مواد غذایی و نوشیدنی های مفید برای محافظت از کبد +عکس

Shabnam Khesal
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیماری کبد دهمین علت شایع مرگ و میر در کشور هند به شمار می آید. هر ساله حدود 10 هزار مورد جدید ابتلا به سیروز کبدی در کشور کشف می شود که باعث نگرانی متخصصین این حوزه شده است. کبد یکی از بزرگ ترین اندام های بدن محسوب می شود که وظیفه سم زدایی از بدن، […]
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیماری کبد دهمین علت شایع مرگ و میر در کشور هند به شمار می آید. هر ساله حدود 10 هزار مورد جدید ابتلا به سیروز کبدی در کشور کشف می شود که باعث نگرانی متخصصین این حوزه شده است.
کبد یکی از بزرگ ترین اندام های بدن محسوب می شود که وظیفه سم زدایی از بدن، تجزیه کربوهیدرات ها و تولید گلوکز را بر عهده دارد. به علاوه، کبد مواد مغذی ضروری را ذخیره کرده و صفرا ایجاد می کند که برای هضم و جذب مواد مغذی از مواد غذایی ضروری است. اگرچه کنترل همه عوامل خطرزا امکان پذیر نیست، اما مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها می تواند باعث سلامت کبد و در نتیجه محافظت از آن شود.
به گزارش ایندیاتایمز، در اینجا فهرستی از چند ماده غذایی و نوشیدنی آورده شده است که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید تا کبد سالم و شاد باشد.

توت ها


زغال اخته، تمشک و قره قات حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند که به محافظت از آسیب کبدی کمک می کنند، همچنین مصرف منظم توت ها به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

قهوه


قهوه از کبد در برابر بیماری کبد چرب محافظت می کند، همچنین خطر ابتلا به بیماری مزمن کبدی را کاهش می دهد و حتی از آن در برابر موارد شدید مانند سرطان کبد نیز محافظت می کند. قهوه به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می کند ترکیبی که در قهوه وجود دارد به کبد کمک می کند تا از شر مواد سرطانی خلاص شود.

چای سبز

نتایج مطالعه ای که در سال 2015 در مجله جهانی گوارش منتشر شد نشان می دهد چای سبز می تواند به کاهش محتوای کلی چربی، مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

سیر


گنجاندن سیر در رژیم غذایی منظم می تواند به تحریک کبد کمک کند. نتایج مطالعه ای که در سال 2016 در مجله Advanced Biomedical Research منتشر شد، نشان می دهد مصرف سیر باعث کاهش وزن بدن و محتوای چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود بدون اینکه تغییری در توده بدن ایجاد شود. این برای افرادی که چاق یا دارای اضافه وزن هستند نیز گزینه مفیدی محسوب می شود زیرا چاقی یکی از عوامل ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکی به شمار می آید.

روغن زیتون

اگرچه چربی زیاد برای کبد شما مفید نیست، اما برخی از چربی ها حتی برای عملکرد بهتر بدن به شما کمک می کنند. افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد کبد کمک کند به این دلیل که روغن زیتون دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است.

انگور


طبق مقاله چاپ شده در مجله جهانی گوارش انگور، آب انگور و هسته انگور همه غنی از آنتی اکسیدان هستند که با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب کبدی سلامت این اندام را تقویت می کند.

غذاهای گیاهی

انواع غذاهای گیاهی مانند آووکادو، موز، جو، چغندر، کلم بروکلی، برنج قهوه ای، هویج، انجیر، لیمو، پاپایا، هندوانه و کلم پیچ می توانند از کبد در برابر بیماری ها محافظت کنند، بنابراین باید این مواد غذایی را در رژیم روزانه خود بگنجاند.

ماهی چرب


مصرف مکمل های ماهی چرب و روغن ماهی می تواند اثرات شرایطی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد. ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب کمک می کند این چربی ها با جلوگیری از تجمع چربی اضافی و حفظ سطح آنزیم در کبد کمک می کنند.
فرد باید هفته ای دو بار ماهی چرب بخورد در صورت عدم دسترسی به آن می توان از مکمل روغن ماهی استفاده کرد.

آجیل


مصرف منظم آجیل ساده ترین راه برای سلامت کبد است. آجیل ها دارای اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین E و آنتی اکسیدان هستند که این ترکیبات به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می کنند. خوردن یک مشت بادام یا گردو می تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ