علائم التهاب پنهان در بدن

Shabnam Khesal
"ضد التهاب" به عنوان یک مزیت برای همه موارد ذکر شده است از مکمل ها گرفته تا غذاهای سالم، اما التهاب چیست و چرا در درجه اول چنین چیز بدی است؟ جان اسدایل، روماتولوژیست و مدیر علمی آرتروز می گوید: التهاب چیز بدی نیست بلکه به سادگی پاسخ سیستم ایمنی بدن به آسیب و عفونت است و بخشی جدایی ناپذیر در نحوه بهبود، ترمیم و محافظت از بدن شماست. به گزارش دهلث، مشکلات التهاب زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد واکنش نشان دهد و منجر به انبوهی از مسائل مربوط به التهاب از درد گرفته تا اختلالات جدی خود ایمنی مانند آرتروز التهابی و لوپوس شود.
علائم التهاب پنهان در بدن
“ضد التهاب” به عنوان یک مزیت برای همه موارد ذکر شده است از مکمل ها گرفته تا غذاهای سالم، اما التهاب چیست و چرا در درجه اول چنین چیز بدی است؟ جان اسدایل، روماتولوژیست و مدیر علمی آرتروز می گوید: التهاب چیز بدی نیست بلکه به سادگی پاسخ سیستم ایمنی بدن به آسیب و عفونت است و بخشی جدایی ناپذیر در نحوه بهبود، ترمیم و محافظت از بدن شماست. به گزارش دهلث، مشکلات التهاب زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد واکنش نشان دهد و منجر به انبوهی از مسائل مربوط به التهاب از درد گرفته تا اختلالات جدی خود ایمنی مانند آرتروز التهابی و لوپوس شود.

التهاب حاد

دو نوع التهاب وجود دارد التهاب حاد واکنش طبیعی و پیچیده بدن در برابر تهدید اعم از باکتری، سوختگی، یخ زدگی یا پیچ خوردگی است. آلن منش، پزشک داخلی در نیویورک می گوید: بدن برای دفاع از خود برای جلوگیری از آسیب یا عفونت استفاده می کند. علائم التهاب حاد شامل تورم، گشاد شدن رگ های خونی، گرما، قرمزی و درد است. هنگامی که عوامل تهدیدزا از بین برود فاکتورهایی در جریان خون وجود دارد که اوضاع را دوباره آرام می کند.

التهاب مزمن

دکتر منش می گوید: نوع دوم التهاب مزمن است و اگرچه ممکن است خیلی شدید نباشد، اما می تواند اثرات طولانی مدتی داشته باشد. این بیماری به بسیاری از بیماری ها از بورسیت، کولیت، فلبیت و رینیت گرفته تا آسم، بیماری قلبی، بیماری کبد و به احتمال زیاد بیماری آلزایمر مربوط می شود. تشخیص اینکه آیا در بدن خود التهاب مزمن دارید یا نه دشوار است این به اینکه کجا و چگونه التهاب مزمن خود را نشان می دهد بستگی دارد و در هر شخص هم یکسان نیست. از علائم التهاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف

التهاب باعث درد و تورم می شود که به نوبه خود می تواند باعث ضعف شود این ممکن است به صورت یک احساس ضعف کلی باشد یا در مناطق خاصی که ملتهب هستند مانند پشت یا دست احساس ضعف کنید، بنابراین اگر به طور ناگهانی در بلند کردن وسایل، گرفتن اشیا یا انجام تمریناتی که قبلا احساس راحتی می کردید، مشکل پیدا کرده اید باید با پزشک خود صحبت کنید. مشورت با پزشک متخصص می تواند به شما كمك كند تا التهاب را قبل از آنكه قدرت و دامنه حرکتی شما را محدود كند تحت کنترل درآورید.
خستگی به طور معمول با التهاب مزمن در ارتباط است مثل اینکه شما مدام به آنفولانزا مبتلا می شوید. یک تحقیق گسترده نشان می دهد افرادی که احساس خستگی مزمن می کنند مارکرهای بالاتری برای التهاب و ترکیبات پیش التهاب دارند.
درد مفصل
آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی و نوعی آرتروز است که با التهاب به ویژه در مفاصل مشخص می شود. در آرتریت و انواع دیگر آرتروز التهابی از جمله لوپوس و اسپوندیلیت آنکیلوزان سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله کرده و باعث تورم، قرمزی و درد می شود. اینها شرایط مزمن هستند و در صورت عدم درمان صحیح می توانند آسیب دائمی ایجاد کنند. پزشک می تواند آزمایش هایی را برای یافتن مارکرهای التهابی تجویز کند.

بیشتربخوانیم:غذاهایی که باعث آرتریت و درد مفصل می شود

مشکلات معده

نفخ، اسهال، گرفتگی عضلات و یبوست می توانند نشانه هایی از بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر، آلرژی غذایی و سایر بیماری های معده باشد و مواردی که به التهاب مزمن مرتبط است.

مه مغزی

یکی از نشانه های مخفیانه التهاب مه مغزی، مشکلات حافظه و احساس کند ذهنی است. التهاب دقیقا مانند سایر اعضای بدن روی مغز تاثیر می گذارد و باعث تحریک و تورم می شود و می تواند منجر به مشکلات شناختی شود، همچنین شرایط جدی تری وجود دارد که می تواند باعث التهاب مغز یا نخاع شود.

آبریزش چشم و بینی

آلرژی هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به چیزی که می خورید یا در محیط اطراف شما وجود دارد واکنش نشان می دهد که باعث واکنش التهابی بزرگی می شود، بنابراین علائم آلرژی از جمله خارش چشم و گرفتگی بینی از التهاب مزمن ناشی می شود. همه آنها نشانه های مهمی هستند که بدن شما ملتهب است و سعی دارد به شما بگوید مشکلی وجود دارد.

پوست قرمز و خارش دار

پوست قرمز و خارش دار

درماتیت مزمن می تواند مظهر التهاب مزمن باشد در واقع کلمه “درماتیت” به معنی “التهاب پوست” است. علاوه بر این، بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آرتریت پسوریازیس و بیماری های پوستی مانند آکنه همه از التهاب ناشی می شوند. اگر بثوراتی دارید که از بین نمی رود یا لکه های پوستی خشک و خارش دار ایجاد می کند با پزشک خود مشورت کنید.

سرفه و بلغم

علائمی مانند سرفه مداوم، ضخیم شدن مخاط، خس خس سینه و سفت شدن قفسه سینه می تواند نشان دهنده التهاب مزمن باشد. این علائم در شرایط التهابی مانند آلرژی و آسم، همچنین بیماری های ریوی مانند برونشیت رخ می دهد.

مشکل لثه

التهاب لثه تقصیر دندان ها است پریودنتیت التهابی بر استخوان ها و بافت های دندان تاثیر می گذارد هر دو ممکن است نشانه التهاب مزمن باشد، همچنین التهاب لثه با حمله قلبی و سکته نیز در ارتباط است. مسواک زدن کامل دندان ها، نخ دندان کشیدن روزانه و جرم گیری سالانه دو بار توسط یک متخصص بهداشت دندان می تواند به رفع مشکلات لثه کمک کند.

افسردگی

افسردگی
سلامت روان و التهابات برای بسیاری از افراد دست به دست می شود. اضطراب، استرس و افسردگی می توانند منجر به علائم التهاب شوند و علائم التهابی باعث ایجاد این احساسات می شود. این امر به ویژه در مورد بیماری های التهابی مزمن صادق است زیرا برخورد با درد و شرایط مزمن ارتباط مستقیمی با افسردگی، اضطراب و سایر موارد بهداشت روان دارد. درمان سلامت روان می تواند به کاهش علائم التهاب کمک کند، بنابراین در نظر داشته باشید ارتباط ذهن و بدن را دست كم نگیرید.

چربی شکم

چاقی نه تنها نشانه التهاب سیستمیک است بلکه خطر ابتلا به بیماری های التهابی را افزایش می دهد و اثرات التهاب را بدتر می کند. حمل چربی اضافی به ویژه در قسمت میانی نشانه استرس در بدن شما است و التهاب نیز واکنش دیگری به استرس است. حفظ وزن سالم یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کنترل التهاب انجام دهید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهابی کمک زیادی به کاهش وزن و علائم دیگر می کند.

نحوه تشخیص التهاب مزمن

یک آزمایش وجود دارد که می تواند این مشکل را مشخص کند. پروتئین واکنش پذیر C یا CRP به شما حس غیر اختصاصی مارکرهای التهابی را می دهد که در بدن شما گردش می کنند. بر اساس موسسه لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگن شاخص های دیگر شامل سطوح بالای اینترلوکین، میزان رسوب گلبول های قرمز بالا، تعداد گلبول های سفید خون بالا و تعداد آلبومین کم است. از پزشک خود در مورد این آزمایش ها سوال کنید.

کاهش التهاب

درمان التهاب آسان نیست بلکه اغلب تغییر چشمگیری در سبک زندگی شما می طلبد. مهم است که اطمینان حاصل کنید همه تلاش خود را از جمله داشتن یک رژیم غذایی ضد التهابی، کاهش استرس، ورزش، خواب کافی و مصرف داروهای مناسب برای کاهش التهاب انجام می دهید. التهاب همه چیز را دشوارتر می کند و تلاش برای از بین بردن آن می تواند علائم شما را بدتر کند. استفاده از آداپتوژن (گیاهانی که استرس و التهاب را کاهش می دهند)، مدیتیشن و روزه داری متناوب برای کاهش التهاب از نظر علمی اثبات شده است.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ