سلامت قلب و ابتلا آن با زوال عقل در میانسالی

حسام آرین
بر اساس یافته های جدید محققان سلامت بهتر قلب در میانسالی ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که در سنین میانسالی دارای سلامت قلب و عروق بهتری هستند خطر ابتلا به زوال عقل در اواخر عمر را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. زوال عقل یک مسئله بهداشت جهانی است […]

سلامت قبل و زوال عقل

بر اساس یافته های جدید محققان سلامت بهتر قلب در میانسالی ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد.
به گزارش مدیکال نیوزتودی، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که در سنین میانسالی دارای سلامت قلب و عروق بهتری هستند خطر ابتلا به زوال عقل در اواخر عمر را به طور قابل توجهی کاهش می دهند.
زوال عقل یک مسئله بهداشت جهانی است که بار اقتصادی و اجتماعی زیادی را به دوش جامعه می اندازد. اگرچه گزینه هایی وجود دارد که ممکن است به درمان علائم کمک کند، اما در حال حاضر هیچ درمان قطعی یا درمانی برای اصلاح بیماری وجود ندارد. بیش از 5 میلیون بزرگسال با سن 65 سال و بالاتر در ایالات متحده پیش بینی می شود که به زوال عقل مبتلا باشند که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا سال 2050 به حدود 14 میلیون نفر افزایش می یابد. اختلال عملکرد شناختی شدید شامل مشکلات در حافظه، شناخت، زبان، تصمیم گیری، توجه و حل مشکلات همراه با زوال عقل است که می تواند در عملکرد روزمره شخص تداخل ایجاد کند.
برخی از عوامل خطر قابل اصلاح مادام العمر که در مطالعات اپیدمیولوژیک شناسایی شده اند از جمله عوامل خطر قلبی عروقی از اواسط تا اواخر زندگی نقش مهمی در شروع و پیشرفت زوال عقل دارند. در حقیقت، تحقیقات شبیه سازی تخمین می زند تا 35 درصد موارد زوال عقل ممکن است به دلیل عوامل خطر قابل اصلاح در طول زندگی باشد. این عوامل خطر شامل عوامل بهداشت اجتماعی و روانی مانند تحصیلات، تعامل اجتماعی، کاهش شنوایی و افسردگی است.
مطالعات اپیدمیولوژیک نیز اهمیت سلامت قلب و عروق را در پیشگیری از زوال عقل نشان می دهد. عواملی مانند سیگار کشیدن، دیابت، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی، فشار خون بالا، چاقی و کلسترول بالا همه با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط هستند.

خطر قابل تغییر

مطالعات نشان می دهد معیارهای مطلوب سلامت قلب و عروق با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری عروق کرونر قلب ارتباط دارند. 7 معیار سلامت قلب و عروق انجمن قلب آمریکا شامل چهار مولفه رفتاری است:
فعالیت بدنی
رژیم غذایی
سیگار کشیدن
وزن بدن
سه جز دیگر بیولوژیکی هستند:
کلسترول خون
فشار خون
گلوکز خون
دانشمندان داشتن معیارهای بهداشتی قلب و عروق ایده آل در میانسالی را با کاهش ابتلا به زوال عقل در زندگی مرتبط می دانند. در مطالعه جدید، میانسالی میانگین سنی 50.4 سال بود. با این حال، یک مطالعه با شرکت کنندگان مسن با میانگین سنی 67 سال نشان داد معیارهای بهداشتی قلب و عروق ایده آل برای اجزای بیولوژیکی نمره انجمن قلب آمریکا، خطر زوال عقل را 7 سال بعد کاهش می دهد. تاکنون، مطالعات کمی رابطه بین معیارهای سلامت قلب و عروق از اواسط و اواخر زندگی و خطر ابتلا به زوال عقل را بررسی کرده اند، همچنین اثرات جداگانه اجزای رفتاری و بیولوژیکی را مورد تحلیل و بررسی قرار نداده اند. یاجون لیانگ و همکارانش یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت را انجام دادند که شامل هزار و 444 شرکت کننده در مطالعه عوامل خطر قلب و عروق فنلاندی، پیری و دمانس بود تا این خلا را پر کند.
در این مطالعه داده های افراد ثبت نام شده را از سال 1972 تا 1987 (میانسالی میانگین سنی 50 سال بود) تا 1998 تجزیه و تحلیل کرده است (اواخر عمر میانگین سنی 70 سال بود). این تیم همچنین 744 نفر بدون زوال عقل را در سال های 2005 تا 2008 بررسی کرد. معیارهای سلامت قلب و عروق که محققان اندازه گیری کردند شامل 6 مورد از 7 توصیه انجمن قلب آمریکا است. با این حال، هیچ داده غذایی وجود ندارد و اقدامات قند خون ناشتا در میانسالی از دست رفته است به همین دلیل محققان از اندازه گیری پروکسی برای تشخیص دیابت استفاده کردند، سپس آنها این معیارها را به عنوان رفتار (سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی و فعالیت بدنی) یا بیولوژیکی (کلسترول تام، گلوکز ناشتا و فشار خون) دسته بندی کردند.

بیشتر بخوانید: چرا برخی افراد نمی توانند حرکت ورزشی پروانه را انجام دهند؟

مطالعه آنها اطلاعات مربوط به جمعیت شناسی، سبک زندگی، تاریخچه پزشکی و سایر معیارهای سلامت قلب و عروق را از طریق معاینات بالینی، آزمایش های آزمایشگاهی، ثبت بیماران، یک نظر سنجی خودگردان و ثبت داروهای تجویز شده جمع آوری کرده است. تشخیص زوال عقل از معیارهای مشخص شده در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی پیروی می کند. این مطالعه برای ارزیابی عملکرد شناختی در پیگیری در سال های 1998 و 2005 تا 2008 از آزمون حالت روان ذهنی استفاده کرده است. این مطالعه معیارهای بهداشت قلب و عروق ایده آل را به شرح زیر تعریف کرده است:
فعالیت بدنی و تعریق بیش از دو بار در هفته
شاخص توده بدنی کمتر از 25
سطح گلوکز پلاسما ناشتا کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر بدون درمان در اواخر زندگی و عدم تشخیص دیابت یا استفاده از داروهای دیابت در میانسالی
سطح کلسترول سرم کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر
فشار خون کمتر از 120/80 میلی متر جیوه بدون نیاز به مصرف داروی فشار خون
بیش از 1 سال هرگز سیگار نکشید یا سیگار را ترک کنید
این مطالعه هر یک از این معیارهای سلامت قلب و عروق را به تنهایی و به عنوان ترکیبی هم در میانسالی و هم در اواخر زندگی ارزیابی و نمره گذاری کرده است.
61 و 47 شرکت کننده دیگر به ترتیب در سال 1998 و 2005-2008 تشخیص زوال عقل دریافت کردند.

کاهش قابل توجه خطر

این مطالعه نشان داد شرکت کنندگان با نمره ایده آل ترکیبی از سلامت قلب و عروق در میانسالی 54 درصد خطر ابتلا به زوال عقل کمتر از شرکت کنندگان با نمره ضعیف دارند. این بعد از کنترل مرگ و سایر عوامل مخلوط احتمالی بود. نتایج نشان داد افزایش 1 درصدی نمرات معیارهای سلامت قلب و عروق با 14 درصد کاهش خطر زوال عقل ارتباط دارد. علاوه بر این، افرادی که دارای نمرات ایده آل سلامت قلب و عروق رفتاری در میانسالی هستند، 58 درصد خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند. در مقابل افرادی که در اواخر عمر با نمرات ایده آل سلامت قلب و عروق مواجه بوده اند، 3.5 برابر خطر ابتلا به زوال عقل دارند.
محققان نتیجه گرفتند داشتن فشار خون كمتر از 120/80 میلی متر جیوه و سطح كلسترول كامل پایین نیز می تواند نشانگر زوال عقل پیش بالینی باشد، بنابراین ارزش های پیش بینی این معیارها را كاهش می دهد.
محدودیت های عمده این مطالعه شامل کمبود داده در مورد رژیم غذایی و سطح گلوکز میانسالی، میزان بالای از دست دادن برای پیگیری و زیر گروه های کوچک است که قدرت و تعمیم یافته های مطالعه را محدود می کند، بنابراین نیاز به تایید در مطالعات گسترده مبتنی بر جمعیت دارند.
با این حال، این مطالعه یافته های قبلی را تایید می کند که نشان می دهد مولفه بیولوژیکی سلامت قلب و عروق با افزایش سن کمتر پیش بینی کننده زوال عقل است، همچنین بر اهمیت سلامت قلب و عروق رفتاری تا سن بالاتر تاکید می کند. این یافته ها می تواند تاثیر قابل توجهی در توسعه استراتژی های بهینه کاهش خطر داشته باشد. حفظ عادات بهداشتی قلب و عروق سالم به ویژه در مورد سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و شاخص توده بدنی ممکن است خطر زوال عقل را در اواخر زندگی کاهش دهد در نهایت بار این بیماری کاهش می یابد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ