خواص کیوی و مزایای شگفت انگیز آن برای سلامت پوست و مو

حسام آرین
میوه کیوی، گیاه بومی جنوب چین سرشار از مواد مغذی و کم کالری است. اوایل قرن بیستم توسط یک معلم به نیوزیلند معرفی شد. نام این گیاه از نام گونه‌ای پرنده زیبا گرفته شده که در نیوزیلند پرنده ملی است و نیوزیلندی ها آن را کیوی به نام پرنده ملی خود نامیدند. کیوی، میوه کوچکی تخم مرغ شکلی که در کنار طعم لذیذ مزایای زیادی برای سلامتی به شما هدیه می دهد، همچنین گوشت سبز کیوی شیرین و ملایم و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، فولات و پتاسیم است. علاوه براین، آنتی اکسیدان زیادی دارد و منبع خوبی از فیبر به شمار می آید.

میوه کیوی، گیاه بومی جنوب چین سرشار از مواد مغذی و کم کالری است. اوایل قرن بیستم توسط یک معلم به نیوزیلند معرفی شد. نام این گیاه از نام گونه‌ای پرنده زیبا گرفته شده که در نیوزیلند پرنده ملی است و نیوزیلندی ها آن را کیوی به نام پرنده ملی خود نامیدند. کیوی، میوه کوچکی تخم مرغ شکلی که در کنار طعم لذیذ مزایای زیادی برای سلامتی به شما هدیه می دهد، همچنین گوشت سبز کیوی شیرین و ملایم و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، فولات و پتاسیم است. علاوه براین، آنتی اکسیدان زیادی دارد و منبع خوبی از فیبر به شمار می آید.

دانه های سیاه کوچک آن مانند پوست قهوه ای رنگش قابل خوردن است اگرچه بسیاری ترجیح می دهند کیوی را بدون پوست بخورند. کیوی با توجه به قابلیت رشد در مکان های مختلف در تمام طول سال در دسترس است، از نوامبر تا می در کالیفرنیا و از ژوئن تا اکتبر در نیوزیلند رشد می کنند، همچنین می توان از مکمل های کیوی نیز استفاده کرد.
ویتامین C زیاد موجود در کیوی آن را به عنوان یک میوه سالم مشهور کرده، اما این میوه سرشار از مواد مغذی دیگری نیز است. مواد مغذی موجود در کیوی به کاهش فشار خون، تقویت و تسریع روند ترمیم زخم، حفظ سلامت روده و موارد دیگر کمک می کنند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در ادامه درباره مزایا و خطرات احتمالی افزودن کیوی به رژیم غذایی بیشتر می خوانیم.

فواید کیوی برای سلامتی

کیوی و سایر میوه ها به دلیل داشتن مواد مغذی طیف گسترده ای از فواید را برای سلامتی تامین می کند. کیوی منبع خوبی از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C، کولین، لوتئین و زآگزانتین به حذف رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که بدن طی متابولیسم و سایر فرآیندها تولید می کند. اگر رادیکال های آزاد زیادی تجمع پیدا کنند منجر به ا یجاد استرس اکسیداتیو و در نهایت آسیب سلولی می شود. این آسیب باعث بروز مواردی مانند بیماری قلبی یا سرطان می شود، بنابراین آنتی اکسیدان ها می توانند با از بین بردن رادیکال های آزاد از بدن محافظت کنند. مواد مغذی موجود در کیوی به روش های زیر برای فرد مفید است.

کیوی به درمان آسم کمک می کند

مقدار بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در کیوی به درمان افراد مبتلا به آسم کمک می کند. یک مطالعه از سال 2000 نشان داد در بین افرادی که به طور منظم میوه تازه از جمله کیوی مصرف می کنند تاثیر مفیدی بر عملکرد ریه مشاهده می شود. میوه های تازه مانند کیوی باعث کاهش خس خس در کودکان مستعد می شود.

بیشتر بخوانید: با این میوه چروک های پوست را نابود کنید

کیوی به کنترل فشار خون کمک می کند

کیوی نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند بلکه در کنترل فشار خون نیز موثر است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد مواد فعال موجود در 3 عدد کیوی در روز می توانند فشار خون را بیش از یک عدد سیب در روز کاهش دهند. در طولانی مدت این امر ممکن است به معنای کاهش خطر برای شرایطی باشد که می تواند ناشی از فشار خون بالا مانند سکته های مغزی یا حملات قلبی باشد.

کیوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

کیوی سرشار از مواد مغذی و ویتامین C است. در واقع یک فنجان کیوی حدود 273 درصد از مقدار توصیه شده ویتامین سی مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. ویتامین C هنگام تقویت سیستم ایمنی بدن برای دفع بیماری یک ماده مغذی ضروری است. حتی یک مطالعه نشان داد کیوی ضمن حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری های شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش می دهد. این امر به ویژه در گروه های پر خطر مانند بزرگسالان بالای 65 سال و کودکان خردسال صادق است.

کیوی از کاهش بینایی محافظت می کند

دژنراسیون ماکولا یکی از دلایل اصلی کاهش بینایی محسوب می شود و کیوی ممکن است به محافظت از چشم در برابر آن کمک کند. یک مطالعه نشان داد با خوردن 3 وعده میوه در روز تخریب ماکولا 36 درصد کاهش می یابد. تصور می شود مقادیر بالای زآگزانتین و لوتئین موجود در کیوی در این اثربخشی نقش دارد.

کیوی لخته شدن خون را کاهش می دهد

کیوی علاوه بر کمک در کنترل فشار خون لخته شدن خون را نیز کاهش می دهد. مطالعه ای دیگر نشان داد خوردن 2 تا 3 عدد کیوی در روز به طور قابل توجهی خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد، همچنین مشخص شد باعث کاهش میزان چربی در خون نیز می شود. محققان اذعان داشتند این اثرات مشابه اثرات دوز روزانه آسپرین برای بهبود سلامت قلب است.

ارتباط کیوی و پوست سالم

ویتامین C به تولید کلاژن، یک جز اصلی در سلول ها و اندام های بدن از جمله پوست کمک می کند، همچنین این ویتامین توانایی بدن را در بهبود زخم ها افزایش می دهد. بررسی مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان داد مصرف مکمل های کلاژن خوراکی به تقویت کشش و آبرسانی پوست و کاهش چین و چروک کمک می کند. مصرف مکمل ها مانند مصرف ویتامین C در کیوی نیست، اما خوردن این میوه هنوز هم می تواند به سلامت پوست کمک کند. یک عدد کیوی با وزن 69 گرم، 64 میلی گرم ویتامین C برای بدن تامین می کند که این نشان دهنده 71 تا 85 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه یک بزرگسال است. علاوه براین، کیوی ویتامین E یا توکوفرول را تامین می کند و خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E و توانایی آن در محافظت از پوست در برابر آفتاب از بروز اختلالات پوستی جلوگیری می کند.

تاثیر خوردن کیوی بر خواب بهتر

یک مطالعه در سال 2011 اثرات کیوی را بر کیفیت خواب در بزرگسالان مبتلا به مشکلات خواب مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند خوردن کیوی کیفیت خواب را بهبود می بخشد. دانشمندان اظهار داشتند این سود ممکن است از محتوای آنتی اکسیدان و سروتونین موجود در کیوی ناشی شود.

ارتباط سلامت قلب و فشار خون و کیوی

کیوی حاوی فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان است که همه این موارد از سلامت قلب پشتیبانی می کنند. انجمن قلب آمریکا به مردم توصیه می کند تا میزان پتاسیم مصرفی خود را افزایش دهند در حالی که مصرف نمک یا سدیم اضافه شده را کاهش می دهند. پتاسیم با شل کردن رگ های خونی به مدیریت فشار خون کمک می کند و افرادی که فشار خون پایین دارند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها کمتر است. یک عدد کیوی حاوی حدود 215 میلی گرم پتاسیم یا تقریبا 5 درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال است، همچنین محتوای فیبر کیوی برای سلامت قلب و عروق مفید است. یک بررسی منتشر شده در سال 2017 نشان داد افرادی که مقادیر زیادی فیبر مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. به علاوه، دارای لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” هستند. یک عدد کیوی حدود 2 گرم فیبر یا 6 تا 9 درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال را تامین می کند.

پیشگیری از سنگ کلیه با کیوی

براساس اعلام موسسه مکمل های غذایی مصرف زیاد پتاسیم به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می کند.

ارتباط مصرف کیوی با پیشگیری از سرطان

انستیتوی ملی سرطان خاطرنشان می کند مقادیر بالای رادیکال های آزاد در بدن می تواند به دی ان ای آسیب برساند که منجر به انواع مختلف سرطان می شود. کیوی طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند که باعث حذف رادیکال های آزاد از بدن می شود، این یکی از راه هایی است که میوه به جلوگیری از سرطان کمک می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد افرادی که فیبر زیادی به ویژه فیبرهای حاصل از میوه ها و غلات مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که فیبر کمتری می خورند کمتر دچار سرطان روده بزرگ می شوند.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی طول عمر را کم می کنند!

پیشگیری از یبوست با خوردن کیوی

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد وقتی افراد سالم کیوی می خورند روده باریک آنها بهتر می تواند آب را حفظ کند که منجر به تکرار مدفوع بیشتر و قوام نرم تر مدفوع می شود. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند کیوی جایگزین طبیعی برای ملین های دارویی برای افراد مبتلا به یبوست خفیف است.

اثرات ضد التهابی کیوی

پروتئین های موجود در کیوی خاصیت ضدالتهابی دارند. یافته های آزمایشگاهی نشان می دهد این پروتئین ها به مدیریت التهاب در روده انسان کمک می کند.

مصرف کیوی در دوران بارداری

فولات موجود در کیوی برای تقسیم سلول ضروری است. در دوران بارداری پزشکان به زنان توصیه می کنند زیاد فولات مصرف کنند زیرا از جنین در برابر مشکلات رشدی مانند ناهنجاری های لوله عصبی محافظت می کند. یک عدد کیوی حدود 17.2 میکروگرم فولات یا تقریبا بیش از 4 درصد نیاز روزانه یک بزرگسال را تامین می کند.

ارتباط کیوی و سلامت استخوان

کیوی حاوی ویتامین K و کلسیم و فسفر است که همگی به سلامت استخوان کمک می کنند. مصرف کافی ویتامین K در جلوگیری از پوکی استخوان نقش موثری دارد، همچنین این ویتامین در لخته شدن خون نیز نقش مهمی دارد. یک عدد کیوی 23 تا 30 درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین را تامین می کند.

نقش کیوی در رژیم غذایی

در زیر چند نکته برای گنجاندن کیوی در رژیم غذایی آورده شده است:

کوکتل میوه ای با کیوی، آناناس، انبه و تکه های توت فرنگی درست کنید.

اسموتی یا آب میوه سبز با کیوی، اسفناج، سیب و گلابی درست کنید.

برش های کیوی را فریز کرده و به عنوان میان وعده یا دسر در یک روز گرم بخورید.

کیوی خرد شده را به سالاد اسفناج، گردو، قره قاط خشک، سیب خرد شده، پنیر فتا و سس وینگرت اضافه کنید.

خطرات و عوارض احتمالی مصرف کیوی

برخی از مواد مغذی موجود در کیوی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته یا اثرات سوء دیگری ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: راه های ترک عادت ناخن جویدن

مسدود کننده های بتا

پزشکان اغلب این داروها را برای افراد مبتلا به بیماری قلبی تجویز می کنند. بلاکرها باعث افزایش سطح پتاسیم در خون می شوند، بنابراین افرادی که از این نوع داروها استفاده می کنند باید میزان پتاسیم خود را کنترل کنند.

مشکلات کلیوی

مصرف بیش از حد پتاسیم برای افرادی که کلیه آنها به درستی کار نمی کند مضر است. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی را از خون خارج کنند عوارض تهدید کننده زندگی ایجاد می شود.

رقیق کننده های خون

افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند. کیوی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین K است که در عملکرد رقیق کننده های خون تداخل ایجاد می کند. هر فردی که از این داروها استفاده می کند قبل از افزایش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین K، باید با پزشک مشورت کند.

آلرژی

برخی از افراد واکنش های آلرژیک نسبت به کیوی را تجربه می کنند. هر فردی که پس از خوردن کیوی دچار کهیر، بثورات پوستی یا تورم شود باید به پزشک مراجعه کند. یک واکنش شدید می تواند منجر به آنافیلاکسی شود که زندگی فرد را تهدید می کند.

خلاصه

کیوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که آن را به یک میان وعده مفید تبدیل می کند. کیوی را می توان به روش های مختلف از جمله افزودن به سالاد استفاده کرد. کیوی به صورت تازه، خشک شده یا آب میوه در دسترس است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ