سفیدی زودرس مو در جوانان، جوان های مو سفید بخوانند

Shabnam Khesal
  گروه گزارش / شبنم موسوی خصال: تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است. اما موهای سفید تقریباً در هر زمان از زندگی می توانند ظاهر شوند. حتی نوجوانان و افراد 20 ساله ممکن است متوجه تارهای موی سفید شوند.بدن انسان میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچک دارد که سطح پوست را […]

 

سفیدی زودرس مو در جوانان

گروه گزارش / شبنم موسوی خصال: تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است. اما موهای سفید تقریباً در هر زمان از زندگی می توانند ظاهر شوند. حتی نوجوانان و افراد 20 ساله ممکن است متوجه تارهای موی سفید شوند.بدن انسان میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچک دارد که سطح پوست را پوشانده است. فولیکول ها سلول های مویی و رنگی ایجاد می کنند که حاوی ملانین هستند. با گذشت زمان ، فولیکول های مو سلول های رنگدانه ای خود را از دست می دهند و در نتیجه رنگ سفید ایجاد می شود. در این گزارش ، به برخی از دلایل عمده سفیدی زودرس مو ، همراه با روش هایی برای کاهش روند سفیدی یا جلوگیری از آن اشاره می کنیم.

سفیدی زودرس مو علل خاصی دارد

سفید شدن موها با افزایش سن امری طبیعی است و در حقیقت نشانه آن است که بدن در حال فرسوده شدن و پیری است. زمانی که انرژی بدن با افزایش سن تحلیل می رود قابلیت تولید کلاژن کاهش و چین و چروک پوست افزایش می یابد و از طرف دیگر سلول های رنگدانه ای که در ریشه موها قرار دارند به آهستگی از بین می روند و ریشه مویی که دارای تعداد کمتری سلول های رنگدانه می باشد قابلیت تولید مقدار کمتری ملانین را دارد. ملانین ماده ای شیمیایی است که باعث تولید رنگ در تارهای مو می شود.به طور میانگین سن آغاز سفید شدن موها 30 سالگی در مردان و 35 سالگی در زنان است که با افزایش سن بر سرعت سفیدی موها افزوده می شود، البته عوامل ژنتیکی نیز در روند سفید شدن موها و سن آغاز آن دخیل می باشند.

اگر مو سفید شود دیگر نمی ریزد !

تعدادی از مردم بر این باورند که با سفید شدن مو، دیگر ریزش مو پیدا نمی کنند.این باور اشتباه است، یعنی بر روی ریزش مو دلایل بی شماری تاثیرگذار است و تغییر بر روی رنگ دانه های مو نمی تواند جلوی هیچ کدام از آنها را بگیرد. تنها دلیل آن است که موی سفید دارای ضخامت بیشتری است و در برابر ریزش مقاومت بیشتری دارد.
آیا رنگ کردن موها تاثیری بر سفیدی آن دارد؟
متخصصین بر این باورند که ، رنگ کردن زیاد هیچ تأثیری بر سفید شدن زودرس موها ندارد اما بی خوابی و اضطراب از عوامل مستعد کننده سفیدی زودرس هستند.

بیشتر بخوانید: برای معالجه سفیدی مو این نسخه گیاهی فوق العاده را بخوانید

جوان های مو سفید بدانند

جوان های مو سفید بدانند

موی سفید بیشتر در افرادی که رنگ موهای تیره تری دارند؛ قابل توجه است. اگرچه موی سفید نشانه ای از افزایش سن محسوب می شود اما تارهای بدون رنگ مو ممکن است که در هر سنی حتی زمانی که شما درسن مدرسه یا دانشگاه هستید نیز پیدا شوند. اگر در دهه ۲۰ زندگی خود قرار دارید، ممکن است که یک یا چند تار موی سفید داشته باشید.
ژن‌ها مسئول سفید شدن موها هستند. این ژن‌ها وابسته به جنس نبوده و منجر به سفید شدن زودرس موها می شوند. همچنین بسیاری از بیماریها نیز می‌تواند روند سفید شدن موها را تسریع کند.

عدم توازن مواد معدنی در بدن و سفیدی زودرس مو

سلول های رنگدانه ای که در ریشه موها قرار دارند از عناصر آهن و منگنز برای تولید رنگ در تار موها استفاده می کنند اگر به این عناصر در طبیعت و در سنگهای معدنی نگاه کنید رنگ آن ها سیاه و تیره می باشد و یکی از نشانه های سفیدی زودرس موها می تواند کمبود آن ها در بدن باشد. از طرفی دیگر ازدیاد عناصر کلسیم و روی نیز عاملی برای سفیدی موها در جوانی می باشند این عناصر به رنگ سفید بوده و ازدیاد آن ها سبب رسوبشان در بافت های نرم بدن از قبیل موها می شود.

کمبود ویتامین ب 12 و سفیدی زودرس مو
کمبود ویتامین ب 12 نیز از عوامل مهم در سفید شدن زودرس موها می باشد، کمبود آن سبب کم خونی، کاهش انرژی بدن و قدرت حافظه نیز می گردد.
مشکلات غده تیروئید وسفیدی زودرس مو
بویژه کم کاری تیروئید می تواند به بسیاری از مشکلات مرتبط با پوست و مو از جمله ریزش و سفیدی موها دامن زند.
استعمال دخانیات و تسریع روند سفیدی موها
تحقیقات نشان می دهد استعمال دخانیات سبب کاهش تولید ملانین توسط سلول های رنگدانه ای می شود و افرادی که از دخانیات استفاده می کنند 4 برابر بیشتر در خطر سفیدی زودرس موها نسبت به سایرین می باشند.

رژیم غذایی طولانی مدت و غیراصولی بر سفیدی موها بی اثر نیست
این روزها رواج غیراصولی و بی اساس بعضی از رژیم های غذایی در بین جوانان باعث بروز مشکلاتی در سلامتی بدن آنها شده است.
تغذیه نامناسب باعث بروزبعضی از بیماری‌های پوستی مانند لک و پیس باعث سفید شدن ناحیه‌ای از بدن مثل پوست سر، ابروها و مژه‌ها می‌شود و به دنبال آن سفید شدن لکه‌ای و یا گلوله‌ای مو بروز می‌کند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از سفیدی مو با خوردن این میوه ها

مواد غذایی که باعث جلوگیری از سفیدی زودرس موها می شوند

مواد غذایی که باعث جلوگیری از سفیدی زودرس موها می شوند

مصرف مواد غذائی حاوی مس و منگنز در جلوگیری از سفیدی مو بسیار مؤثر است. یافته های موجود نشان می دهد در میان داروهای گیاهی، جوشاندۀ سبوس گندم، مصرف سنبل الطیب، خوردن روزانه ۱ قاشق مربا خوری از مخلوط پودر سبوس برنج و شکر یا نبات سائیده شده و قرار دادن نان جو در دستور رژیم غذائی نیز در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید مؤثر است.
مس نیز از جمله عناصری است که می تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری می کند. خوراکی هائی همچون نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو ، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهائی هستند که مقدار قابل توجهی مس را در خود جای داده اند.

بیشتر بخوانید: سدی در مقابل کاهش و سفیدی مو بسازید

آیا سفیدی زودرس موها قابل پیشگیری است؟

توانایی معکوس کردن یا جلوگیری از سفید شدن موها به دلایل بروز آن بستگی دارد. اگر دلیل آن ژنتیک باشد، هیچ کاری جهت جلوگیری یا تغییر رنگ دائمی موها از کسی ساخته نیست. اما اگر مشکوک به بیماری خاصی هستید با پزشک خود مشورت کنید که آیا بیماری زمینه ای موجب سفیدی موی شما است یا خیر. اگر بیماری خود را درمان کنید ممکن است که رنگدانه ها بازگردند اما تضمینی وجود ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ