3 ماده غذایی شگفت انگیز که به کاهش التهاب کمک می کنند؟

حسام آرین
بسیاری از داروهای گیاهی می توانند خاصیت ضد التهابی داشته باشند. با این حال، شواهدی برای حمایت از اغلب این ادعاها وجود ندارد. التهاب مکانیسم دفاعی اولیه بدن در برابر عفونت ها، زخم ها و سایر اشکال آسیب است. به علاوه، التهاب خود می تواند در برخی موارد مضر باشد به عنوان نمونه بسیاری از شرایط می توانند باعث افزایش التهاب و در […]

بسیاری از داروهای گیاهی می توانند خاصیت ضد التهابی داشته باشند. با این حال، شواهدی برای حمایت از اغلب این ادعاها وجود ندارد. التهاب مکانیسم دفاعی اولیه بدن در برابر عفونت ها، زخم ها و سایر اشکال آسیب است. به علاوه، التهاب خود می تواند در برخی موارد مضر باشد به عنوان نمونه بسیاری از شرایط می توانند باعث افزایش التهاب و در نتیجه آسیب به بافت شوند.
طیف وسیعی از داروهای ضد التهاب برای کمک به کنترل التهاب در بدن وجود دارد. با این حال، آنها اغلب عوارض جانبی دارند و ممکن است همیشه هم موثر نباشند. ترکیبات طبیعی که در برخی از داروهای گیاهی وجود دارد نیز حاوی خاصیت ضد التهابی است. با این حال، تحقیقات در این زمینه بسیار کم است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله داروهای گیاهی با بیشترین شواهد در مورد خواص ضد التهابی آنها معرفی شده است.

تاثیر زردچوبه بر التهاب

زردچوبه به طور معمول به صورت پودر زرد از ریشه گیاه زردچوبه به دست می آید، این ماده حاوی ماده شیمیایی به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد. نتایج چندین مطالعه نشان می دهد زردچوبه می تواند به کاهش التهاب و ناراحتی در افراد مبتلا به آرتروز کمک کند یعنی با محدود کردن تولید مولکول هایی به نام سیتوکین که باعث التهاب می شوند، عمل می کند.
محققان به بررسی چگونگی تاثیر کورکومین بر التهاب در طیف وسیعی از شرایط دیگر مانند بیماری التهابی روده ادامه می دهند، کورکومین در مقایسه با سایر داروهای گیاهی مهمترین شواهد را برای اثرات ضد التهابی آن دارد. زردچوبه به صورت کپسول، قرص، چای، خمیر و عصاره در دسترس است و روش های مصرف آن بسته به نوع کاربرد مورد نظر متفاوت خواهد بود.

تاثیر زنجبیل بر التهاب

زنجبیل گیاهی استوایی که از مدت ها قبل در داروهای سنتی جایگاه ویژه ای داشته است و خواص ضد التهابی دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از ترکیبات زنجبیل می توانند تولید سیتوکین ها و فعالیت آنزیم های سیکلواكسیژناز را که باعث التهاب می شوند، محدود کنند.
تحقیقات نشان داده است خواص ضد التهابی زنجبیل می تواند در درمان چندین بیماری از جمله آرتروز و درد مفید باشد. زنجبیل می تواند به صورت تازه یا ریشه خشک مصرف شود، همچنین قرص، کپسول و چای های آن نیز در دسترس است.

تاثیر چای سبز بر التهاب

چای سبز از برگ های کاملیا سیننسیس تهیه می شود و تحقیقات آن را با انواع مزایای سلامتی مانند کمک به کاهش وزن مرتبط دانسته است. چای سبز دارای خواص ضد التهابی است که می تواند زمینه ساز برخی از این مزایای خاص سلامتی باشد به عنوان نمونه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یک جز از چای سبز می تواند فرآیندهای ایجاد کننده التهاب در آرتروز را مختل کند.
نتایج مطالعات دیگر نشان می دهد چای سبز می تواند تاثیر مثبتی در التهاب در افراد مبتلا به اختلالات متابولیکی داشته باشد، بنابراین بر اساس اظهارات محققان ممکن است باعث ایجاد این اثرات ضد التهابی شود. چای سبز به طور معمول به عنوان یک نوشیدنی گرم یا سرد استفاده می شود، اما خرید کپسول، قرص و کرم حاوی چای سبز نیز امکان پذیر است.
بسیاری از داروهای گیاهی دیگر نیز ممکن است خاصیت ضد التهابی داشته باشند که از آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آویشن
پوست بید سفید
کندر
رزوراترول

بیشتر بخوانید:آشنایی با فواید بی نظیر انگور ؛ این میوه همه فن حریف

با این حال، تحقیقات زیادی در مورد این روش های درمانی در دسترس نیست. بدون تحقیقات هم نمی توان با اطمینان گفت که این اثرات ضد التهابی وجود دارد یا اینکه گزینه های درمانی موثری برای افراد مبتلا به شرایط التهابی هستند یا خیر. در حالی که شواهد بیشتری برای درمان های موجود در این مقاله وجود دارد، اما تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد به عنوان نمونه دانشمندان مطالعات زیادی در مورد فواید ضد التهابی زردچوبه انجام داده اند. با این حال، کیفیت این مطالعات آنقدر بالا نیست که بتوان ادعا کرد که زردچوبه می تواند به طور موثر التهاب را در انسان کاهش دهد.

عوارض جانبی

مانند مصرف هر دارویی احتمال بروز عوارض جانبی هنگام مصرف داروهای گیاهی نیز وجود دارد. از آنجا که سازمان غذا و داروی آمریکا بر داروهای گیاهی نظارت نمی کند مواد و کیفیت دقیق این محصولات ممکن است متفاوت باشد، همچنین این بدان معنی است که اطلاعات قابل اعتماد کمتری در مورد ایمنی این محصولات وجود دارد. با این حال، طبق اعلام مرکز ملی بهداشت زردچوبه، زنجبیل و چای سبز به طور کلی بی خطر هستند. گفته شده برخی از عوارض جانبی بالقوه عبارتند از:
مشکلات دستگاه گوارش
مشکلات کبدی
ناراحتی شکمی
سوزش سردل
اسهال
گاز معده
مشکلات خواب
همچنین این داروهای گیاهی ممکن است با داروهای خاص تداخل ایجاد کنند به عنوان نمونه چای سبز می تواند با بتا بلاکرهای خاصی مانند نادولول تداخل داشته باشد. مشورت در مورد هر داروی گیاهی با پزشک مهم است زیرا وی می تواند در مورد تداخلات دارویی که ممکن است رخ دهد بیشتر شما را راهنمایی کند.

خلاصه

برخی شواهد برای اثبات این ادعا وجود دارد که زردچوبه، چای سبز و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی هستند. برای افرادی که بیماری التهابی دارند مصرف این داروهای گیاهی می تواند برای کاهش التهاب مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتر با کیفیت بالا برای تایید این اثرات لازم است. این داروهای گیاهی به طور کلی بی خطر هستند، اما مهم است که قبل از مصرف با سایر داروها با پزشک مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ