انواع ماسک های صورت خانگی + نحوه استفاده و درست کردن

Shabnam Khesal
آیا با آکنه، پوست چرب، چین و چروک یا لکه های پیری مشکل دارید؟ داشتن پوست عالی فقط مرتبط با ژن ها نیست بلکه شامل پیش گرفتن روال مناسب مراقبت از پوست شامل پاکسازی، لایه برداری و مرطوب سازی صورت است. برخی از افراد برای حفظ ظاهر سالم و جوانی آبگرم را گزینه خوبی می دانند با این وجود این […]
آیا با آکنه، پوست چرب، چین و چروک یا لکه های پیری مشکل دارید؟ داشتن پوست عالی فقط مرتبط با ژن ها نیست بلکه شامل پیش گرفتن روال مناسب مراقبت از پوست شامل پاکسازی، لایه برداری و مرطوب سازی صورت است. برخی از افراد برای حفظ ظاهر سالم و جوانی آبگرم را گزینه خوبی می دانند با این وجود این سفرها می توانند پرهزینه باشند، اما خوب فواید آن غیرقابل انکار است. حال اگر بدانید با یک ماسک خانگی یم توانید نتیجه مشابهی بگیرید چه می کنید؟ خوب، شما می توانید با استفاده از بسیاری از مواد موجود در آشپزخانه مانند آووکادو، بلغور جو دوسر، عسل، زردچوبه یا موز می توانید ماسک صورت “خودت انجام بده” را ترکیب کنید. به گزارش هلث لاین، در اینجا از لکه ها گرفته تا ماتی پوستی نگاهی به دستور العمل های ساده برای حل مشکلات شایع پوستی می اندازیم.

ماسک برای جوش صورت

آکنه رایج ترین مشکل پوستی در ایالات متحده آمریکا است. هنگامی که چربی سلول های مرده پوست و باکتری ها منافذ پوست را مسدود می کنند، جوش ایجاد می شود و آکنه شامل جوش های سرسیاه، جوش های سر سفید، جوش، ندول و کیست می شود. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ احتمال می رود به از بین بردن باکتری های پوست کمک کرده و لکه ها را متوقف کند.
عناصر:
2 تا 3 عدد سفیده تخم مرغ
دستورالعمل ها:
سفیده ها را از زرده جدا کنید و سفیده ها را در یک کاسه قرار دهید.
یک پنبه را به سفیده تخم مرغ آغشته کنید و آن را روی صورت خود بمالید.
اجازه دهید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت بماند.
سپس صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمانتاسیون (تیرگی یا لکه های پوستی) پس از التهاب به مناطق تاریک پوست گفته می شود که اغلب به دلیل آکنه، افزایش سن یا آفتاب ایجاد می شوند. درمان های پوستی می توانند به کاهش تیرگی پوست کمک کنند، اما گران هستند. شما می توانید با استفاده از ماسک “خودت انجام بده” زردچوبه با کاهش التهاب باعث می شود رنگ پوست را یکنواخت و روشن کنید.
عناصر:
یک دوم قاشق چایخوری پودر زردچوبه
یک تا 2 قاشق غذاخوری عسل خالص
دستورالعمل ها:
همه مواد را در یک کاسه مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود.
خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید.
بگذارید 10 دقیقه بماند، سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک مناسب منافذ مسدود شده

بلغور جو دوسر و جوش شیرین خاصیت لایه برداری دارند که سلول های مرده و منافذ پوست را از بین می برند. عناصر:
2 قاشق چایخوری بلغور جو دوسر
یک قاشق چایخوری جوش شیرین
دستورالعمل ها:
بلغور جو دوسر و جوش شیرین را در یک کاسه باهم ترکیب کنید، سپس به آرامی چند قطره آب به آن اضافه کنید تا خمیر درست شود.
خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید خشک شود.
سپس بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک صورت برای پوست چرب

پوست چرب زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست بیش از حد سبوم (چربی) تولید کند. چربی منافذ پوست را مسدود می کنند که باعث ایجاد آکنه و التهاب می شوند. موز می تواند به جذب چربی روی پوست کمک کند در حالی که لیموترش به پاکسازی منافذ پوست کمک می کند.
عناصر:
یک عدد موز
10 قطره آب لیموترش
یک قاشق چایخوری روغن زیتون بکر و خالص
دستورالعمل ها:
موز را در یک کاسه له کنید، سپس آب لیموترش و روغن زیتون به آن اضافه کنید تا یک خمیر مایع ایجاد شود.
سپس ماسک را روی صورت خود بزنید، بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

ماسک برای پوست خشک

ماسک آبرسان صورت می تواند به پوست شما در حفظ رطوبت و رفع تیرگی و خارش کمک کند.
عناصر:
نصف خیار
2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
دستورالعمل ها:
برش های خیار را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید.
خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید.
بگذارید 30 دقیقه بماند، سپس با آب بشویید.

ماسک ضد چین و چروک

درمان های منظم صورت باعث کاهش خطوط و چین و چروک ها و سفتی پوست می شود. از آووکادو و پودر کاکائو برای تحریک تولید کلاژن و از عسل برای مرطوب سازی و لطافت پوست استفاده کنید.
عناصر:
2 عدد آووکادو
یک قاشق غذاخوری عسل خالص
2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو
دستورالعمل:
آووکادو را در یک کاسه له کرده سپس پودر کاکائو و عسل را به آن اضافه کنید.
ماسک را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید.
بگذارید 20 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

ماسک های صورت چه فایده ای برای پوست دارند؟

ماسک صورت پوست شما را دوباره جوان و مرطوب می کند. اینها درمان های موثری هستند زیرا مواد تشکیل دهنده آنها قادرند حدود 10 تا 30 دقیقه روی پوست بنشیند. مواد مغذی و ویتامین ها با نفوذ به پوست منافذ پوست را عمیق تمیز می کنند و خارجی ترین لایه پوست مرده را از بین می برند. به علاوه، ماسک های صورت پوست را تمیز، سفت، لایه برداری، نرم و روشن می کنند. اگر مواد لازم یا زمان استفاده از ماسک های خانگی را ندارید ماسک شستشو یا لایه بردار بدون نسخه نیز ارزان تر از مراجعه به آبگرم است.
ماسک شستشو شامل پاک کردن با یک پارچه گرم یا خنک پس از خشک شدن ماسک است. ماسک های لایه بردار برای پاکسازی عمیق و لایه برداری پایه ژل دارند. ماسک را می زنید، صبر می کنید تا سفت شود سپس آن را از صورت پاک می کنید.

بایدهای و نبایدهای ماسک صورت

در اینجا چند باید و نباید برای به حداکثر رساندن تاثیر ماسک روی صورت وجود دارد.
بایدها:
ماسک را به مدت 10 تا 30 دقیقه روی صورت بگذارید، این کار اجازه می دهد مواد به پوست شما نفوذ کنند. در مضن بهتر است قبل از حمام از ماسک استفاده کنید.
قبل از استفاده از ماسک صورت خود را با آب و پاک کننده ملایم بشویید، این کار به نفوذ بهتر ماسک به پوست کمک می کند.
بعد از شستن ماسک از صورت مرطوب کننده روی پوست بمالید.
ماسک صورت بدون نسخه را انتخاب کنید که مخصوص نوع پوست شما باشد. اگر پوستی چرب یا مستعد آکنه دارید ماسکی بدون چربی انتخاب کنید که منافذ پوست را مسدود نکند.
پس از برداشتن ماسک با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوست بسته شود.
نبایدها:
در صورت احساس تحریک پوست یا واکنش آلرژیک (قرمزی، خارش یا بثورات پوستی) از ماسک استفاده نکنید.
هر شب ماسک نزنید بلکه فقط هفته ای یک یا دو بار این کار را انجام دهید.
ماسک را برای مدت طولانی روی صورت نگذارید زیرا می توانند باعث تحریک پوست شوند.
هنگام شستن ماسک پوست خود را نسابید زیرا این کار می تواند باعث تحریک و قرمزی شود.

بهترین زمان برای استفاده از ماسک صورت کی است؟

اگر به دنبال دریافت جواب استفاده از ماسک صورت قبل یا بعد از دوش گرفتن بهتر است در اینترنت سرچ کرده باشید به احتمال زیاد اطلاعات متناقضی را مشاهده کرده اید. کلید این پاسخ به نوع ماسک، همچنین نوع پوست شما بستگی دارد و لزوما براساس زمان بندی نیست. درباره اینکه چه نوع ماسکی قبل و بعد از دوش گرفتن بهتر کار می کند باید بیشتر بیاموزید تا بتوانید از پوست خود بهتر مراقبت کنید.

چگونه ماسک صورت را به درستی بزنیم؟

هدف استفاده از ماسک صورت به نوع آن بستگی دارد. برخی ماسک ها برای خشک کردن سبوم (چربی) اضافی در انواع پوست ترکیبی و چرب طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر رطوبت از دست رفته در پوست خشک را دوباره احیا می کنند. برخی ماسک های صورت ناهمواری پوست را درمان می کنند و برخی دیگر ممکن است حاوی لایه بردارهایی باشند که به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند. صرف نظر از نوع ماسک چند مرحله اصلی برای استفاده صحیح از آن وجود دارد:
ابتدا صورت خود را با پاک کننده معمول خود تمیز کنید.
ماسک را به صورت یک لایه نازک و یکنواخت در اطراف صورت خود بمالید، مراقب باشید اطراف چشم و لب خود نمالید، همچنین می توانید لایه را تا گردن و قسمت دکلته بدن گسترش دهید.
برخی از ماسک ها نیاز دارند که شما محصول را برای چند ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید این موارد بیشتر به محصولات لایه بردار مرتبط می شود، اگر مطمئن نیستید قبل از استفاده دستورالعمل های محصول را بخوانید.
بسته به دستورالعمل روی محصول 5 تا 20 دقیقه صبر کنید. به طور کلی، ماسک های خشک کننده برای پوست چرب برای مدت زمان کمتری باقی می مانند در حالی که ماسک های آبرسانی و ضد پیری مدت طولانی تری حتی برخی اوقات یک شبانه روز روی پوست باقی می مانند.
با آب گرم و نه داغ صورت خود را بشویید.
از تونر، سرم، مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.
اینکه چند بار ماسک صورت خود را بزنید به نوع پوست شما بستگی دارد. ماسک ضد پیری چند بار در هفته استفاده می شود در حالی که ماسک برای پوست چرب 2 تا 3 بار استفاده می شود. ماسک های آبرسان چند بار در هفته نیز استفاده شوند، اگر پوست حساسی دارید فقط ممکن است هفته ای یک بار از ماسک صورت استفاده کنید.

آیا باید ماسک صورت را قبل یا بعد از دوش گرفتن استفاده کرد؟

در حالی که ماسک صورت هفتگی برای برنامه کلی مراقبت از پوست شما مهم است افزودن آن بعنوان یک مرحله اضافی وقت گیر به نظر می رسد، اما در صورت انجام آن به صورت روتین باید صورت خود را قبل از استفاده از ماسک تمیز کنید تا آلودگی های سطح، چربی و آرایش را پاک کنید. این کار را می توان به چند روش مختلف انجام داد قبل از دوش گرفتن می توانید صورت خود را بشویید و ماسک خود را بزنید یا اینکه می توانید صورت خود را زیر دوش بشویید و ماسک خود را آنجا بمالید و در حالی که بقیه مراحل شستن بدن را انجام می دهید ماسک روی صورت شما بماند.
گزینه دیگر دوش گرفتن سپس شستن صورت و استفاده از ماسک است. این روش به ویژه در ماسک های تمیز کننده عمیق برای پوست چرب و مختلط مانند ماسک های ساخته شده از گل و زغال به خوبی کار می کند. دوش گرفتن ابتدا اجازه می دهد تا منافذ پوست تحت تاثیر آب گرم و بخار باز شوند و پوست شما را برای یک تجربه تمیز کردن عمیق تر آماده کند.
اگر پوست خشک تری دارید بهتر است قبل از دوش گرفتن ماسک خود را بزنید، بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام با یک مرطوب کننده غنی از نرم کننده صورت خود را آغشته کنید.
هنگامی که می خواهید بدون حمام رفتن ماسک بزنید به سادگی دستورالعمل های محصول، همچنین مراحل بالا را دنبال کنید.
ماسک های درمانی یک شبانه روز قرار است یک شب روی صورت شما بمانند و صبح با شستن صورت شما پاک شوند. برای استفاده از این نوع ماسک ها می توانید روال طبیعی مراقبت از پوست خود را انجام دهید سپس ماسک را برای آخرین مرحله استفاده کنید. برخی اوقات به جای مرطوب کننده شبانه از یک ماسک شبانه استفاده کنید که این امر به میزان خشکی پوست شما بستگی دارد. ماسک های شبانه ضخیم تر و کرم تر هستند و به طور معمول برای انواع پوست های خشک تا طبیعی طراحی شده اند.

نوع پوست خود را بشناسید

استفاده از ماسک صورت قبل یا بعد از دوش گرفتن به نوع پوست و محدودیت زمانی شما بستگی دارد، همچنین با نوع ماسکی که استفاده می کنید ارتباط زیادی دارد. با دانستن چند قانون اساسی بهتر می توانید ماسک مناسب پوست صورت خود را انتخاب کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

در پایان

یک برنامه منظم مراقبت از پوست رنگ پوست شما را بهبود می بخشد، با آکنه مبارزه کند و چربی را کنترل کند، اما تصور نکنید برای گرفتن نتایج عالی به یک اسپا فانتزی نیاز دارید. با استفاده از مواد موجود در آشپزخانه خود نیز می توانید یک ماسک صورت خانگی درست کنید و به صورت خود تغذیه و آبرسانی لازم را بدهید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ