خوراکی های شگفت انگیزی که به کاهش وزن کمک می کنند +عکس

Shabnam Khesal
هیچ شکی نیست آنچه در بشقاب خود قرار می دهید نقشی اساسی در کاهش وزن دارد، اما باید بدانید آنچه در کابینت ادویه های خود نگهداری می کنید نیز به همان اندازه مهم است. ثابت شده است بسیاری از گیاهان و ادویه ها با ولع و اشتها مقابله و چربی سوزی و کاهش وزن را تقویت می کنند. به گزارش هلث لاین، در اینجا گیاهان شگفت انگیزی معرفی شده است که به شما در کاهش وزن کمک می کنند.
هیچ شکی نیست آنچه در بشقاب خود قرار می دهید نقشی اساسی در کاهش وزن دارد، اما باید بدانید آنچه در کابینت ادویه های خود نگهداری می کنید نیز به همان اندازه مهم است. ثابت شده است بسیاری از گیاهان و ادویه ها با ولع و اشتها مقابله و چربی سوزی و کاهش وزن را تقویت می کنند. به گزارش هلث لاین، در اینجا گیاهان شگفت انگیزی معرفی شده است که به شما در کاهش وزن کمک می کنند.

تاثیر شنبلیله بر لاغری


شنبلیله یک گیاه رایج است که چندین مطالعه نشان داده اند می تواند به کنترل اشتها و کاهش مصرف غذا برای حمایت از کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه در 18 نفر در مقایسه با گروه کنترل نشان داد مصرف مکمل 8 گرم فیبر شنبلیله روزانه باعث افزایش احساس سیری، کاهش گرسنگی و مصرف غذا می شود.
یک مطالعه دیگر در مقیاس کوچک نشان داد مصرف عصاره دانه شنبلیله در مقایسه با گروه دارونما 17 درصد میزان چربی روزانه را کاهش می دهد که منجر به مصرف کالری کمتری در طول روز می شود.

بیشتربخوانیم:مصرف زیاد شنبلیله برای این افراد ممنوع!

تاثیر فلفل کاین بر لاغری


فلفل کاین نوعی فلفل چیلی است که در بسیاری از غذاها برای افزودن طعم تندی اضافه می شوند. این ماده حاوی ترکیب کپسایسین است که به فلفل کاین گرما می بخشد و فواید بی شماری برای سلامتی فراهم می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد کپسایسین می تواند متابولیسم را کمی افزایش دهد و باعث افزایش کالری سوزانده شده در طول روز شود، همچنین کپسایسین باعث کاهش گرسنگی و درنتیجه کاهش وزن می شود.
یک مطالعه کوچک نشان داد مصرف کپسول های کپسایسین باعث افزایش میزان سیری و کاهش کل کالری دریافتی می شود. به علاوه، مطالعه دیگری روی 30 نفر نشان داد خوردن یک وعده غذایی حاوی کپسایسین باعث کاهش سطح گرلین، هورمون مسئول تحریک گرسنگی می شود.

تاثیر زنجبیل بر لاغری

زنجبیل ادویه ای است که از ریزوم گیاه زنجبیل گلدار تهیه می شود. برخی تحقیقات که اغلب در طب عامیانه به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع مختلف بیماری ها استفاده می شود، نشان می دهد زنجبیل می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. یک بررسی از 14 مطالعه انسانی نشان داد مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن بدن و چربی شکم می شود، همچنین در بررسی دیگری که روی 27 مطالعه انسانی، حیوانی و آزمایشگاهی انجام شد، نشان می دهد زنجبیل با افزایش متابولیسم و ​​چربی سوزی در عین کاهش جذب چربی و اشتها به کاهش وزن کمک می کند.

تاثیر پونه کوهی بر لاغری

پونه کوهی یک گیاه چند ساله است که از خانواده گیاهی نعنا، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی است و حاوی کارواکرول یک ترکیب قدرتمند است که به تقویت کاهش وزن کمک می کند. یک مطالعه روی موش های دارای رژیم غذایی پرچرب نشان داد افرادی که کارواکرول دریافت می کنند نسبت به گروه کنترل وزن و چربی بدن به طور قابل توجهی کمتر می شوند، همچنین مشخص شد مکمل های کارواکرول به طور مستقیم روی برخی از ژن ها و پروتئین های خاص که سنتز چربی را در بدن کنترل می کنند تاثیر می گذارد. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات پونه کوهی و کارواکرول روی کاهش وزن هنوز بسیار محدود است و مطالعات مبتنی بر فاز انسانی به طور خاص وجود ندارد.

بیشتربخوانیم:خواص پونه کوهی

بیشتربخوانیم:۶ خاصیت باورنکردنی روغن پونه کوهی!

تاثیر جینسینگ بر لاغری


جینسینگ گیاهی دارای خواص تقویت کننده سلامتی است که اغلب در طب سنتی چینی به عنوان ماده اصلی شناخته می شود. این ماده را می توان در انواع مختلفی از جمله کره ای، چینی و آمریکایی گروه بندی کرد که همگی به یک تیره از گیاهان جینسینگ تعلق دارند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند این گیاه قدرتمند می تواند به کاهش وزن کمک کند.
یک مطالعه کوچک نشان داد مصرف جینسینگ کره ای دو بار در روز به مدت هشت هفته منجر به کاهش کمی وزن بدن، همچنین تغییر در ترکیب میکروبیوتای روده می شود. به همین ترتیب یک مطالعه حیوانی نشان داد جینسینگ با تغییر در تشکیل چربی و به تاخیر انداختن جذب چربی روده با چاقی مبارزه می کند. با این حال، برای بررسی تاثیر جینسینگ در کاهش وزن در انسان به مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگ و با کیفیت نیاز است.

بیشتربخوانیم:غذاهایی که میل جنسی‌تان را به بالاترین حد ممکن می‌رساند

تاثیر زردچوبه بر لاغری


زردچوبه ادویه ای است که به دلیل عطر و طعم، رنگ زنده و خواص دارویی قوی بسسار محبوب است. بیشتر مزایای آن برای سلامتی به وجود کورکومین در آن مربوط می شود ماده شیمیایی که به طور گسترده برای اثرات آن روی همه چیز از التهاب گرفته تا کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است.
یک مطالعه روی 44 نفر دارای اضافه وزن نشان داد مصرف کورکومین دو بار در روز و به مدت یک ماه در کاهش چربی شکمی و افزایش کاهش وزن تا 5 درصد موثر است. با این حال، برای بررسی چگونگی تاثیر زردچوبه بر کاهش وزن تحقیقات بیشتری لازم است.

تاثیر فلفل سیاه بر لاغری

فلفل سیاه یک ادویه خانگی رایج است که از میوه خشک سیاه رنگ فلفل تاکی گلدار بومی هندوستان به دست می آید. این ماده حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام پیپرین است که هم عطر و طعم تند و هم اثرات بالقوه کاهش وزن آن را تامین می کند.
یک مطالعه نشان داد مصرف مکمل پیپرین به کاهش وزن بدن موش های دارای رژیم غذایی پرچرب حتی بدون تغییر در مصرف غذا کمک می کند. یک مطالعه دیگر در فاز آزمایشگاهی نیز نشان داد پیپرین به طور موثری از تشکیل سلول های چربی جلوگیری می کند. متاسفانه تحقیقات فعلی هنوز محدود به آزمایشگاه و حیوانات است برای تعیین چگونگی تاثیر پیپرین و فلفل سیاه بر کاهش وزن در انسان مطالعات بیشتری لازم است.

تاثیر گیمنما بر لاغری

گیمنما گیاهی است که اغلب به عنوان درمانی طبیعی برای کمک به کاهش سطح قند خون استفاده می شود. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد ممکن است برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیز مفید باشد.

تاثیر دارچین بر لاغری


دارچین ادویه ای معطر سرشار از آنتی اکسیدان است و چندین فواید سلامتی را به همراه دارد. حتی برخی مطالعات نشان داده اند دارچین می تواند باعث کاهش وزن شود به ویژه در ایجاد ثبات قند خون که ممکن است به کاهش اشتها و گرسنگی کمک کند، موثر است.
مطالعات نشان می دهد یک ترکیب خاص موجود در دارچین می تواند از اثرات انسولین تقلید کرده و به انتقال قند از جریان خون به سلول های شما کمک کند تا به عنوان سوخت استفاده شود، همچنین دارچین ممکن است سطح برخی از آنزیم های گوارشی را کاهش دهد تا تجزیه کربوهیدرات ها را آهسته کند. در حالی که این اثرات به طور بالقوه می توانند اشتها را کاهش داده و منجر به کاهش وزن شوند، اما تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیرات دارچین روی وزن به صورت مستقیم لازم است.

تاثیر عصاره دانه قهوه سبز بر لاغری


عصاره دانه قهوه سبز به طور معمول در بسیاری از مکمل های کاهش وزن یافت می شود. این ماده از دانه های قهوه که بو داده نشده و سرشار از کلروژنیک اسید است، ساخته می شود که تصور می شود در کاهش وزن نیز نقش دارند.
یک مطالعه نشان داد مصرف قهوه سبز باعث کاهش شاخص توده بدن (BMI) و چربی شکم در 20 شرکت کننده حتی بدون تغییر در دریافت کالری می شود. در بررسی سه مطالعه دیگر نتیجه گیری شد عصاره دانه قهوه سبز ممکن است به طور متوسط ​​2.5 کیلوگرم وزن بدن را کاهش دهد. با این حال، محققان اظهار داشتند کیفیت و اندازه مطالعات موجود تا حدودی محدود بوده است، بنابراین برای ارزیابی اثربخشی دانه قهوه سبز در کاهش وزن مطالعات بیشتری با کیفیت بالا لازم است.

تاثیر زیره بر لاغری


زیره ادویه ای از خانواده آپیاسه است که به دلیل داشتن مواد مغذی متمایز شناخته شده است، اما دارای فوایدی برای سلامتی از جمله امکان تسریع در کاهش وزن و چربی سوزی است.
یک مطالعه کوچک و سه ماهه نشان داد زنانی که دو بار در روز ماست با 3 گرم زیره مصرف می کردند بیش از گروه کنترل وزن چربی بدن خود را از دست دادند. به همین ترتیب یک مطالعه هشت هفته ای گزارش داد بزرگسالانی که 3 بار در روز مکمل زیره مصرف می کردند 1 کیلوگرم بیشتر از افرادی که دارونما مصرف کردند از دست دادند.

تاثیر هل بر کاهش وزن


هل ادویه ای بسیار ارزشمند است که از دانه های گیاهی از خانواده زنجبیل تهیه می شود. در دنیا در آشپزی و پخت و پز استفاده می شود، اما ممکن است از کاهش وزن نیز پشتیبانی کند.
یک مطالعه روی حیوانات نشان داد پودر هل به کاهش چربی شکم در موش های دارای رژیم غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات کمک می کند. به همین ترتیب یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد هل سیاه به ویژه در کاهش چربی شکم و کل چربی بدن در موش های دارای رژیم غذایی پرچرب موثر است، متاسفانه بیشتر تحقیقات در مورد توانایی کاهش وزن هل به مطالعات حیوانی محدود شده و تاثیر هل در کاهش وزن در فاز انسان هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

نحوه استفاده ایمن از گیاهان

گیاهان و ادویه های فوق الذکر هنگامی که به عنوان چاشنی غذاها استفاده می شوند می توانند فواید سلامتی را با حداقل خطر عوارض جانبی فراهم کنند. فقط در نظر داشته باشید زیاده روی نکنید بیش از یک قاشق غذاخوری معادل 14 گرم در روز مصرف نکنید و اطمینان حاصل کنید که آنها را با غذاهای کامل غنی از مواد مغذی ترکیب می کنید تا حتی به کاهش وزن بیشتر کمک کند.
اگر گیاهان را به صورت مکمل مصرف می کنید مهم است که برای جلوگیری از عوارض جانبی به دوز توصیه شده روی بسته بندی دقت کنید. علاوه بر این، اگر بیماری زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید بهتر است قبل از شروع هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی یا علائم آلرژی غذایی بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

در پایان

بسیاری از گیاهان و ادویه ها علاوه بر افزودن عطر و طعم به غذاهای مورد علاقه شما باعث افزایش متابولیسم، افزایش چربی سوزی و احساس سیری می شوند. متنوع سازی کابینت ادویه ها راهی ساده و آسان برای افزایش کاهش وزن با حداقل تلاش است. در نظر داشته باشید این گیاهان را با یک رژیم غذایی کاملا متعادل ترکیب کنید تا بیشترین اثربخشی را برای کاهش وزن به همراه داشته باشند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ