یک میلیون دلیل برای استفاده از خدمات نگهداری سالمند سما پارسا

حسام آرین
با توجه که جمعیت ایران رو به سالخوردگی پیش میرود نگهداری سالمند نیاز بسیار جدیدی است که در جامعه ایجاد شده است،همین موضوع باعث گسترش رشته دانشگاهی جدیدی به اسم مراقبت از سالمند میباشد.حرفه نگهداری سالمند تنها یک شغل نیست بلکه عشق است.در این مقاله سعی داریم نکات مهم مربوط به نگهداری سالمند را به شما آموزش دهیم.
با توجه که جمعیت ایران رو به سالخوردگی پیش میرود نگهداری سالمند نیاز بسیار جدیدی است که در جامعه ایجاد شده است،همین موضوع باعث گسترش رشته دانشگاهی جدیدی به اسم مراقبت از سالمند است.حرفه نگهداری سالمند تنها یک شغل نیست بلکه عشق است.در این مقاله سعی داریم نکات مهم مربوط به نگهداری سالمند را به شما آموزش دهیم. در ابتدا میخواهیم شما را با واژه سالمند بیشتر آشنا کنیم، در جامعه ایران به افرادی اشاره می شود که بالای 60 سال داشته باشند البته که این نگرش در بین افراد مختلف جامعه متفاوت خواهد بود در بعضی افراد نشانه های سالمندی از سن 40 سالگی آغاز می شود.سالمندی یک پدیده طبیعی است که در همه افراد رخ خواهد داد. سالمندان از نظر تقسیم بندی به سه گروه 1-سالمند جوان که به سنین بین 60 تا 70 سال گفته می شود 2-سالمند میانسال که به سنین 71 تا 80 سال گفته می شود 3- گروه سوم دسته سالمندان پیر هستند که از سن 81 سال به بالا تقسیم می شوند. سالمندان از نظر وابستگی و احتیاج به مراقبت به سه دسته وابستگی: کم ،نسبی و زیاد تقسیم میشوند.

نکات مهم قبل از استخدام پرستار سالمند در منزل:

1-اولین نکته مهم در هنگام استخدام پرستار برای سالمند خود این است که پرستاری را انتخاب کرده که به کار خود علاقه و عشق داشته باشد. اگر فرد استخدام شده نگرش مثبتی نسبت به نگهداری سالمند نداشته باشد بصورت ناخودآگاه باعث می شود که افسرده شود و این افسردگی را به سالمند منتقل می کند. 2-پرستار سالمند باید قابل اعتماد باشد. 3- از ویژگی های پرستار خوب این است که دارای اندام قوی باشد که در صورت نیاز بتواند وظایف مراقبتی خود را بخوبی انجام دهد. 4- صبوری از ویژگی های مهم دیگه پرستار خوب است...زیرا که سالمندان رفتاری مشابه با کودکان دارند. 5- پرستار سالمند خوب باید آشنایی نسبی با داروها داشته باشد.

وظایف پرستار سالمند :

از جمله بعضی از وظایف سالمندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد مراقبت و نگهداری از سالمندان تهیه غذا و غذا دادن به سالمند در صورت نیاز کمک به تحرک و قدم زدن سالمند گفتار درمانی با سالمند پیگیری درمان های دارویی و رعایت برنامه های دارو طبق نظر پزشک در هر ساعت شبانه روز توانایی کمک به استحمام  و کارهای روزانه سالمند موارد گفته جز کمترین وظایف پرستار سالمند در هنگام نگهداری سالمند است.

ویژگی های مراقبت از سالمند در منزل:

طبق آخرین تحقیقات صورت در مورد نگهداری از سالمندان در منزل نشان میدهد سالمندان عزیزی که در منزل و محل زندگی خود مورد مراقبت و نگهداری قرار گرفته اند از نظر روحی و سلامت در وضعیت مناسب تری قرار دارند. نکات مورد توجه در این زمینه موارد زیر است: سالمندان در محیط زندگی خود دارای احساس امنیت بیشتری دارند خاطرات ارزشمندی از اطرافیان خود در محل زندگی دارند در محل زندگی خود جای همه وسائل مورد نیاز خود را میدانند افزایش سطح سلامتی و نشاط سالمندان امکان دید و بازدید و ملاقات اطرافیان سالمند با وی در منزل کاهش تعداد دفعات تردد به بیمارستان

مزایای نگهداری از سالمند در منزل از نظر اقتصادی

حتی اگر فرزندان به دلیل مشغولیت های زندگی و کاری خودشان از پس نگهداری و پرستاری از والدین خود برنیایند و برای این کار از یک پرستار خانگی استفاده کنند، باز هم هزینه خیلی کمتری در مقایسه با نگهداری از سالمندان در مراکز درمانی مورد نیاز است، چرا که این روزها خانه های سالمندان برای مراقبت و پرستاري از سالمندان هزینه های زیادی را دریافت می کنند و بسیاری از خانواده ها از عهده پرداخت چنین هزینه هایی برنخواهند آمد. نگهداري از سالمندان در منزل باعث کاهش نگرانی اعضای خانواده می شود. علاوه بر این که نگهداری سالمند در منزل برای روحیه و اعتماد بنفس خودشان مفید است، فرزندان نیز دچار عذاب وجدان و احساس گناه ناشی از سپردن والدین خود در خانه های سالمندان نمی شوند و با استخدام یک پرستار مجرب و کاربلد هم می توانند به نحو احسنت از والدین خود مراقبت کنند و هم دیگر نگران تنها ماندن و از دست دادن آنها نباشند. برخلاف مطالب گفته شده در این مقاله، از آنجایی که تعداد افرادی که در خانه سالمندان نگهداری می شوند، زیاد بوده و یک پرستار به ناچار باید از چند سالمند مراقبت کند، بنابراین نمی تواند به خوبی از عهده برطرف کردن تمام نیازهای آنها برآید. از این رو بهترین و ایده آل ترین روش، استخدام یک پرستار اختصاصی است تا بتواند به طور کامل تمام نیازها و خواسته های سالمندان را در منزل خودشان و در کنار سایر اعضای خانواده برطرف کند.

اهمیت تغذیه در پرستاری سالمند

همچون دیگر دوره های زندگی، دوره سالمندي هم مي تواند براي هر فردی تجربه ای لذت بخش باشد؛ با این حال همراه شدن این دوره با مشکلات و بیماری های متعدد است که سبب می شود فرد نتواند به بهره مندی صحیح و درست از این دوره بپردازد. در همین رابطه، مقوله تغذیه از جمله فاکتور های قابل توجه در پيشگيري از ناراحتي هاي دوران سالمندي است، زیرا کهولت سن و به دنبال آن پدیدار شدن علائم پیری در کنار مشکل شایعی همچون سوء تغذیه می تواند منجر به بروز انواع بیماری ها در سالمند شود.

ارتباط تغذیه سالمندان و بیماری ها

همانطور که می دانید دوران سالمندی با مشکلات رایجی همچون اضافه وزن، پوكي استخوان، فشار خون بالا، چربي خون بالا و قند خون همراه است. توجه به برنامه غذایی و تغذیه سالمند، یکی از موثر ترین راهکار ها برای کنترل این بیماری ها محسوب می شود. ساده از کنار این قضیه نگذرید ! چرا که درصورت عدم کنترل صحیح این مشکلات، احتمال مرگ در اثر ابتلا به بيماري هايي مانند سكته قلبي و مغزي و سرطان ها به شدت افزايش مي يابد؛ در نتیجه، رعایت اصول تغذیه در پرستاری سالمند یا نگهداري سالمند جزو مهمترین وظایف در مراقبت از سالمند به شمار می آید. شركت سما پارسال با شماره ثبت (196988) داراي سابقه درخشان با نيروهاي آموزش ديده و با سابقه و كاركشته در امور خدماتي به شهروندان نامي معتبر و مطمني فراهم ساخته اند. سالمندی دوره خیلی مهمی از زندگی ما انسان ها محسوب می شود هر چند سن برای دوره سالمندی به طور دقیق بیان نشده و مسائل زیادی تاثیر گذار است که بتوان به یک فرد گفت سالمند . مسائل فیزیولوژیکی، روانی و جسمی تاثیرات زیادی در تعیین سن سالمندی ایجاد کرده است و به اصطلاح پیری به زمانی گفته می شود که شخص تعداد سالهایی از زمان تولد خودش طی کرده باشد. شرکت سما گستر پارسا افتخار این را دارد که در زمینه نگهداری از این سالمندان عزیز فعالیت می کند.    
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ