چگونه می توان از شر میخچه خلاص شد؟ +درمان خانگی

حسام آرین
میخچه به ضایعات دایره ‌ای هیپرکراتوتیک گفته می‌شود که هسته مخروطی شکل آن باعث بروز درد و التهاب می‌شود. بخش مخروطی میخچه در پی واکنش به ترومای مکانیکی به وجود آمده است که این هسته مخروطی شکل باعث می‌‌شود تشخیص پینه پا از میخچه راحت باشد. میخچه نواحی سخت و ضخیم شده از پوست است که به طور معمول در پاها ایجاد می شود شبیه پینه هستند، اما به طور معمول سخت تر، کوچکتر و دردناک تر هستند. میخچه خطرناک نیست، اما می تواند باعث تحریک و آزار شود و زنان بیشتر از مردان با آن درگیر می شوند.

میخچه به ضایعات دایره ‌ای هیپرکراتوتیک گفته می‌شود که هسته مخروطی شکل آن باعث بروز درد و التهاب می‌شود. بخش مخروطی میخچه در پی واکنش به ترومای مکانیکی به وجود آمده است که این هسته مخروطی شکل باعث می‌‌شود تشخیص پینه پا از میخچه راحت باشد. میخچه نواحی سخت و ضخیم شده از پوست است که به طور معمول در پاها ایجاد می شود شبیه پینه هستند، اما به طور معمول سخت تر، کوچکتر و دردناک تر هستند. میخچه خطرناک نیست، اما می تواند باعث تحریک و آزار شود و زنان بیشتر از مردان با آن درگیر می شوند.

سه نوع اصلی میخچه وجود دارد:

  • سخت
  • نرم
  • دانه ای

میخچه سخت رایج ترین نوع میخچه است، نواحی کوچک و متمرکز از پوست سخت است که به طور معمول در ناحیه وسیع تری از پوست ضخیم دیده می شود. از طرف دیگر، میخچه های نرم مایل به سفید یا خاکستری رنگ دارای بافت لاستیکی هستند و اغلب بین انگشتان پا ظاهر می شوند. میخچه دانه ای کوچک است و به طور معمول در قسمت پایین پا ظاهر می شود. با ضخیم شدن میخچه ها بسیار دردناک می شوند. میخچه بیماری پوستی نیست بلکه پاسخ بدن به فشار یا اصطکاک روی پوست است. به گزارش هلث لاین، در اینجا چگونگی پیشگیری و درمان آنها در خانه آمده است:

تشخیص میخچه

برای تشخیص میخچه انجام آزمایش تخصصی لازم نیست. مشاهده مستقیم میخچه و پوست اطراف آن از مواردی است که به تشخیص آن کمک می کند. میخچه ها به طور معمول گرد هستند و در کناره ها و بالای پاها ایجاد می شوند. تفاوت اصلی بین میخچه و پینه در این است که لمس پینه دردناک نیست، اما لمس میخچه احتمال می رود دردناک باشد زیرا پوست ملتهب ممکن است یک مرکز سخت یا نرم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بیماری هایی که خطر ابتلای مجدد به کرونا را افزایش می دهند

چگونه می توان از بروز میخچه جلوگیری کرد؟

برای اطمینان از اینکه میخچه های شما رشد نکرده و بعد از درمان دوباره عود نکنند باید شرایط ایجاد آن را از بین ببرید. در اینجا چند نکته برای کمک به از بین بردن اصطکاک و جلوگیری از تشکیل میخچه وجود دارد:

کفش و جوراب مناسب تهیه کنید. برای جلوگیری از بروز میخچه از یک متخصص بخواهید پای شما را اندازه بگیرد و کفشی را که خیلی گشاد یا خیلی تنگ نباشد تهیه کنید. نکته حائز اهمیت برای تهیه کفش با اندازه مناسب این است که در پایان روز زمانی که ممکن است پاهای شما کمی متورم باشد به خرید کفش بروید.

ناخن های پا را کوتاه کنید. اگر ناخن های پا بیش از حد بلند باشد باعث می شود انگشتان به سمت کفش فشار بیاورند که این امر می تواند فشاری ایجاد کند که باعث ایجاد میخچه در طول زمان شود.

از پد میخچه استفاده کنید. پد میخچه از شما در برابر فشار بیش از حد یا اصطکاک اطراف آن محافظت می کند. پد انواع مختلفی دارد که به طور معمول به شکل دونات هستند و باید به گونه ای قرار بگیرند که میخچه در سوراخ مرکزی آن قرار بگیرد.

پاها را تمیز نگه دارید. پاهای خود را روزانه با صابون، آب و یک برس مخصوص اسکراب بشویید.

پاها را مرطوب نگه دارید. برای جلوگیری از خشکی و اصطکاک به طور مرتب از کرم پا استفاده کنید.

چگونه می توان از شر میخچه خلاص شد؟

قبل از درمان میخچه ابتدا باید علت اصطکاک و منشا آن را پیدا کنید. در بسیاری از موارد وقتی فشار یا اصطکاک متوقف شود میخچه به خودی خود از بین می رود. اگر محافظت از میخچه در برابر تحریک بیشتر مشکلی را برطرف نمی کند، متخصصین پوست مراحل زیر را برای خلاص شدن از شر میخچه توصیه می کنند:

پا را در آب گرم خیس کنید

اطمینان حاصل کنید میخچه حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که پوست نرم شود کاملا در آب گرم غوطه ور شده است.

روی میخپه سنگ پا بکشید

سنگ پا یک سنگ متخلخل و ساینده است که برای از بین بردن پوست خشک استفاده می شود. سنگ پا را در آب گرم فرو برده، سپس با استفاده از آن میخچه را با دقت صاف کنید. حرکات آرام دایره ای شکل به از بین بردن پوست مرده کمک می کند.

نکته: پوست را زیاد و با خشونت سنگ پا نکشید زیرا این کار می تواند باعث خونریزی و منجر به عفونت شود.

به میخچه لوسیون بزنید

از لوسیون یا کرم مرطوب کننده با سالیسیلیک اسید استفاده کنید. سالیسیلیک اسید پروتئین کراتینه را تشکیل می دهد که میخچه و پوست مرده اطراف آن را تشکیل می دهد. با این حال، سالیسیلیک اسید به طور کلی برای افراد مبتلا به دیابت، گردش خون ضعیف یا پوست ضعیف توصیه نمی شود.

از پد میخچه استفاده کنید

با استفاده از این پدهای چسبی شکل دونات از تماس میخچه با کفش خود محافظت کنید. سعی نکنید میخچه های خود را ببرید یا بتراشید زیرا این امر می تواند منجر به بروز عفونت خطرناک بافت های اطراف شود. تراش دادن یا تراشیدن میخچه فقط باید توسط پزشک انجام شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر میخچه بسیار دردناکی دارید یا مبتلا به دیابت، پوست شکننده یا بیماری شریانی محیطی هستید باید قبل از ادامه درمان در خانه با پزشک مشورت کنید. اگر میخچه علائمی از جمله عفونت را نشان داد از جمله:

بدتر شدن درد

چرک

ورم

سرخی

چشم انداز

میخچه یک بیماری غیرسرطانی است که با درمان های خانگی یا پزشکی قابل کنترل است و به ندرت جراحی لازم دارد. پس از درمان موفقیت آمیز اگر ناحیه آسیب دیده در اثر اصطکاک یا فشار تحریک شود میخچه ممکن است دوباره عود کند. شما باید برای جلوگیری از رشد میخچه از کفش های مناسب استفاده کنید و به یاد داشته باشید هنگام بروز آن باید روند درمانی درستی را پیش بگیرید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ