درمان کبد چرب با مواد غذایی طبیعی و موثر +عکس

Shabnam Khesal
دو نوع عمده بیماری کبد چرب ناشی از مصرف الکل و غیر الکلی وجود دارد. بیماری کبد چرب تقریبا یک سوم بزرگسالان آمریکایی را درگیر کرده و یکی از بزرگ ترین عوامل موثر در نارسایی کبد به شمار می آید. بیماری کبد چرب غیرالکلی به طور معمول در افرادی که چاق یا کم تحرک هستند و رژیم غذایی بسیار فرآوری شده دارند، تشخیص داده می شود.
دو نوع عمده بیماری کبد چرب ناشی از مصرف الکل و غیر الکلی وجود دارد. بیماری کبد چرب تقریبا یک سوم بزرگسالان آمریکایی را درگیر کرده و یکی از بزرگ ترین عوامل موثر در نارسایی کبد به شمار می آید. بیماری کبد چرب غیرالکلی به طور معمول در افرادی که چاق یا کم تحرک هستند و رژیم غذایی بسیار فرآوری شده دارند، تشخیص داده می شود.
یکی از راه های اصلی درمان بیماری کبد چرب نوع رژیم غذایی است. همانطور که از نامش پیداست بیماری کبد چرب به این معنی است که مقدار زیادی چربی در کبد دارید. در یک بدن سالم کبد به دفع سموم کمک می کند و صفرا پروتئین گوارشی را تولید می کند. بیماری کبد چرب به این اندام آسیب می رساند و مانع کار و عملکرد صحیح آن می شود. به گزارش هلث لاین، به طور کلی رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:
مصرف مقدار زیاد میوه و سبزی
گیاهان با فیبر بالا مانند حبوبات و غلات کامل
مصرف کمی قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات تصفیه شده و چربی اشباع اضافه شده
عدم مصرف الکل
یک رژیم غذایی کم چربی و کم کالری می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد. در حالت ایده آل اگر اضافه وزن دارید هدف شما این است که حداقل 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید برای کبد چرب بخورید

در اینجا چند ماده غذایی برای قرار دادن در رژیم غذایی سالم کبدی آورده شده است:

قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

مطالعات نشان داده است افرادی مبتلا به بیماری کبد چرب که قهوه می نوشند آسیب کبدی کمتری نسبت به افرادی که این نوشیدنی کافئین دار را نمی نوشند، دارند. به نظر می رسد کافئین میزان آنزیم های غیرطبیعی کبد را در افرادی که در معرض بیماری های کبدی هستند کاهش می دهد.

مصرف سبزی ها برای جلوگیری از تجمع چربی

نشان داده شده است کلم بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد موش ها کمک می کند. خوردن سبزی های بیشتر مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند. دستور العمل بنیاد کبدی کانادا را برای گیاهخواری امتحان کنید که به شما امکان می دهد بدون از بین بردن طعم و مزه کالری خود را کاهش دهید.

توفو برای کاهش تجمع چربی

مطالعه دانشگاه ایلینوی روی موش ها نشان داد پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو یا پنیر سویا وجود دارد، ممکن است تجمع چربی در کبد را کاهش دهد. به علاوه، توفو چربی کم و پروتئین زیادی دارد.

ماهی برای التهاب و سطح چربی

ماهی های چرب مانند آزاد، ساردین، تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به بهبود سطح چربی کبد کمک کند و باعث کاهش التهاب شود.

بلغور جو دوسر برای تامین انرژی

کربوهیدرات های غلات کامل مانند آرد جو دوسر به بدن شما انرژی می دهد، همچنین محتوای فیبر آنها شما را سیر می کند که می تواند به شما در حفظ وزن کمک کند.

گردو برای بهبود کبد

این مغزها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. تحقیقات نشان می دهند افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که گردو می خورند، عملکرد کبدشان بهبود یافته است.

آووکادو برای کمک به محافظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی های سالم است و تحقیقات نشان می دهد آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است آسیب کبدی را آهسته کنند، همچنین غنی از فیبر هستند که می تواند به کنترل وزن کمک کند.
بیشتربخوانیم:درد کبدی

شیر و سایر لبنیات کم چرب برای محافظت در برابر آسیب

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2011 روی موش صحرایی، لبنیات کم چرب می تواند از کبد مقابل آسیب بیشتر محافظت کند.

دانه های آفتابگردان برای آنتی اکسیدان ها

این دانه های طعم دار سرشار از ویتامین E هستند، آنتی اکسیدانی که ممکن است از کبد در مقابل آسیب بیشتر محافظت کند.

روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم کبد و کنترل وزن کمک می کند.

سیر برای کمک به کاهش وزن بدن

این گیاه نه تنها به غذا طعم می بخشد بلکه مطالعات تجربی نشان می دهد مکمل های پودر سیر می تواند به کاهش وزن بدن و چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

چای سبز برای جذب چربی کمتر

بر اساس نتایج تحقیقات چای سبز می تواند در جذب چربی تداخل ایجاد کند، اما نتایج هنوز قطعی نیستند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چای سبز می تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش دهد و عملکرد کبد را بهبود بخشد، اما چای سبز فواید زیادی برای سلامتی از کاهش کلسترول گرفته تا کمک به خواب دارد.

در صورت داشتن کبد چرب از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید

در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب قطعا غذاهایی وجود دارد که باید از مصرف آنها اجتناب یا استفاده از آنها را محدود کنید. این غذاها به طور کلی به افزایش وزن و قند خون کمک می کنند.
الکل: الکل دلیل اصلی بیماری کبد چرب و سایر بیماری های کبدی است.
شکر اضافه شده: از غذاهای شیرین مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه و آب میوه ها دور باشید. قند خون بالا میزان تجمع چربی در کبد را افزایش می دهد.
غذاهای سرخ شده: اینها سرشار از چربی و کالری هستند.
نمک: مصرف سدیم را به کمتر از هزار و 500 میلی گرم در روز محدود کنید.
نان سفید، برنج و ماکارونی: این مواد غذایی فرآوری شده به دلیل کمبود فیبر می تواند قند خون شما را بیش از غلات کامل دیگر افزایش دهد.
گوشت قرمز: گوشت گاو سرشار از چربی اشباع شده است.

روش های دیگر برای درمان بیماری کبد

علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، در اینجا چند تغییر در سبک زندگی دیگر وجود دارد که می توانید برای بهبود سلامت کبد خود انجام دهید:
بیشتر فعال شوید. ورزش همراه با رژیم غذایی سالم می تواند به شما در کاهش وزن اضافی و مدیریت بیماری کبد کمک کند. در بیشتر روزهای هفته سعی کنید حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.
کاهش کلسترول. میزان چربی اشباع و مصرف قند خود را کنترل کنید تا به شما در کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند. اگر رژیم و ورزش برای کاهش کلسترول کافی نیست در مورد مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.
دیابت را کنترل کنید. دیابت و بیماری کبد چرب اغلب با هم اتفاق می افتند. رژیم غذایی و ورزش می تواند به شما در کنترل هر دو شرایط کمک کند. اگر قند خون شما هنوز بالا باشد پزشک می تواند برای کاهش آن دارو تجویز کند.

در پایان

در حال حاضر هیچ دارویی در بازار وجود ندارد که مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان بیماری کبد چرب باشد. در حالی که از دست دادن 10 درصد از وزن ایده آل است، اما فقط 3 تا 5 درصد کاهش وزن نیز می تواند به شما کمک کند. از پزشک خود بخواهید خون شما را از نظر هپاتیت A و B نیز بررسی کند. این موارد نیز می توانند از آسیب ویروسی به کبد جلوگیری کنند.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ