مزایای روغن بابونه و نحوه استفاده از آن

حسام آرین
روغن های اساسی عصاره های غلیظ شده گیاهان هستند که به دلیل مزایایی برای سلامتی بسیار محبوب شده اند. اسانس بابونه تحقیقات جامعی پشت خود دارد. در طول سال ها نیز اغلب از آن برای درمان انواع بیماری ها و شرایط استفاده شده است. به گزارش هلث لاین، در این مقاله فواید روغن بابونه و نحوه استفاده ایمن از آن توضیح […]

روغن های اساسی عصاره های غلیظ شده گیاهان هستند که به دلیل مزایایی برای سلامتی بسیار محبوب شده اند. اسانس بابونه تحقیقات جامعی پشت خود دارد. در طول سال ها نیز اغلب از آن برای درمان انواع بیماری ها و شرایط استفاده شده است. به گزارش هلث لاین، در این مقاله فواید روغن بابونه و نحوه استفاده ایمن از آن توضیح داده شده است.

تفاوت بابونه رومی و آلمانی چیست؟

روغن بابونه از گیاه بابونه گرفته می شود در واقع این گیاه در واقع به گل مروارید معروف است و روغن آن از گل های گیاه به دست می آید. دو نوع مختلف بابونه وجود دارد:
بابونه رومی
بابونه آلمانی
از نظر ظاهری این دو گیاه کمی متفاوت هستند. علاوه بر این، ترکیب شیمیایی و مواد فعال آنها نیز کمی متفاوت است. تحقیقات در مورد هر دو سویه انجام شده است و ماده موثری که بیشترین تحقیق در مورد آن انجام شده شامازولن است که بیشتر در بابونه آلمانی یافت می شود.

روغن بابونه چه فوایدی دارد؟

استفاده از بابونه در متون پزشکی مصر باستان، یونان و روم شرح داده شده است. در طول قرن ها بابونه برای موارد زیر استفاده شده است:
ناراحتی گوارشی مانند سوءهاضمه، حالت تهوع یا گاز
ترمیم زخم
تسکین اضطراب
تسکین شرایط پوستی مانند اگزما یا بثورات پوستی
ضدالتهاب و تسکین درد برای بیماری هایی مانند کمر درد، نورالژی یا آرتروز
بهبود کیفیت خواب
تحقیقات زیادی پیرامون فواید روغن بابونه برای سلامتی و چرایی استفاده از آن به عنوان دارویی برای درمان بیماری های مختلف انجام شده است.

ناراحتی گوارشی

یک مطالعه در فاز حیوانی در سال 2014 اثرات عصاره بابونه آلمان بر اسهال را مورد ارزیابی قرار داد. نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند روغن بابونه از بدن در برابر اسهال و تجمع مایعات در روده محافظت می کند. مطالعه دیگری پیرامون اثربخشی بابونه نشان می دهد این روغن خاصیت شل کنندگی عضلات دارد که می تواند توضیح دهد چرا روغن بابونه برای شرایط هضم مانند سوءهاضمه و گرفتگی استفاده می شود.

التیام زخم

یک مقاله در سال 2018 بررسی کرد چگونه عصاره بابونه رومی بر بهبود زخم آلوده در موش ها تاثیر می گذارد. اثربخشی پماد بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین و دارونما برای بهبود زخم و فعالیت ضدباکتری به طور قابل توجهی بیشتر بوده است.

اختلال اضطراب عمومی

یک مطالعه در سال 2017، درمان کوتاه مدت اضطراب عمومی را با استفاده از عصاره بابونه ارزیابی کرد. محققان دریافتند پس از 8 هفته ، 58.1 درصد از شرکت کنندگان کاهش علائم اضطراب خود را مشاهده کردند. یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد بابونه درمانی به کاهش علائم اضطراب و افزایش سطح کورتیزول صبحگاهی کمک می کند.

افسردگی

افسردگی و اضطراب اغلب با هم رخ می دهند. یک مطالعه از عصاره خوراکی بابونه آلمان در افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی استفاده کرده است. محققان پس از 8 هفته درمان در گروهی که به آنها عصاره بابونه داده ده بود کاهش قابل توجه علائم افسردگی را مشاهده کردند.

سوزش پوست

محققان در مطالعه ای در سال 2010 استفاده از روغن بابونه آلمانی را در تسکین درماتیت آتوپیک در موش ها با استفاده از آن روی پوست مورد ارزیابی قرار داد. آنها دریافتند ماركرهای مرتبط با آلرژی در موش هایی كه روغن بابونه دریافت می كنند در مقایسه با آنهایی كه دریافت نمی كنند به مراتب كمتر است.

مسکن درد

یک مطالعه در سال 2015 اثربخشی استفاده از روغن اساسی بابونه رقیق شده برای درمان آرتروز را روی پوست بررسی کرد. از شرکت کنندگان خواسته شد روغن را 3 بار در روز و به مدت 3 هفته استفاده کنند. محققان دریافتند در مقایسه با شرکت کنندگانی که از این روش درمانی استفاده نکرده اند روغن ضروری بابونه به میزان قابل توجهی نیاز به داروی تسکین درد را کاهش می دهد. مطالعه دیگر تاثیر روغن بابونه موضعی را برای سندرم تونل کارپ بررسی کرد. پس از 4 هفته نمرات شدت علائم در گروه درمانی بابونه به طور قابل توجهی پایین تر از گروه دارونما بود.

خواب آور

از مدت ها قبل بابونه با خواب خوب در ارتباط است و به نظر می رسد تحقیقات از این موضوع پشتیبانی می کند. در یک مطالعه شامل 60 نفر از افراد مسن شرکت کنندگان را به 2 گروه تقسیم کردند. به یک گروه کپسول عصاره بابونه 2 بار در روز داده شد در حالی که به گروه دیگر دارونما داده شد. در پایان مطالعه افزایش قابل توجهی در کیفیت خواب افرادی که عصاره های بابونه را مصرف می کردند در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد.

خواص ضدسرطان

یک مطالعه در سال 2019 تاثیری را که عصاره بابونه آلمان بر سلول های سرطانی داشت را مورد ارزیابی قرار داد. محققان دریافتند سلول های سرطانی هنگام درمان با این عصاره احتمال مرگشان بیشتر است، همچنین همین مطالعه نشان داد درمان با عصاره بابونه توانایی سلول های سرطانی را در رشد رگ های خونی که برای زنده نگه داشتن تومورها لازم است کاهش می دهد. مطالعه اخیر دیگری به بررسی اجزای روغن بابونه به نام آپیژنین پرداخته است. آنها دریافتند آپیژنین هم ضمن مانع رشد سلول های سرطانی باعث مرگ سلولی هم می شود.

نحوه استفاده از روغن بابونه

اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد فواید بابونه برای سلامتی دارید حالا چگونه می توان با خیال راحت از آن در خانه استفاده کرد؟

رایحه درمانی

استنشاق روغن بابونه به درمان انواع مختلف اضطراب و تقویت خواب کمک می کند. برای استفاده از این روش می توانید از روغن در بطری اسپری شیشه ای استفاده کنید. هنگام پخش روغن بابونه حتما از دستورالعمل های خاصی که برای استفاده از آن ارائه می شود پیروی کنید.
برای استفاده از روغن بابونه در اسپری10 تا 15 قطره روغن بابونه را به هر اونس آب ا ضافه کنید. قبل از استفاده محلول را به یک بطری اسپری شیشه ای اضافه کنید و خوب تکان دهید. از بطری اسپری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا روغن با گذشت زمان باعث شکستن پلاستیک می شود. هنگام استفاده از بابونه یا هر روغن اساسی برای آروماتراپی اطمینان حاصل کنید فضای موجود در آن به خوبی تهویه شده است. با احتیاط مراقبت کنید تا زنان باردار یا شیرده، کودکان و حیوانات خانگی در معرض روغن اساسی قرار نگیرند.

استفاده موضعی

از روغن بابونه می توان به صورت موضعی نیز استفاده کرد که به کاهش درد، مشکلات گوارشی یا اضطراب کمک می کند. تمام روغن های اساسی قبل از تماس با پوست باید در یک روغن حامل رقیق شوند. در اینجا چند روش برای استفاده از آن آورده شده است:
روغن ماساژ. برای استفاده از روغن بابونه در روغن ماساژ نخست باید آن را در یک روغن حامل رقیق کنید. انواع مختلفی از روغن های حامل از جمله روغن نارگیل و روغن جوجوبا موجود است.
روغن حمام. روغن بابونه را با یک روغن حامل مخلوط کرده و به آب گرم حمام خود اضافه کنید.
لوسیون. می توانید یک یا 2 قطره روغن بابونه به لوسیون بدن یا مرطوب کننده خود اضافه کنید و روی پوست بمالید.
کمپرس. با خیساندن حوله یا پارچه در آب گرم، افزودن 1 تا 2 قطره روغن بابونه رقیق شده سپس قرار دادن آن روی ناحیه درد مانند کمر یا معده کمپرس گرم جهت تسکین درد تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:خواص درمانی و شگفت انگیز 11 نوع روغن گیاهی

آیا روغن بابونه عوارض جانبی دارد؟

روغن های اساسی بسیار غلیظ هستند و نباید آنها را بلعید مگر اینکه تحت نظارت یک متخصص واجد شرایط باشید. برخی از آنها حتی سمی هستند، بنابراین اگر می خواهید به صورت خوراکی از آن استفاده کنید به جای آن از چای بابونه استفاده کنید. برای جلوگیری از بروز حوادث اطمینان حاصل کنید روغن بابونه را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نگهداری می کنید. بابونه برخی از عوارض جانبی و تداخل دارویی دارد که باید از آنها آگاه باشید.

سوزش پوست

روغن های اساسی احتمال می رود در برخی افراد باعث تحریک پوست شود، بنابراین اگر نگران حساسیت خود نسبت به روغن هستید قبل از استفاده از آن کمی روغن بابونه رقیق شده را در قسمت داخلی آرنج خود آزمایش کنید. در صورت مشاهده قرمزی، خارش، سوزش یا تورم استفاده از آن را متوقف کنید.

آلرژی

برخی از افراد ممکن است نسبت به روغن بابونه حساسیت داشته باشند. اگر نسبت به گیاهان مربوط به بابونه مانند گل های گل مروارید، گل محمدی یا گل همیشه بهار حساسیت دارید این احتمال نیز افزایش می یابد. حتی در موارد نادر نیز می تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند که یک فوریت پزشکی است. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:
در موارد نادر یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی رخ می دهد که می تواند حتی کشنده هم باشد، علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:
تنفس سخت
گلو متورم
سرفه یا خس خس سینه
تنگی در قفسه سینه
بثورات
استفراغ
اسهال

تداخلات دارویی

بابونه با داروهای سیکلوسپورین و وارفارین تداخل ایجاد می کند، بنابراین اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید قبل از استفاده از روغن بابونه با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از روغن بابونه هنگام بارداری یا شیردهی

اگر باردار یا شیرده هستید و می خواهید از روغن بابونه نیز استفاده کنید نخست در مورد اینکه آیا استفاده از روغن برای شما بی خطر است یا خیر با پزشک خود صحبت کنید.

در روغن بابونه چه چیزی را جستجو کنیم؟

هنگام خرید روغن بابونه یا سایر روغن های اساسی نکات زیر را دنبال کنید:
مراقب اعتیاد به مواد مخدر و ادعاها باشید. سازمان غذا و داروی آمریکا روی روغن های اساسی نظارت نمی کند، بنابراین هنگام خرید دقت داشته باشید از منابع معتبر آن را تهیه کنید.
نام لاتین گیاه را روی برچسب محصول بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند مطمئن شوید نوع روغن بابونه مورد نظر خود را تهیه کرده اید یا خیر.
به دنبال درصد خلوص آن باشید. باید روغن 100 درصد خالص باشد اگر محصول با چیز دیگری مخلوط شده باشد باید روی برچسب محصول قید شده باشد.
قبل از خرید محصول آن را بو کنید. اگر بوی روغن بابونه نمی دهد از خرید آن خودداری کنید.
به دنبال بطری های رنگ تیره بگردید. نور به روغن های اساسی آسیب می رساند، بنابراین به دنبال بطری های تیره باشید.

در پایان

روغن بابونه به عنوان یک روغن اساسی سال ها برای انواع مختلفی از مشکلات گوارشی گرفته تا ترمیم زخم استفاده شده است. تحقیقات در حال انجام شروع به روشن کردن سایر مزایای آن برای سلامتی مانند توانایی کمک به درمان افسردگی، اضطراب و خواب می کند. روغن بابونه را می توان به صورت استنشاقی و مضعی استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده از روغن های اساسی برای درمان یک بیماری با پزشک خود مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ