درمان های خانگی برای دفع سنگ کلیه +عکس

Shabnam Khesal
سنگ کلیه رسوبات سختی است که در کلیه ها تشکیل می شود این سنگ ها برای خروج از بدن باید از طریق دستگاه مجاری ادراری عبور کنند که طی کردن این مسیر برای دفع سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد با این حال گزینه هایی برای مدیریت دفع سنگ کلیه و درد آن در خانه وجود دارد. […]
سنگ کلیه رسوبات سختی است که در کلیه ها تشکیل می شود این سنگ ها برای خروج از بدن باید از طریق دستگاه مجاری ادراری عبور کنند که طی کردن این مسیر برای دفع سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد با این حال گزینه هایی برای مدیریت دفع سنگ کلیه و درد آن در خانه وجود دارد.
بیشتر موارد سنگ کلیه با داروهای ضد درد، مایع درمانی یا نوع دیگری از مداخلات پزشکی قابل درمان است، همچنین مراحلی وجود دارد که افراد می توانند با رعایت آنها خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهند. همه این روش های درمانی به نسخه، یا حتی دارو نیاز ندارند با این حال اگر سنگ کلیه بیش از حد دردناک باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به گزارش هلث لاین، در این مقاله روش هایی برای دفع سنگ کلیه در خانه مطرح شده که برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.
هیدراته بمانید
نوشیدن مایعات فراوان قسمت مهمی در دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید است چراکه مصرف مایعات نه تنها سموم را دفع می کند بلکه به حرکت سنگ و شن از طریق مجاری ادراری نیز کمک می کند. اگرچه ممکن است آب به تنهایی برای انجام این پروسه کافی باشد، اما افزودن برخی مواد خاص می تواند تاثیر آن را بیشتر کند. در نظر داشته باشید حتما بلافاصله پس از نوشیدن هر دارویی یک لیوان آب بنوشید.
قبل از شروع به کار با داروهای خانگی ذکر شده در زیر با پزشک خود مشورت کنید آنها می توانند ارزیابی کنند که درمان خانگی برای شما گزینه مناسبی است یا اینکه می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی شود.
اگر باردار یا شیرده هستید از این روش های درمانی استفاده نکنید پزشک می تواند تشخیص دهد آیا هر گونه آب میوه یا سبزی ممکن است برای شما یا کودکتان عوارض جانبی داشته باشد یا خیر.
هنگام داشتن سنگ کلیه افزایش میزان آب مصرفی می تواند به سرعت بخشیدن به روند دفع آن کمک کند، بنابراین به جای 8 لیوان معمول در روز 12 لیوان آب بنوشید. پس از دفع سنگ نیز باید روزانه 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. کم آبی یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سنگ کلیه است، به علاوه به رنگ ادرار خود توجه کنید باید خیلی روشن و زرد کم رنگ باشد، ادرار زرد تیره نشانه کم آبی بدن است.
تاثیر آب لیموترش بر دفع سنگ کلیه
آب لیموترش تازه را به هر میزانی که دوست دارید به آب اضافه کنید. لیمو حاوی سیترات ماده ای شیمیایی است که از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری می کند، همچنین سیترات می تواند سنگ های کوچک را تجزیه و به آنها اجازه دهد تا راحت تر عبور کنند. آب لیموترش دارای فواید بی شماری دیگر برای سلامتی است به عنوان نمونه می توان به جلوگیری از رشد باکتری ها و تامین ویتامین C مورد نیاز بدن اشاره کرد.
تاثیر آب ریحان بر دفع سنگ کلیه

ریحان حاوی اسید استیک است که به تجزیه سنگ کلیه و کاهش درد کمک می کند، همچنین سرشار از مواد مغذی است و این نوشیدنی به طور سنتی برای اختلالات گوارشی و التهابی نیز استفاده می شود. وجود آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی در آب ریحان ممکن است به حفظ سلامت کلیه کمک کند.
برای تهیه چای از برگ های ریحان تازه یا خشک استفاده کنید و روزانه چندین فنجان بنوشید، همچنین می توانید ریحان تازه را به ترکیبات آب میوه یا اسموتی ها اضافه کنید. در نظر داشته باشید نباید بیش از 6 هفته از آب ریحان استفاده کنید چراکه استفاده طولانی مدت این نوشیدنی ممکن است منجر به موارد زیر شود:
قند خون بالا
فشار خون پایین
افزایش خونریزی
تحقیقات بسیار کمی در مورد موثر بودن ریحان برای سنگ کلیه وجود دارد، اما خاصیت ضد اکسیداتیو و ضد التهابی دارد.
تاثیر سرکه سیب بر دفع سنگ کلیه
سرکه سیب حاوی اسید استیک است که به دفع سنگ کلیه کمک می کند. سرکه سیب علاوه بر دفع سنگ کلیه می تواند درد ناشی از سنگ را نیز تسکین دهد، همچنین سرکه سیب برای سلامتی فواید بیشماری دارد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد سرکه سیب در کمک به کاهش تشکیل سنگ کلیه موثر است اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است، اما به دلیل مزایای بیشمار آن برای سلامتی احتمالا مصرف آن خطر کمی به همراه دارد. برای بهره مندی از فواید این سرکه 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به 6 تا 8 اونس آب تصفیه شده اضافه کنید و این ترکیب را در طول روز بنوشید. در نظر داشته باشید نباید بیش از یک لیوان 8 اونسی در روز از این ترکیب استفاده کنید، همچنین می توانید از آن روی سالادها استفاده کنید یا آن را به سس سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید. مصرف بیش از حد سرکه سیب می تواند منجر به کاهش سطح پتاسیم و پوکی استخوان شود. افراد مبتلا به دیابت هنگام نوشیدن این ترکیب باید احتیاط کنند و سطح قند خون خود را با دقت در طول روز کنترل کنند. اگر از هر یک از داروهای زیر استفاده می کنید نباید این ترکیب را بنوشید:
انسولین
دیگوکسین
داروهای مدر مانند اسپیرونولاکتون
تاثیر آب کرفس بر دفع سنگ کلیه
تصور می شود آب کرفس سموم موثر در تشکیل سنگ کلیه را دفع می کند و مدت هاست که در داروهای سنتی استفاده می شود، همچنین به دفع سنگ کلیه کمک می کند بنابراین می توانید یک یا چند ساقه کرفس را با آب مخلوط کنید و این ترکیب را در طول روز بنوشید. اگر در هر یک از گروه های زیر قرار دارید نباید این ترکیب را بنوشید:
هرگونه اختلال خونریزی
فشار خون پایین
یک عمل جراحی برنامه ریزی شده
اگر داروهای زیر را مصرف می کنید نباید آب کرفس بنوشید:
لووتیروکسین
لیتیوم
داروهایی که حساسیت به آفتاب را افزایش می دهند مانند ایزوترتینوئین
داروهای آرام بخش مانند آلپرازولام
تاثیر آب انار بر دفع سنگ کلیه

قرن هاست که از آب انار برای بهبود عملکرد کلیه استفاده می شود زیرا این نوشیدنی سنگ ها و سموم دیگر را از سیستم بدن شما دفع می کند، همچنین مملو از آنتی اکسیدان است که به سلامت کلیه ها کمک می کند و ممکن است در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد.
همچنین میزان اسیدیته ادرار شما را کاهش می دهد و سطح اسیدیته پایین خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده را کاهش می دهد. تاثیر آب انار در جلوگیری از سنگ کلیه باید بیشتر بررسی شود، اما به نظر می رسد مصرف عصاره انار فوایدی داشته باشد و خطر سنگ را کاهش دهد هر روز می توانید آب انار را بنوشید محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، اما اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می کنید نباید آب انار بنوشید:
داروهایی که توسط کبد تغییر می یابد
داروهای فشار خون مانند کلروتیازید
روزوواستاتین
تاثیر آب حبوبات کلیوی شکل بر دفع سنگ کلیه
آبگوشت حبوبات کلیوی یک غذای سنتی است که اغلب در هند استفاده می شود و برای بهبود سلامت کلیه بسیار مصرف می شود، همچنین به تجزیه و دفع سنگ ها کمک می کند بنابراین شما می توانید حبوبات کلیوی شکل را بپزید و آب آن را صاف کنید و در طول روز چند لیوان بنوشید.
سایر درمان های طبیعی برای دفع سنگ کلیه
درمان های خانگی زیر ممکن است حاوی موادی باشند که در آشپزخانه شما موجود نباشند، بنابراین باید آنها را از فروشگاه مواد غذایی بهداشتی معتبر تهیه کنید.
تاثیر آب ریشه قاصدک بر دفع سنگ کلیه
ریشه قاصدک برای کلیه مقوی است و تولید صفرا را تحریک می کند. تصور می شود ریشه قاصدک به از بین بردن سموم، افزایش میزان ادرار و بهبود هضم غذا کمک می کند. قاصدک دارای ویتامین هایA ، B ، C ، D و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد قاصدک در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نقش دارد بنابراین می توانید آب قاصدک تازه درست کنید یا آن را به صورت چای استفاده کنید. اگر می خواهید آن را تازه تازه درست کنید می توانید برای داشتن طعم بهتر پوست پرتقال، زنجبیل و سیب را نیز به آن اضافه کنید و در طول روز 3 تا 4 فنجان بنوشید برخی از افراد هنگام خوردن قاصدک یا اجزای آن دچار دل درد می شوند. اگر داروهای زیر را مصرف می کنید نباید این ترکیب را بنوشید:
رقیق کننده های خون
ضد اسید
آنتی بیوتیک ها
لیتیوم
داروهای مدر مانند اسپیرونولاکتون
قبل از مصرف عصاره ریشه قاصدک با پزشک خود صحبت کنید زیرا این دارو می تواند با بسیاری از داروها تداخل ایجاد کند.
تاثیر آب گیاه گندم بر دفع سنگ کلیه
گیاه گندم دارای مواد مغذی بسیاری است و مدت هاست برای تقویت سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه گندم جریان ادرار را افزایش می دهد تا به دفع سنگ کمک کند، همچنین حاوی مواد مغذی حیاتی است که به پاکسازی کلیه ها کمک می کند، بنابراین می توانید روزانه 2 تا 8 اونس آب گیاه گندم را بنوشید. برای جلوگیری از عوارض جانبی با کمترین مقدار ممکن شروع کنید و به تدریج تا 8 اونس افزایش دهید. اگر آب سبوس گندم تازه موجود نیست می توانید مکمل های پودر گندم را طبق دستور مصرف کنید.
تاثیر آب دم اسب بر دفع سنگ کلیه
از گیاه دم اسب برای افزایش جریان ادرار استفاده می شود تا به دفع سنگ کلیه کمک کرده و تورم و التهاب را تسکین دهد، همچنین دم اسب دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است که به سلامت کلیه کمک می کند. با این حال، نباید بیش از 6 هفته از دم اسب استفاده کنید زیرا خطر تشنج، کاهش سطح ویتامین های گروه B و از دست دادن پتاسیم وجود دارد. اگر از لیتیوم، دیورتیک ها یا داروهای قلبی مانند دیگوکسین استفاده می کنید نباید آب دم اسب را مصرف کنید.
دم اسبی برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. دم اسب حاوی نیکوتین است و اگر از وصله نیکوتین استفاده می کنید یا می خواهید سیگار را ترک کنید نباید آن را مصرف کنید.
در صورت داشتن موارد زیر نباید آب دم اسب بنوشید:
اختلال مصرف الکل
دیابت
سطح پایین پتاسیم
سطح پایین تیامین
چه موقع برای درمان سنگ کلیه به پزشک مراجعه کنید
اگر طی 6 هفته نتوانستید سنگ کلیه را دفع کنید یا علائم شدیدی مانند درد شدید، خون در ادرار، تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ دارید حتما به پزشک مراجعه کنید وی تشخیص می دهد آیا به دارو یا هر روش درمانی دیگری برای کمک به دفع سنگ کلیه نیاز دارید یا خیر.
در پایان
اگرچه ممکن است دفع سنگ کلیه ناراحت کننده باشد، اما با استفاده از راهکارهای ساده ای می توانید در خانه سنگ کلیه را دفع کنید، همچنین می توانید مسکن های بدون نسخه شامل استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کاهش درد مصرف کنید حتما درمان را تا زمان دفع سنگ ادامه دهید و از مصرف الکل هم اجتناب بورزید.
به محض دفع سنگ کلیه ممکن است بخواهید آن را نگه دارید تا برای آزمایش و بررسی بیشتر به پزشک نشان دهید. پزشک می تواند با تشخیص نوع سنگ به شما کمک کند تا یک برنامه پیشگیرانه برای تولید سنگ مجدد داشته باشید.
ممکن است این روش های درمانی را به رژیم معمول خود اضافه کنید، پس از دفع سنگ به استفاده از آنها ادامه دهید چراکه احتمال می رود به جلوگیری از تشکیل سنگ های بیشتر کمک کند.
توجه داشته باشید قبل از مصرف داروها یا گیاهان دارویی حتما با پزشک خود صحبت کنید.
گیاهان از نظر سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا از نظر کیفیت و خلوص کنترل نمی شوند، بنابراین درباره گزینه ها و منابع خود برای خرید تحقیق کنید. تجزیه و تحلیل اخیر روی 27 مکمل مختلف برای سلامت کلیه نشان می دهد دو سوم آنها شامل موادی هستند که هیچ تحقیقاتی برای حمایت از استفاده آنها وجود ندارد.

بیشتربخوانیم:انواع سنگ کلیه

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ