علائم اولیه کرونای طولانی چیست؟

حسام آرین
سندرم طولانی مدت کووید یا پس از کووید به یک نگرانی فزاینده در بین مردم تبدیل شده است. در حالی که افزایش تعداد مبتلایان به عارضه طولانی مدت در بیماران کووید شدید از قبل مشخص بود، اما برخی از مطالعات ادعا کرده اند بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف و متوسط ​​نیز 6 ماه پس از عفونت دچار عوارض می شوند. به گزارش تایمزسوفاندیا، با این اوصاف، باید مراقب علائم هشدار دهنده اولیه باشید.

سندرم طولانی مدت کووید یا پس از کووید به یک نگرانی فزاینده در بین مردم تبدیل شده است. در حالی که افزایش تعداد مبتلایان به عارضه طولانی مدت در بیماران کووید شدید از قبل مشخص بود، اما برخی از مطالعات ادعا کرده اند بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف و متوسط ​​نیز 6 ماه پس از عفونت دچار عوارض می شوند. به گزارش تایمزسوفاندیا، با این اوصاف، باید مراقب علائم هشدار دهنده اولیه باشید.

کووید طولانی چیست؟

کووید طولانی اصطلاحی برای تعریف علائمی که افراد مدت ها پس از بهبودی با آنها دست و پنجه نرم می کنند، است. افرادی که مبتلا به کووید طولانی هستند حمل کننده های طولانی مدت نامیده می شوند که به دلیل ابتلا به کرونا آسیب های طولانی و حتی شاید دائمی در ریه ها، قلب، کلیه ها یا مغز خود را تجربه می کنند یا علیرغم عدم آسیب دیدن قابل تشخیص در این اندام ها علائم طولانی مدت را تجربه می کنند.

آیا کووید طولانی در میان بیماران شایع است؟

در اوایل همه گیری هنگامی که افراد از کرونا بهبود می یافتند آنها معتقد بودند از تمام علائمی که تجربه کرده بودند عاری هستند. با این حال، با گذشت زمان کووید طولانی مدت به یک موضوع رایج در میان بیماران بهبودیافته تبدیل شده است. علائم طولانی مدت نه تنها سلامت جسمی افراد بلکه سلامت روحی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس نظرسنجی اداره آمار ملی بریتانیا، جایی که حدود 20 هزار نفر در آن شرکت کردند از هر 5 بهبودیافته یک نفر پس از 5 هفته و در 12 هفته علائم خود را اعلام کرد. علاوه بر این، تیم محققان انگلیسی در مطالعه علائم طولانی مدت در بیماران مبتلا به کرونا متوجه شدند کووید طولانی مدت تقریبا 2 برابر بیشتر از مردان بر زنان تاثیر می گذارد.

علائمی که کووید طولانی را پیش بینی می کنند

با توجه به اینکه کووید-19 یک بیماری تنفسی است در طولانی مدت ریه ها را مستعد آسیب می کند. کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 ضمن ایجاد تغییرات التهابی در ریه ها بر بافت ها و کیسه های ریه نیز تاثیر منفی می گذارد و منجر به اثرات شدید طولانی مدت بر سلامتی می شود. اگرچه درک محدوده زمانی لازم برای تبدیل کووید-19 به سناریوی کووید طولانی بسیار مهم است، اما شناسایی علائم اولیه کووید طولانی مدت نیز ضروری است تا بتوان آن را به طور موثر درمان کرد. بر اساس مطالعه روی علائم کووید که توسط تیمی از محققان انگلیسی انجام شده است سرفه مداوم، گرفتگی صدا، سردرد، اسهال، از دست دادن اشتها و تنگی نفس در هفته نخست از شاخص های اولیه کووید طولانی مدت است.

سرفه مداوم

کووید-19 باعث سرفه های مداوم و در نتیجه منجر به تحریک و التهاب در دستگاه تنفسی می شود. سرفه ناشی از کرونا می تواند هفته ها یا ماه ها پس از عفونت کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ادامه داشته باشد که اغلب با خستگی مزمن، اختلال شناختی، تنگی نفس یا درد همراه است.

اسهال

بر اساس این مطالعه احتمال می رود به دلیل ابتلا به کرونا سلامت گوارشی شما نیز به خطر بیفتد و منجر به بروز اسهال به عنوان یک علامت رایج و شاخص های اولیه کووید طولانی شود.

ازدست دادن اشتها

افرادی که از کرونا بهبود می یابند ممکن است حتی پس از بهبودی از دست دادن اشتها یا کم اشتهایی را تجربه کنند.

نفس تنگی

در حالی که کووید-19 یک بیماری تنفسی است احتمال می رود در برخی افراد نفس کشیدن را برای فرد بیمار بسیار سخت کند. اگر فردی از این نوع علائم شدید ویروس کرونا رنج می برد به احتمال زیاد عوارض طولانی مدت دارد.

گرفتگی صدا

گلودرد و آبریزش بینی به عنوان علائم ابتلا به کرونا شناخته شده است که احتمال می رود منجر به گرفتگی صدا هم شود. در این صورت علائم ممکن است پس از بهبودی نیز باقی بمانند.

سایر علائم شایع کووید-19

با شیوع ویروس کرونا علائم بسیاری در کانون توجه قرار گرفته اند. در حالی که فهرست همچنان در حال رشد است برخی علائم وجود دارد که در میان افراد آلوده شایع ترین و رایج ترین است. شایع ترین علائم کووید-19 عبارتند از:

– تب

– آبریزش و گرفتگی بینی

– خستگی

– عفونت دستگاه گوارش

– از دست دادن حس بویایی و چشایی

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
جلال

جلال

1400-02-06 - 12:34 پاسخ

نحوه تست کرونا ازطریق بینی خودس امری خطرناک است چون ان قسمت پر از بافتهای سرطانی است.

سمیه غزالی

سمیه غزالی

1400-02-06 - 12:05 پاسخ

مطالب مفیدی بود تشکر