هر چیزی که باید درباره نودل بدانید

حسام آرین
نودل در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان غذای اصلی شناخته می شود. نودل از غذاهای شناخته شده بین المللی است که مصرف آن در سراسر جهان در سطح بالایی قرار دارد. ویژگی هایی مانند طعم، ایمنی، راحتی، قیمت مناسب و ماندگاری بیشتر باعث محبوبیت آن شده است.

نودل در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان غذای اصلی شناخته می شود. نودل از غذاهای شناخته شده بین المللی است که مصرف آن در سراسر جهان در سطح بالایی قرار دارد. ویژگی هایی مانند طعم، ایمنی، راحتی، قیمت مناسب و ماندگاری بیشتر باعث محبوبیت آن شده است.
این ماده از آرد گندم، آب، نشاسته، نمک و برخی مواد دیگر تهیه می شود. از اوایل 5 هزار سال قبل از میلاد نودل وارد چین شد سپس به سایر کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره، تایلند و مالزی گسترش یافت. امروزه این بخش با سرعت رشد سالانه 4 درصد یکی از سریع ترین بخش های رشد در جهان به شمار می آید. چین در مصرف نودل پیشرو است پس از آن اندونزی، ویتنام و ژاپن نودل را بیشتر مصرف می کنند. نودل با آرد گندم با طیف وسیعی از مواد باعث تولید فیبر و پروتئین می شود. نودل را می توان از آردهای دیگر مانند گندم سیاه، برنج و نشاسته نیز تهیه کرد. نودل آسیایی نماد استفاده عمده از گندم است که بیش از 12 درصد از کل تولید گندم برای تولید این محصول استفاده می شود. بر اساس روش های فرآوری نودل به انواع خشک، تازه، بخارپز، آب پز و فوری گروه بندی می شود. مراحل اساسی برای همه این رشته ها مشابه است که شامل مخلوط کردن مواد (مانند آب، نمک و آرد گندم)، ورق گذاری، استراحت و برش است. رشته هایی که بلافاصله پس از پردازش به این روش فروخته می شوند نودل تازه نامیده می شوند. نودل خشک شده از نودل خام تهیه می شود که فرآیند خشک کردن کنترل شده را طی می کند.

مواد اولیه برای نودل فوری

مواد اولیه برای تهیه نودل فوری آرد گندم، نمک معمولی (کلرید سدیم)، آب و نمک های قلیایی (مانند کربنات های سدیم و پتاسیم) است. سایر مواد مورد نیاز امولسیون کننده ها، آنزیم ها، نشاسته و … هستند.

فواید نودل برای سلامتی

نودل فوری از نمک، آرد گندم و آب تهیه می شود و عناصر غذایی ریز با توجه به مارک های مختلف رشته فرنگی فوری متفاوت است. نودل کالری ، پروتئین، فیبر، مواد معدنی و ویتامین های کمی دارد.

بیشتر بخوانید:راه های سریع برای افزایش وزن

مواد مغذی ضروری

برخی از نودل ها مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن را تامین می کنند. مواد مغذی نودل با توجه به مارک های مختلف متفاوت است. برخی از مارک ها شامل منگنز و ویتامین B مانند تیامین و ریبوفلاوین هستند. برخی مطالعات نشان می دهد بیش از 6 هزار مصرف کننده نودل به ترتیب 31 و 16 درصد بییشتر مصرف تیامین و ریبوفلاوین را نشان داده اند.

کربوهیدرات کم

یک فنجان نودل برنج حاوی 44 گرم کربوهیدرات است و شاخص گلیسمی بالاتری دارد بدان معنا که بدن به سرعت آن را به قند تجزیه می کند.

برای مدت طولانی تر فرد را سیر نگه می دارد

یک کاسه نودل برای مدت زمان طولانی فرد را سیر نگه می دارد زیرا هضم آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

چگونه نودل بخوریم؟

نودل را همراه با سس یا سوپ سرو کنید.
نودل را به صورت سالاد نیز سرو می کنند.
نودل آب پز یا آبکش شده را با سایر مواد بپزید.
نودل را با انواع غذاهای دریایی، گوشت ها، لبنیات و سبزیجات سرخ کنید.
نودل را در آب گوشت سرو کنید.
در غذاهای شرق دور از نودل برای همراهی سس، سوپ و کنار غذاهای سرخ شده استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:فواید و مضرات گوشت بوقلمون

معایب مصرف نودل

مصرف نودل را محدود کنید زیرا بسیار با مقدار مغذی کم، چربی، سدیم و کالری فراوان پردازش می شود، حاوی مواد نگهدارنده شامل رنگ مصنوعی، طعم دهنده ها و مواد افزودنی است.
زنانی که 2 بار در هفته نودل مصرف می کنند مستعد ابتلا به سندرم متابولیک هستند.
نودل حاوی اسیدهای چرب ترانس یا اشباع به همراه تقویت کننده طعم، شربت قند، شکر، روغن نباتی و سایر عوامل است که برای سلامتی مفید نیستند.
نودل دارای MSG (مونو سدیم گلوتامات) است که منجر به افزایش فشار خون، افزایش وزن، حالت تهوع و سردرد می شود.
نودل به عنوان یک رژیم غذایی ضعیف در نظر گرفته می شود زیرا مصرف ویتامین C ، A ، D، فسفر، کلسیم و آهن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
محتوای بالای سدیم در نودل باعث افزایش فشار خون و ایجاد مشکلات قلبی عروقی می شود.
کودکان با مصرف مکرر نودل قادر به جذب مواد مغذی از سایر غذاهای مقوی نخواهند بود.
زنان باردار باید از مصرف نودل اجتناب کنند زیرا احتمال می رود منجر به سقط جنین شود یا بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.
محتوای بالای چربی و سدیم باعث احتباس آب در بدن که منجر به چاقی می شود.
مصرف نودل با روال معمول باعث بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال، درد شکم، معده، سوزش قلب، احساس سنگینی و نفخ می شود.
مصرف آن برای افرادی که مشکلات کلیوی و فشار خون بالا دارند مضر است.
نودل سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد.
نودل حاوی موم است که باعث بروز یبوست و مشکلات معده می شود.
نودل حاوی مواد مضر محرک سرطان است.
نودل به راحتی هضم نمی شود به روده می پیوندد و باعث تولید گاز می شود.
از مصرف نودل تهیه شده با هر نوع آردی خودداری کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ