روش های طبیعی سفید کردن دندان ها

Shabnam Khesal
دندان ها با افزایش سن به ناچار زرد می شوند، اما طیف وسیعی از استراتژی ها می توانند این روند را آهسته و حتی آن را معکوس کنند. در حالی که کیت های سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها به راحتی موجود است، اما بسیاری از داروها و درمان های طبیعی می توانند به از […]
دندان ها با افزایش سن به ناچار زرد می شوند، اما طیف وسیعی از استراتژی ها می توانند این روند را آهسته و حتی آن را معکوس کنند. در حالی که کیت های سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها به راحتی موجود است، اما بسیاری از داروها و درمان های طبیعی می توانند به از بین بردن لکه ها و محافظت از مینای دندان کمک کنند.

چگونه می توان دندان ها را به طور طبیعی سفید کرد؟

استراتژی های زیر ممکن است به سفید شدن دندان کمک کنند:

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی

حذف غذاهایی که دندان ها را لکه دار می کنند می تواند شما را از شر لک شدن بیشتر دندان ها خلاص کند. غذاها و نوشیدنی های حاوی تانن مانند شراب و چای می توانند دندان ها را لکه دار کنند. قهوه، نوشابه و آب میوه نیز می تواند باعث لکه دار شدن دندان ها شود. غذاهای اسیدی با ساییدن مینای دندان باعث زرد شدن آنها می شوند. افرادی که نگران رنگ دندان خود هستند باید از مصرف بیش از حد مرکبات، قهوه و نوشابه خودداری کنند. در روش دیگر، آنها همیشه باید دندان های خود را بعد از مصرف این مواد غذایی مسواک بزنند. دندانپزشکان به طور معمول توصیه می کنند قبل از مسواک زدن 30 دقیقه پس از غذا خوردن صبر کنید. اسیدها می توانند مینای دندان را ضعیف کنند، بنابراین مسواک زدن خیلی زود نیز باعث آسیب می شود.
ترک سیگار یا محصولات دخانیات می تواند خطر بروز لکه های نیکوتین را کاهش دهد، همچنین می تواند از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند، هر دو گزینه می توانند به مینای دندان آسیب برسانند و باعث مشکلات بهداشتی مربوط به دهان و دندان شوند.

روغن کشیدن

روغن کشیدن اصطلاحی برای شستن دهان با روغن برای از بین بردن آلودگی ها، باکتری ها و بقایای آن است. این جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به صورت منظم نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد شستن دهان با روغن های خاص ممکن است به سفید شدن دندان کمک کند. انجمن دندانپزشکی آمریکا، روغن کشیدن را کاری غیر متعارف می داند و اظهار داشت: هیچ مطالعه علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد روغن کشیدن باعث کاهش حفره ها، سفید شدن دندان ها یا بهبود سلامت دهان و دندان می شود. برای امتحان این روش دهان را پس از مسواک زدن با روغن یک دقیقه بشویید، سپس آن را تف کنید. روغن های مناسب روغن کشیدن شامل:
روغن نارگیل
روغن آفتابگردان
روغن کنجد

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند لکه های سطح دندان را به آرامی صیقل دهد. برخی از مردم نگران هستند جوش شیرین به دلیل بافت سخت به مینای دندان آسیب وارد کند، اما تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داد این یک روش ایمن برای از بین بردن لکه ها است، همچنین جوش شیرین می تواند به مبارزه با باکتری ها کمک کند که نشان می دهد پلاک ها را کاهش می دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یک سفید کننده ملایم است که می تواند به سفید شدن دندان های لکه دار کمک کند. برای سفید کردن بهینه دندان ها فرد می تواند مسواک زدن با مخلوط جوش شیرین و هیدروژن پراکسید را به مدت 1 تا 2 دقیقه و دو بار در روز به مدت یک هفته انجام دهد. هیدروژن پراکسید ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده طولانی مدت یا افرادی که از قبل دندان حساس دارند گزینه مناسبی نیست.

سفید شدن دندان ها با میوه

پاپئین و بروملین آنزیم هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند هر دو به سفید شدن دندان ها کمک می کنند. یک مطالعه در سال 2012 شواهد اولیه ای را نشان داد که محلول های حاوی این مواد می توانند اثرات سفیدکنندگی متوسطی داشته باشند. با این حال، نویسندگان این مطالعه احتیاط می کنند چراکه بر این باورند تحقیقات بیشتری برای تعیین موثر بودن یا نبودن این آنزیم ها لازم است.

حفظ عالی بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت عالی دهان و دندان مهم ترین کاری است که فرد می تواند برای کاهش زردی دندان انجام دهد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم از مینای دندان محافظت می کند، از پوسیدگی لثه جلوگیری می کند و لکه ها را از بین می برد. بهداشت مناسب دهان و دندان شامل موارد زیر است:
مسواک زدن حداقل دو بار در روز. فرد باید حتما اطراف لثه ها و پشت دندان ها را نیز تمیز کند.
استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید. فلوراید می تواند با پوسیدگی دندان مقابله کرده و حتی روند آن را معکوس کند. اگرچه برخی از مردم با استفاده از فلوراید مخالف هستند، اما دندانپزشکان معتقدند فلوراید برای دندان ها بی خطر و مفید است.
نخ دندان برای از بین بردن پلاک بین دندان ها. برای از بین بردن پلاک های بین دندان ها و جلوگیری از ایجاد جرم به طور مرتب نخ دندان بکشید.

چرا دندان ها زرد می شوند؟

دندان ها به دو دلیل زرد می شوند که هر دو با افزایش سن سرعت می گیرند:

نازک شدن مینا

لایه خارجی دندان ها از مینای دندان به رنگ سفید تشکیل شده است و از ساختار عمیق دندان محافظت می کند. زیر مینای دندان لایه ای از بافت به نام عاج وجود دارد که به رنگ زرد مایل به قهوه ای است. وقتی لایه مینای دندان نازک یا فرسوده می شود رنگ دندان ها شروع به تیره شدن می کنند. مصرف غذاهای اسیدی، بیماری های لثه و پیری می توانند مینای دندان را خراب کنند. مینای دندان برخی از افراد نیز به طور طبیعی نازک تر است.

لکه ها

غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه می توانند دندان ها را لکه دار کنند. برخی از غذاهایی که دندان ها را لکه دار می کنند ممکن است مینای دندان را نیز از بین ببرند و زردی آن را افزایش دهند. سایر منابع تولید لکه روی دندان ها شامل سیگار کشیدن، محصولات دخانیات و انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها است.
روش هایی که موثر نیستند
راهکارهای طبیعی سفید کردن دندان که ممکن است به دندان هم آسیب برساند شامل استفاده از موارد زیر است:
لیموترش
پرتقال ها
سرکه سیب
زغال فعال
چشم انداز
تعداد کمی از افراد به طور طبیعی دندان های سفیدی دارند زیرا دندان ها با افزایش سن به رنگ زرد در می آیند. با این حال، حفظ بهداشت عالی دهان و دندان و معاینه منظم دندان می تواند به روشن نگه داشتن دندان کمک کند. دندان های زرد به طور معمول نشانه مشکل جدی پیرامون سلامتی شما نیستند، اما دندانپزشک می تواند از بین رفتن مینا و پوسیدگی دندان را بررسی کند. درمان های طبیعی می تواند به افراد کمک کند تا دندان های خود را در خانه سفید کنند، همچنین دندانپزشک می تواند سفید کننده دندان حرفه ای را ارائه دهد.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ