آنچه بیماران دیابتی برای ایمن ماندن از کرونا و آلودگی هوا باید بدانند

Shabnam Khesal
ویروس کووید-19 به بزرگ ترین چالش بهداشتی جهان تبدیل شده که بشریت در کل تاریخ ثبت شده خود با آن مواجه نشده است. در حالی که همه گیری چیز جدیدی نیست، اما گسترش سریع این بیماری و حجم موارد ثبت شده در سطح جهانی بی سابقه است. به گزارش ایندیاتایمز، دانشمندان و متخصصان در حوزه […]

ویروس کووید-19 به بزرگ ترین چالش بهداشتی جهان تبدیل شده که بشریت در کل تاریخ ثبت شده خود با آن مواجه نشده است. در حالی که همه گیری چیز جدیدی نیست، اما گسترش سریع این بیماری و حجم موارد ثبت شده در سطح جهانی بی سابقه است.
به گزارش ایندیاتایمز، دانشمندان و متخصصان در حوزه بهداشت به طور مداوم در تلاش هستند تا بیماری و روش های مختلف تاثیر آن بر بدن ما را ارزیابی کنند. گرچه از همان روزهای ابتدایی شروع همه گیری مشخص شد این ویروس برای افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و غیره بیشتر تهدیدآمیز است. در حال حاضر نیز رابطه بین شیوع ویروس کووید-19 و آلودگی نیز بر همگان روشن شده است. طبق تحقیقات آلودگی هوا می تواند منجر به بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و بیماری های تنفسی شود که به عنوان عوامل خطر برای عوارض کووید-19 شناخته شده اند.
این امر با توجه به این واقعیت که 91 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که آلودگی هوا بیش از حد ایمن مجاز توسط سازمان بهداشت جهانی است، اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
کووید-19 و آلودگی هوا
کووید-19 در درجه نخست یک عفونت تنفسی است که باعث عوارض متعددی می شود که از جمله آن می توان به شوک های سپتیک، اختلالات عملکرد کبد و کلیه و نارسایی های چند عضو دیگر اشاره کرد. مشاهده شده این بیماری در افرادی که به این بیماری ها و اختلالات دچار هستند، خطر بیشتری را نشان می دهد.
زندگی در مناطقی با آلودگی شدید هوا چنین شرایط پزشکی را بدتر کرده و بیماری های تنفسی را کشنده تر می کند. تخمین زده می شود تقریبا 40 درصد از کل عفونت های دستگاه تنفسی و تقریبا 20 درصد از بیماری های کرونر و دیابت ناشی از آلودگی هوا است و همین امر زمینه اصلی نگرانی برای کووید-19 محسوب می شود.

بیشتربخوانید:علائم کرونا در بیماران دیابتی

بیشتربخوانید:مقاومت انسولین را چگونه تشخیص دهیم؟

بیشتربخوانید:آیا مصرف قندهای مصنوعی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند؟

کووید-19 و دیابت 

دیابت بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. از این رو هنگامی که فردی از عفونت های ویروسی مانند کووید-19 رنج می برد، احتمالا مدیریت شرایط این ویروس در بیماران دیابتی سخت تر می شود. همچنین می تواند منجر به عفونت های باکتریایی ثانویه در ریه ها و غیره شود.
دیابت نوع 2 باعث افزایش سطح پلاسمینوژن می شود که ویروس کرونا و رشد آن را در بدن تقویت می کند.
با توجه به خطرات مختلف ناشی از افزایش آلودگی هوا و دیابت در پی همه گیری برای افرادی که از دیابت رنج می برند بسیار مهم است که اقدامات خاصی را انجام دهند تا از عفونت در امان بمانند.
اقدامات احتیاطی کلیدی عبارتند از:
پرهیز از تمرینات ورزشی و پیاده روی در فضاهای باز که دود و آلودگی هوا در آنجاها زیاد است. دود و آلودگی معمولا در فصل زمستان متراکم تر است، بنابراین باید از پیاده روی در صبح زود اجتناب کرد.
استفاده از ماسک صورت برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است زیرا در برابر آلودگی هوا و ویروس از آنها محافظت می کند.
بهداشت دست یکی دیگر از موارد مهم در استراتژی محافظت در برابر ویروس است و شستشوی مکرر دست با آب و صابون به ویژه قبل از مصرف غذا یا لمس صورت توصیه می شود.
کنترل قندخون بسیار ضروری است، بیماران دیابتی باید به طور مرتب سطح گلوکز خون خود را کنترل کرده و داروهای خود را به طور منظم استفاده کنند.
غفلت از دیابت یا آلودگی هوا می تواند یک خطر جدی برای سلامتی در زمان همه گیری باشد. با این حال، با انجام اقدامات ساده و موثر همانطور که در بالا ذکر شد، دیابتی ها می توانند حتی در این شرایط خود را ایمن و سالم نگه دارند.

مترجم:الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ