جراحی های کاهش وزن و خطرات آن / آیا بای پس معده عوارض دارد؟

Shabnam Khesal
بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن که در مجموع تحت عنوان جراحی چاقی شناخته می شوند شامل ایجاد تغییراتی در سیستم هضم شما برای کاهش وزن است. جراحی چاقی زمانی انجام می شود که رژیم و ورزش موثر نبوده یا به دلیل اضافه وزن مشکلات جدی برای سلامتی تان پیش آمده باشد. بعضی از روش ها میزان […]
بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن که در مجموع تحت عنوان جراحی چاقی شناخته می شوند شامل ایجاد تغییراتی در سیستم هضم شما برای کاهش وزن است. جراحی چاقی زمانی انجام می شود که رژیم و ورزش موثر نبوده یا به دلیل اضافه وزن مشکلات جدی برای سلامتی تان پیش آمده باشد. بعضی از روش ها میزان غذا خوردن شما را محدود می کند البته سایر اقدامات با کاهش توانایی بدن در جذب مواد مغذی کار می کنند و برخی از روش ها هر دو را شامل می شوند.
در حالی که جراحی چاقی می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد باید در نظر داشته باشید همه اشکال جراحی کاهش وزن می توانند خطرات جدی و عوارض جانبی به همراه داشته باشند، همچنین برای اطمینان از موفقیت طولانی مدت جراحی چاقی باید تغییرات سالم و دائمی در رژیم خود ایجاد و به طور منظم ورزش کنید.

دلایل انجام جراحی چاقی

جراحی چاقی برای کمک به شما در کاهش وزن و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی بالقوه مرتبط با وزن، از جمله:
بیماری قلبی و سکته مغزی
فشار خون بالا
بیماری کبد چرب غیرالکلی یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی
آپنه خواب
دیابت نوع 2
جراحی چاقی به طور معمول فقط پس از تلاش برای کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و ورزش و عدم دریافت نتیجه مطلوب انجام می شود.

جراحی چاقی برای کیست؟

به طور کلی جراحی چاقی می تواند گزینه ای برای شما باشد اگر:
شاخص توده بدن شما 40 یا بالاتر است (چاقی شدید)
شاخص توده بدن شما اگر بین 35 تا 39.9 باشد چاق محسوب می شوید و مشکلات جدی مرتبط با وزن مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید شما را تهدید کند. در برخی موارد اگر شاخص توده بدنی شما 30 تا 34 باشد و مشکلات جدی مرتبط با وزن داشته باشید ممکن است شرایط خاص برای جراحی کاهش وزن را داشته باشید.
جراحی چاقی برای همه افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند گزینه مناسبی نیست. برای داشتن ویژگی های لازم برای جراحی کاهش وزن ممکن است لازم باشد برخی از دستورالعمل های پزشکی را رعایت کنید. شما به احتمال زیاد یک پروسه غربالگری گسترده خواهید داشت تا ببینید آیا واجد شرایط هستید یا خیر، همچنین باید مایل باشید تغییرات دائمی را برای داشتن یک سبک زندگی سالم انجام دهید. ممکن است از شما خواسته شود در برنامه های پیگیری طولانی مدت شرکت کنید که شامل نظارت بر تغذیه، سبک زندگی و رفتار و شرایط پزشکی شما است.

خطرات جراحی های چاقی

مانند هر روش دیگر جراحی چاقی خطرات بالقوه سلامتی را هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت به همراه دارد. خطرات مرتبط با روش جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:
خون ریزی بیش از حد
عفونت
واکنش های جانبی به بیهوشی
لخته شدن خون
مشکلات ریوی یا تنفسی
نشت در دستگاه گوارش
در موارد نادر مرگ
خطرات طولانی مدت و عوارض جراحی کاهش وزن بسته به نوع جراحی متفاوت است و می توانند شامل موارد زیر باشند:
انسداد روده
سندرم دامپینگ که منجر به اسهال، گرگرفتگی، سبکی سر، حالت تهوع یا استفراغ می شود
سنگ صفرا
فتق
قند خون پایین (افت قند خون)
سوءتغذیه
زخم
استفراغ
رفلکس اسید
نیاز به انجام جراحی یا روش دوم یا تجدید نظر
در موارد نادر مرگ

چگونه برای جراحی چاقی آماده می شوید

اگر صلاحیت جراحی چاقی را دارید تیم مراقبت های بهداشتی به شما دستورالعمل هایی را برای نحوه آمادگی برای نوع خاص جراحی ارائه می دهند. ممکن است لازم باشد قبل از جراحی آزمایشات و معاینات مختلف آزمایشگاهی انجام دهید و در خوردن و آشامیدن و اینکه چه داروهایی را می توانید مصرف کنید محدودیت ایجاد شود، همچنین ممکن است از شما خواسته شود یک برنامه فعالیت بدنی را شروع و هرگونه مصرف دخانیات را متوقف کنید، همچنین ممکن است با برنامه ریزی قبلی برای بهبودی خود پس از جراحی آماده شوید.

آنچه شما می توانید انتظار داشته باشید

جراحی چاقی در بیمارستان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود این به این معنی است که شما طی این روش بیهوش هستید. مشخصات جراحی شما به شرایط فردی، نوع جراحی کاهش وزن و اقدامات بیمارستان یا پزشک بستگی دارد. برخی از جراحی های کاهش وزن با برش های سنتی بزرگ یا باز در شکم شما انجام می شود.
امروزه بیشتر انواع جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. لاپاراسکوپ ابزاری کوچک و لوله ای که دوربین به آن متصل است. لاپاراسکوپ از طریق برش های کوچک شکم وارد می شود دوربین کوچک در نوک لاپاراسکوپ به جراح اجازه می دهد تا بدون ایجاد برش های بزرگ سنتی داخل شکم شما را ببیند و عمل کند. جراحی لاپاراسکوپی می تواند بهبودی شما را سریع تر و کوتاه تر کند، اما برای همه گزینه مناسبی نیست.
جراحی به طور معمول چند ساعت طول می کشد بعد از جراحی در اتاق ریکاوری بیدار می شوید جایی که کادر پزشکی شما را از نظر هرگونه عارضه کنترل می کنند. بسته به روش جراحی ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید.

انواع جراحی چاقی

هر نوع جراحی چاقی مزایا و معایبی دارد به طور حتم در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا نگاهی داریم به انواع معمول جراحی چاقی:
بای پس معده. این روش متداول ترین روش جراحی چاقی است که معمولا برگشت پذیر نیست. این کار مقدار غذایی که می توانید در یک جلسه بخورید و جذب مواد مغذی را کاهش می دهد.
جراح قسمت بالای معده را برش داده و بقیه معده را مهر و موم می کند. کیسه بدست آمده به اندازه یک گردو است و فقط حدود یک اونس غذا می تواند در آن نگه دارد. به طور معمول معده شما می تواند حدود 3 پیمانه غذا نگه دارد.
جراح روده کوچک را برش می دهد و بخشی از آن را مستقیم روی کیسه می دوزد. غذا وارد این کیسه کوچک معده و سپس به طور مستقیم به روده کوچک که به آن دوخته شده وارد می شود. غذا بیشتر معده و قسمت اول روده کوچک شما را دور می زند و در عوض مستقیم وارد قسمت میانی روده کوچک می شود.
گاسترکتومی آستین. با گاسترکتومی آستین حدود 80 درصد معده برداشته می شود و کیسه ای لوله مانند مانند باقی می ماند. این معده کوچک تر نمی تواند به اندازه زیاد غذا نگه دارد، همچنین کمتر هورمون تنظیم کننده اشتها گرلین تولید می کند که ممکن است میل شما به غذا خوردن را کاهش دهد.
از مزایای این روش می توان به کاهش قابل توجه وزن و عدم تغییر مسیر روده ها اشاره کرد. گاسترکتومی اسلیو نیز نسبت به سایر روش ها نیاز به بستری در بیمارستان دارد.
جراحی سوئیچ اثنی عشر. این یک عمل جراحی دو بخشی است که در آن مرحله اول شامل انجام روشی مشابه گاسترکتومی آستین است. جراحی دوم شامل اتصال قسمت انتهایی روده به دوازدهه در نزدیکی معده (کلید اثنی عشر و انحراف بیلیوپانکراس) و دور زدن اکثر روده است.
این جراحی هم میزان خوردن شما را محدود می کند و هم باعث کاهش جذب مواد مغذی شود گرچه بسیار موثر است، اما خطر بیشتری از جمله سوءتغذیه و کمبود ویتامین دارد.
اینکه کدام نوع از جراحی های کاهش وزن گزینه بهتری است به شرایط خاص شما بستگی دارد. جراح فاکتورهای زیادی را در نظر خواهد گرفت از جمله شاخص توده بدن، عادات غذایی و سایر موارد بهداشتی، جراحی های قبلی و خطرات مربوط به هر روش.

بعد از جراحی چاقی

پس از جراحی کاهش وزن به طور کلی یک تا دو روز اجازه غذا خوردن ندارید تا معده و دستگاه گوارش شما بهبود یابد، سپس باید برای چند هفته رژیم خاصی را دنبال خواهید کرد. رژیم با مایعات آغاز می شود، سپس غذاهای بسیار نرم و در نهایت غذاهای معمولی مصرف می شود احتمال می رود محدودیت های زیادی در میزان خوردن و نوشیدن داشته باشید.
همچنین در چند ماه اول پس از جراحی کاهش وزن معاینات پزشکی مکرر برای نظارت بر سلامتی خود انجام می دهید حتی ممکن است به انجام آزمایش های مختلف نیاز داشته باشید.
بیشتربخوانیم:عمل اسلیو معده چیست؟

نتایج

بای پس معده و سایر جراحی های چاقی می توانند کاهش وزن طولانی مدت ایجاد کنند. میزان کاهش وزن به نوع جراحی و تغییر در عادت های زندگی بستگی دارد و احتمال می رود طی دو سال نیمی یا حتی بیشتر از وزن اضافی خود را از دست دهید. علاوه بر کاهش وزن جراحی بای پس معده ممکن است شرایطی را که اغلب مربوط به اضافه وزن هستند را بهبود بخشد یا برطرف کند، از جمله:
بیماری قلبی
فشار خون بالا
آپنه انسدادی خواب
دیابت نوع 2
بیماری کبد چرب غیرالکلی یا استئاتو هپاتیت غیر الکلی
بیماری ریفلاکس معده
آرتروز (درد مفصل)
همچنین جراحی بای پس معده می تواند توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را بهبود بخشد که می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

وقتی جراحی کاهش وزن موثر نیست

بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن همیشه آنطور که انتظار داشتید هم کارایی نخواهند داشت. اگر یک روش کاهش وزن به درستی کار نکند یا عملکرد خود را متوقف کند به احتمال زیاد وزن کم نمی کنید و ممکن است دچار مشکلات جدی سلامتی شوید.
بعد از جراحی کاهش وزن تمام پیگیری برنامه ریزی شده خود را حفظ کنید. اگر متوجه شدید لاغر نمی شوید یا دچار عوارضی شده اید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن شما قابل کنترل است و عواملی که به طور بالقوه در عدم کاهش وزن موثر هستند، ارزیابی می شوند.
همچنین ممکن است به اندازه کافی لاغر نشوید یا پس از هر نوع جراحی کاهش وزن دوباره وزن اضافه کنید حتی اگر عمل به درستی انجام شده باشد این افزایش وزن می تواند در صورت عدم تغییر در شیوه زندگی توصیه شده مانند انجام فعالیت بدنی منظم و خوردن غذاهای سالم رخ دهد.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ