عوارض بیماری شما را به بیماری های خطرناک تری دچار می کند.


علائم کم کاری تیروئید
به نقل از پزشکان فوق تخصص موسسه سونوگرافی و تصویربرداری تیراد علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی مداوم، حساس بودن نسبت به سرما، یبوست، اختلال حافظه و گرفتگی عضلانی می شود.
همینطور خشکی پوست، افزایش وزن در کوتاه مدت، ریزش موی شدید، ناخن های شکننده، کاهش میل جنسی و نامنظم شدن دوره های قائدگی در خانم ها، سایر علائم شایع و قابل توجه هستند.
البته این علائم به طور یک جا در بیماران بروز نمی کنند. بلکه بسته به سن و شرایط بیمار، علائم مختلفی از کم کاری تیروئید ظاهر می شوند.
این بیماری در کودکان، سلامت ذهنی آن ها را مختل می کند. در حالی که افراد سال خورده با ابتلا به کم کاری تیروئید، دچار افسردگی و بیماری هایی مانند یبوست می شوند.
درمان کم کاری تیروئید
رایج ترین درمان کم کاری تیروئید، استفاده از قرص لووتیروکسین است.
لووتیروکسین ساختاری شبیه به هورمون T4 که به طور طبیعی در بدن ترشح می شود، دارد ولی به هر حال نمی توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که مصرف دارو همیشه برای بیماران ناخوشایند است مخصوصا اگر به موقع و به اندازه مصرف نشود.
مسئله ناخوشایند تر این است که باید به صورت دوره ای آزمایش تیروئید انجام شود تا اگر دوز دارو نیاز به تغییر دارد انجام شود وگرنه عوارض کم کاری یا پرکاری به سراغتان می آید
و اما درمان های کمتر تهاجمی چگونه به شما کمک می کند ؟
در ایران از سال 96 این روش ها توسط پزشکان فوق تخصص اینترونشن در مرکزی به نام تیراد که مرکز فوق تخصصی در درمان توه های تیروئید و یک مرکز فوق تخصصی سونوگرافی است انجام می شود
دکتر حجت ابراهیمی نیک، دکتر حسین چگینی و دکتر رامبد صلوتی از اعضای هیئت مدیره این مرکز می باشند
تیراد، مرکزی فوق تخصصی است که به درمان ندول های تیروئید یا همان توده های غده تیروئید کمک می کند.
اگرعلائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید را در خود احساس می کنید، اول به یک متخصص غدد مراجعه کنید و اگر علت پرکاری شما ندول گرم یا داغ است و هورمون تولید می کند و یا اگر کم کاری باعث شده تا در تیروئیدتان گره ایجاد شود حتما سری به مرکز تیراد بزنید چون مطمئنا درمانی که تهاجمی نباشد و باعث نشود که شما تا آخر عمرتان درگیر بیماری باشید و عوارض آن را تحمل کنید به نفع شما است.
این مرکز اولین مرکزی است که در کشور و برای چنین درمانهایی دایر شده است
درمان توده های تیروئید چگونه انجام می شود؟
همانطور که گفتیم، با ندیده گرفتن بیماری های کم کاری یا پرکاری تیروئید، شدت آن ها افزایش می یابد. گاهی افراد به سرطان تیروئید مبتلا می شوند و درمان آن ها پیچیده می شود.
پیش از این برای از بین بردن توده های تیروئید، عمل جراحی انجام می شد. بعضی متخصصین غدد برای درمان بیماران خود از روش ید درمانی با ید رادیواکتیو استفاده می کردند.
در جراحی، بافت پارانشیم تیروئید آسیب می بیند که ممکن است به صورت جزئی یا برداشتن قسمتی از تیروئید باشد و یا مجبور به برداشتن کل تیروئیدتان شوید.
بیمارانی که جراحی تیروئید را انجام می دهند، باید به طور مادام العمر قرص های جایگزین از جمله لووتیروکسین را مصرف کنند.
اما با این روشها بافت تیروئید آسیب نمی بیند درمان توده های تیروئید نیازی به مصرف لووتیروکسین نیست اگر برای درمان، از روش آر اف استفاده شود. موسسه فوق تخصصی تیراد، یک راه نجات برای درمان ندول های تیروئید به روش آر اف است.
در روش آر اف، یک سوزن مخصوص وارد توده هایی که به وسیله سونوگرافی تیروئید شناسایی شده اند، می شود - نگران نباشید این روش در بی حسی موضعی کامل و بدون درد انجام می شود - . این سوزن، امواج آر اف و حرارت را به توده وارد کرده و سلول های توده را می سوزاند.
در آر اف، غده تیروئید بیمار هیچ آسیبی نمی بیند. در نتیجه او به کم کاری تیروئید مبتلا نشده و نیازی به داروی لووتیروکسین ندارد. مگر اینکه دلیل ابتلا به کم کاری تیروئید، بیماری های دیگری باشند.
بنابراین در صورتی که بافت پارانشیم تیروئید بیمار، دچار کم کاری نشده باشد، می تواند بدون خوردن داروی لووتیروکسین زندگی کند.
در نهایت
آر اف تیروئید، بهترین و کم عارضه ترین روش از بین بردن ندول های تیروئید هست. یکی از محاسن این روش درمانی، برگرداندن بیمار به زندگی عادی و بدون نیاز به مصرف داروی لووتیروکسین است. بیماران برای درمان توده های تیروئیدی می توانند به موسسه فوق تخصصی تیراد مراجعه نمایند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ