رنگ پوستتان مهتابی است؟ شاید به این بیماری مبتلا هستید

مهرناز زاوه
رژیم‌های دارای پروتئین زیاد، میزان اوره خون را افزایش می‌دهند.

اوره در کبد از آمونیاک تولید می‌شود یعنی کبد یون آمونیم را که بسیار سمی است گرفته و به منظور سم‌زدایی تبدیل به اوره می‌کند. آمونیاک از متابولیسم پروتئین‌ها در بدن حاصل می‌شود. میزان اوره خون از یک طرف به جیره غذایی و از طرف دیگر به وضعیت کارکرد کلیه (یعنی به میزان تولید و دفع) ارتباط دارد. بنابراین رژیم‌های دارای پروتئین زیاد، میزان اوره خون را افزایش می‌دهند.
دکتر رزاقی، متخصص کلیه، در این‌باره گفت: افرادی که بیش از حد نیاز بدنشان غذا مصرف می‌کنند و یا مبتلا به عفونت‌های میکروبی و دیابت هستند، و یا بیماری‌هایی که موجب تخریب کلیه می‌شوند و همچنین تومورهایی که باعث انسداد مسیر دفع کلیه می‌شوند، همگی در خطر افزایش اوره خون قرار دارند. 
او ادامه داد: افرادی که به مشکلات کلیوی مبتلا هستند و دیالیز می‌شوند، رنگ پوستشان سفید و مهتابی است. موادی که از کلیه ترشح می‌یابد و باعث خونسازی در مغز استخوان می‌شود، در این افراد تولید نشده و باعث کم‌خونی و به وجود آمدن این رنگ پوست می‌شود که این ارتباطی با میزان اوره بدن ندارد.
دکتر رزاقی با توصیه تمام افراد به ورزش گفت: با داشتن تحرک، مواد غذایی مصرفی سوخت و ساز خوبی خواهند داشت و از تجمع آنها در بدن جلوگیری می‌شود و در نهایت بار کلیه سبک می‌شود. همچنین ضروری است در وعده شام، مصرف غذا به حد متعارف و سبک‌تر باشد تا در طول شب که تحرک افراد به صفر می‌رسد، بار بدن در تمام جهات قلب، کلیه، کبد، معده و … سبک شود. کسانی که زمینه‌های ارثی در بیماری‌های کلیوی دارند، از سنین پایین‌تر و دیگر افراد از سن ۴۰ سالگی به بعد بایستی چکاپ سالیانه انجام دهند و بیماری‌های کلیوی (سنگ‌های ادراری، عفونت های ادراری) که با علایمی چون تغییر وضعیت، رنگ و تکرر آن را پیگیری کنند.
دکتر رزاقی در پایان گفت: آب فقط برای رفع تشنگی نیست. بدن یک فرد بالغ در طول روز ۱.۵ لیتر ادرار تولید می‌کند که برای این میزان لازم است روزانه حداقل ۵ تا ۶ لیوان آب (نه چای کمرنگ و باقی جایگزین‌ها) مصرف شود. وقتی میزان مایعات بدن کم باشد، روده و سلول‌های بدن آب خود را از دست داده و باعث یبوست و خشکی پوست می‌شود.

مطلب مرتبط: 
براى کاهش اوره خون چه خوراکی‌هایی باید مصرف کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ