مصرف روزانه‌‌ آسپیرین برای همه‌ی افراد مناسب نیست

maryam01
مصرف روزانه‌ی آسپیرین می‌تواند مانع از بروز حمله‌ قلبی و سکته‌‌‌ مغزی در افرادی شود که سابقه‌ی چنین بیماری‌هایی را در گذشته داشته‌اند٬ اما این نتایج در افرادی که هرگز ناراحتی قلبی نداشته‌اند تأثیری نخواهد داشت. از دهه‌ی ۹۰ میلادی٬ تحقیقات و مطالعات بالینی نشان داده است افرادی که سابقه‌ی حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی داشته و یا قلبشان مشکلات خون‌رسانی دارند مصرف روزانه‌ و پایین آسپیرین می‌تواند از عود کردن این مشکلات پیشگیری کند.

مصرف روزانه‌ی آسپیرین می‌تواند مانع از بروز حمله‌ قلبی و سکته‌‌‌ مغزی در افرادی شود که سابقه‌ی چنین بیماری‌هایی را در گذشته داشته‌اند٬ اما این نتایج در افرادی که هرگز ناراحتی قلبی نداشته‌اند تأثیری نخواهد داشت.
از دهه‌ی ۹۰ میلادی٬ تحقیقات و مطالعات بالینی نشان داده است افرادی که سابقه‌ی حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی داشته و یا قلبشان مشکلات خون‌رسانی دارند مصرف روزانه‌ و پایین آسپیرین می‌تواند از عود کردن این مشکلات پیشگیری کند.
با این حال٬ تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته‌ها٬ شواهدی مبنی بر این مسئله نشان نداد که آیا مصرف این دارو در افرادی هم که سابقه‌ حمله‌ی قلبی٬ سکته مغزی یا مشکلات سرخرگی در قلب ندارند باعث پیشگیری از بروز این مشکلات می‌شود یا نه. در این افراد نه تنها آسپیرین برایشان هیچ مزیتی به همراه نداشته بلکه آنها را در معرض خطراتی هم‌چون خونریزی مغزی و معده قرار می‌دهد.
هم‌چنین شواهد و مدرکی در دست نیست که نشان دهد مصرف روزانه‌ی آسپیرین برای افرادی که قبلا بیماری قلبی یا سکته‌ی مغزی نداشتند اما این بیماری‌ها در خانواده‌شان سابقه داشته مطمئن و مؤثر است. هرکسی که می‌خواهد آسپیرین را با دُز کم مصرف کند باید درباره‌ی مزایا و عوارض آن حتما با پزشک مربوطه مشورت کند. از طرفی پزشک باید میزان دُز مصرفی و تعداد دفعات مصرف آن را برای شما تعیین کند.
(منبع: mayoclinic)

حقایقی جالب درباره‌ آسپیرین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ